Hamra ut bucklor

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Andréas wrote:Fortsätter med ytterligare en fråga:

Är det någon som vet om det finns någon dokumentation om hur V50 R från 1980 var utrustad som standard (kanske någon försäljningsbroschyr eller liknande). Vill inte avvika allt för mycket med min renovering.
färgen kanske du redan vet?

Standard är:
- Trekantsadel
- Plåtkant runt tanken
- Lackerat baklycktshus (ej kromat)
- Ev viktig detalj om man vill ha 100% original är bakljusglaset som vad jag vet inte nytillverkas, som ersättningsglas brukar man ta primaverans
-Gummilister utan aluminiumskena
- Framsvingkåpa utan emlem m.m.
- 9" fälg med gjutjärnstrumma
- Silvergrå plastplupp i mitten på bromstrummorna (omöjlig att hitta ny?)
- Aluminiumfläktkåpa med litet hål (omöjlig att hitta ny?)


Extratillbehör är:
- Kromkant runt framlampa
- Reservhjul med hållare
- Väskkrok
- Krompakethållare
- Kromad framsvingkåpa med emblem
- Kromad fläktkåpa

Det här är vad jag kommer på just nu...
Federico
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Låter som rätt lås.
Ska enligt EHR vara svårare att få loss än de äldre modellerna.

Bastian
Några tips om hur du gick till väga med att borra ut den?

Enligt några butiker som jag ringt och frågat så ska man göra allt för att behålla den. Den är skitsvår att hitta.
Problemet uppstår i hur man lossnar niten som håller fast den utan att pajja skiten eller repar skölden när man drar loss den med kraft.
Bara det är gjord av plåt så....
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Federico wrote:
färgen kanske du redan vet?

Standard är:
- Trekantsadel Finnes
- Plåtkant runt tanken Finnes
- Lackerat baklycktshus (ej kromat) Finnes
- Ev viktig detalj om man vill ha 100% original är bakljusglaset som vad jag vet inte nytillverkas, som ersättningsglas brukar man ta primaverans Finnes, om än dock något sprucket
-Gummilister utan aluminiumskena Fanns innan renoveringen började
- Framsvingkåpa utan emlem m.m. Saknar kåpan =(- 9" fälg med gjutjärnstrumma Finnes
- Silvergrå plastplupp i mitten på bromstrummorna (omöjlig att hitta ny?) Saknas =(
- Aluminiumfläktkåpa med litet hål (omöjlig att hitta ny?) Finnes, bucklig sådan

Extratillbehör är:
- Kromkant runt framlampa (Så detta var tillbehör, kanske därför jag saknar den då...)
- Reservhjul med hållare
- Väskkrok
- Krompakethållare
- Kromad framsvingkåpa med emblem
- Kromad fläktkåpa

Det här är vad jag kommer på just nu...
Dem där aluminiumlisterna är ju förbaskat snygga men jag tycker det känns som att man borde hålla sig hyffsat original. Dessutom kräver det ju att jag borrar nya hål....ingen höjdare. Vad säger ni andra?

Gällande låset så är jag också väldigt intresserad av hur man får ut det. Tydligen kostar själv låset ca 400:- och klacken ovanför ytterligare 150:- :/
Bastian
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Thu 03 May 2007, 18:40
Location: Sweden

Post by Bastian »

Använde ett HM frässtål till dremeln gick jättelät,
som att skära i varmt smör.

Jag kan iof vara rätt så vårdslös när jag meckar eftersom jag ska blästra vespan och behöver inte vara så rädd om lacken.
Prövade först med borrmaskin, men det var ingen höjdare fick böja ut benskölden lite för att komma åt och det blev inte helt rakt.
Med dremeln körde jag snett upp åt klockan två och det tog inte många minuter innan den var ur.

Klacken ovanför cylindern kan man återanvända.

ska lägga upp en bild på cylindern jag fick ut, blir dock inte förän tidigast imorgon.
Vespa 50 -80 Blästrad och grundlackerad.
Bastian
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Thu 03 May 2007, 18:40
Location: Sweden

Post by Bastian »

Någon som vet vart man kan få tag på dessa gummin?

Låscylindern kommer från en vespa 50 -80


Image
Vespa 50 -80 Blästrad och grundlackerad.
Post Reply