Vad köpa?
Jo jag har förstått & upplevt det du skriver Janne. Nu blir det förmodligen dock en PX-125, ska kika på den på måndag...
Jag får leva med att ligga i 80 & tror (hoppas) att jag kan leva med det:?:
Jag kommer inte att köra motorväg (finns andra alternativ in till Gbg). Kommer mest att hålla mig till 70 & 90-väg så det blir val 80 i marschastighet.
Janne. Är din vespa av nyare modell eller, har noll koll på modellerna
//Larsa?
.Z.
Jag får leva med att ligga i 80 & tror (hoppas) att jag kan leva med det:?:
Jag kommer inte att köra motorväg (finns andra alternativ in till Gbg). Kommer mest att hålla mig till 70 & 90-väg så det blir val 80 i marschastighet.
Janne. Är din vespa av nyare modell eller, har noll koll på modellerna
//Larsa?
.Z.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by .Z.</i>
<br />Hittade den i din portfolio på FS, ser nytt ut, & snyggt!
//Larsa
.Z.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!
Jo - eftersom jag använder Vespan som brukfordon (kör inte bil) så måste det funka både vad gäller tekniken och smidighet i trafiken. Av den anledningen slog jag till och köpte en helt ny. Med box plus förvaring under sadeln går det att få med en hel del.
/ Jan Carlsson
/ http://www.bunkerbild.fotosidan.se
<br />Hittade den i din portfolio på FS, ser nytt ut, & snyggt!
//Larsa
.Z.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!
Jo - eftersom jag använder Vespan som brukfordon (kör inte bil) så måste det funka både vad gäller tekniken och smidighet i trafiken. Av den anledningen slog jag till och köpte en helt ny. Med box plus förvaring under sadeln går det att få med en hel del.
/ Jan Carlsson
/ http://www.bunkerbild.fotosidan.se
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by .Z.</i>
<br />Jo jag har förstått & upplevt det du skriver Janne. ..[..klipp..]<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Inser att jag var lite otydlig. Det jag egentligen vill trycka på är att det är ett större problem på Vespa än annars. Jag har en känsla av att många bilister bara inte klarar av att ligga bakom en scooter och <b>ska</b> förbi oavsett trafiksituationen.
/ Jan Carlsson
/ http://www.bunkerbild.fotosidan.se
<br />Jo jag har förstått & upplevt det du skriver Janne. ..[..klipp..]<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Inser att jag var lite otydlig. Det jag egentligen vill trycka på är att det är ett större problem på Vespa än annars. Jag har en känsla av att många bilister bara inte klarar av att ligga bakom en scooter och <b>ska</b> förbi oavsett trafiksituationen.
/ Jan Carlsson
/ http://www.bunkerbild.fotosidan.se
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by .Z.</i>
<br />Har planer på att åka på den stora FS-träffen i jönköping nästa månad, på vespa förstås!
Syns vi?
//Larsa
.Z.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Att det är en sådan hade jag inte sett tidigare men tyvärr är jag bortrest den helgen så det blir inget...
/ Jan Carlsson
/ http://www.bunkerbild.fotosidan.se
<br />Har planer på att åka på den stora FS-träffen i jönköping nästa månad, på vespa förstås!
Syns vi?
//Larsa
.Z.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Att det är en sådan hade jag inte sett tidigare men tyvärr är jag bortrest den helgen så det blir inget...
/ Jan Carlsson
/ http://www.bunkerbild.fotosidan.se
Har nu kikat på några PX i 9-12000 kronorsklassen men tycker ofta att dom är lite halvsjabbiga med skador & rostantydan.
Nu har jag en P 200E -83 på gång som gått ca 2400 mil, 11 000 ska han ha men jag vet inte efter att ha sett närbilder på den, på avståndsbilder ser den dock bra ut (som de flesta...)
Kolla här vad ni tycker, blixtbilderna avslöjar en del...
http://web.telia.com/~u21502297/vespa/
Ställer jag för höga krav för den summan? Den finns 37 mil härifrån & jag vet inte om jag vågar åka upp & kolla, himla tråkigt om jag blir besviken...
//Larsa
.Z.
Nu har jag en P 200E -83 på gång som gått ca 2400 mil, 11 000 ska han ha men jag vet inte efter att ha sett närbilder på den, på avståndsbilder ser den dock bra ut (som de flesta...)
Kolla här vad ni tycker, blixtbilderna avslöjar en del...
http://web.telia.com/~u21502297/vespa/
Ställer jag för höga krav för den summan? Den finns 37 mil härifrån & jag vet inte om jag vågar åka upp & kolla, himla tråkigt om jag blir besviken...
