Vespa GS 160 -64 renoveringshjälp/tips

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
forbidden
Nybörjare
Nybörjare

Vespa GS 160 -64 renoveringshjälp/tips

Post by forbidden »

Hej. Jag har en gammal GS 160 serie 1 som skulle renoverats för några år sedan men som aldrig blev av. Tanken var då att sätta i en px200/cosa200 motor, men detta är något jag börjat bli tveksam till eftersom originalmotorn fortfarande går.

Nu till mina frågor.

Vad tycker ni som har mer erfarenhet än mig när det gäller motorbyte, ska man byta till en 200 eller köra original?
Problemet med originalmotorn är att det är mycket som är lite slitet, och puckot som haft den innan mig har målat olika motordelar för hand i silver och svart. Och finns det ens delar att få tag i till denna modellen? Jag har letat en del, men min bristande kunskap om vespa gör det hela svårt eftersom jag inte vet vilka delar från andra vespor som passar.

Dessutom har förra ägaren slipat ner kanten på bakskärmen vid tanken, för att få en jämnare linje, antagligen för att det skulle se bättre ut med enkelsits. Någon jag först märkte när jag fick tag i en org. gs-sadel som fick ett gigantiskt överhäng. Finns det någon som har eventuella mått på detta så man kan rekonsturera den?

/Glenn
---------------------
Vespa GS 160 -64
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Skoj projekt!

Frågan är vilket användande du tänkt för din GS, om det är finkörning varma dagar och liknande räcker originalmotorn lätt, även om det kan vara lite tidsödande att få den aluminiumren igen.
GS-motorn är en ganska bra motor och de flesta delar kan man hitta, dock vissa ganska löjligt dyra nuförtiden.

PX-motor kan vara lite synd att sätta i om det nu inte är europasemestrar, hårdtrimning eller vardagspendling som hägrar.
Det är dock inget du behöver förstöra för att använda en PX-motor och du kan då spara originalmotorn för framtiden.

Känns som att du behöver ha en annan scooter att måtta på för att kunna få till bakdelen snyggt.
Har du ngn foto hur den ser ut där bak?

/Calle
forbidden
Nybörjare
Nybörjare

Post by forbidden »

Jag vet faktiskt inte vad jag ska ha den till riktigt. Det är väl kanske inte snack om pendling eller semestrar, mer att den skall fungera bra när den skall användas, och lite mer mos i maskineriet hade ju inte skadat.

Jag har inga som helst planer på att någonsin sälja den och bryr mig därför inte jättemycke om värdet skulle sjunka vid ev. motorbyte. Och originalmotorn har jag inte tänkt göra mig av med. Det där med delarna har jag märkt, bara på dom åren jag ägt den har dom ju skjutit i höjden:(

Jag är uppe i norge för tillfället, men ska kasta upp lite bilder på torsdag.
Det är möjligtvis ingen som bor i Varberg eller närheten som har en liknande vespa som man skulle kunna måtta på? Eller eventuellt lägga upp en bild?

Skulle en cosa 200 motor passa i min ram utan för stora avverkningar, och hur ser bakfälgen ut på en sån? (dom e ju väldigt billiga i tyskland).
---------------------
Vespa GS 160 -64
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

På den här sajten finner du mycket bilder på Vespa GS 160
http://www.pistonported.com
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Grattis till en härlig modell (äger själv en 160 Mk1 med PX200 motor).

Oavsett vilken motor du kommer att använda så spara din originalmotor. Det som talar emot att sätta i en PX motor är att avstånden mellan kåpa och motor blir stort och ser halvbra ut. PX fälgen är smalare än GS fälgen, kan ju se lite speciellt ut med smalare bakfälg än framfälg. Men det finns lösningar på detta estetiska problem, jag satte på ett breddäckskit som förskjuter hela motorn åt höger (lösningen på glappet mellan motorkåpa och motorn), sedan får man den breda bakfälgen också! det enda som stör är den släta PX-bromstrumman som inte matchar den vackra GS-framtrumman. Frågan om du ska fixa till puckeln bakom tanken är lite beroende på vad du tänkt göra med den, kanske fortsätta customiseringen fullt ut? eller bygga till original igen... mått på ramen kan du få om så önskas. Personligen skulle jag hellre välja en PX125-150 motor än en Cosa200 om det är en kostnadsfråga, PX200 är ju som sagt lite dyrare. Cosamotorn är säkert bra, men hur är det med reservdelar? har för mig att den finns i flera olika utföranden också.

ska bli spännande att se bilder
Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Cosamotorn blir lite klurig att montera, mycket enklare med en PX.
F.ö. är de flesta Cosamotorer från Tyskland av en strypt variant på knappt 10 hk....känns ungefär som en PX125 att köra.
forbidden
Nybörjare
Nybörjare

Post by forbidden »

