PX longstroke, kolvbultar och kolvbultslager
PX longstroke, kolvbultar och kolvbultslager
Hej
Jag har petat in en logstroke Mazzucchelli vev i min PX 200 motor som annars är orginal. Problem uppstod dock när jag skulle montera orginalkolven. Hålet i vevstaken är mindre än orginalet vilket gör att orginal kolvbultslagret inte får plats. Det följde med ett kolvbultslagret med veven oxå, det passar så klart i vevstaken - men eftersom det är mindre passar det inte i kolvbulten.
Är det så här det är och man ska skaffa nått specialkolvbultslager eller kan jag ha fått fel prylar (veven passar ju fullt i övrigt )
/H
Jag har petat in en logstroke Mazzucchelli vev i min PX 200 motor som annars är orginal. Problem uppstod dock när jag skulle montera orginalkolven. Hålet i vevstaken är mindre än orginalet vilket gör att orginal kolvbultslagret inte får plats. Det följde med ett kolvbultslagret med veven oxå, det passar så klart i vevstaken - men eftersom det är mindre passar det inte i kolvbulten.
Är det så här det är och man ska skaffa nått specialkolvbultslager eller kan jag ha fått fel prylar (veven passar ju fullt i övrigt )
/H
Re: PX longstroke, kolvbultar och kolvbultslager
PX 125-150 har väl en mindre dimension på bult/lager? kanske du har fått en sådan vev (om den nu ens går att montera i ett 200:a block?)topps wrote:Hej
Jag har petat in en logstroke Mazzucchelli vev i min PX 200 motor som annars är orginal. Problem uppstod dock när jag skulle montera orginalkolven. Hålet i vevstaken är mindre än orginalet vilket gör att orginal kolvbultslagret inte får plats. Det följde med ett kolvbultslagret med veven oxå, det passar så klart i vevstaken - men eftersom det är mindre passar det inte i kolvbulten.
Är det så här det är och man ska skaffa nått specialkolvbultslager eller kan jag ha fått fel prylar (veven passar ju fullt i övrigt )
/H
Federico
Urtråkigt!topps wrote:.... synnerligen tråkigt.
Jag var med om en liknande sak förra sommaren i Sverige, en polare hade beställt ny vev till sin V50 som jag hjälpte henne att byta.
När väl motorn var ihop visade det sig att gängorna var paj på båda sidor och veven skev.
Tog många hårda ord för att få den andra stora tyska firman att skicka en ny vev...
Ring dom. Jag har ringt vid ett par tillfällen när dom glömt delar eller skickat fel, och dom åtgärdar på en gång.
Email har däremot aldrig funkat bra.
Mvh
Guran
Email har däremot aldrig funkat bra.
Mvh
Guran
topps wrote:Det är helt klart. Iofs är inte det jobbiga att riva motorn, det går nog ganska snabbt. men problemet är att börja bråka med ScooterCenter och skicka saker fram och tillbaka .... synnerligen tråkigt.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
posten är ju inte kända för att vara varken billiga eller serviceinriktade mot privatkunder. men du krävde väl att SIP får ersätta dig för utlägget?ola.G wrote:Jag returnerade en vev till Sip i mellandagarna.
300 spänn ville postverket ha för besväret.
Känns skitdyrt!
vad gäller Scootercenter så har jag kanske haft tur, jag har pratat med kunniga flera gånger och fått bra service när de skickat fel (fick exempelvis behålla en stötdämpare som var fel modell, inget krav på att skicka tillbaka, som bonus passade den på en annan av mina scooters.....)
att kunden ska bli lidande utöver tiden som det tar att få nya prylar är helt fel, stå på er, man ska inte förlora pengar på deras slarv...
Federico
Samma för mig, har alltid fått prata med folk som kunnat engelska och som varit insatta i scootermotorer. När en förgasare saknades i en beställning budade dom upp den (såklart utan kostnad) med UPS, hade den två dagar senare. När dom vid ett annat tillfälle skickade fel reed-insug, budade jag ner det felaktiga, dock först efter att jag kollat med dom så att dom stod för frakten (mottagarfrakt). Dom budade sedan upp det korrekta med 'vändande bil'.
Som Fredrik säger: SCK ska stå för alla utlägg om dom är orsaken till problemet. Det står tillochmed i deras försäljningsvillkor.
Mvh
Guran
Som Fredrik säger: SCK ska stå för alla utlägg om dom är orsaken till problemet. Det står tillochmed i deras försäljningsvillkor.
Mvh
Guran
Federico wrote:posten är ju inte kända för att vara varken billiga eller serviceinriktade mot privatkunder. men du krävde väl att SIP får ersätta dig för utlägget?ola.G wrote:Jag returnerade en vev till Sip i mellandagarna.
300 spänn ville postverket ha för besväret.
Känns skitdyrt!
vad gäller Scootercenter så har jag kanske haft tur, jag har pratat med kunniga flera gånger och fått bra service när de skickat fel (fick exempelvis behålla en stötdämpare som var fel modell, inget krav på att skicka tillbaka, som bonus passade den på en annan av mina scooters.....)
att kunden ska bli lidande utöver tiden som det tar att få nya prylar är helt fel, stå på er, man ska inte förlora pengar på deras slarv...
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Lite bild bevis:
http://bp2.blogger.com/_vpLauEF-zis/R4X ... 791961.jpe
Till vänster ser man orginal PX 200 kolvbulten som i sin tur sitter i ett orginal PX 200 kolvbultslagret. PX 200 kolvbultslagret går inte in i vevstaken, men det gör det vevstakslagret (PX125?) som följde med veven.
Orginal PX 200 kolvbultslager - klarar en kolvbult på 16 mm
http://bp1.blogger.com/_vpLauEF-zis/R4X ... 799055.jpe
Kolvbultslagret som var med veven klarar bara en kolvbult på 15 mm
http://bp2.blogger.com/_vpLauEF-zis/R4X ... 712318.jpe
http://bp2.blogger.com/_vpLauEF-zis/R4X ... 791961.jpe
Till vänster ser man orginal PX 200 kolvbulten som i sin tur sitter i ett orginal PX 200 kolvbultslagret. PX 200 kolvbultslagret går inte in i vevstaken, men det gör det vevstakslagret (PX125?) som följde med veven.
Orginal PX 200 kolvbultslager - klarar en kolvbult på 16 mm
http://bp1.blogger.com/_vpLauEF-zis/R4X ... 799055.jpe
Kolvbultslagret som var med veven klarar bara en kolvbult på 15 mm
http://bp2.blogger.com/_vpLauEF-zis/R4X ... 712318.jpe
Nån som har slarvat vid plockningen tydligen. Märkligt att dom inte har en koll på det vid utleveras och packning, med t ex streckkodsavläsning.
Artikelnumret är ju inte samma för dom två vevarna.
/G
Artikelnumret är ju inte samma för dom två vevarna.
/G
topps wrote:Lite bild bevis:
http://bp2.blogger.com/_vpLauEF-zis/R4X ... 791961.jpe
Till vänster ser man orginal PX 200 kolvbulten som i sin tur sitter i ett orginal PX 200 kolvbultslagret. PX 200 kolvbultslagret går inte in i vevstaken, men det gör det vevstakslagret (PX125?) som följde med veven.
Orginal PX 200 kolvbultslager - klarar en kolvbult på 16 mm
http://bp1.blogger.com/_vpLauEF-zis/R4X ... 799055.jpe
Kolvbultslagret som var med veven klarar bara en kolvbult på 15 mm
http://bp2.blogger.com/_vpLauEF-zis/R4X ... 712318.jpe
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================