airbrush - något att reparera större skrapor med?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

airbrush - något att reparera större skrapor med?

Post by vespaco »

Hur fixar ni större skrapor i målfärgen? Typ 5 cm * 10 cm? Ända till plåten... :cry: Vi borde försöka oss på det och jag försöker hitta någon metod som ger vettigt resultat. Pensel ger knappast bra resultat. Har börjat titta på minifärgsprutor typ airbrush som ni tydligen kallar dem. Har någon erfarenhet av det? Eller vettig alternativlösning.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: airbrush - något att reparera större skrapor med?

Post by Hedge »

Om det sitter på 'rätt' ställe, så slipar man ner det och spacklar lite, putsar tills du har bra finish, och sedan går du på det med grund + antingen en burk bättringsfärg eller en airbrush. Har lackat en mopedtank en gång med en airbrush från CO, blev riktigt bra faktiskt. Glöm bara inte klarlacken sen, om det är en sådan lack du bättrar.

Kom dock ihåg att det alltid blir nyansskillnader på ny lack och gammal, så är det t ex en motorkåpa, så får du nog lacka hela kåpan för att det inte ska se fult ut.

/Guran
vespaco wrote:Hur fixar ni större skrapor i målfärgen? Typ 5 cm * 10 cm? Ända till plåten... :cry: Vi borde försöka oss på det och jag försöker hitta någon metod som ger vettigt resultat. Pensel ger knappast bra resultat. Har börjat titta på minifärgsprutor typ airbrush som ni tydligen kallar dem. Har någon erfarenhet av det? Eller vettig alternativlösning.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

det är svårt att få det perfekt om man inte lackerar om hela området vilket oftast är enklare.

Om man nu verkligen bara vill måla om endast det skadade området kan en spruta med överliggande kopp vara användbart då man isåfall inte behöver blanda så mycket färg.
Efter omlackering av det skadade området kan man slippa med fint våtslippapper, rubba, polera bort kanten som blir i övergången. Detta är klurigt och svårt. Har gjort det några gånger men som sagt svårt att få bra.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Det är förstås mitt fall från hösten som behöver åtgärdas om det skall köras nästa sommar. Alltså en motorkåpa och främre stänkskärmen. Och litet på undersidan som inte kommer att synas fast man skulle måla i gredelint... :grin: Men de två första är förstås sådana platser som syns genast alternativt omedelbart. Motorkåpan är asfaltsslipad i mitten ovanför dekorationslisten just under stora böjen och stänkskärmen framtill nära kanten på högra böjen. (Böj = där metallen gör stor sväng, "kant")

Om man behöver måla runt omkring också, så kan man måla över det gamla direkt eller skall man slipa lacken en aning först?

Uppskattar er hjälp, vi är aningen nerviga p.g.a. det här eländet och lyssnar gärna på råd. Vi tänkte att vi kunde pröva först och lyckas det inte så målas allt om. Man förlorar ju inte så mycket om man provar.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

För att reparera lackskador är arbrush det rätta verktyget!
Maskera ytan som är skadad c:a 20 mm runt om.
Spackla & slipa skadan.
När ytan är jämn, ta bort masktejpen, sätt ny masktejp c.a 50 mm längre från den bearbetade ytan.
Matta hela ytan med 3M-duk.
Spreja endast den bearbetade ytan med grundfärg.
Spreja grundfärgen med täckfärg och tunnare runt om, men håll dig på avstånd från masktejpen.
Jag har gjort detta med gott resultat då jag repsvetsade vänster bakkåpa.
Polera efter nån månad.
:mrgreen:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Nu har man då jobbat med airbrushen. Den vackra tanken att först träna en massa bleknade till att pröva ett par ränder och prickar på ett tidningspapper. Sedan attackerades plåten. Och precis som säkert alla gissar så blev det en extra omgång med slippapper för att få diverse "vågor" jämnade. Resultatet såg slutligen riktigt bra ut tills jag kluddade en tejpboll i den nymålade ytan... :/ Nåväl, aningen panikartade små korrigeringar och litet färg till och förhoppningsvis räddades jobbet. I kväll får man kolla hur det blev. Jag blev överraskad av att 2-k-färgen i airbrushburken blev en aladåb på några futtiga timmar. Hehe, lyckligtvis var den ännu mjuk.

Summa sumarum: Airbrush är ju riktigt skoj!!!
Post Reply