Håller på med en motorrenovering och har sett i listorna på saker man ska fixa då man renoverar att man ska byta shims.
Tycker jag har skruvat ner många motorer men jag förstår ändå inte vad det är för shims man ska byta... Någon som orkar med en förklaring?
//Anders
Shims?
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Shims?
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Re: Shims?
Det beror på vilken dela av motorn du menar, och ännu viktigare - vilken typ av motor det gäller.
Det vanligaste är väl att det gäller schimsningen av växellådan, dvs att växellådsdreven får lagom mycket spelrum. Inte så vanligt att man gör det på t ex en PX, men rätt vanligt på en serie 3 lambrettamotor.
Men det beror som sagt på vilken motor vi talar om.
Mvh
Guran
Det vanligaste är väl att det gäller schimsningen av växellådan, dvs att växellådsdreven får lagom mycket spelrum. Inte så vanligt att man gör det på t ex en PX, men rätt vanligt på en serie 3 lambrettamotor.
Men det beror som sagt på vilken motor vi talar om.
Mvh
Guran
anders2011 wrote:Håller på med en motorrenovering och har sett i listorna på saker man ska fixa då man renoverar att man ska byta shims.
Tycker jag har skruvat ner många motorer men jag förstår ändå inte vad det är för shims man ska byta... Någon som orkar med en förklaring?
//Anders
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Det gäller en vespa touring VGLA.
Det brukar som sagt stå (i scoteristen och härpå forumet) när folk radar upp saker som ska göras vid motorrenovering att man ska shimsa om...
Är det slitdelar som bör bytas ut, eller finns det några speciella tecken som indikerar att de bör bytas eller bör jag bara lämna det som det är eftersom jag fram till nu inte ens visste vad det var??
//Anders
Det brukar som sagt stå (i scoteristen och härpå forumet) när folk radar upp saker som ska göras vid motorrenovering att man ska shimsa om...
Är det slitdelar som bör bytas ut, eller finns det några speciella tecken som indikerar att de bör bytas eller bör jag bara lämna det som det är eftersom jag fram till nu inte ens visste vad det var??
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
När du plockat ur bakaxeln med tillhörande drev så sätt lämpligtvis fast den i skruvstycket med trumsplinesen nedåt. Då hamnar dreven ovanpå varandra och ligger med tyngdlagens hjälp snyggt å prydligt. Nu plockar du fram ditt bladmått, Gå sen över till din sura granne och sno hans bladmått. (Endast scootermekers har 2 i lådan
)
Under segersäkringen som håller alla dreven sitter ett shims, detta är det berömda omtalande shimset. Mellan det populära shimset och dreven ska du nu föröka mäta spelet. Nominellt spel på din låda bör ligga på 0,2-0,4mm. Det är lite lurigt att mäta axialspel så därför har du ju nu 2 bladmåtts-satser, sätt in dom kl 12 & kl6 ungefär. börja t.ex med 0,4 på bägge måtten, går det lätt in så gå upp till 0,5 och så vidare. Ha alltid samma storlek på bägge måtten.
Om du nu har för stort spel så noterar du först hur stort, tag sedan bort segersäkringen och lyft bort shimset. Mät detta nu och addera den överskjutande delen av spelet. ( Får du spelet så ta en glögg tills det går över) Då får du fram hur stort shims du behöver. Sedan är det bara att ringa din lokala scooterbutik och beställa.
Om man inte har rätt shims hemma så kan man även byta segersäkringen, då de finns i olika tjocklek! Jag fixade en ultraglapp låda ( touring..) på detta när större shims ej fanns att uppbringa.
GOd jul glögga på hej å hå //Ola

Under segersäkringen som håller alla dreven sitter ett shims, detta är det berömda omtalande shimset. Mellan det populära shimset och dreven ska du nu föröka mäta spelet. Nominellt spel på din låda bör ligga på 0,2-0,4mm. Det är lite lurigt att mäta axialspel så därför har du ju nu 2 bladmåtts-satser, sätt in dom kl 12 & kl6 ungefär. börja t.ex med 0,4 på bägge måtten, går det lätt in så gå upp till 0,5 och så vidare. Ha alltid samma storlek på bägge måtten.
Om du nu har för stort spel så noterar du först hur stort, tag sedan bort segersäkringen och lyft bort shimset. Mät detta nu och addera den överskjutande delen av spelet. ( Får du spelet så ta en glögg tills det går över) Då får du fram hur stort shims du behöver. Sedan är det bara att ringa din lokala scooterbutik och beställa.
Om man inte har rätt shims hemma så kan man även byta segersäkringen, då de finns i olika tjocklek! Jag fixade en ultraglapp låda ( touring..) på detta när större shims ej fanns att uppbringa.
GOd jul glögga på hej å hå //Ola
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact: