Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Svint1
Lärling
Posts: 556 Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:
Post
by Svint1 » Sat 05 Jan 2008, 23:14
Heisann!
Har endelig fått fingeren ut og skal skifte lagerne i gaffelen på smallframe'n.
Som dere ser, er det på tide;
Nye deler ligger klar for å monteres;
Men hvordan skal jeg få ut de gamle lagerne??
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
blizzy
Lärling
Posts: 588 Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala
Post
by blizzy » Sun 06 Jan 2008, 09:52
Svint1 wrote: Heisann!
Har endelig fått fingeren ut og skal skifte lagerne i gaffelen på smallframe'n.
Som dere ser, er det på tide;
Nye deler ligger klar for å monteres;
Men hvordan skal jeg få ut de gamle lagerne??
jag använde ett don som fick plats i hålet,sen slog jag med hammare,från varsit håll.sätt gaffeln i skruvstäd först.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
calle
Trollkarl
Posts: 2770 Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:
Post
by calle » Sun 06 Jan 2008, 11:39
När du sedan monterar de nya rullagerskålarna, var försiktig då de lätt deformeras, att använda en hylsa som passar exakt kan vara användbart.
Svint1
Lärling
Posts: 556 Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:
Post
by Svint1 » Sun 06 Jan 2008, 19:43
Heisann!
Takk for innspill og hjelp!
Hadde håpet å få ut lagerne uten å ta gaffelen ut av rammen...
Men jeg får prøve å stabilisere gaffelen, varme opp metallet, for så å prøve å hamre ut lagerne.
De nye lagerne blir presset inn med den nye akslingen, så jeg tror det vil fungere greit.
Ø
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
blizzy
Lärling
Posts: 588 Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala
Post
by blizzy » Mon 07 Jan 2008, 09:25
calle wrote: När du sedan monterar de nya rullagerskålarna, var försiktig då de lätt deformeras, att använda en hylsa som passar exakt kan vara användbart.
jag pressa i dom i skruvstädet med lite fett,inga problem!
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Bastian
Nybörjare
Posts: 15 Joined: Thu 03 May 2007, 18:40
Location: Sweden
Post
by Bastian » Fri 18 Jan 2008, 13:28
Verkar vara rätt vanligt att lagren ser ut så här!!
Håller också på att renoverar framgaffeln,
går åt väldigt mycket tålamod och 5-56!
Är det bara att banka ut axeln som lagren sitter på?
Den medföljer ju när man köper dom nya.
Vespa 50 -80 Blästrad och grundlackerad.
blizzy
Lärling
Posts: 588 Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala
Post
by blizzy » Fri 18 Jan 2008, 16:46
det går nog att slå ut dom,men e d verkligen nåt fel på dom lagren?men i så fall,byt hammare!Ta inte den som syns på bilden.Jag skulle nog ha kollat lagren som sitter bakom hastighetsmätardrevet istället....
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Bastian
Nybörjare
Posts: 15 Joined: Thu 03 May 2007, 18:40
Location: Sweden
Post
by Bastian » Fri 18 Jan 2008, 19:21
Självklart har bilden på lagren försvunnit, me dom var katastrof.
Där var absolut ingen dämpning eftersom allt var en ända stor rostklump.
Lagren bakom hastighetsmätardrevet var som nya, inga glapp alls och mängder med fett.
Har lagt in traversen (eller vad det nu heter) i frysen, ihop om att metallen ska dra ihop sig bara en liten aning.
Ska lägga upp bilderna på lagren igen.
Vespa 50 -80 Blästrad och grundlackerad.
Svint1
Lärling
Posts: 556 Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:
Post
by Svint1 » Sat 19 Jan 2008, 00:58
Heisann!
Jeg for min del er ferdig med å renovere fremgaffelen. Nå er det endelig litt komfort å kjøre Smallframe igjen!
Men når det gjelder akslingen så må du nok av med bremseskjoldet. Var i alle fall slik på min V50S.
Uansett må du bytte hammer!!!!
Du må bruke en med gummi-hode. Slik ungår du å slå istykker metallet...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)