Samlar mod inför isärmeck och lackning
Hallå igen,
OK ingen body eller annat skyddade, OM jag nu ser till att det lackas ordentligt med vattentät lack. Men jag som novis måste fråga om 2k-lack? Vad är det, eller snarare vad finns i övrigt? Det låter som om 2k har annorlunda egenskaper än annan färg...
Det lutar väl åt PIA 890, men denna är alltså av typen 2k och måste klarlackas? Det får nog bli lite matt i klarlacken så det inte sticker så mycket.
Jag har nu får ner vespan så pass att i stort sett allt är veck. Frågan är om jag kan lämna kvar nåt? Kablar från styret till under tanken? Vajerhöljen? Jag tror visserligen att svaret är nej, men bävar lite inför att dra tillbaka allt. Verkar knixigt, några tips?
Sen måste jag kolla med nån som vet; Hur många lösa kulor ska det vara i övre resp. under lagret i framgaffeln? Ur den övre tog jag rätt på 24 st. och såg inte att nån försvann, men o andra sidan var det inte helt tätt med kulor runt om (uppskattar att man skulle få in 1-2 kulor till). Ur den undre fick jag fatt i 18 kulor men där hörde jag att minst en for ned i kabelgången... Kanske kan jag hitta tillbaka den.
OK ingen body eller annat skyddade, OM jag nu ser till att det lackas ordentligt med vattentät lack. Men jag som novis måste fråga om 2k-lack? Vad är det, eller snarare vad finns i övrigt? Det låter som om 2k har annorlunda egenskaper än annan färg...
Det lutar väl åt PIA 890, men denna är alltså av typen 2k och måste klarlackas? Det får nog bli lite matt i klarlacken så det inte sticker så mycket.
Jag har nu får ner vespan så pass att i stort sett allt är veck. Frågan är om jag kan lämna kvar nåt? Kablar från styret till under tanken? Vajerhöljen? Jag tror visserligen att svaret är nej, men bävar lite inför att dra tillbaka allt. Verkar knixigt, några tips?
Sen måste jag kolla med nån som vet; Hur många lösa kulor ska det vara i övre resp. under lagret i framgaffeln? Ur den övre tog jag rätt på 24 st. och såg inte att nån försvann, men o andra sidan var det inte helt tätt med kulor runt om (uppskattar att man skulle få in 1-2 kulor till). Ur den undre fick jag fatt i 18 kulor men där hörde jag att minst en for ned i kabelgången... Kanske kan jag hitta tillbaka den.
Målartejp tycker jag mig ha sett i våra färdigtmålade ramar. Både i skruvhål och runt sådant som inte skall målas. Typ mumiepaketering. Och små eller stora trätappar i hål, mer eller mindre inlindade i målartejp. Tandpetare i emblemhålen?
Det var lite så jag trodde. Men hur täcker jag bäst? Tejt? Stoppa in prylar? Klurigast är väl alla små hål för lister och emblem?

Brickor, skruvar och sådant tar du ju förstås bort, om du vill att jobbet skall bli bra. Och petar dem an efter losstagningen i gulliga minigrippåsar med lappar där du skriver varifrån de är.
Att få tillbaka vajerhöljen och elkablar kräver sina trix, men är helt möjligt. Höljena får man genom att först peta in en naken vajer genom tunneln uppifrån styret. Sedan trär man höljet på vajern och puffar den via vajern på plats. Ta en lång tunn vajer för det här. Det är enkelt att trä den riktiga vajern efteråt in i höljet. Du kan kolla in den besvärligaste svängen genom tutans hål. Där kan du styra vajern och känna efter att allt går rätt. När vi drog bort de gamla lusiga och lappade växelhöljena ville de inte komma loss. Vi drog helt röd-blåa och fattade inget. Efter ordentligt slagsmål med höljena kom vi på att de var hopsatta med en skojig metallknipsa. Kanske orginal? När den kom bort så var det ju inga problem i världen...
