Har lite problem med att få i 1an och 2an på min Vespa 50 ibland, oftast när jag står still. Någon som vet vad felet kan vara? Och hur det åtgärdas...
Läste någonstans här i forumet att om man inte hade tillräcligt med olja i motorn kunde det spela roll, hur kan man kolla oljenivån i motor?
Problem med växlarna V50
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Den är lite kinkig med att koppla ur helt och hållet ibland faktiskt...
Hur spääner man både kopplingen och växelvajrarna?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
På svenska V50 är dessvärre kopplingen inget vidare, det är svårt att få den att både koppla ur samt att gripa tag ordentligt.
Spänn kopplingsvajern (under motorn) så att du har ca 3-5mm glapp uppe i styret.
För att få kopplingen riktigt användbar på en V50 krävs en massa jobb...
Växelvajrarna justerar du under plast/metallkåpan (om den sitter där) under motorn, dom skall vara helt tajta;
- Lägg motorn i friläge och beakta positionen på växelhandtaget
- Lossa skruvnippeln
- spänn vajern med en tång samtidigt som du håller emot nippeln med en skruvmejsel
- spänn fast nippeln
-- upprepa proceduren på båda vajrarna.
VH/Calle
<br />Den är lite kinkig med att koppla ur helt och hållet ibland faktiskt...
Hur spääner man både kopplingen och växelvajrarna?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
På svenska V50 är dessvärre kopplingen inget vidare, det är svårt att få den att både koppla ur samt att gripa tag ordentligt.
Spänn kopplingsvajern (under motorn) så att du har ca 3-5mm glapp uppe i styret.
För att få kopplingen riktigt användbar på en V50 krävs en massa jobb...
Växelvajrarna justerar du under plast/metallkåpan (om den sitter där) under motorn, dom skall vara helt tajta;
- Lägg motorn i friläge och beakta positionen på växelhandtaget
- Lossa skruvnippeln
- spänn vajern med en tång samtidigt som du håller emot nippeln med en skruvmejsel
- spänn fast nippeln
-- upprepa proceduren på båda vajrarna.
VH/Calle
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Okej, tack.
Har hört att man kan bytab kopplinghandtaget till en större modell, är det någon idé?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det finns handtag (oftast typ 'dogleg') som drar vajern längre, detta kan oftast hjälpa en hel del!
<br />Okej, tack.
Har hört att man kan bytab kopplinghandtaget till en större modell, är det någon idé?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det finns handtag (oftast typ 'dogleg') som drar vajern längre, detta kan oftast hjälpa en hel del!