Fedrico, skulle du kunna ordna lite mått och bilder? Den skall inte customiseras, utan jag ska försöka få tillbaka den i någotsånär originalskick på utsidan, det är iallafall min tanke. Har fått tag i en origianllimpa till den. Den kommer dock inte kommer lackas i originallack osv.
Intressant hur du löste detta med att få ut hela motorn till höger för att få en bredare fälg att spåra.
---------------------
Vespa GS 160 -64
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

forbidden wrote: Intressant hur du löste detta med att få ut hela motorn till höger för att få en bredare fälg att spåra.
Breddäckskitet (som är en färdig produkt) är framtaget för att monteras på en PX. Kit:et är framtaget för att kunna köra med ett 130 bakdäck men ändå behålla spårningen så gott det går. Man kapar helt enkelt av material på motorns svingarm (högersidan) sedan sätter man på en spacerbricka (ingår i kit:et) som monteras i det glapp som uppstår mellan motorns svingarm och ramen på vänster sida. På en PX får man minimalt med utrymme mellan motor (fläktkåpa) och motorkåpa, men på GS160 blir det som sagt perfekt. GS originalmotorn har samma infästning som en PX motor, men är bredare baktill (flältkåpan sitter längre ut på högersidan)
Federico
forbidden
Nybörjare
Nybörjare

Post by forbidden »

Federico, du har PM.
---------------------
Vespa GS 160 -64
forbidden
Nybörjare
Nybörjare

Post by forbidden »

calle wrote:Cosamotorn blir lite klurig att montera, mycket enklare med en PX.
F.ö. är de flesta Cosamotorer från Tyskland av en strypt variant på knappt 10 hk....känns ungefär som en PX125 att köra.

Vad är det som gör en cosamotor mer svårmonterad än en px? Och om den är stypt borde väl detta gå att råda bot på ganska enkelt? Anledningen till alla dessa frågorna är som sagt att priset känns rätt i tyskland (man kan köpa en komplett cosa för ca 450 euro), och jag är ändå där emellanåt. Dessutom så känns det faktiskt enklare med delar till en cosamotor än gs160, men jag kan vara helt ute och cykla:)

Tack för tipsen!
---------------------
Vespa GS 160 -64
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Vad är det som gör en cosamotor mer svårmonterad än en px? Och om den är stypt borde väl detta gå att råda bot på ganska enkelt? Anledningen till alla dessa frågorna är som sagt att priset känns rätt i tyskland (man kan köpa en komplett cosa för ca 450 euro), och jag är ändå där emellanåt. Dessutom så känns det faktiskt enklare med delar till en cosamotor än gs160, men jag kan vara helt ute och cykla:)
Oj, det är ganska mycket, svingen är annorlunda, stötdämparpositionen är annorlunda, hydraulisk bakbroms, elektrisk choke och bensinkran, skum oljetank (men kanske kan man köra med olja i bensinen, går bra på PX) Sedan lär det säkert komma upp andra saker som t.ex. att du kanske behöver skära i ramen för att få plats med förgasaren etc.
Summa summarum så är det inte helt enkelt.

För 450€ borde du kunna få en PX-motor...

Strypningen är klart man kan komma förbi gemom att porta upp den till PX200-standard eller mer, fast denna operation är ganska klurig.
Last edited by calle on Mon 17 Dec 2007, 06:00, edited 1 time in total.
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Heisann!

Kjøp deg en PX-motor du!

Cosa-motoren er grei den, såfremt den sitter i en Cosa-ramme...

Grunnen til at Cosa-motoren er så billig, er at den er relatvivt ubrukelig i andre rammer enn Cosa...

Dette på grunn av at Cosa-motoren blant annet har hydraulisk brems (trommel) og andre spesialiteter (som jeg ikke husker :roll: )

Så prøv heller å få fatt i en PX-motor, noe du vil tjene på i det lange løp.

Lykke til!
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
forbidden
Nybörjare
Nybörjare

Post by forbidden »

Nu har jag äntligen bestämt mig för att renovera originalmotorn OM jag får tag i delar. Dock borde det inte vara några jätteproblem eftersom det i stort sett handlar om packningar, packboxar och lager. Det som enventuellt kanske blir problem är kolvringar och växlingen, men det måste gå att lösa.

