DP wrote:terraplane blues in da house:
Så här ser Bertil ut för närvarande. Det kommer att bli betydligt mer mönster och grejer innan han är klar.
Detta är det BALLASTE jag sett i Vespa Scenen på ett tag, äntligen någon som tittar utanför boxen och vågar!!!!!
Nu återstår bara att hitta en 2-t olja typ Ipones med jordgubbslukt men till Bertil måste den bara vara ganja flavored!!!!!
DP says: Only dead fish travels with the current.....
Tackar - trevligt att höra! Tydligen är Bertil en Vespa som möter diametralt olika reaktioner. Själv gillar jag Bertil mer och mer för varje dag...
Som sagt, är det någon som sitter inne med idéer och förslag till detaljmålning på framskärm, styre och de "glesa" områdena på insidan av skölden får ni gärna hojta till. Saknar inspiration i ögonblicket... Kan nämna att framskärmen på ena sidan har en regnbåge och ett moln som täcker ena sidan. Styret har redan två större blommor på sig, men mer detaljer behövs alltså!
Givetvis bör Bertil hosta ur sig avgaser som luktar! Jordgubb kanske inte är Bertils melodi, men varför inte tobak?
kanske kan VESPA skrivet på kinesiska i lite flummiga färger vara ngt att täcka ngn yta med?
förenklat är enklare att rita men kanske inte riktigt korrekt, men ändå; 伟士牌
p.s. nej, jag säljer inte mitt kinesiska emblem, he he
Men vänta, sånt där är ju extremt farligt för hjärnan har jag hört! Du har använt en hel del sådant i ditt jobb, förmodar jag?
Tack ändå. Fler tips?
calle wrote:kanske kan VESPA skrivet på kinesiska i lite flummiga färger vara ngt att täcka ngn yta med? http://i50.photobucket.com/albums/f325/ ... 060466.jpg
Tack, det skulle faktiskt kunna vara något - om det inte vore så att jag är kroniskt rädd för "det gula folket från öst". Japsar, kineser, thailändare - whatever - har obehagliga och övernaturliga förmågor att göra saker som inte är mänskliga. Se bara på krigen de deltagit i och alla sofistikerade metoder att tillfoga andra smärta de har "uppfunnit". För att inte tala om deras udda intressen inom det sexuella området och deras tragiska syn på djur...
Tack, men nej tack! Något orientaliskt funkar bara inte på Bertil (som är en snäll och kärleksfull Vespa). Bra tips annars! Fler tips emottages tacksamt
vespaco wrote:Jag tycker det ser helt bra ut. Fortsätt nu bara så att jag har något att köra med nästa sommar!
Är det Snobbens vän Woodstock som du målat?
Förlåt, jag har ju alldeles glömt att svara dig på detta, Vespaco! Jo, den gula "kludden" vid ramtunnelns början är Woodstock, Snobbens kompis.
För mig innebär Woodstock bra mycket mer än så: jag och min ex-sambo hade en knallgul undulat vid namn Woodstock. Han var en extremt tam och fantastisk liten krabat som såg mig som sin partner (jag liknar kanske en undulat?). Om jag och Lena t ex kramades flög han omedelbart till henne och skrek aggressivt, bet och hackade för allt han var värd för att skilja henne från min närhet. Svartsjuk så det förslog, eller så ville han kanske bara mitt bästa?
Woodstock är ju också Musikfestivalen från 1969 med stort M. Många av de musikartister jag lyssnar på spelade på Woodstock, så även där har namnet en stark koppling och innebörd. Den vita duvan som sitter på gitarrhalsen är defacto symbolen för Woodstockfestivalen - och så har vi ju Jimi därunder (som spelade skjortan av alla på Woodstock).
Men vänta, sånt där är ju extremt farligt för hjärnan har jag hört! Du har använt en hel del sådant i ditt jobb, förmodar jag?
Tack ändå. Fler tips?
calle wrote:kanske kan VESPA skrivet på kinesiska i lite flummiga färger vara ngt att täcka ngn yta med? http://i50.photobucket.com/albums/f325/ ... 060466.jpg
Tack, det skulle faktiskt kunna vara något - om det inte vore så att jag är kroniskt rädd för "det gula folket från öst". Japsar, kineser, thailändare - whatever - har obehagliga och övernaturliga förmågor att göra saker som inte är mänskliga. Se bara på krigen de deltagit i och alla sofistikerade metoder att tillfoga andra smärta de har "uppfunnit". För att inte tala om deras udda intressen inom det sexuella området och deras tragiska syn på djur...