Elkablarna har jag inte fått se hur det går till, men antar att samma idé används här. Fotbromsens kabel kräver litet planering. Fiskelina? Och ledningarna skall antagligen drar in först före vajrarna. Om de gamla ledningarna är i fint skick, så kan de kanske lämnas (målartejp). Men om du petar loss allting annars också, så får du ju nu fina färska ledningar, som säkert är hela.
Tjatade till mig en komplett men sliten touring -61 som stod i huset vi köpte för 3 år sen. Utan ens suttit på en Vespa förut så gjorde jag ett liknande projekt för två år sen. Plockade ner den helt och la allt i typ 100 små zip-lock påsar. blästrade inte men fick hjälp av en lackerare med lacken. Ville inte ha den tråkiga blåa originalfärgen utan valde en klarröd färg från Porsche (som är min huvudhobby!) och så blev det vita fälgar som jag lackade själv. Återanvände allt som gick med lite putsning, men det mesta av gummi fick jag byta då det var trasigt eller för torrt. Målet var att få en vin Vespa men med den gamla själen kvar. Lite repor på kromet fick därför vara kvar och likaså en buckla på framskärmen som lackades över. Fin, men inget museéföremål!
Motorn lät jag vara för den gick runt och startade sen utan större problem trots att den stått avställd sen slutet på 80-talet. Tycker inte det var några större problem att få isär och ihop allting. Hade Haynes bok (även om den suger) och sen mycket hjälp från forumet här. både med nya frågor och sök bland gamla trådar. Det är en väldigt enkel konstruktion i grunden. Största problemet var att jag inte fick lyset att funka, visade sig till slut vara ett litet bleck till instrumentlampan som låg och kortslöt hela kretsen.
Så oroa dig inte, det e bara att börja skurva!
Motorn lät jag vara för den gick runt och startade sen utan större problem trots att den stått avställd sen slutet på 80-talet. Tycker inte det var några större problem att få isär och ihop allting. Hade Haynes bok (även om den suger) och sen mycket hjälp från forumet här. både med nya frågor och sök bland gamla trådar. Det är en väldigt enkel konstruktion i grunden. Största problemet var att jag inte fick lyset att funka, visade sig till slut vara ett litet bleck till instrumentlampan som låg och kortslöt hela kretsen.
Så oroa dig inte, det e bara att börja skurva!
OK, det klarnar sakta men säkert! 2k - tvåkomponent.. Har hört det förut
Funderar på detta med att dra bort allt inuti ramen... Det går nog som du Vespaco skriver att få ihop det igen. Lite smartdrag med att dra sker fram o tillbaka, och sedan fästa mot det som ska dit.
MEN om jag lämnar nåt, låt säga kablarna så kan man ju inte behandla den inre ytan nåt. Kanske är för trångt men ändå. På ett annat ställe "inuti" ramen, där bakdämbaren fäster uppe i ramen, skulle jag helst vilja göra nåt åt. Tycker det ser lite halvrostigt ut där.

Men man kanske inte kan/bör göra nåt åt sånt?
// Mackan

Funderar på detta med att dra bort allt inuti ramen... Det går nog som du Vespaco skriver att få ihop det igen. Lite smartdrag med att dra sker fram o tillbaka, och sedan fästa mot det som ska dit.
MEN om jag lämnar nåt, låt säga kablarna så kan man ju inte behandla den inre ytan nåt. Kanske är för trångt men ändå. På ett annat ställe "inuti" ramen, där bakdämbaren fäster uppe i ramen, skulle jag helst vilja göra nåt åt. Tycker det ser lite halvrostigt ut där.

Men man kanske inte kan/bör göra nåt åt sånt?
// Mackan
Behandla det som ser rostigt ut, tycker jag. Det som är prima inuti kan du gärna lämna för att lämna minne av det som varit. Rost fräter sakta men säkert igenom. Stötdämparområdet är ett område som skall vara säkert. Inget skoj med stötdämpare som kommer igenom någon olycklig dag.
Och att spraya in rostskyddsmedel in i tunneln och på "rostsamlarhyllor" kan vara bra. Kolla in med spegel hur tunneln ser ut. Antagligen är det helt i skick, men det bra att kolla upp det. Så man vet.
