Vevproblem Rally-180
Vevproblem Rally-180
Veven i min Rally-180 har träffat på en riktig klant till mekniker(jag är givetvis helt oskyldig) Mer eller mindre gängpaj på båda sidor samt kilspår stora nog att rymma två krysskilar i bredd. Sip säljer en som passar både Rally-200 och Rally-180. Dock passar den bara i Lill-Rallyn efter "mindre modifikation".Nån som har en aning vad det kan röra sig om? Något på svänghjulssidan? Min har brytartändnig men 200:an har väl Femsatronic?
Ola.G
-
- Lärling
å jäklar! Det har jag missat Patrik! Att Piaggio Rally 200 var en sån stroker, 66,6 i slag! Det blir alltså R x R x Pi x slag = 230cc!
Någon som vill sälja en direkt? Vilken ork!!!!:P
Rally 180 har 60mm slag och 63,5 mm kolv
RAlly 200 har 57 mm slag och 66,5mm kolv

Någon som vill sälja en direkt? Vilken ork!!!!:P
Rally 180 har 60mm slag och 63,5 mm kolv
RAlly 200 har 57 mm slag och 66,5mm kolv
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
-
- Lärling
Fan vilken bra Vodka jag måste fått tag i! Jag vill också ha en sådan vev!
Fungerade även dagen efter!
Ola B. Ni är ett Unikum, min herre!
Och en mycket trevlig Jul önskas eder samt de "två" andra

Fungerade även dagen efter!

Ola B. Ni är ett Unikum, min herre!
Och en mycket trevlig Jul önskas eder samt de "två" andra

