Motorrenovering Touring -61

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
anders2011
Lärling
Lärling

Motorrenovering Touring -61

Post by anders2011 »

I dag invigdes vintersäsongen officiellt då vespan pallades upp och blev av med motorn. Planen är att göra en renovering av det vanliga (packboxar, lager, osv), byta till ett brytarlöst 12v elsystem samt fixa ett litet glapp i framgaffeln. Blev dessutom lite sugen på att glasblästra och trumbla motordelarna efter att ha sett resultatet i en annan tråd. Fortsättning följer...

Image
Image

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Kul!
Skall bli intressant att följa.
Framförallt elkonverteringen.
Lycka till!
/Hans
Klingen
Entusiast
Entusiast

Re: Motorrenovering Touring -61

Post by Klingen »

Kul! Touring är en riktigt snygg scooter.
Men det ser lite ostadigt ut det där?
// K

Image
anders2011
Lärling
Lärling

Re: Motorrenovering Touring -61

Post by anders2011 »

Klingen wrote:Kul! Touring är en riktigt snygg scooter.
Men det ser lite ostadigt ut det där?
// K
Den står stadigare än det ser ut... Plankan som ligger mellan frambocken och vespans golv är stadigt fastskruvad i bocken.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Vägrade glögg och julklappshandel och spenderade dagen i garaget i stället. Nu är motorn delad i sina beståndsdelar, med förvånansvärt lite våld...

Nu är det dags att lägga en mastodontbeställning hos SIP.

Är det förresten någon som har något tips på en bra rengöringsmetod. Allt är oljigt och kladdig. Som det ser ut nu så kommer jag nog inte lämna in motordelar på glasblästring, däremot vore det trevligt att ha en helt ren motor att arbeta med.

Image
Image

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Sätt plastpåse över alla öppningar och använd sedan vanlig Yes med en diskborste för att få bort det mesta.

Sen kan du ta Turtles fälgrengöring + ett antal tandborstar för att få riktigt rent, den funkar kanon till motorblock.

Mvh

Guran

anders2011 wrote:Vägrade glögg och julklappshandel och spenderade dagen i garaget i stället. Nu är motorn delad i sina beståndsdelar, med förvånansvärt lite våld...

Nu är det dags att lägga en mastodontbeställning hos SIP.

Är det förresten någon som har något tips på en bra rengöringsmetod. Allt är oljigt och kladdig. Som det ser ut nu så kommer jag nog inte lämna in motordelar på glasblästring, däremot vore det trevligt att ha en helt ren motor att arbeta med.
//Anders
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jag använde mig av ugnsrengöringsmedel när jag rengjorde min motor för kommande renovering. Märket kommer jag inte ihåg. Såg först senare att det stod att användning på aluminium inte rekommenderade... :roll: Kan nämligen ge färgfel. Men jag använde det en kortare tid än angivet och direkt på smutsen (inte rena ytor) och smutsen kom ganska så elegant av.
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Och jag som hoppades på någon mirakelkur ;-) Nåväl, det blir väl till att gå och köpa ett storpack tandborstar...

Någon som har något alternativtips till cylindern? Den har 46 års oljeläckage och damm mellan kylflänsarna. Den behöver ju knappast blänka men det vore ju trevligt om den vore ren, det kommer gå åt 30 tandborstar om jag ska använda standardmetoden...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Peta bort det värsta med en mejsel, därefter lacknafta & en pensel avsedd för att måla tavlor med oljefärg (hård borst) borde funka. :grin: :smile: :grin: :smile:

Image
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det absolut bästa jag testat var en kombination av att först högtryckstvätta blocket med fotogen eller diesel (med en sån där fotogensprutpistol med lång pip som alltid följer med dom billigaste små kompressorerna), för att sedan använda en ångspruta (ångbläster) för den riktigt ingrodda skiten som sitter i porerna. Då blev det soprent, blocket såg nästan nytt ut, och även cylindern/topplocket mellan flänsarna.

Bara fotogensprutningen för sig själv gjorde rejält rent, men då måste man ju ha nånstans att hålla till, ha tillgång till en kompressor etc. Det stänker rätt rejält.

Turtles fälgrengöring i samarbete med högtryck var dock nästan lika bra.

Mvh

Guran
anders2011 wrote:Och jag som hoppades på någon mirakelkur ;-) Nåväl, det blir väl till att gå och köpa ett storpack tandborstar...

Någon som har något alternativtips till cylindern? Den har 46 års oljeläckage och damm mellan kylflänsarna. Den behöver ju knappast blänka men det vore ju trevligt om den vore ren, det kommer gå åt 30 tandborstar om jag ska använda standardmetoden...

//Anders
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Motorrenovering tar tid...

2 timmars intensivt arbete med diskborste, yes, fälgrengöring och tandborstar gav ett ok resultat för den mindre motorhalvan. Fortfarande skulle man kunna ägna tid åt den och få bort mer smuts men någonstans måste man dra gränsen. Dessutom är nog den andra halvan ännu jobbigare...

Resultatet:

Image

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

En liten grej som kom upp i dag: Nållagret som sitter på växelboxsidan av bakaxeln (14 tjocka rullar med en liten hållare på insidan) hittar jag inte att köpa, varken på EM eller SIP. Trodde att det var det lagret som hade 21 nålar men insåg att jag hade fel när jag demonterade allt...

Någon som hittat det någonstans eller vet någon bra alternativaffär?

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Andréas wrote:Kollat http://www.scootercenter.com?
Hittar det inte där heller :-( Det behöver iofs inte betyda att det inte finns, min tyska kunde vara bättre...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

He he, meine deutch sind auch slecht... :roll:

MEN; ser du på høyre side på skjermbildet til www.scootercenter.com, så er det mulig å få alt på engelsk...
Og da blir alt så meget lettere!! :grin:
anders2011 wrote:
Andréas wrote:Kollat http://www.scootercenter.com?
Hittar det inte där heller :-( Det behöver iofs inte betyda att det inte finns, min tyska kunde vara bättre...

