Vad köpa?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Med en PX125 marschar du mellan 80 och 90, med en PX200 mellan 90 och 100. Då talar vi om otrimmade maskiner i gott skick. PX125 är helt OK i stadstrafik men ska du ofta köra landsväg, speciellt 90-vägar, ska du absolut satsa på en 200.
Tycker din vän
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag är absolut ingen värlsdmästare på prestandafrågor. Men jag måste säga att 80-90 km/h känns som en ganska ansträngande marschfart för en PX125. Det bör väl rimligtvis ligga nära toppfarten?
Själv så har jag en Piaggio Skipper 125 på 14 hk. Soliga dagar så toppar den precis 100 km/h, fast då är det inte speciellt trevligt att köra! 80 km/h är en ganska lagom marshfart som jag flera gånger hållt i drygt 10 mil.
Nu kan det iofs vara lite skillnad på växlat och automat i den här frågan?
<br />Med en PX125 marschar du mellan 80 och 90, med en PX200 mellan 90 och 100. Då talar vi om otrimmade maskiner i gott skick. PX125 är helt OK i stadstrafik men ska du ofta köra landsväg, speciellt 90-vägar, ska du absolut satsa på en 200.
Tycker din vän
/jens
Jag är absolut ingen värlsdmästare på prestandafrågor. Men jag måste säga att 80-90 km/h känns som en ganska ansträngande marschfart för en PX125. Det bör väl rimligtvis ligga nära toppfarten?
Själv så har jag en Piaggio Skipper 125 på 14 hk. Soliga dagar så toppar den precis 100 km/h, fast då är det inte speciellt trevligt att köra! 80 km/h är en ganska lagom marshfart som jag flera gånger hållt i drygt 10 mil.
Nu kan det iofs vara lite skillnad på växlat och automat i den här frågan?
-
- Lärling
Jag blev ägare till min första scooter, en PX200E -90, i förra veckan och har väl hunnit avverka omkring 40-50 mil på villagator, motorväg och inne i stan (Stockholm) och jag måste säga att på motorvägen skulle jag inte vilja ha en mindre motor, snarare lite mera trim.
Med full gas och lite motvind så är det nätt och jämt att man klarar att hålla 90-95 km/h och det är ju minimum vad som krävs för att våga vistas på motorväg tycker iallafall jag.
Jag har en bekant som åkt mycket Vespa förr (typ 50,60-talet) han fick återfall för några år sedan och köpte en PX125E men bytte den till en PX200E tämligen omgående med hänvisning till motorvägskörning / för låg toppfart.
Som tekniker kan jag tycka att även om en 125:a kan gå att skrämma upp i nästan samma hastighet som en 200:a så måste det vara som resultat av ett högre varvtal. "Kostnaden" för detta borde rimligen vara större slitage och högre ljudnivå (eller åtminstone högre frekvens / skrikigare ljud).
Mvh // Bobo
Med full gas och lite motvind så är det nätt och jämt att man klarar att hålla 90-95 km/h och det är ju minimum vad som krävs för att våga vistas på motorväg tycker iallafall jag.
Jag har en bekant som åkt mycket Vespa förr (typ 50,60-talet) han fick återfall för några år sedan och köpte en PX125E men bytte den till en PX200E tämligen omgående med hänvisning till motorvägskörning / för låg toppfart.
Som tekniker kan jag tycka att även om en 125:a kan gå att skrämma upp i nästan samma hastighet som en 200:a så måste det vara som resultat av ett högre varvtal. "Kostnaden" för detta borde rimligen vara större slitage och högre ljudnivå (eller åtminstone högre frekvens / skrikigare ljud).
Mvh // Bobo
Jag är medveten om att jag borde köpa en 200 av prestandaskäl... Nu får jag dock se om det dyker upp nåt, man får betala bra mycket mer för en fräsch 200 än en 125:a men om man har tur så dyker det upp fynd.
Ang. motorväg så är det i princip aldrig aktuellt för mig. Det blir mestadels mindre 70 och 90-vägar...
//Larsa
.Z.
Ang. motorväg så är det i princip aldrig aktuellt för mig. Det blir mestadels mindre 70 och 90-vägar...
//Larsa
.Z.
Jag blir fullständigt vansinnig...
Idag så kom världens läckraste vespa touring -60 in på blocket för 8000. Jag ringde & den var såld, även jag! Den skulle säkerligen inte uppfylla mina prestandakrav men med det utseendet så hade jag gärna puttrat omkring i 70

Sen så dyker det upp en -66:as SS 200 som inte ser lika rolig ut men är en klassiker som kanske klarar av mina prestandakrav någotsånär...
12 000 är utgångspriset.