Och att spraya in rostskyddsmedel in i tunneln och på "rostsamlarhyllor" kan vara bra. Kolla in med spegel hur tunneln ser ut. Antagligen är det helt i skick, men det bra att kolla upp det. Så man vet.
Hej!
Här får du tips om en riktigt seriös renovering.
http://www.vespaservice.no/index.php?ma ... ticle_id=5
Du kanske inte vill göra exakt så seriöst, men det är en del goda tips.
/Hans
Här får du tips om en riktigt seriös renovering.
http://www.vespaservice.no/index.php?ma ... ticle_id=5
Du kanske inte vill göra exakt så seriöst, men det är en del goda tips.
/Hans
He he, du kan si hva du vil om seriøs renovering, men det å lakkere oppå rust er bare tull.hark wrote:Hej!
Här får du tips om en riktigt seriös renovering.
http://www.vespaservice.no/index.php?ma ... ticle_id=5
Du kanske inte vill göra exakt så seriöst, men det är en del goda tips.
/Hans
Ingenting er verre enn å ha en strøken lakk med rustbobler som trenger gjennom pga dårlig grunn-arbeid...
Som sagt tidligere; det er GRUNNARBEIDET som gir godt sluttresultat!
Lykke til!
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Hallå,
Är åter i garaget för att plocka isär det sista, och justnu har jag fastnat!! Det sista jag gjorde innan julhelgen var att dra ur framgaffeln ur ramen och trodde sen att framskärmen skulle vara en baggis, men ack!
Problemet är att skärmen inte går över den nedre kulramen, ringen där kulorna ligger! Nätt o jämt får jag igenom skärmen vid styrstoppen, men sen är det stopp. Har läst Haynes + "How to maintain and restore your motoscooter" men utan bra instruktioner... Det verkar som om man måste få bort just denna nedre kulram, men med polygrip gick det åt hlvete... Det resulterade i två små deformationer på ringen. Dock inte så stora att kulorna inte rullar fritt, men kanske får jag problem när jag väl ska sätta tillbaka gaffeln (tror att det är ringar som ska passa varandra?).
Så, vad att göra? Funderade ett tag på varmluftspistol, men kruxet är att det finns ingenstans att greppa utan att skada delen... Allla tips är jag grymt tacksamma för!
O så följdfrågan; kan ringen jag tryckte till vara lite ihoptryckt (0,5mm) i ytterkant eller måste ny köpas?
O ytterligare; Vet nån hur många kulor det skall vara i de lösa lagren övre resp. undre?
// Mackan
Är åter i garaget för att plocka isär det sista, och justnu har jag fastnat!! Det sista jag gjorde innan julhelgen var att dra ur framgaffeln ur ramen och trodde sen att framskärmen skulle vara en baggis, men ack!
Problemet är att skärmen inte går över den nedre kulramen, ringen där kulorna ligger! Nätt o jämt får jag igenom skärmen vid styrstoppen, men sen är det stopp. Har läst Haynes + "How to maintain and restore your motoscooter" men utan bra instruktioner... Det verkar som om man måste få bort just denna nedre kulram, men med polygrip gick det åt hlvete... Det resulterade i två små deformationer på ringen. Dock inte så stora att kulorna inte rullar fritt, men kanske får jag problem när jag väl ska sätta tillbaka gaffeln (tror att det är ringar som ska passa varandra?).
Så, vad att göra? Funderade ett tag på varmluftspistol, men kruxet är att det finns ingenstans att greppa utan att skada delen... Allla tips är jag grymt tacksamma för!
O så följdfrågan; kan ringen jag tryckte till vara lite ihoptryckt (0,5mm) i ytterkant eller måste ny köpas?
O ytterligare; Vet nån hur många kulor det skall vara i de lösa lagren övre resp. undre?
// Mackan
Kanoners! Blir till att ut o testa ikväll.
Men vad tror ni om något tilltryck lagerskål?