Svint1, kul med folk från norge här, själv bor jag i fredrikstad.
---------------------
Vespa GS 160 -64
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Rätt val tycker jag!
Kolvringar till GS160 finns förresten på EHR, i alla överdimensioner. Även div lösa smådelar till växelboxen. På min var de rejält slitna)
forbidden wrote:Nu har jag äntligen bestämt mig för att renovera originalmotorn OM jag får tag i delar. Dock borde det inte vara några jätteproblem eftersom det i stort sett handlar om packningar, packboxar och lager. Det som enventuellt kanske blir problem är kolvringar och växlingen, men det måste gå att lösa.
forbidden
Nybörjare
Nybörjare

Post by forbidden »

Paka wrote:Rätt val tycker jag!
Kolvringar till GS160 finns förresten på EHR, i alla överdimensioner. Även div lösa smådelar till växelboxen. På min var de rejält slitna)

Du vet eventuellt inte om det går att köpa en hel växelbox? Det hade varit det klart smidigaste. Har inte undersökt det spec mycke, men det är riktigt glappigt.
---------------------
Vespa GS 160 -64
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Jo då, det finns lite överallt. Det kanske bara är jag som inte ser någon anledning att byta sånt som är helt.
På min var själva växellägeshållaren och dess sprint sliten. Kostade några tior.
(Med tanke på att den här hobbyn faktiskt är rätt nedsmutsande i sig så försöker jag undvika nytillverkat så långt det bara går
och hellre köpa sånt som tillverkades för länge sedan – enligt devisen NOS är gos...)
/P
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tjena!

Bra!

Växelbox finns ny att få tag på hos de flesta handlare.

Lager och packboxar finns också, i princip bara vänstra ramlagret som är special, resten kan du köpa hos lagergrossist.
Se:
http://soulscooter.com/tech/kullager.pdf

F.Ö. ngn som kommer ihåg storleken på bakhjulslagret så att jag kan komplettera listan?
forbidden
Nybörjare
Nybörjare

Lite bilder hur hon ser ut i dagsläget.

Post by forbidden »

Detta är vad jag har att jobba med, och den ser faktiskt bättre ut på bilderna än i verkligheten...

ImageImage
ImageImage
ImageImage
---------------------
Vespa GS 160 -64
forbidden
Nybörjare
Nybörjare

Post by forbidden »

Tänkte bara säga att avsaknaden på skrivande i denna tråden beror på att jag väntar på delarna till motorrenoveringen, dom kommer nog i början av februari.
Har också hittat en trevlig farbror som skall ordna "karossen" åt mig.
Det kommer fler bilder när jag kommit nånvart och min kamera är tillbaka..
---------------------
Vespa GS 160 -64
forbidden
Nybörjare
Nybörjare

Post by forbidden »

Nu är hela vespan utom motorn isärplockad. Dock har jag 2 frågor/problem...

1. Hur får jag bort emblemen i framskölden på bästa sätt? Jag tror dom är både limmade och popnitade på min.

2. När jag lossade bromskontakten vid fotbromsen hängde sladdarna löst. Det var 2 "stift" som skall sitta/ligga på nått speciellt sätt. Någon som har en bild eller en bra förklaring på hur det ska vara?
---------------------
Vespa GS 160 -64
munken
Nybörjare
Nybörjare

Post by munken »

Hey!

GS er en ultrafed model. Og motoren er som Calle skriver rigtig fin til sommerkørning etc.

Afhængig af hvad du ender med af motor så har jeg 2 komplette GS-160 motorer - skriv hvis du mangler nogen dele.

Held og lykke med din GS,
Kasper
Copenhagen SC
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

En GS150-limpa kanske passar perfekt? Men jag anar att den tar i tanklocket/tanken.
Annars tycker jag att det verkar vara en stilig customisering som det vore fränt att behålla.
Den där puckeln som blir där annars är ju faktiskt inte särskilt snygg.
/P
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

forbidden wrote: 2. När jag lossade bromskontakten vid fotbromsen hängde sladdarna löst. Det var 2 "stift" som skall sitta/ligga på nått speciellt sätt. Någon som har en bild eller en bra förklaring på hur det ska vara?
Båda stiften ligger klämda under den fjäderbelastade brickan.
Den urfasade delen skall hamna under brickan..
forbidden
Nybörjare
Nybörjare

Post by forbidden »

Paka wrote:En GS150-limpa kanske passar perfekt? Men jag anar att den tar i tanklocket/tanken.
Annars tycker jag att det verkar vara en stilig customisering som det vore fränt att behålla.
Den där puckeln som blir där annars är ju faktiskt inte särskilt snygg.
/P
Ska jag vara ärlig så är det faktiskt inte speciellt snyggt gjort, och jag vill kunna ha på min limpa. Man måste ju kunna ta med sig sin kvinna:) Jag har hittat en kille som ska bygga om det så det ser snyggt ut och passar med limpan. Det kommer inte se original ut, men bra ska det nog kunna bli...
---------------------
Vespa GS 160 -64
forbidden
Nybörjare
Nybörjare

Post by forbidden »

munken wrote:Hey!

GS er en ultrafed model. Og motoren er som Calle skriver rigtig fin til sommerkørning etc.

Afhængig af hvad du ender med af motor så har jeg 2 komplette GS-160 motorer - skriv hvis du mangler nogen dele.

Held og lykke med din GS,
Kasper
Perfekt! Jag tror inte jag saknar så mycket delar än, men det kommer säkert något under tiden som man eventuellt skulle kunna behöva. Vart bor du förresten?
---------------------
Vespa GS 160 -64
Post Reply