Garage TV 175 Skillingaryd

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
Desmo
Drömmare
Drömmare

Garage TV 175 Skillingaryd

Post by Desmo »

Hej !!

Tänkte lämna lite information vad som händer i Småland (Skillingaryd) på Lambretta fronten.
(Måste vara den enda Lambretta föraren i hela länet ??)

Sluta inte läs för att det är en massa historia ,denna tråden kommer att handla om nutid men jag tycker det är viktigt att man även får en viss historia för att förstå de beslut som kommer att tas i framtiden. :roll:

Är stolt ägare till tre stycken lambretter ,samtliga av
modell TV 175. :grin:

Den blå "Ghettoblastern" ,en serie 2 ,var det första
inköpet ,köptes för ca 4 år sedan av en arbetskamrats farsa
,tyckte lambretta lät exotiskt och vips så var man
inne i scooter svängen.

Tilläggas skall ,att jag sedan flera år tillbaka gått den
smala italienska vägen med ett antal Alfor och Ducatis på mitt samvete,så jag anade vad jag gett mig in på........kände också att jag mentalt var förberedd ,alla dessa år med italiensk teknik härdar en man)

Ghettoblasten" kördes en kort stund ,för att sedan skrämmas upp till att vara den best den är idag ,orsaken !? (som jag försöker lura mig själv med )är att jag var tvungen att byta en
packbox(rök-framkalla-packboxen) :sad:
,och ska man plocka isär motorn kan man
lika väl renovera hela motorn
,och renovera man kan man ju lika väl uppgradera lite......
och lite till...... :grin:

Det slutade med Imola kit ,brytar lös tändning mm
,den går som ett skållat troll ,däremot ligger broms och chassie egenskaperna kvar på 50-talet.

Vinterns projekt att sätta dit skiv broms (så man slipper köra med så mycket planerad körstil)
samt få dit en marzocchi bakdämpare (från en ducati 900ss) som jag råkade ha liggandes.
Bullersystemet ska även uppdateras ,samt
"leka" lite med vxl lådan för att få den lite mindre "bångstyrig".

Ghettoblastern används med nöje av en yngre gubbe för att köra ofrivilliga race mot "oskuldsfulla" moped förare :smile:
,i början tyckte de att det var kul att ligga bakom,varva,lägga sig vid sidan om mig ,varva ,ev göra någon obscen gest (oftast långfingret)
för att sedan snopet känna
sig från åkta av en lambretta från "stenåldern".

Respekt har fått en ny innerbörd här !!! ;)

Bild på Ghettoblastern i "veteran-åka kostym"

Image

TV nr 2 köptes i delar år 2007 ,av en man någonstan norr om Jönköping ,är en serie 2 :a som levererades i ett antal kartonger.
Tanken är att sätta ihop den till orginal ,inte kommit så långt mer än att motorn är isär plockad ,bytt lager ,packningar etc ,blästrat motorn,börjat plocka ihop......
inte gjort något åt ram och kåpor ,väntar på färg från lackeraren.
Ram och kåpor var/är blästrade och zinkgrundade.
Tyvärr så hade även vissa krom och plast detaljer gått genom blästringen vilket gör att jag jagar en del ersättnings detaljer.

TV nr 2 (tror den kommer att få arbetsnamnet "Bettan") kommer att användas med nöje av en yngre gubbe för att köra till/från jobbet samt en och annan veteran träff.

Image

TV nr 3 ,är en serie 1 som jag hittade/köpte i Göteborg ,även den under 2007 ,tyckte att jag bara var tvungen att ha den ,det skiljer en hel del på den och serie 2 ,bara det var spännande. :smile:

Inte gjort något med den, mer än att plocka isär tanken/ förgasaren ,enligt förra ägaren så hade det inte gått att starta för att det blivit rost i tanken som "kletat" igen kran och dy.l ,kan bara instämma att det var så.....

Den har inte varit i trafik sedan -77 (tror jag),vet inte när den var startad senast ,inte ens försökt starta än......... spännande !!
Det roliga är att den är i ett bra bruks skick ,förmodligen stått inne alla dessa år ,inte mycket rost :smile:

Planen med denna är att få igång den ,inte göra någon större renovering mer än det som krävs för att få den i kör- och besiktningsbart skick.