Tack, men nej tack! Något orientaliskt funkar bara inte på Bertil (som är en snäll och kärleksfull Vespa). Bra tips annars! Fler tips emottages tacksamt
Terraplane Blues wrote:
Jo, den gula "kludden" vid ramtunnelns början är Woodstock, Snobbens kompis.
Mycket Woodstock blir det alltså...
Inget kludd vad jag kan se. Då passar ju en Snobben dit någonstans hållande en Peace-skylt, t.ex. Mindre passande som flygaräss...
Och glöm inte min nalle! Det måste finnas någon lämplig Woodstockinspirerad nalle någonstans som modell.
Ja, jag har faktiskt tänkt på det där som jag vet att jag har lovat dig! En liten brun kramgo nallebjörn ska jag alltså fixa också, men det blir inte med någon finsk flagga om du tror det (vill inte vanhedra Bertil som ju är en svensk pålitlig och gentlemannamässig Vespa utan alkoholproblem eller kniv-viftande fasoner på fyllan)
Jag tänkte slutföra målningen på Bertil i helgen och är därför i desperat behov av motividéer till de tomma utrymmena. Främst gäller det ena långsidan av framskärmen, ovandelen av framskärmen, ovansidan av styrhuvudet samt några småställen på insidan av benskölden.
Terraplane Blues wrote:jag är kroniskt rädd för "det gula folket från öst". Japsar, kineser, thailändare - whatever - har obehagliga och övernaturliga förmågor att göra saker som inte är mänskliga. Se bara på krigen de deltagit i och alla sofistikerade metoder att tillfoga andra smärta de har "uppfunnit".
Terraplane Blues wrote:jag är kroniskt rädd för "det gula folket från öst". Japsar, kineser, thailändare - whatever - har obehagliga och övernaturliga förmågor att göra saker som inte är mänskliga. Se bara på krigen de deltagit i och alla sofistikerade metoder att tillfoga andra smärta de har "uppfunnit".
hehe är du rädd för amerikaner och tyskar oxå?
Jag som trodde du kom med ett målningstips...
Nej, tyskar och amerikaner är inte så oberäkneliga som asiater - man vet var man har dom! En asiat har ofta övernaturliga krafter och i kombination med någon obskyr asiatisk kampsport är detta ett obehagligt fenomen.
Tyskar är bara osmakliga och amerikaner korkade, så de är ganska harmlösa när allt kommer omkring... Förresten, har jag nämnt att Vikingarna och Christer Sjögren är stora i Tyskland?
Terraplane Blues wrote:Förresten, har jag nämnt att Vikingarna och Christer Sjögren är stora i Tyskland?
Dom är tyvärr stora i Sverige också vilket alltså gör oss korkade?
//Anders
Nej, men smaklösa... Jag är f ö av åsikten att Christer Sjögren borde tilldömas ett långt fängelsestraff för sin pinsamt dåliga verksamhet som han kallar musik.
On-T: Är det verkligen ingen som har några tips på motiv att måla på Bertil?
Måla någon slags version av mod-märket som passar peace&happiness. T.ex. istället för tre ringar så gör du nio med blå,vit,röd. Och i flera storlekar blandat med peace-märket.
Skall det vara djur&natur? En fenixfågel kanske? Eller vattendroppar som rinner ner? En spindel för att skrämma bort folk som annars skulle peta på Bertil? En geting som stegrar sig typ Ferrari? Flygande papegojor? En badkarsanka?
Teknik? En låtsasmotor som syns? Eller ett låtsashål där du målar tekniken som finns undertill?
Musik? En massa noter som rinner? Musikinstrument, trummor, kastanjetter, tamburiner, anything?
vespaco wrote:Måla någon slags version av mod-märket som passar peace&happiness. T.ex. istället för tre ringar så gör du nio med blå,vit,röd. Och i flera storlekar blandat med peace-märket.
Skall det vara djur&natur? En fenixfågel kanske? Eller vattendroppar som rinner ner? En spindel för att skrämma bort folk som annars skulle peta på Bertil? En geting som stegrar sig typ Ferrari? Flygande papegojor? En badkarsanka?
Teknik? En låtsasmotor som syns? Eller ett låtsashål där du målar tekniken som finns undertill?
Musik? En massa noter som rinner? Musikinstrument, trummor, kastanjetter, tamburiner, anything?
Massa bra förslag - tackar!
Modmärket har jag faktiskt målat dit på motorluckan redan (fattas bara att man börjar bära parkas snart också...) och noter har jag i mängder redan.
Angående löftet till dig om en nallebjörn får det bli en kompromiss: jag har redan bestämt mig att ha Bamse som ett motiv, om ni nu vet vem Bamse är i Finland? En svensk motsvarighet till Mumintrollet kan man kanske säga? Detta är Bamse:
vespaco wrote:Jodå, Bamse kommer jag ihåg. Helt acceptabel kompromiss!
Men du har inte målat modmärket med nio ringar, välan?
Har du fjärilar, förresten? Sådana hör ju ihop med p&h. Fjäril med mod-ringar! Det du!
Bamse är kult! Det fanns underbara sensmorala inslag i Bamse - minns bl a att han sa att "om man är mycket stark måste man också vara mycket snäll", eller något i den stilen.
Pratar vi om samma modmärke? De modmärken jag har sett, den s k target, har tre ringar (vit, blå, röd).
Samma modmärke, men jag skrev att du skall göra en egen version där du gör nio ringar istället för tre. Från mitten: röd-vit-blå-röd-vit-blå-röd-vit-blå. Eller något annat liknande.
Terraplane Blues wrote:
Bamse är kult! Det fanns underbara sensmorala inslag i Bamse - minns bl a att han sa att "om man är mycket stark måste man också vara mycket snäll", eller något i den stilen.
Det mest säregna med Bamse som barnserie är att den, under den tid Rune Andréasson själv skrev serien, följde en tydligt uttalad, genomtänkt moral, som ofta citerades i serierna:
"Ingen blir snäll av stryk."
"Många små svaga tillsammans kan besegra den starke."
"Den som är mycket stark måste också vara mycket snäll."
"Man ska vara snäll mot dem som är stygga, för de behöver det mest, och då blir de kanske snällare."
Så det så!
lambrittan wrote:tyvär är jag så fantasilös att jag inte har några vettiga förslag att komma med, men fär det verkligen plats fler motiv?
tycker det ser bra ut.
Det får fortfarande plats en del tycker jag! Området runt vredet till bensinkranen gapar oroväckande tomt, insidan av skölden har en del luckor, styret m m. Bara spotta ut dina hemliga fantasier nu, Lambrittan!
Jag antar att det är du som har skrivit det? Du är väl en flitig wikipediaskribent?
/P
Terraplane Blues wrote:
Paka wrote:Nej, det har Astrid sagt (om Pippi).
Nej, för det har Bamse sagt...
Från Wikipedia:
Det mest säregna med Bamse som barnserie är att den, under den tid Rune Andréasson själv skrev serien, följde en tydligt uttalad, genomtänkt moral, som ofta citerades i serierna:
"Ingen blir snäll av stryk."
"Många små svaga tillsammans kan besegra den starke."
"Den som är mycket stark måste också vara mycket snäll."
"Man ska vara snäll mot dem som är stygga, för de behöver det mest, och då blir de kanske snällare."
Så det så!
lambrittan wrote:tyvär är jag så fantasilös att jag inte har några vettiga förslag att komma med, men fär det verkligen plats fler motiv?
tycker det ser bra ut.
Det får fortfarande plats en del tycker jag! Området runt vredet till bensinkranen gapar oroväckande tomt, insidan av skölden har en del luckor, styret m m. Bara spotta ut dina hemliga fantasier nu, Lambrittan!
Paka wrote:Jag antar att det är du som har skrivit det? Du är väl en flitig wikipediaskribent?
/P
He-he, nej, vad föranleder dig att tro något sådant? Jag har faktiskt aldrig skrivit en enda bokstav på Wikipedia (även om jag har haft planer på det). Sök den exakta frasen på Google och du ska se att det genererar fler bamseträffar än pippiträffar.
För övrigt är jag övertygad om att Bamse är starkare än Pippi...och snällare!