5-vxl låda

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Klingen
Entusiast
Entusiast

5-vxl låda

Post by Klingen »

Fan vad nice det är att läsa Scooteristen när den dimpt ner i brevlådan!
Ola Backers reportage om sin 5-spettade vespalåda bl.a.
Ola, känns den lika tajt och fin fortfarande, och när flyttar du till Örebro och tar hand om våra motorer :D ?

// Klingen
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Man tackar, trevligt att artiklar gillas. Det kommer en uppföljare på denna i nästa nummer. Men spring inte iväg och köp en sån låda uta att har ringt mig..
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Fasen va dött forumet är, se till å skriv lite nurå uti meckargaragen, Jag kör igång:

Är det NÅGON annan på forumet som har gett sig in i den 5-växlade lådans värld?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

I mitten av 80-talet köpte en 5-vxl-låda från Eurocilindrio och betalade 220'000 lire för den. Den var så högt växlad att efter att ha räknat tänder och utväxling fann jag att Vespan skulle göra 130 kph på 5:an. 4:an därimot var lägre än nuvarande 4:a.
Med Polinicylinder och FAR-expansionskammare fick jag upp Vespan i 120 kph på 4:an innan den nöp.
Jag visste inte på den tiden att man kunde växla ner primären så när vxl-korset senare pajade kasserade jag eländet, Polinicylindern gick samma väg...
Både kugghjulen & vxl-korset var ju 20% smalare, det låter inte så mycket, men de var oroande tunna../L
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Härligt! Forumet lever! Gott att höra att du kört en dylik Fritte!

Jomenvisst är den högt växlad. Man får anta att den "moderna" versionen är lika högt växlad som din gamla. Det hade varit skoj att jämföra, du har ändå inte sparat någon bit ? 20% låter tunt, så illa är ju inte min låda. Den har jag hyfsat utförligt beskrivit i scooteristen 58 och 60 .

Med 23/65 primär (PX stock) så kör man faktiskt mycket snabbare än om man plockar på Malossis värsta primärtransmission "Ultralang" 24/63 på en 4-växlad motor. Det ni!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Eftersom utgående axeln var densamma, måste 5 hjul använda samma totala bredd som 4.
Om axeln är 1, blir hjulens bredd 0,25 vid 4- växlad och 0,20 vid 5-växlad. 0,20 divat med 0,25 = 0,80, dvs 20 % mindre.
Jag tyckte att 5-växlad låda var en kul grej, men inte till någon större körglädje.
Fast det var rätt kul att titta på besiktningsmannen då han försökte att hitta friläge vid besiktningen...
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

var det vanskligt att få i friläget eller var det bara knepigt då markeringarna på styret inte stämde?

FAR-pipan, det är den som låter så ini den va ? Tror jag har en sådan liggande, borde passa på en 5-växlad för den totala 80-tals känslan!
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Den där FAR-pipan var det väl jag lånade? Lät som f-n och gav ingen extra effekt. Skitbra trim för femtonåringen :grin: :grin: :grin:
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Ola Lång wrote:var det vanskligt att få i friläget eller var det bara knepigt då markeringarna på styret inte stämde?
Jag berättade inte att den var 5-växlad, så troligtvis fick han i 5-an då han körde. När han sedan stannade gick han nog ner två växlar i tron att friläget var där.

Visst lät FAR-blåset! Men på den tiden var det tunt med trimprylar, internet och betalning med kort hade inte kommit igång. SIP-gänget hade väl nyligen slutat kindergarten. Jag prenumererade på Motociclisimo, och när man beställde något fick man skriva ett brev, vänta på svar & gå till banken och köpa en internationell check och sända.
Jag misstänkte att det fanns MC-firmor i Tyskland som hade bättre utbud än här, så när jag var i Frankfurt gick jag in i en MC-butik & frågade jag om dom hade någon passande trimcylinder. -"Ska du köra fortare så köp en Honda." blev det äppelkäcka svaret.

När jag köpte bakre störtbågar på Ehr, låg en flyer i paketet om andra produkter från FAR. Blåset var en av dessa. Jag ringde till Fram/King bolaget och dom tog hem ett blås. Var fick Du tag i ditt?
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Jag köpte det på en utförsäljning av EM:s osäljbara prylar under påverkan av ett kraftigt folkölsrus på ett GBG R/R för länge sen. Betalade säkert under en hundralapp och kände på mig att jag lurat mig själv redan på väg till tältet. Sov otroligt dålig med det som huvudkudde och det gav oss allmän huvudvärk när Jonas monterade det och körde ett tag med det. FY så illa det lät, inte gick det bättre heller..

