Har ett litet glapp i bakhjulet. Om jag håller i hjulet klockan 3 och 9 är det inget glapp.
Om jag däremot greppar klockan 12 och 6 så kan man känna ett visst glapp.
Är det hjullagret som behöver bytas tror ni? Eller är det något annat?
Gäller en Sprint -69
Hjullager
Hej!
är det exakt samma fenomen efter att du har snurrat några varv?
Isåfall kanske det är centrummuttern som är lös, den skall f.ö. på en Sprint sitta med ca. 10kg tryck.
Ganska ofta uppför sig kullager som är slut på det sättet att om man vrider på det så 'samlar' sig kulorna och det känns stumt och fint för att sedan om man vrider mer bli glappt igen.
Har du olja i motorn?
Om glappet är axiellt är det troligen yttre bakhjulslagret, om det däremot är radiellt är det troligen inre rullagret eller en kombination av båda.
VH/Calle
är det exakt samma fenomen efter att du har snurrat några varv?
Isåfall kanske det är centrummuttern som är lös, den skall f.ö. på en Sprint sitta med ca. 10kg tryck.
Ganska ofta uppför sig kullager som är slut på det sättet att om man vrider på det så 'samlar' sig kulorna och det känns stumt och fint för att sedan om man vrider mer bli glappt igen.
Har du olja i motorn?
Om glappet är axiellt är det troligen yttre bakhjulslagret, om det däremot är radiellt är det troligen inre rullagret eller en kombination av båda.
VH/Calle
Då låter det som om centrummuttern kan vara lös, testa och spänna den först!
Axiellt/radiellt, låt mig förklara på annat sätt;
behåll hjulet på plats.
Om glappet är i riktning rakt ut rakt in så är det troligen yttre bahjulslagret.
Om glappet är då du vinklar hjulet är det troligen inre rullagret eller en kombination av båda.
Men spänn bakhjulsmuttern först så att det säkert inte är där det glappar.
Båda dessa lager får du riva motorn för att byta.
VH/Calle
Axiellt/radiellt, låt mig förklara på annat sätt;
behåll hjulet på plats.
Om glappet är i riktning rakt ut rakt in så är det troligen yttre bahjulslagret.
Om glappet är då du vinklar hjulet är det troligen inre rullagret eller en kombination av båda.
Men spänn bakhjulsmuttern först så att det säkert inte är där det glappar.
Båda dessa lager får du riva motorn för att byta.
VH/Calle
axiellt/radiellt, ursäkta mitt teknokratspråk...kan bero på att jag svarar under dagtid 
axiellt är inte en referens till bakkaxeln i sig utan endast en riktning...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Axiell

axiellt är inte en referens till bakkaxeln i sig utan endast en riktning...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Axiell
ok, tack för förklaringen. Skruvade loss grejerna idag och axeln känns till min förvåning väldigt stum och utan glapp.
Det verkar som att det är själva bromstrumman som glappar på hjulaxeln, precis som att axeln sitter för långt in. Axeln är ju konisk så trumman borde ju nypa fast ordentligt men det gör den inte hur hårt jag än spänner muttern.
Kan axeln blivit så sliten att den inte längre passar ihop med bromstrumman?
Just nu så känns inte en lösning med gängtejp på hjulaxeln långt borta...
Det verkar som att det är själva bromstrumman som glappar på hjulaxeln, precis som att axeln sitter för långt in. Axeln är ju konisk så trumman borde ju nypa fast ordentligt men det gör den inte hur hårt jag än spänner muttern.
Kan axeln blivit så sliten att den inte längre passar ihop med bromstrumman?
Just nu så känns inte en lösning med gängtejp på hjulaxeln långt borta...
Dessutom så finns Px-bromstrumman i minst 3 varianter, med 2 olika packbox-alternativ. lite av en Djungel- trumma
Blir nog lättare att leta reda på en sprintmodell. Varenda Touring/sprint/gl efter 1959 har ju dessa.
Calle; Du är jeettesnygg i nya scooteristen!!!

Blir nog lättare att leta reda på en sprintmodell. Varenda Touring/sprint/gl efter 1959 har ju dessa.
Calle; Du är jeettesnygg i nya scooteristen!!!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
jo, det bästa är ju att skaffa en Sprinttrumma. Såg att det fanns en begagnad PX-trumma på marknadssidan det var därför jag tänkte på den...
Annars ser det rätt ut med en tjock rackare till bricka innanför kronmuttern.
Dax att jaga tag i rätt djungeltrumma. Hör gärna av er om ni hör något via djungeltelegrafen.
Annars ser det rätt ut med en tjock rackare till bricka innanför kronmuttern.
Dax att jaga tag i rätt djungeltrumma. Hör gärna av er om ni hör något via djungeltelegrafen.