PX longstroke, kolvbultar och kolvbultslager

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
topps
Lärling
Lärling

PX longstroke, kolvbultar och kolvbultslager

Post by topps »

Hej

Jag har petat in en logstroke Mazzucchelli vev i min PX 200 motor som annars är orginal. Problem uppstod dock när jag skulle montera orginalkolven. Hålet i vevstaken är mindre än orginalet vilket gör att orginal kolvbultslagret inte får plats. Det följde med ett kolvbultslagret med veven oxå, det passar så klart i vevstaken - men eftersom det är mindre passar det inte i kolvbulten.

Är det så här det är och man ska skaffa nått specialkolvbultslager eller kan jag ha fått fel prylar (veven passar ju fullt i övrigt )

/H
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: PX longstroke, kolvbultar och kolvbultslager

Post by Federico »

topps wrote:Hej

Jag har petat in en logstroke Mazzucchelli vev i min PX 200 motor som annars är orginal. Problem uppstod dock när jag skulle montera orginalkolven. Hålet i vevstaken är mindre än orginalet vilket gör att orginal kolvbultslagret inte får plats. Det följde med ett kolvbultslagret med veven oxå, det passar så klart i vevstaken - men eftersom det är mindre passar det inte i kolvbulten.

Är det så här det är och man ska skaffa nått specialkolvbultslager eller kan jag ha fått fel prylar (veven passar ju fullt i övrigt )

/H
PX 125-150 har väl en mindre dimension på bult/lager? kanske du har fått en sådan vev (om den nu ens går att montera i ett 200:a block?)
Federico
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Det var helt klart en PX200 vev jag beställde men med tanken på hur mystiskt ompackad kartongen var vet man så klart inte. Dock kan jag säga att allt annat verkar ha passat fint.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

kan helt klart vara som Federico påpekar.
125/150 PX-vev har 1mm mindre hål för vevstakslagret.
Kolvbulten är 15mm på 125/150 och 16mm på 200.

PX-125-vev och PX200 d:o passar nog i varandras motorer.
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Låter troligt, synd bara att man redan monterat i veven och smackat igen hela motorn :(
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

topps wrote:Låter troligt, synd bara att man redan monterat i veven och smackat igen hela motorn :(
Shit va surt!
Varifrån beställde du veven?
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

ScooterCenter.

Har kollat upp och hittat att PV/ET3/PK80/100/125/PX80/100/125/150 har
15-19-20mm som kolvbultslager

medan PX200 / T5 / Cosa/SS180/GS160 2°/Rally/ har 16-20-20mm

frågan är om det finns något 16x19x20mm lager, det kanske skulle fixa grejjen?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Finns garanterat ett sådant lager att hitta om man letar ordentligt om du inte hittar kan du ju köra med bussning istället.
Men men men, för att vara säker, riv motorn och byt vev till korrekt hur trist det än är, tradigt att inte kunna lita på scootern om du inte kör med ngt beprövat.
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Det är helt klart. Iofs är inte det jobbiga att riva motorn, det går nog ganska snabbt. men problemet är att börja bråka med ScooterCenter och skicka saker fram och tillbaka .... synnerligen tråkigt.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

topps wrote:.... synnerligen tråkigt.
Urtråkigt!

Jag var med om en liknande sak förra sommaren i Sverige, en polare hade beställt ny vev till sin V50 som jag hjälpte henne att byta.
När väl motorn var ihop visade det sig att gängorna var paj på båda sidor och veven skev.

Tog många hårda ord för att få den andra stora tyska firman att skicka en ny vev...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Ring dom. Jag har ringt vid ett par tillfällen när dom glömt delar eller skickat fel, och dom åtgärdar på en gång.

Email har däremot aldrig funkat bra.

Mvh

Guran
topps wrote:Det är helt klart. Iofs är inte det jobbiga att riva motorn, det går nog ganska snabbt. men problemet är att börja bråka med ScooterCenter och skicka saker fram och tillbaka .... synnerligen tråkigt.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Ringde SC, det verkar som dom har som krav på dom som svara i telefon att dom knapt kan prata engelska och inte kan något om scootermotorer. Hur som så var det såklart bara att packa ner den och skicka tillbaka den så skulle dom skicka en ny.