Jaha. Jag kan inte bestämma mig. Vill ha prestanda, tillförlitlighet, klassisk stil + att det ska va billigt
Blir nog en tråkig px125 ändå, billig & tillförlitlig, hyfsad prestanda...
Suck...
//Larsa
.Z.
Idag så kom världens läckraste vespa touring -60 in på blocket för 8000. Jag ringde & den var såld, även jag! Den skulle säkerligen inte uppfylla mina prestandakrav men med det utseendet så hade jag gärna puttrat omkring i 70

Sen så dyker det upp en -66:as SS 200 som inte ser lika rolig ut men är en klassiker som kanske klarar av mina prestandakrav någotsånär...
12 000 är utgångspriset.
Jaha. Jag kan inte bestämma mig. Vill ha prestanda, tillförlitlighet, klassisk stil + att det ska va billigt

Blir nog en tråkig px125 ändå, billig & tillförlitlig, hyfsad prestanda...
Suck...
//Larsa
.Z.
Förresten Larsa så är nog en mindre 90-väg ännu värre än en motorväg. Om den är någorlunda trafikerad så kommer du ju bli omkörd hela tiden och kanske uttvingad i vägränen, på motorvägen är det ju ialla fall 2 filer.
Möjligen är det iof sig så att du kommer bli omkörd en hel del på en 200:a också eftersom bilisterna många gånger har en högre fart än du klarar hålla även med den.
Hur man än vänder sig har man motorn bak:D
// Bobo
Möjligen är det iof sig så att du kommer bli omkörd en hel del på en 200:a också eftersom bilisterna många gånger har en högre fart än du klarar hålla även med den.
Hur man än vänder sig har man motorn bak:D
// Bobo
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />..inte nu.. 03.10
Inte nu heller. Kan det ha något med URLen att göra?
https://www.euromail.se/exchange/070865 ... JPG?attach 1
Verkar snarast vara en länk till din inkorg?
/ Janne C
/ Jan Carlsson
/ http://www.bunkerbild.fotosidan.se
<br />..inte nu.. 03.10

Inte nu heller. Kan det ha något med URLen att göra?
https://www.euromail.se/exchange/070865 ... JPG?attach 1
Verkar snarast vara en länk till din inkorg?
/ Janne C
/ Jan Carlsson
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by .Z.</i>
<br />Japp. Det är till min inkorg så det beror nog på det.
Har funkat förrut men är tydligen ingen god ide...
//Larsa
.Z.
Känner igen detta från andra forum. Bilden laddas inte upp utan det läggs in en länk till <b>din</b> bildfil. Du måste alltså lägga upp bilden så att den är tillgänglig publikt d.v.s. så att det går att länka till den. Exempelvis på Sendpix, Fotolabo eller Fotosidan....
/ Jan Carlsson
<br />Japp. Det är till min inkorg så det beror nog på det.
Har funkat förrut men är tydligen ingen god ide...
//Larsa
.Z.
Känner igen detta från andra forum. Bilden laddas inte upp utan det läggs in en länk till <b>din</b> bildfil. Du måste alltså lägga upp bilden så att den är tillgänglig publikt d.v.s. så att det går att länka till den. Exempelvis på Sendpix, Fotolabo eller Fotosidan....
/ Jan Carlsson
För att återgå till diskussionen om scooterköp är jag inte rätt person att råda mellan olika "klassiska" modeller eftersom jag inte äger eller har ägt någon sådan. Men betänk att trafikrytmen på många 90-vägar i verkligheten ligger mellan 100 - 120 km/h (tro mig - jag har ett par mil sådan till jobbet..) och på många 70-vägar är trafikrytmen 80-100 km/h (har ett par mil sådan också på väg till jobbet.).
Men kör man på vägar som inte är "matarleder" och/eller utanför pendlartid spelar detta givetvis mindre roll.....
<i>(Kan väl tillägga att Granturismons resurser och köregenskaper är väldig trevliga under omständigheterna ovan.) </i>
/ Jan Carlsson
Men kör man på vägar som inte är "matarleder" och/eller utanför pendlartid spelar detta givetvis mindre roll.....
<i>(Kan väl tillägga att Granturismons resurser och köregenskaper är väldig trevliga under omständigheterna ovan.) </i>
/ Jan Carlsson