//Anders
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Mmm, lättare med engelska :-)

Fast jag hittar fortfarande inte det lagret. Jag tycker det är konstigt att ingen av ställena har det, det måste väl vara många som vill byta det?

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

anders2011 wrote:En liten grej som kom upp i dag: Nållagret som sitter på växelboxsidan av bakaxeln (14 tjocka rullar med en liten hållare på insidan) hittar jag inte att köpa, varken på EM eller SIP. Trodde att det var det lagret som hade 21 nålar men insåg att jag hade fel när jag demonterade allt...

Någon som hittat det någonstans eller vet någon bra alternativaffär?

//Anders
Det har kommit ut en hel del kassa sådana på marknaden, men jag tror Ole i KBH har bra sådana.;
http://www.vespaparts.dk/index.asp
eller:
http://www.mauropascoli.it/
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Selv om Trond for tiden er syk, kan du prøve på www.vespaservice.no...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Som jag sagt i annan tråd bestämde jag med för att återanvända lagret vid växelboxen. 50 € + frakt är lite mastigt för ett lager som känns friskt.

I går kom tomten med storleverans från tyskland och Göteborg =)

Image

Min toring har fått sällskap i garaget av Mavios fynd:

Image

Som andra här på forumet har jag lyckats bryta av skruven som håller ljuddämparen. Borra och gänga fungerade bra men jag hade knappast klarat det med motorn på plats...

Image
Image

Inte helt enkelt att få loss växelkorset. Någon form av väldigt smal nyckel eller tång skulle behövas. I brist på detta fick jag använda min fantasi istället. Viktigt att komma ihåg att växelkorset är felgängat!

Image
Image

Nästa gång ska jag börja sätta ihop allt igen...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Nu har ihopmonteringen tagit fart =)

Lagret för bakaxeln visade sig vara betydligt krångligare än väntat, först fick jag kämpa för att få lagret på plats och sedan för att få igenom axeln. Värmning/kylning hjälpte inte nämnvärt och dessutom så måste man ju vara lite försiktig när man värmer ett helkapslat lager.

Någon som vet åt vilket håll packboxen vid bakhjulet ska in? Missade att kolla innan jag tog bort gamla :-(

Image

Allt börjar komma på plats. Nytt kullager för bakaxel och primärdrev samt nya nålar till primärdrevet.

Image

Passade på att måla ljuddämparen som var ny förra året men som under förra säsongen fick mycket rost...

Image

Nästa gång är det dags för packboxarna och veven samt trycka ihop motorn igen. Veven ligger med nya lager i frysen för att bli så liten som möjligt...

//Anders

PS. Om någon redan nu vet att ni behöver garageplats från 1:a maj så kommer det finnas plats i garaget på kungsholmen då.
Last edited by anders2011 on Sun 03 Feb 2008, 21:29, edited 1 time in total.
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
ola.G
Entusiast
Entusiast

Post by ola.G »

Jag behöver garageplats.........
Ola.G
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

ola.G wrote:Jag behöver garageplats.........
Jag har gjort min email synlig, skicka ett mail.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Roade mig lite med att räkna hur mycket min motorrenovering har kostat (jag är ju inte klar ännu men jag hoppas slippa köpa mer saker). Det jag listat är bara sådant som behövs för vad jag tycker är en renovering av motorn, själv har jag dessutom lagt massor av mer pengar på kablar, däck, verktyg osv (säkert lika mycket, det blir lätt så när man väl kommer igång). Tänk också på att om du inte har verktygen som behövs så kan det rasa iväg...

Priserna i listan är det billigaste av SIP och EM, alltså tillkommer frakt på ca 100 kr. I vissa fall har jag valt det dyrare alternativet eftersom det verkar bättre (ex bakhjulslager från EM som är kapslat men 50 kr dyrare).

Ramlager svänghjul: 243 kr
Ramlager koppling: 243 kr
Kullager bakaxel: 145 kr
Kullager primärdrev: 99 kr
Rullar primärdrev: 75 kr
Kullager kolvaxel: 67 kr
Packboxsats: 180 kr
Växelkors: 192 kr
Kolvringar *2: 153 kr
Halvmåne koppling: 11 kr
Halvmåne svänghjul: 11 kr
Kickgummi *2: 29 kr
Lameller: 79 kr
Kopplingsfjädrar: 14 kr
Packningar motor: 85 kr
Packningar förgasare: 70 kr
Flottörnål: 40 kr
Tändstift: 40 kr

Summa: 1774 kr

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Mycket bra sammanställning, tack för den!
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

I början av februari fick jag packbackar och ramlager på plats. Allt gick relativt smärtfritt mha värmepistol och kylspray. Nästa gång ska jag dock se till att köpa en riktig kil att stoppa in i veven så att man kan banka utan att vara rädd. Nya lameller på plats vilket behövdes...

Image

Image

Image

Motorrenoveringen har sedan stått lite stilla pga att fokus flyttats till båten samt pga en jobbig gängpaj för kopplingskåpan.

Tillbringade ett par timmar med att skruva in en instsgänga. Köpte en insatsgänga för 10 kr på http://www.wurth.se/. Den här gängan: http://www.wurth.se/kunder/Wurth/wurthp ... 0331883726 är en självgängande insats och kräver inga extra verktyg. Kan verkligen rekomenderas.

Nu är hela motorrenoveringen klar. Nästa steg är att montera det brytarlösa 12v-systemet :/

Image

Image

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Post Reply