Hjullager

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Albin
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Tue 08 May 2007, 12:06
Location: Halmstad, Sweden
Contact:

Hjullager

Post by Albin »

Har ett litet glapp i bakhjulet. Om jag håller i hjulet klockan 3 och 9 är det inget glapp.
Om jag däremot greppar klockan 12 och 6 så kan man känna ett visst glapp.
Är det hjullagret som behöver bytas tror ni? Eller är det något annat?

Gäller en Sprint -69
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

är det exakt samma fenomen efter att du har snurrat några varv?
Isåfall kanske det är centrummuttern som är lös, den skall f.ö. på en Sprint sitta med ca. 10kg tryck.

Ganska ofta uppför sig kullager som är slut på det sättet att om man vrider på det så 'samlar' sig kulorna och det känns stumt och fint för att sedan om man vrider mer bli glappt igen.

Har du olja i motorn?

Om glappet är axiellt är det troligen yttre bakhjulslagret, om det däremot är radiellt är det troligen inre rullagret eller en kombination av båda.

VH/Calle
Albin
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Tue 08 May 2007, 12:06
Location: Halmstad, Sweden
Contact:

Post by Albin »

Ja, jag får samma symptom om jag snurra hjulet några varv och det är olja i motorn.

Förstod inte riktigt vad du menar med axiellt och radiellt?! Ska montera av hjul och bromstrumma imorgon och se hur själva axeln känns. Kan man byta kullager och annat som du beskrev utan att klyva motorn?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Då låter det som om centrummuttern kan vara lös, testa och spänna den först!

Axiellt/radiellt, låt mig förklara på annat sätt;
behåll hjulet på plats.
Om glappet är i riktning rakt ut rakt in så är det troligen yttre bahjulslagret.
Om glappet är då du vinklar hjulet är det troligen inre rullagret eller en kombination av båda.
Men spänn bakhjulsmuttern först så att det säkert inte är där det glappar.

Båda dessa lager får du riva motorn för att byta.

VH/Calle
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

axiellt/radiellt, ursäkta mitt teknokratspråk...kan bero på att jag svarar under dagtid ;)

axiellt är inte en referens till bakkaxeln i sig utan endast en riktning...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Axiell
Albin
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Tue 08 May 2007, 12:06
Location: Halmstad, Sweden
Contact:

Post by Albin »

ok, tack för förklaringen. Skruvade loss grejerna idag och axeln känns till min förvåning väldigt stum och utan glapp.

Det verkar som att det är själva bromstrumman som glappar på hjulaxeln, precis som att axeln sitter för långt in. Axeln är ju konisk så trumman borde ju nypa fast ordentligt men det gör den inte hur hårt jag än spänner muttern.

Kan axeln blivit så sliten att den inte längre passar ihop med bromstrumman?

Just nu så känns inte en lösning med gängtejp på hjulaxeln långt borta...
Albin
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Tue 08 May 2007, 12:06
Location: Halmstad, Sweden
Contact:

Post by Albin »

Har läst lite på forumet och kommit fram till att det sällan är axeln som är boven utan att det oftare är själva splinsen i trumman som slits.

Någon som vet om en PX-trumma passar på min Sprint?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Kanske är det fel bricka under kronmuttern?
Skall vara en tjock rackare.

PX-trumma passar troligen, fast du får säkert byta packbox då, möjligen blir tätningen mot packoxen inte optimal.

Varför inte skaffa en bromstrumma till Sprint?

/C
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Dessutom så finns Px-bromstrumman i minst 3 varianter, med 2 olika packbox-alternativ. lite av en Djungel- trumma :smile:

Blir nog lättare att leta reda på en sprintmodell. Varenda Touring/sprint/gl efter 1959 har ju dessa.

Calle; Du är jeettesnygg i nya scooteristen!!!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Albin
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Tue 08 May 2007, 12:06
Location: Halmstad, Sweden
Contact:

Post by Albin »

jo, det bästa är ju att skaffa en Sprinttrumma. Såg att det fanns en begagnad PX-trumma på marknadssidan det var därför jag tänkte på den...

Annars ser det rätt ut med en tjock rackare till bricka innanför kronmuttern.

Dax att jaga tag i rätt djungeltrumma. Hör gärna av er om ni hör något via djungeltelegrafen.
Post Reply