//Larsa
.Z.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by .Z.</i>
<br />Har nu kikat på några PX i 9-12000 kronorsklassen men tycker ofta att dom är lite halvsjabbiga med skador & rostantydan.
Nu har jag en P 200E -83 på gång som gått ca 2400 mil, 11 000 ska han ha men jag vet inte efter att ha sett närbilder på den, på avståndsbilder ser den dock bra ut (som de flesta...)
Kolla här vad ni tycker, blixtbilderna avslöjar en del...
http://web.telia.com/~u21502297/vespa/
Ställer jag för höga krav för den summan? Den finns 37 mil härifrån & jag vet inte om jag vågar åka upp & kolla, himla tråkigt om jag blir besviken...
//Larsa
.Z.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tjena.
svårt det där med hur mycket en begagnad PX bör kosta.
visst är rost något man skall vara uppmärksam på, speciellt runt golvet bak mot motorbultens infästningar i ramen där det är ett gäng med punktsvetsar.
en sprucken sadel eller kass backspegel är ju ingen större kostnad att byta ut, men ska naturligtvis påverka priset.
men det viktigaste är att kolla upp vilket skick motorn är i. en riktig renovering kostar flera tusen i bara delar. på 2-3000 mil kan mycket hända om man kör ovarsamt, växellådans slitdelar kan vara helt slutkörda (kors, växelbox m.m.), eller så är de hur fina som helst. en provkörning är ett måste för att veta, hoppar växlarna vid belastning? känns det bra? låter det bra? hur känns kopplingen?
provkör den, sedan kan du få en uppfattning om den är en 11.000kronors eller bara 6000kronors PX.
lycka till.
Federico
<br />Har nu kikat på några PX i 9-12000 kronorsklassen men tycker ofta att dom är lite halvsjabbiga med skador & rostantydan.
Nu har jag en P 200E -83 på gång som gått ca 2400 mil, 11 000 ska han ha men jag vet inte efter att ha sett närbilder på den, på avståndsbilder ser den dock bra ut (som de flesta...)
Kolla här vad ni tycker, blixtbilderna avslöjar en del...
http://web.telia.com/~u21502297/vespa/
Ställer jag för höga krav för den summan? Den finns 37 mil härifrån & jag vet inte om jag vågar åka upp & kolla, himla tråkigt om jag blir besviken...
//Larsa
.Z.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tjena.
svårt det där med hur mycket en begagnad PX bör kosta.
visst är rost något man skall vara uppmärksam på, speciellt runt golvet bak mot motorbultens infästningar i ramen där det är ett gäng med punktsvetsar.
en sprucken sadel eller kass backspegel är ju ingen större kostnad att byta ut, men ska naturligtvis påverka priset.
men det viktigaste är att kolla upp vilket skick motorn är i. en riktig renovering kostar flera tusen i bara delar. på 2-3000 mil kan mycket hända om man kör ovarsamt, växellådans slitdelar kan vara helt slutkörda (kors, växelbox m.m.), eller så är de hur fina som helst. en provkörning är ett måste för att veta, hoppar växlarna vid belastning? känns det bra? låter det bra? hur känns kopplingen?
provkör den, sedan kan du få en uppfattning om den är en 11.000kronors eller bara 6000kronors PX.
lycka till.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by .Z.</i>
<br />Tack för dina tips.
Tyvärr så är den ju lite väl långt borta (37mil) så den är ju inte så nära till hands att provköra & det känns "drygt" att åka upp för att märka att den inte är bra.
//Larsa
.Z.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det kanske kan vara koplicerat när man köper på distans. du får väl göra något slags avtal med säljaren om det är möjligt. en veckas "öppet köp" eller nåt. låter säljaren helt ointresserad kanske man ska börja fundera på om något är skumt. men det kanske är svårt att få en sån deal.
hur som helst är det säkert ingen fara. ville mest varna för felen man inte ser på bild. kan vara riktigt drygt att behöva byta växelkors eller nåt.
Federico
<br />Tack för dina tips.
Tyvärr så är den ju lite väl långt borta (37mil) så den är ju inte så nära till hands att provköra & det känns "drygt" att åka upp för att märka att den inte är bra.
//Larsa
.Z.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det kanske kan vara koplicerat när man köper på distans. du får väl göra något slags avtal med säljaren om det är möjligt. en veckas "öppet köp" eller nåt. låter säljaren helt ointresserad kanske man ska börja fundera på om något är skumt. men det kanske är svårt att få en sån deal.
hur som helst är det säkert ingen fara. ville mest varna för felen man inte ser på bild. kan vara riktigt drygt att behöva byta växelkors eller nåt.
Federico