-swallow, please!

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Post Reply
Ola Lång
Chefsmontörn

-swallow, please!

Post by Ola Lång »

http://www.ricardo.ch/accdb/viewItem.asp?IDI=528078742

varför bara ha vespa å lammy i garret när man kan ha en scooter med det porrfilmsklingande namnet swallow?
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Terraplane Blues

Re: -swallow, please!

Post by Terraplane Blues »

Ola Lång wrote:http://www.ricardo.ch/accdb/viewItem.asp?IDI=528078742

varför bara ha vespa å lammy i garret när man kan ha en scooter med det porrfilmsklingande namnet swallow?
Vore absolut kul att åka omkring på, men frågan är om inte Honda tar priset ändå? :grin:

Image
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Haha!

Kan någon förklara varför jag genast assoccierar till Ola när jag ser dessa bilder? Ett mysterium för mig... :wink:
http://www.motoplanet.nl/multimedia/pkxxl/index.html
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Så fick den också mycket riktigt namnet Honda Jazz här i Skandinavien. En f.d kollega till mig köpte en sån (verkligen en grymt praktisk och bränslesnål bil f.ö) och det det behöver jag kanske inte nämna vad vi kallade den för.

Finns fler roliga exempel på lanseringar som är mer närliggande vår scen:

1) Peugeot Trekker fick byta namn i Nederländerna (Till TRK), eftersom Trekker är ett välkänt och välanvänt slangord för 'runkare' eller 'onanist'.

2) Gilera Stalker fick en massiv våg av protester mot sig i UK, dels eftersom den lanserades precis under den västa vågen av pedofilpanik, och att 'Stalker' var/är en brittisk term för den typen av personer som fångar in barn... Vet dock inte om Gilera ändrade namnet.

Finns massvis med fler exempel, letade efter den där sajten där alla är uppställda, men hittade den inte.

Mvh

Guran

Terraplane Blues wrote:
Ola Lång wrote:http://www.ricardo.ch/accdb/viewItem.asp?IDI=528078742

Vore absolut kul att åka omkring på, men frågan är om inte Honda tar priset ändå? :grin:
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Terraplane Blues

Hedge wrote:Så fick den också mycket riktigt namnet Honda Jazz här i Skandinavien. En f.d kollega till mig köpte en sån (verkligen en grymt praktisk och bränslesnål bil f.ö) och det det behöver jag kanske inte nämna vad vi kallade den för.
Just det, Honda jazz var det den hette här! Hittade en sida om massor med svenska slogans kring Honda Fitta. Gammalt men kul! :grin:
Honda Fitta wrote:Honda Fitta - den enda bilen som blir större ju äldre den är
Honda Fitta - Bilen med könsdrift.
Honda Fitta - en trång upplevelse
Honda Fitta - extrautrustad med vibrator, rakhyvel och Active Odeur Control
Honda Fitta - läcker olja var 28nde dag
Honda Fitta - Kräver sin man!
Honda Fitta - Den kan kännas trång till först, men när man väl kommit in i Fittan är det gott om benutrymme.
Honda Fitta - Den går nästan bättre desto våtare det blir.
Honda Fitta - Annorlunda rosa ton och formerna som är typiska för de asiatiska modellerna.
Honda Fitta - Alla vill ha Fitta. Det tar emot att låna ut den till vänner, men vem kan neka när de ber om att få provåka din Fitta.
Honda Fitta - en bil för potenta män.
Honda Fitta - komplett med fem gummin (ett i reserv om det skulle gå hål).
Honda Fitta - Nu med direktinsprutning
Honda Fitta - faller mig på läppen.
Honda Fitta - en doft av Asien.
Honda Fitta - är dig trogen, när allt annat gått åt skogen.
Honda Fitta - får aldrig huvudvärk.
Honda Fitta - Det är insidan som räknas!
Honda Fitta - Störst i klassen!!
Honda Fitta - Känns trång men rymmer mer än man tror
Honda Fitta - bilen med flera ingångar.
Honda Fitta - Alla i familjen får en härlig upplevelse.
Honda Fitta - finns i flera färger, rakad eller som på bilden fullutrustad
Honda Fitta - för dig som inte behöver en penisförlängare
Honda Fitta - Storleken som inte har nån betydelse - vem kan tacka nej till en Fitta?
Honda Fitta - Varje ung mans dröm. Honda Fitta - För ditt livs åktur.
Honda Fitta - Du slipper nybilslukten
Honda Fitta - En riktigt hårig bil
Honda Fitta - Fullt fräs!
Honda Fitta - Ful att se på, men skön att åka i.
Honda Fitta - den absolut bästa Fitta du någonsin kommer att köra.
Honda Fitta - En bil med stake i!
Honda Fitta - Kan tvärnita mitt i accelerationen.
Honda Fitta - Billigare än ett förhållande.
Honda Fitta - Snygg ute - Djup inne
Honda Fitta - Den enda i klassen man kan sitta i
Honda Fitta - Körglädjen är enorm!
Honda Fitta - Ungkarlsbilen
Honda Fitta - Kör du som en kärring? Skaffa en Fitta!
Honda Fitta - Behåller greppet vid halt väglag!
Honda Fitta - ligger som slickad på vägen
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Ingen som tyckte att den förlängda holländaren var rolig??? Bakom linken i min text. :|
Terraplane Blues

vespaco wrote:Ingen som tyckte att den förlängda holländaren var rolig??? Bakom linken i min text. :|
Nej, jag blir bara förbannad när jag ser sådan smaklösa människor, oavsett om det är svenskar, holländare, surkålsätare med bisarr smak (läs tyskar), eller engelsmän med sina vulgära äckelombyggda scootrar.

