Att få Sava-däcken vita igen

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bustamente
Lärling
Lärling

Att få Sava-däcken vita igen

Post by Bustamente »

Efter bara ett par månader så har Savadäcken bruna sidor istället för vita. Fick tips om att köra med diskborste och diskmedel men ingen skildnad. Provade bikarbonat som en annan tyckte jag kunde testa, men det fungerar inte heller. Har någon något annat tips som kan fungera?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Den olyckliga tid (tusan vad de är s**tdåliga) jag körde med Sava så rengjorde jag de vita sidorna på dessa med bensin.
/Calle
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Chainsaw Kid »

Ett hett tips är Tomteskur/Vim eller annat skurpulver.

Polisen hade det förr inför kungabesök att putsa upp batongerna med. (de gamla i vitt gummi) Svinto funkar faktiskt också, tillsammans med mycket diskmedel. Nu känner inte jag till hur tjocka de vita däcksidorna är, men om man på lång sikt skulle slita ner det vita (putsböcklingvarning) borde det gå att bättra på med vit däckfärg.

Någon som vet var man kan få tag i svart däckfärg förresten?
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tack för alla tips, ja ska ner i garaget efter frukosten och testa dem alla en efter en så får vi se vilket som funkade bäst :)
nooben
Nybörjare
Nybörjare

Post by nooben »

Svart däckfärg?
Får man fråga vad du ska med det till?
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Bensinen gjorde susen. Ett drag med trasan så gick det från brunt till ljusgrått. Körde med diskmedel och stålull efteråt, kan ha gjort lite till men svårt att säga. Dom ser ju inte riktigt ut som när man köpte dom men det kan man kanske inte räkna med heller.
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Chainsaw Kid »

Biltema hade förr såväl vit som svart däckfärg på burk. Lösningsmedlet i färgen var "Old School Thinner", och efter att ha målat vita däcksidor på däcken till min Volvo Duett i vardagsrummet (jaja, det var 15 år sedan), så var man minst sagt yr i kolan.

Vad jag skulle med SVART däcksfärg till?

Jo, det är inte så pjåkigt att fräscha upp gamla spruckna dassiga grå gummipackningar med (typ till tutan och baklyset). Det funkar även till kederlister vilket jag testat tidigare. Små s**tpackningar till karossen kostar ju också, så det är ett low-buck-tech-tip...

(Inget att använda till funktionspackningar som i motorn dock.)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chainsaw Kid</i>
Jo, det är inte så pjåkigt att fräscha upp gamla spruckna dassiga grå gummipackningar med (typ till tutan och baklyset).
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är ju en juste idé också om man nu inte hittar nya packningar till sin tokrenovering vilket inte är helt ovanligt med ens hobby!
/Calle
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Turtle Wax har "Black Crome Bumper & Trim polish, ´skokräm´ för svart vinyl, neopren och däck. Det står en flaska här, Du kan komma ner och testa.

Dag
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Chainsaw Kid »

Jo Turtles svarta goja är ju finfin att färga gummi, plast och även fingrar med. (En svart undulat hade ju varit fräckt...) Men finessen med gummifärg är ju att den även har en reparerande funktion för små sprickor i gummigrejer. Och en tutpackning kan ju få karaktären av cancerogen hud om den är från -69. (Har dock bytt min till en ny svart, eftersom de inte är så speciellt dyra)

Men var har gummifärgen tagit vägen?

Obs: Det är inte thinnerbläckan jag saknar.:cry:
nooben
Nybörjare
Nybörjare

Post by nooben »

Aha, trodde du bara skulle ha färgeffekten, då finns det ju ett par alternativ.
Post Reply