Problem med växlarna V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Problem med växlarna V50

Post by Andréas »

Har lite problem med att få i 1an och 2an på min Vespa 50 ibland, oftast när jag står still. Någon som vet vad felet kan vara? Och hur det åtgärdas...

Läste någonstans här i forumet att om man inte hade tillräcligt med olja i motorn kunde det spela roll, hur kan man kolla oljenivån i motor?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Kolla om den kopplar ur ordentligt och så att di inta har glapp i växelvajrarna.
VH/Calle
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Den är lite kinkig med att koppla ur helt och hållet ibland faktiskt...
Hur spääner man både kopplingen och växelvajrarna?
nooben
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Mon 20 Jun 2005, 12:14
Location: Sweden

Post by nooben »

För övrigt är det normalt att det inte är busenkelt att få i växlarna på plan mark, det ska helst vara lite rörelse i maskineriet för lättast islängning av ettan.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Den är lite kinkig med att koppla ur helt och hållet ibland faktiskt...
Hur spääner man både kopplingen och växelvajrarna?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
På svenska V50 är dessvärre kopplingen inget vidare, det är svårt att få den att både koppla ur samt att gripa tag ordentligt.
Spänn kopplingsvajern (under motorn) så att du har ca 3-5mm glapp uppe i styret.
För att få kopplingen riktigt användbar på en V50 krävs en massa jobb...

Växelvajrarna justerar du under plast/metallkåpan (om den sitter där) under motorn, dom skall vara helt tajta;
- Lägg motorn i friläge och beakta positionen på växelhandtaget
- Lossa skruvnippeln
- spänn vajern med en tång samtidigt som du håller emot nippeln med en skruvmejsel
- spänn fast nippeln
-- upprepa proceduren på båda vajrarna.

VH/Calle
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Okej, tack.
Har hört att man kan bytab kopplinghandtaget till en större modell, är det någon idé?
nooben
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Mon 20 Jun 2005, 12:14
Location: Sweden

Post by nooben »

Det är bara till för om man byter kopplingsfjäder och är lite klen i nyporna.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Okej, tack.
Har hört att man kan bytab kopplinghandtaget till en större modell, är det någon idé?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det finns handtag (oftast typ 'dogleg') som drar vajern längre, detta kan oftast hjälpa en hel del!
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Finns på EM-scooters antar jag?
nooben
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Mon 20 Jun 2005, 12:14
Location: Sweden

Post by nooben »

Annars kan man värma och böja lite på orginalet. Ytterst försiktigt dock!!
Post Reply