Last edited by patrikgrann on Sat 22 Dec 2007, 19:13, edited 1 time in total.
Jahapp då ska jag tydligen sluta att dricka glögg å skriva froum.. För Klar dom har 57 i slag. med 60slag så får man ju 189cc. Fast det är väl bra...
Kollade i eriks fina vespatabell för att styrka (MIG! ) uppgifterna men helfel blir det tydligen ibalnd , även där!
Men för att återgå till Ola G:s problem, jag har tyvärr inge koll på skillnaden, Men om Hedge nyktrar till från julbordet så kanske han kan tipsa om något som skiljer sig, Han har ju både koll å puts på Rally.
Rally 180 har ju det demonterbara svänhjulet med 6bult och det finns nog inte på femsan, men där har jag kass koll..
JAg borde dock veta, jag har ju en rally 180 69:a själv, problemet är bara att motorfästena hade rostat BORT när jag övertog den..
Således fanns icke motorn med. Blev liksom tvungen att stoppa i en lustgasmatad 210cc motoer istället.
SKål å god jul på er!! Se fram emot scooteristen som enligt ganska så säkra rykten kommer i mellandagarna!
Kollade i eriks fina vespatabell för att styrka (MIG! ) uppgifterna men helfel blir det tydligen ibalnd , även där!
Men för att återgå till Ola G:s problem, jag har tyvärr inge koll på skillnaden, Men om Hedge nyktrar till från julbordet så kanske han kan tipsa om något som skiljer sig, Han har ju både koll å puts på Rally.
Rally 180 har ju det demonterbara svänhjulet med 6bult och det finns nog inte på femsan, men där har jag kass koll..
JAg borde dock veta, jag har ju en rally 180 69:a själv, problemet är bara att motorfästena hade rostat BORT när jag övertog den..
Således fanns icke motorn med. Blev liksom tvungen att stoppa i en lustgasmatad 210cc motoer istället.
SKål å god jul på er!! Se fram emot scooteristen som enligt ganska så säkra rykten kommer i mellandagarna!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
-
- Lärling
Håll i hästarna! Om jag inte missminner mig helt! vilket inte är ovanligt, när Vodkan smakar så bra, så är det annorlunda porttider på vevarna. 180 är väl lite mer varvvillig. sen tror jag att vevhalvan som vätter mot kopplingen har enn annan diameter än den som är på 200an.
Kan vara svammel men jag... Ähh!
God Jul och Gott nytt på er!
You called....I came!
Rally 180 har brytare, vilket ingen R200 har, och då finns det (om jag minns rätt) två typer av R180 vevar: en med påpressad ring med klack för brytarna och en med en ring som liknar den som sitter på Femsa-200 rallyn, dvs löstagbar.
Dock: Rally 180-motorn liknar mest en förstorad Touringmotor, så det är osannolikt att veven för R200 skulle passa... skillnaderna i övrigt är ju ganska stora. Men om dom anser det på SIP så kanske det stämmer, dock är deras definition av 'mindre' förändringar ganska flexibel vet jag av egen erfarenhet.
Å andra sidan har du ju inte så mycket val, att hitta en NY rally 180-vev är ju i det närmaste omöjligt...Du har inte funderat på att lämna in den vev du har på renovering och balansering? Behöver inte kosta skjortan, och så slipper du 'mindre' justeringar.
Birka motorrenovering i Stockholm är ett bolag jag själv anlitat för diverse saker och dom fixar en vev på kafferasten utan problem.
Mvh
Guran
Rally 180 har brytare, vilket ingen R200 har, och då finns det (om jag minns rätt) två typer av R180 vevar: en med påpressad ring med klack för brytarna och en med en ring som liknar den som sitter på Femsa-200 rallyn, dvs löstagbar.
Dock: Rally 180-motorn liknar mest en förstorad Touringmotor, så det är osannolikt att veven för R200 skulle passa... skillnaderna i övrigt är ju ganska stora. Men om dom anser det på SIP så kanske det stämmer, dock är deras definition av 'mindre' förändringar ganska flexibel vet jag av egen erfarenhet.
Å andra sidan har du ju inte så mycket val, att hitta en NY rally 180-vev är ju i det närmaste omöjligt...Du har inte funderat på att lämna in den vev du har på renovering och balansering? Behöver inte kosta skjortan, och så slipper du 'mindre' justeringar.
Birka motorrenovering i Stockholm är ett bolag jag själv anlitat för diverse saker och dom fixar en vev på kafferasten utan problem.
Mvh
Guran
patrikgrann wrote:Håll i hästarna! Om jag inte missminner mig helt! vilket inte är ovanligt, när Vodkan smakar så bra, så är det annorlunda porttider på vevarna. 180 är väl lite mer varvvillig. sen tror jag att vevhalvan som vätter mot kopplingen har enn annan diameter än den som är på 200an.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
-
- Lärling
Ska kika lite närmare på min gamla vev när sillen är uppäten och nubben urdrucken. Antagligen går den att rädda.Mejlar Sip och frågar vad som måste ändras på 200-veven. Nu verkar dom inte ha full koll,dom listar även en vev till 180:an vilken jag givetvis beställde. På kökbordet ligger nu en snygg NOS-vev som jag tror passar i en Super sport,Gs eller någon annan kolvmatad modell med konisk axel på kopplingssidan. Återkommer med lite bilder!
Ola.G
Femesa tenning ock rally 180 bryter tenning går rakt om hveandre. Dette var et vanlig triks på tidlig 90-tallet når femesa coiler var mangel vare så monterte man rally 180 bryter tenning på sin 200 for å kunne åke...
En 200 sylinder går rakt på en rally 180 etter å ha svarvet av noen mm på sylinder foten som går i blocket, har selv kjørt med dette i MANGE år.
Jeg skal ikke garatntere for port tidene er lik på 180 ock 200 vevene, men ellers er de 100%like, garantert!!
Da snakker vi ikke om den meget sjeldne(i norge iallefall) siste utgaven av Raly 200 som har Ducati tenning, denne har samme vev som PX typ.
En px vev passer også rakt i både rally 200 ock 180, men da må man också ha px svinghjul ock en lett modifiserad px tennplate. Dette funker klockerent!!
//Stian
En 200 sylinder går rakt på en rally 180 etter å ha svarvet av noen mm på sylinder foten som går i blocket, har selv kjørt med dette i MANGE år.
Jeg skal ikke garatntere for port tidene er lik på 180 ock 200 vevene, men ellers er de 100%like, garantert!!
Da snakker vi ikke om den meget sjeldne(i norge iallefall) siste utgaven av Raly 200 som har Ducati tenning, denne har samme vev som PX typ.
En px vev passer også rakt i både rally 200 ock 180, men da må man också ha px svinghjul ock en lett modifiserad px tennplate. Dette funker klockerent!!
//Stian
Grymt Stian, du har bättre koll som vanligt.
Men man måste byta lagret mot svänghjulet om man vill köra PX-vev på 200'an , eller hur?
För övrigt kan jag tipsa om att man kan koppla in en vanlig Ducati-CDI på en Femsa-Rally, det funkar rakt av. Bra att veta när Femsan skär ihop, så slipper man köpa ful Femsa-ersättning som funkar dåligt.
Mvh
Guran
Men man måste byta lagret mot svänghjulet om man vill köra PX-vev på 200'an , eller hur?
För övrigt kan jag tipsa om att man kan koppla in en vanlig Ducati-CDI på en Femsa-Rally, det funkar rakt av. Bra att veta när Femsan skär ihop, så slipper man köpa ful Femsa-ersättning som funkar dåligt.
Mvh
Guran
Stian wrote:Femesa tenning ock rally 180 bryter tenning går rakt om hveandre. Dette var et vanlig triks på tidlig 90-tallet når femesa coiler var mangel vare så monterte man rally 180 bryter tenning på sin 200 for å kunne åke...
//Stian
Jo, jo. Men Femsa-Rallyn har ju ett delbart lager mot svänghjulet, PX har ju ett mindre nållager. Måste man inte fixa det på något sätt?
Mvh
Guran
Mvh
Guran
Stian wrote:lager diameteren på veven er den samme på rally ock px, så et standard Rally lager går rakt på px veven, men et nytt lager er jo aldri og forakte...
//Stian
Diameteren på veven er den samme, skilnaden er at rullene sitter på vev delen av lageret på rallyen, men rullene sitter i blokken på px. Det er tilsynelatende stor skilnad siden rullene er mye større på rallyen, MEN inner diameteren er lik!! PX veven går rakt i en rally med standard rally 200/180 vevlager, punktum!
Se där. Då har man lärt sig något nytt och nyttigt. Jag var helt säker på att de två lagren hade olika innerdiameter.
Så i princip så kan man alltså sätta i en PX-vev i en femsa 200, byta svänghjul och tändplatta + CDI så har man 12V + PX-tändning. Eller, mer exakt - en P200-motor.
Låter ganska frestande, det är ju inte så kul med 6V.
Tack Stian, det var bra att veta.
/Guran
Så i princip så kan man alltså sätta i en PX-vev i en femsa 200, byta svänghjul och tändplatta + CDI så har man 12V + PX-tändning. Eller, mer exakt - en P200-motor.
Låter ganska frestande, det är ju inte så kul med 6V.
Tack Stian, det var bra att veta.
/Guran
Stian wrote:Diameteren på veven er den samme, skilnaden er at rullene sitter på vev delen av lageret på rallyen, men rullene sitter i blokken på px. Det er tilsynelatende stor skilnad siden rullene er mye større på rallyen, MEN inner diameteren er lik!! PX veven går rakt i en rally med standard rally 200/180 vevlager, punktum!
Dags för redovisning!
Kan man klämma ner en 200-vev i en 180-Rally var frågan.
Förhoppningarna var goda speciellt efter Stians klargörande tidigare.
Veven smet i snyggt och prydligt men bottnade inte mot lagret utan mot blocket.
Tog ur den igen och jämförde den med orginalveven.Axeltapparna,lagersätena,och bredden över storändan är identiska.Däremot har 200-veven en liten kant på utsidan av vevhalvan som tar i blocket. Antar att 200:an har ett bredare insug.
Kanske hade det varit enklare/billigare att renovera min gamla vev. Dock har jag en envis sida och nu är det krig,vevjäveln SKA dit. Får hjälp av en god vän att slipa ner kanten i en CNC-maskin.