TV nr 3 ,som har arbetsnamnet "Doris" kommer att användas med nöje av en yngre gubbe för att köra en och annan veteran träff samt lite allmän söndagsåkning.
Kan bli totalrenovering i framtiden !?

,för Doris mitt herrskap !!!!!
,är "juvelen i kronan" !!!

Känns också som att det är den lambretta som behöver mest kärlek i "Garage Tv175". :smile:

Image

Image

Ett löfte som ska läggas och förmodligen hållas är:
Att samtliga tre lambrettor kommer att transporteras (,i möjligaste mån för egen maskin) till Eurolambretta 2008 i Karlskrona !!!!! :grin:

Uttagningen av lämpliga kandidater till förare är påbörjad
,så ni som inte redan har sökt ,måste jag tyvärr meddela att det är försent ,men det går bra att göra ett försök hösten 2008
till Eurolambretta 2009. :eek:

Återkommer med mer info och bilder om mina projekt.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Undertbart!

Härligt med all information!

Juste finish på motorblocken..!

Wow, sicken fin patina på serie ettan!

Ses på EuroLambretta i KKN!
Lambert
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lambert »

Fina och trevliga bilder och kul läsning, ses på EuroLambretta. Är det meningen att det skall monteras en mekaniskvarvräknare på motorn ?
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Vad har du gjort för att få motorblocket så snyggt???

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Desmo
Drömmare
Drömmare

Post by Desmo »

"Är det meningen att det skall monteras en mekaniskvarvräknare på motorn ?"

Nej ,misstänker att det är svårt och även dyrt att få tag i en sådan. har förmodligen suttit på innan men var inte med i kartongerna. Tänker lägga den kåpan på "hyllan" ,ifall man skulle hitta en sådan i framtiden. Har skaffat en annan "hel" kåpa som ska sitta på.

" Vad har du gjort för att få motorblocket så snyggt???"
Har glasblästrat hela motorn och sedan lackat med klarlack. Ser snyggt ut på avstånd men är ju inte direkt "utställnings" finish när man tittar lite närmre, men tanken är ju inte att det ska vara utställnings skick på den ,tanken är att det ska se "använt" ut. :smile:

Vill passa på och önska "Ett gott nytt år !!" till er alla ,lär inte hända mycket mer under 2007..... på lambretta fronten :grin:
Desmo
Drömmare
Drömmare

Nu händer lite grejer......

Post by Desmo »

Lite uppdateringar:
"Ghettoblastern"

Tror det eller ej ,men en kväll när jag dök upp i lambretta garaget så hade någon lämnat ett mystiskt paket på min arbetsbänk !!!
Ivrig och något rädd (kan ju faktiskt vara något som exploderar när man hittar mystiska paket) slet jag upp paketet och hittade något skrämmande men också något riktigt roligt...... :grin: :grin:

Image

Kan det vara ......???? Jaaaaaa ,det är det :grin: :grin:

Ett RB22 kit !!!!!

Hmmmm ,måste vara någon som tycker om mig riktigt mycket!! ,eller har planer på att försätta mig och "Ghettoblastern" i en omloppsbana runt jorden !!!! :grin:
Trevligt ,tänkte jag och började genast att planera motorbygget........ har fått vissa tips på det brittiska Lambretta forumet.

Har ingen erfarenhet av TS1 ,kommer inte ha så mycket att jämföra med ,men ska bli riktigt skoj att se hur pass bra detta kan bli.

"Bettan"
Inte hänt så mycket ,"Bettans" motor är helt ihopmonterad och ligger och väntar på sitt chassie.
Vissa delar av chassiet har blivit grundat och väntar på slipning och sedan ska den goá fina färgen läggas på.
Någon som vet vad Ivory 8028 (Lechler) kan vara i "modern" färgkod ???
Verkar vara lite strul att hitta rätt färgnyans....... :/

"Doris"
Kunde inte låta bli....... när jag såg att "Doris" hade svettats lite olja ut på bromsbackarna ,hade jag fått den orsak som jag letat efter för att med gott samvete kunna skruva loss kedje kåpan för att se vad som fanns inuti. :smile:
Spännande ,inte en pryl verkar vara likadan som en Serie 2:a :eek:

Image

Image

Mycket speciell konstruktion ,för att göra en lång historia kort ,den kvällen slutade med att jag rev hela motorn ,dels för att se hur det ser ut (har en svaghet i att skruva isär saker för att se hur de ser ut) ,samt för att göra en renovering i motorn vad gäller lager och packboxar.