Jag anser f ö att både Tyskland och England bör bombas och jämnas med marken, så att världen slipper deras smaklösa påhitt som ofta permanent förstör gamla klenoder inom bil- och scootersfären.

Att Vikingarna och Christer Sjögren har blivit stora i Tyskland säger en del... Hoppas att resten av svenska dansbandeliten slår igenom och bostätter sig där. Sen kan man bomba skiten... :evil:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Nåmen TF! Lugn! Nu låter du ju precis som jag när jag ser någon trimma upp sin skoter så att det fina orginalet är en avslutat saga... Och det var säkert en ram som rostat sönder och därför kunde offras. Så där som en viss annan svensk ram, som kapats på hälften. :wink: Eller några Vietnammonster?
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Tur att den här killen är norrman då så han gör dig förbannand med sitt äckelombygge.

Image
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

vespaco wrote:Ingen som tyckte att den förlängda holländaren var rolig??? Bakom linken i min text. :|
Härligt med lite kreativitet som omväxling, e det bara Ola som kan skapa en orginell scooter i Sverige?
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Du menar en bastard?
Bara det är gjord av plåt så....
Terraplane Blues

vespaco wrote:Nåmen TF! Lugn! Nu låter du ju precis som jag när jag ser någon trimma upp sin skoter så att det fina orginalet är en avslutat saga... Och det var säkert en ram som rostat sönder och därför kunde offras. Så där som en viss annan svensk ram, som kapats på hälften. :wink: Eller några Vietnammonster?
Okej, förlåt, jag hade kanske bara vaknat på kraftigt fel sida igår... :wink:

Men jag måste tillstå att jag inte kan förstå ditt resonemang kring trimning? Inte går väl det att jämföra med våldtäkt av ett stycke kulturhistoria, som t ex permanenta - d v s icke originalåterställningsbara - karossingrepp defacto är? Så länge det inte görs några ingrepp på motorblock eller kaross går ju allt trim i världen att återställa till original.

Visst, jag har kapat en V50-kaross på mitten och det är ingenting jag är stolt över. Men till mitt försvar kan tilläggas att karossen hade bortslipat ramnummer, var extremt bucklig och hade betydande rostangrepp - d v s utom all räddning ur originalhänseende.
Ola Lång wrote:Tur att den här killen är norrman då så han gör dig förbannand med sitt äckelombygge.

http://img246.imageshack.us/img246/8397/img4242na8.jpg
Ja, norrmän är så oförståndiga, obildade och oförargerliga, så dem kan man inte under några omständigheter bli förbannade på! :grin:

Detta primitiva folk som lever i sina enkla bergshyddor är ju vida berömda för att ha tummen mitt i näven annars. Förutom slumpmässiga naturtillgångar kan jag inte påminna mig om något enda litet kreativt som normännen har skapat. Ja, det skall väl vara lusekoftan då, men produktion av sådana basala produkter som klädesplagg påträffas även i alla andra underutvecklade länder och kulturer.

Så visst, för att vara konstruerad (om än "bara" ombyggd) av en norrman har din framhjulsdriva scooter allt sina företräden, det skall erkännas. Men enligt det trevliga inslaget på Antikrundan igår hade du även finska rötter, vilket kan förklara just din händighet och känsla för att konstruera något. En genuint äkta norrman skulle inte ens kunna byta olja på en scooter - det är jag helt övertygad om! :mrgreen:
fritte wrote:Härligt med lite kreativitet som omväxling, e det bara Ola som kan skapa en orginell scooter i Sverige?
Du menar våldtäkt av kulturhistoriska föremål? Människan har haft en förmåga att i olika tider göra fruktansvärda ingrepp på vad vi kallar kulturhistoria, vilket gång på gång har konstaterats i efterhand. Det var t ex inte många sekel sedan den västerländska kulturen vurmade för ruiner av alla de slag. På många håll i Europa (bl a även i Sverige) raserade man kulurhistoriska byggnader för att på så sätt efterlika kvarlämningarna av den grekiska och romerska antikens byggnadsverk.

Flera snarlika incidenter (efter vad som för tiden är "inne") innefattandes destruktion av kulturhistoria har bl a skett här i Sverige under det senaste seklet. Den s k rivningshsyterin som rådde på 60- och 70-talen är ett exempel. Fjuniga klantarslen ur den s k motorburna ungdomen under samma tidsperiod är ett annat. Hur många Volvo Duetter har t ex inte förstörts för att någon banjospelande hillbillytyp har velat göra en EPA-traktor? Jättehäftigt på tiden det begav sig, men knappast någon "hit" eller större efterfrågan nu.

