Nya eller gamla delar, vad är att föredra?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Nya eller gamla delar, vad är att föredra?

Post by freeway »

Jag ska byta tryckutjämningsfjädrarna i växellådan på min supersport vespa.Nu har Jag möjligheten att använda nya orginal fjädrar från 60-talet eller är det att föredra fjädrar av nyare datum?
Det är lite trimm på vespan också så det kan bli lite mer påfrästning än på en orginal motor.

mvh f
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

En fjäder som enbart lagrats, & inte varit belastad är nog att föredraga före en nytillverkad eftermarknadsfjäder.. :|
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

reservdelarna är oanvända och jag har redan köpt dem, men varför skulle gammal egentligen vara bättre, har det inte varit någon materialutveckling i vespafjäderbranschen alls?

mvh freeway
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

freeway wrote:reservdelarna är oanvända och jag har redan köpt dem, men varför skulle gammal egentligen vara bättre, har det inte varit någon materialutveckling i vespafjäderbranschen alls?

mvh freeway
utvecklingen om man pratar vespa har gått framåt rent tekniskt men materialfinish, val av material och jakten på billiga "tillräckligt bra" delar gör att kvalitén faktiskt var bättre förr. Dessutom är de flesta delar som säljs nu inte tillverkade av Piaggio, det finns bra eftermarknadsdelar men tyvärr får man inte alltid tag på dem.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

freeway wrote:reservdelarna är oanvända och jag har redan köpt dem, men varför skulle gammal egentligen vara bättre, har det inte varit någon materialutveckling i vespafjäderbranschen alls?

mvh freeway
Varför behöver du en fjäder i bättre material?
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

Varför behöver du en fjäder i bättre material?[/quote]

Jag är lite detaljnörd samt att motorn är lite trimmad
Senast jag bytte såna fjädrar så var alla trasiga. och det känns ju lite onödigt att behöva öppna motor tidigare än man borde behöva pga några delar som kostar ca100 skr
Post Reply