Vill minnas ett modifierat FAR som faktiskt vann cannonball en gång, hängades under en vilt sladdande Bajaj Cub. Han som ägde hojen blev skiträdd och flyttade utomlands när han insåg att blåset t.om skrämde honom själv :grin:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Ola Lång wrote:Det hade varit skoj att jämföra, du har ändå inte sparat någon bit ?
Det enda jag har kvar är dessa framräknade utväxlingssiffror. Är Din utväxling lika?
Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Jag hittade nr 58, och det förefaller som din lådas 5:a är lägre än den jag hade, din 1,46 min c:a 1,366. De hjul som matchar dessa utväxlingar är
41/28 och 41/30. Jag minns nu även att montaget inte var helt enkelt, jag fick bearbeta blockets axelhål för att kunna montera julgranen. 5:ans kuggdrev tog i vevhusets bakre del.
Min låda kom med primärhjulet monterat. :grin: :smile: :grin: :smile:
Image
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Ola Lång wrote:Vill minnas ett modifierat FAR som faktiskt vann cannonball en gång, hängades under en vilt sladdande Bajaj Cub. Han som ägde hojen blev skiträdd och flyttade utomlands när han insåg att blåset t.om skrämde honom själv :grin:
Jag har också hört talas om det ;)
Tydligen köpte ägaren av hojen blåset i Palermo år 1991...och hade det på hyllan tills det var dags för en av hans vänner att gasa runt Cannonball...
Annars funkade blåset ganska okej, men oj vilken skillnad ett ScootRS d:o gjorde!
En stor fördel med FAR-blåset är att det är snyggt (tycker jag i allafall)
Det sämsta med blåset måste vara produktionen av avgasröret upp till cyllen, bjen ser ut som en tvättbräda...
Image
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Oj fick du bearbeta blocket, det behövdes inte i mitt garage. Däremot fick man ju nita om primärutväxlingen. Men jag hade räknat på det och fann att orginal PX 23/65 skulle passa bäst. Vilket ju stämde. Man kan ju då också köra med Cosakoppling ifall man vill. Men det är en annan historia.

Med orginalcylinder, strokervev, schims under toppen och ngt större huvudmunstycke kan man långsträcksgasa utan problem på 5:an. Den gjorde 111 blås med GPS och det vid modesta 6000 Rpm. Vill man trimma mer( och det vill man) Så kan man ju höja varvet på motorn och därigenom åka snabbare. Jag har dock valt att bygga ett vridpaket eftersom jag är både lång, fet och ful.( Kan man trimma sig snygg? :grin: ) Med skjuts och mycket last orkar den ändå vilket ju är mys. Stegningen är underbar i varjefall. Sen bör man väl inte skicka på en massa trim på en i grunden redan försvagad låda. Malossi och Polini gör lätt lådan trasig, det behövs ju endast en orginalcylinder för att knäcka den..
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Ola Lång wrote:Oj fick du bearbeta blocket, det behövdes inte i mitt garage.
Det var det större drevet för min högre växlad 5:a som tog i.
Ola Lång wrote:Kan man trimma sig snygg? :grin: .
Är det inte så att ett hankön på en Vespa är det fagraste en kvinna kan skåda, & väcker i många fall orena tankar hos det svaga könet.. :smile: :grin:
Ola Lång wrote:Med skjuts och mycket last orkar den ändå vilket ju är mys. Stegningen är underbar i varjefall. Sen bör man väl inte skicka på en massa trim på en i grunden redan försvagad låda. Malossi och Polini gör lätt lådan trasig, det behövs ju endast en orginalcylinder för att knäcka den..
Din växellåda har en 5:a som är 7% lägre än min var, och din 5:a är 29% högre än 4:an. Min 5:a var 38% högre än 4:an.
Den höga 5:an och det stora gapet mellan 4:an & 5:an gjorde min växellåda till en sämre produkt.

Hoppas du får mycket glädje av din växellåda. :grin: :smile: :grin: :smile:
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Ja den glädjen varade inte i mer än ca 100 mil. Rätt okej för en grej på 3700:- :cry: Sedan hoppade 4:an ur och efter ett tag började 3:an att hoppa ur den med. Men problem är till för att lösas och jag jobbar på en förbättring. Fast vi får väl se om jag inte bli omvänd och tvär och skruvar ihop en 3-växlad låda till 200:an i ren protest!
Post Reply