Är det rätt mot kommande generationer att dagens och gårdagens "kreativa" klantarslen skall uppmuntras till att förstöra framtidens kulturhistoriska föremål på det vis du efterlyser? Räcker det inte med att blicka tillbaka för att se hur illa senare generationer ser på "mode", bl a inom hobbyfordonsvärlden, som vanställt gamla klenoder av oförlåtligt klåperi?

Lika illa är det att media, bl a televisionen, visar en massa program som går ut på att bygga om kulturhistoriska föremål. Ta bara "American Hot Rods" på Discovery som ett exempel. Klantröven och mästerklåparen Boyd Coddington förstör här massor av gamla bilklenoder för all framtid genom sin s k kreativitet! Jag kan garantera dig om att en original Cheva '57:a är både värd och uppskattas mer om 100 år än Boyd Coddingtons taffligt och kraftigt omgjorda dito. Något i stil med: "tragik och vansinne - att man inte visste bättre!", kommer människan att tårögt utbrista då. Det är så säkert att man kan skriva det på papper redan nu... :wink:
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by swepett »

Apropå roliga och småsnuskiga produktnamn säljer H&M jeans som heter "Fit Sliq".
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Vissa påverkar metall med vinkelslip och svets. Kulturhistoria eller inte...
Andra eldar upp gitarrer på scen. Kulturhistoria eller inte...
För min del kvittar det. Utveckling eller avveckling?!
Jag lägger ingen värdering i vad andra gör med sina ägodelar, bara man är GLAD!
Folk får tycka precis vad dom vill om det jag håller på med då jag fixar och donar med mina Vespor, jag tycker det är kul.
Ola B. Svante J och de andra som gör roliga/intressanta byggen tycker jag förtjänar respekt för vad de lyckas med. Sen om det är orginal eller inte...
Vågar jag byta lager i motorn? Är dom jag sätter in lika mycket orginal? Ja, jag raljerar men var och en har rätt att göra precis vad dom vill med sina ägodelar så länge dom håller sig inom lagen.
Däremot behöver man inte gilla allt man ser.
Avslutningsvis: Det går faktiskt att återställa både ram och motorblock till orginal, det är en av de fina sakerna med metall.
Terraplane Blues

patrikgrann wrote:Vissa påverkar metall med vinkelslip och svets. Kulturhistoria eller inte...
Andra eldar upp gitarrer på scen. Kulturhistoria eller inte...
För min del kvittar det. Utveckling eller avveckling?!
Jag lägger ingen värdering i vad andra gör med sina ägodelar, bara man är GLAD!
Givetvis har du helt rätt när du hävdar äganderätten. Man gör precis vad man vill med sina prylar, oavsett om det gäller gitarrer eller scootrar. Jag har inga invändningar mot enskilda individer som t ex väljer att radikalt bygga om sin scooter. Däremot tycker jag ur kulturhistorisk synpunkt det är mycket tråkigt om en viss trend breder ut sig, t ex om var eller var annan skulle göra cutdowns eller choppers av sina scootrar.
patrikgrann wrote:Folk får tycka precis vad dom vill om det jag håller på med då jag fixar och donar med mina Vespor, jag tycker det är kul.
Ola B. Svante J och de andra som gör roliga/intressanta byggen tycker jag förtjänar respekt för vad de lyckas med. Sen om det är orginal eller inte...
Ja, tycka har alla rätt att göra - och visst kan jag se charmen och tjusningen i roliga scooterbyggen, som t ex Olas framhjulösdrivna scooter. Enskilda fall upprör alltså mig inte, men trender likt EPA-traktorer och liknande gör mig bedrövad. Tyskar och engelsmän är t ex "duktiga" på att skapa sådana här kulturförstörande trender, något man tyvärr kan beskåda på respektiver länders scooterscener. Som sagt är det bara min åsikt jag framför, inget mer... :wink:
patrikgrann wrote:Vågar jag byta lager i motorn? Är dom jag sätter in lika mycket orginal? Ja, jag raljerar men var och en har rätt att göra precis vad dom vill med sina ägodelar så länge dom håller sig inom lagen.
Däremot behöver man inte gilla allt man ser.
Avslutningsvis: Det går faktiskt att återställa både ram och motorblock till orginal, det är en av de fina sakerna med metall.
Visst har du en poäng i vad du skriver. Jag kan också tycka att extrem originalfetischism är överdrivet, t ex förstår jag inte alltid trimmens belackare som hävdar att allt trim mer eller mindre är en dödssynd ur originalhänseende. Det mesta går som sagt att återställa...

Kontenta: Man gör vad man vill med sina prylar, men det är samtidigt inte fel om man kan skänka en tanke till kommande generationer plåtscooterägare, kan jag tycka.
Post Reply