Kan man klämma ner en 200-vev i en 180-Rally var frågan.
Förhoppningarna var goda speciellt efter Stians klargörande tidigare.
Veven smet i snyggt och prydligt men bottnade inte mot lagret utan mot blocket.
Tog ur den igen och jämförde den med orginalveven.Axeltapparna,lagersätena,och bredden över storändan är identiska.Däremot har 200-veven en liten kant på utsidan av vevhalvan som tar i blocket. Antar att 200:an har ett bredare insug.
Kanske hade det varit enklare/billigare att renovera min gamla vev. Dock har jag en envis sida och nu är det krig,vevjäveln SKA dit. Får hjälp av en god vän att slipa ner kanten i en CNC-maskin.

Ola.G
Den her saken har plaget meg siden jeg var så bombastisk senast...
Nu har Dr.stian gått til bunns i saken, da jeg har bygd ihop en rally180 motor med px vev ock sylinder(200) i det siste.
Det er et spor i blokken på px motorene inn mot clutch siden som ikke er på rally blokken. De rally 200 blokkene jeg har kollat har inte det her sporet heller, dvs at R180 ock 200(femesa) har lik vev.
Porttidene på rally 180 veven ock px200 veven var eksakt lik.
Jeg satt på en lang pipe for å skydde lager ock pakkboksbanan ock slipte vekk den er "lippen" på veven med vinkelkappen mycket forsiktig, da passet px veven i direkt.
Grunnen til mine noe missvisande påstander tidligere var at jag presset over en pxhalva på en orginal rally vev. Beklager så mycket for missinformasjonen.
Alt med lager osv stemmer!
Nu har Dr.stian gått til bunns i saken, da jeg har bygd ihop en rally180 motor med px vev ock sylinder(200) i det siste.
Det er et spor i blokken på px motorene inn mot clutch siden som ikke er på rally blokken. De rally 200 blokkene jeg har kollat har inte det her sporet heller, dvs at R180 ock 200(femesa) har lik vev.
Porttidene på rally 180 veven ock px200 veven var eksakt lik.
Jeg satt på en lang pipe for å skydde lager ock pakkboksbanan ock slipte vekk den er "lippen" på veven med vinkelkappen mycket forsiktig, da passet px veven i direkt.
Grunnen til mine noe missvisande påstander tidligere var at jag presset over en pxhalva på en orginal rally vev. Beklager så mycket for missinformasjonen.
Alt med lager osv stemmer!