Ett har jag lärt mig gällande "Doris" ,gäller att hantera henne med respekt ,inget våld ,bara försiktighet , för att hitta utbytes delar lär nog vara svårt ,om inte omöjligt.

Se bara på detta underbara lager ,så vackert ,så skört men ändå så respekt ingivande ,ibland undrar man om Italienarna valde vissa komponenter för deras funktion eller för dess skönhet. :smile:
(ursäkta för den dåliga skärpan)

Image

Jakten på lager har påbörjats (vet var de kan tänkas finnas...) ,tanken är att koncentrera sig på vev-och magneto lager ,samt samtliga packboxar.
Speciellt magneto lagret får mycket stryk på denna modellen ,en del brukar byta till serie 2 lager och magneto huset(antar jag)
,men jag kommer försöka hålla "Doris" så orginal som möjligt ,det mår nog både hon och jag bäst av, tror jag.
Risk för identitets kris är annars överhängande för "Doris".

Och hur det kan sluta ,när "Doris":ar får identitets kriser ,det vill
nog ingen av oss uppleva på nära håll....... ;)

Börjar inse att tiden rinner iväg ,snart är det ju vår och
det är så mycket som ska plockas ihop, puh.
Desmo
Drömmare
Drömmare

Post by Desmo »

"Ghettoblastern".
Idag startades "Ghettoblastern" upp :grin:
Låter riktigt potent !!!
Var tvungen att ta en test runda runt kvarteret och insåg efter tio meter att kopplingen måste fixas/konstrueras om !! ,annars är risken att jag blir ett sjukdoms fall ,stenhård koppling !!!
Har satt dit en "Cambrige sex skivig koppling" som var hård som sten !!!

Efter lite funderande togs beslutet att skippa bakbromsen och göra om det till fotkoppling ,jag får klara mig med frambroms (skivbroms, det borde räcka !?), tills jag kommit på en bättre lösning eller byggt upp mina hand muskler.

Efter en stund ,och några vajer dragningar så var det fixat ,kändes bra men kvällen tillät inga test körningar ,återkommer med test rapport.

"Bettan".
Inget nytt ,har hamnat lite på is pga alla andra projekt.

"Doris".
Motorn har plockats ihop igen ,med nya friska lager och packningar ,insåg
igen !! hur annorlunda hon är i förhållande till de andra TV 175.
Måste varit en produktionsteknisk katastrof på sin
tid ,eftersom man bytte motorkonstruktion så radikalt till serie 2.
Vet för lite om Lambrettorna som fanns innan TV 175 serie 1 för att uttala mig om likheter till dem ?!

Insåg också tyvärr att bakre kedjedrevet var riktigt slitet ,måste bytas inom en snar framtid ,känns som det kommer bli problem att få tag i ett nytt :(
Får försöka tillverka ett själv...... kanske......

Motorn skickades tillbaka in i ramen och plocket med nya vajrar och uppsmörjning har inletts ,väntar på att bli uppstartad ,riktigt spännande att se vad hon har för egenskaper.

Återkommer med lite goá bilder
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Desmo wrote:"Ghettoblastern".
Idag startades "Ghettoblastern" upp :grin:
Låter riktigt potent !!!
Var tvungen att ta en test runda runt kvarteret och insåg efter tio meter att kopplingen måste fixas/konstrueras om !! ,annars är risken att jag blir ett sjukdoms fall ,stenhård koppling !!!
Har satt dit en "Cambrige sex skivig koppling" som var hård som sten !!
-Underbart!
det finns moderna kopplingar att använda som är mjukare än original och lätt klarar 50hk
kolla här:
http://soulscooter.com/bilder/08_02_06_ ... 6_2050.htm
prata med Marcello på CasaLambretta Scandinavia, han kan fixa en sådan.
Dyr som bara den, men underbart bra!

VH/Calle
Post Reply