Gud vad surt det känns :x
ola.G
Entusiast
Entusiast

Post by ola.G »

Jag returnerade en vev till Sip i mellandagarna.
300 spänn ville postverket ha för besväret.
Känns skitdyrt!
Ola.G
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

ola.G wrote:Jag returnerade en vev till Sip i mellandagarna.
Känns skitdyrt!
posten är ju inte kända för att vara varken billiga eller serviceinriktade mot privatkunder. men du krävde väl att SIP får ersätta dig för utlägget?

vad gäller Scootercenter så har jag kanske haft tur, jag har pratat med kunniga flera gånger och fått bra service när de skickat fel (fick exempelvis behålla en stötdämpare som var fel modell, inget krav på att skicka tillbaka, som bonus passade den på en annan av mina scooters.....)

att kunden ska bli lidande utöver tiden som det tar att få nya prylar är helt fel, stå på er, man ska inte förlora pengar på deras slarv...
Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Samma för mig, har alltid fått prata med folk som kunnat engelska och som varit insatta i scootermotorer. När en förgasare saknades i en beställning budade dom upp den (såklart utan kostnad) med UPS, hade den två dagar senare. När dom vid ett annat tillfälle skickade fel reed-insug, budade jag ner det felaktiga, dock först efter att jag kollat med dom så att dom stod för frakten (mottagarfrakt). Dom budade sedan upp det korrekta med 'vändande bil'.

Som Fredrik säger: SCK ska stå för alla utlägg om dom är orsaken till problemet. Det står tillochmed i deras försäljningsvillkor.

Mvh

Guran
Federico wrote:
ola.G wrote:Jag returnerade en vev till Sip i mellandagarna.
Känns skitdyrt!
posten är ju inte kända för att vara varken billiga eller serviceinriktade mot privatkunder. men du krävde väl att SIP får ersätta dig för utlägget?

vad gäller Scootercenter så har jag kanske haft tur, jag har pratat med kunniga flera gånger och fått bra service när de skickat fel (fick exempelvis behålla en stötdämpare som var fel modell, inget krav på att skicka tillbaka, som bonus passade den på en annan av mina scooters.....)

att kunden ska bli lidande utöver tiden som det tar att få nya prylar är helt fel, stå på er, man ska inte förlora pengar på deras slarv...
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Lite bild bevis:

http://bp2.blogger.com/_vpLauEF-zis/R4X ... 791961.jpe

Till vänster ser man orginal PX 200 kolvbulten som i sin tur sitter i ett orginal PX 200 kolvbultslagret. PX 200 kolvbultslagret går inte in i vevstaken, men det gör det vevstakslagret (PX125?) som följde med veven.

Orginal PX 200 kolvbultslager - klarar en kolvbult på 16 mm
http://bp1.blogger.com/_vpLauEF-zis/R4X ... 799055.jpe

Kolvbultslagret som var med veven klarar bara en kolvbult på 15 mm
http://bp2.blogger.com/_vpLauEF-zis/R4X ... 712318.jpe
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Nån som har slarvat vid plockningen tydligen. Märkligt att dom inte har en koll på det vid utleveras och packning, med t ex streckkodsavläsning.

Artikelnumret är ju inte samma för dom två vevarna.

/G
topps wrote:Lite bild bevis:

http://bp2.blogger.com/_vpLauEF-zis/R4X ... 791961.jpe

Till vänster ser man orginal PX 200 kolvbulten som i sin tur sitter i ett orginal PX 200 kolvbultslagret. PX 200 kolvbultslagret går inte in i vevstaken, men det gör det vevstakslagret (PX125?) som följde med veven.

Orginal PX 200 kolvbultslager - klarar en kolvbult på 16 mm
http://bp1.blogger.com/_vpLauEF-zis/R4X ... 799055.jpe

Kolvbultslagret som var med veven klarar bara en kolvbult på 15 mm
http://bp2.blogger.com/_vpLauEF-zis/R4X ... 712318.jpe
Post Reply