[img]http://xs323.xs.to/xs323/08010/IMG_1118[1].JPG.xs.jpg[/img]
http://xs.to/xs.php?h=xs323&d=08010&f=IMG_1118[1].JPG
// Mackan
Men vad tror ni om något tilltryck lagerskål?
[img]http://xs323.xs.to/xs323/08010/IMG_1118[1].JPG.xs.jpg[/img]
http://xs.to/xs.php?h=xs323&d=08010&f=IMG_1118[1].JPG
// Mackan
Framskärmen nu borta! Ganska enkelt och inte allt för många svordommar. Men det känns som man påfrestar både dammskyddet och lättmetallen när man knackar bort grejerna...
Hur som helst, nu är det mesta nedplockat färdigt att gå till lack! Ska hitta nån bra lackerare bara, och helst här i Norrköping. Tips emottages gärna om nån känner till nån!
Sen det här med sjävla lackprocessen och dess steg, jag tror nog jag försöker hitta nån som kan göra rubbet, från blästring till ev. mattad klarlack (då vet jag att det blir gjort!). Men är det inte troligt att man behöver styra upp lackeraren under jobbets gång? Typ alla små hål som hittas i ramen för emblem och lister efter blästring? Och hur bra är en normal lackerare att återställa de tjusig vespa-linjerna, om denne ombeds stå för spackling o slipning?
Kanske ska man ta hem grejorna mellan stegen och kanske utföra vissa delar själv!?
// Mackan
Hur som helst, nu är det mesta nedplockat färdigt att gå till lack! Ska hitta nån bra lackerare bara, och helst här i Norrköping. Tips emottages gärna om nån känner till nån!
Sen det här med sjävla lackprocessen och dess steg, jag tror nog jag försöker hitta nån som kan göra rubbet, från blästring till ev. mattad klarlack (då vet jag att det blir gjort!). Men är det inte troligt att man behöver styra upp lackeraren under jobbets gång? Typ alla små hål som hittas i ramen för emblem och lister efter blästring? Och hur bra är en normal lackerare att återställa de tjusig vespa-linjerna, om denne ombeds stå för spackling o slipning?
Kanske ska man ta hem grejorna mellan stegen och kanske utföra vissa delar själv!?
// Mackan
Nu behöver jag hjälp!
Pratade precis med en blästrings/lackfirma som fått digitala bilder på vespan. Han hävdade att man inte alls behövde blästra vespan, när grundskicket var så bra... Och visst, skicket är helt ok, men det finns lite ytrost kring nån skärmnederkant och sen en lite spricka i benskölden.
Har hela tiden trott (i min enfald?) att det bästa är att alltid blästra o sen spackla + lacka... Men nu blev jag osäker. Alla tidigare bucklor o annat är redan tjusigt bortspacklade, så kanske är det dumt med en total blästring?
Det enda som jag kanske skulle tjäna på det är att hitta de gamla hålen för vespa-emblemet och grodynglen, men o andra sidan kan jag ju borra nya. Sen har jag varit på o skrapat lite med kniv på vissa ställen för att se hur plåten ser ut, men dessa skrap kanske det bara är att spackla över...
Postar en bild på hur den ser ut odemonterad. Grymt tacksam för vägledning!
// Mackan

Pratade precis med en blästrings/lackfirma som fått digitala bilder på vespan. Han hävdade att man inte alls behövde blästra vespan, när grundskicket var så bra... Och visst, skicket är helt ok, men det finns lite ytrost kring nån skärmnederkant och sen en lite spricka i benskölden.
Har hela tiden trott (i min enfald?) att det bästa är att alltid blästra o sen spackla + lacka... Men nu blev jag osäker. Alla tidigare bucklor o annat är redan tjusigt bortspacklade, så kanske är det dumt med en total blästring?
Det enda som jag kanske skulle tjäna på det är att hitta de gamla hålen för vespa-emblemet och grodynglen, men o andra sidan kan jag ju borra nya. Sen har jag varit på o skrapat lite med kniv på vissa ställen för att se hur plåten ser ut, men dessa skrap kanske det bara är att spackla över...
Postar en bild på hur den ser ut odemonterad. Grymt tacksam för vägledning!
// Mackan
