Oljeblandning

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Albin
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Oljeblandning

Post by Albin »

Det här med oljeblandningen har varit på tapeten ett otal gånger. Vad rekomenderar ni för blanding till en Sprint med 177 polini och reed?
Kan man köra vidare på 2% eller blir det för snålt?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Om gasaren är bestyckad korrekt och du använder kvalitetsolja så räcker nog 2%.

Kör du långtur på motorväg kan nog närmre 3% vara att föredra för att klara vev och ramlager.
/Calle
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Oljeblandning

Post by Hedge »

Jag har kört min PX125 m. malossi 166 + reed i över fyra år på 2%, men det är ju en modernare motor på en del sätt, inte minst vad gäller veven som är en race/full circle vev. Jag skulle nog inte gå under 3% på en Sprint-motor, iallfall om du kör med orginalvev. Cylinder/Kolv klarar 2%, men veven som sagt...

Mvh

Guran
Albin wrote:Det här med oljeblandningen har varit på tapeten ett otal gånger. Vad rekomenderar ni för blanding till en Sprint med 177 polini och reed?
Kan man köra vidare på 2% eller blir det för snålt?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Albin
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Albin »

Tackar, bäst att hålla sig på den säkra sidan av 2 procentstrecket då.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Albin wrote:Tackar, bäst att hålla sig på den säkra sidan av 2 procentstrecket då.
glöm inte att köra en hyfsad kvalitet på oljan, det är kanske viktigare än att höja procenten från två till tre.
Federico
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

federico in da house:
glöm inte att köra en hyfsad kvalitet på oljan, det är kanske viktigare än att höja procenten från två till tre.

Håller verkligen med där men det betyder inte alltid en dyrare olja eller helsyntet, det finns massor av bra delsynteter som funkar bättre än många bensinmack-biltema-helsyntet-top-of-the-line oljor, personligen har jag dom senaste åren åkt Agip's oljor (eftersom jag är Aprilia dealer) och deras Agip City 2-T delsyntet (90.-/L) är en otroligt fin produkt som slår många dyrare & finare (namn) oljor på fingrarna och har man smetat på duktigt med hästar så är deras Agip Speed 2-T helsyntet (130.-/L) nog den bästa 2-T oljan på marknaden, har sett massor med tråkigheter relaterade till Castrol & Motul så dom kommer inte ens innanför dörren här....

Ytterligare en sak att tänka på när man blandar direkt i tanken (och i viss mån på separatsmörjt) är att all 95 octan innehåller Etanol (tror det är 12% men dom vill höja det), Etanolen kan inte blanda sig med syntet & delsyntetoljor, det måste vara mineral oljor till det, ett litet experiment är att slå upp 95octan med 2% oljeblandat i en glasburk och låta det sitta ett tag, det blir 3 lager med något som liknar honung på botten sen bensin och på toppen alkohol (OBS ej drickbar), försök sedan skaka ihop det, går inte. Så kör i uteslutande på 98 octan och en bra olja så slipper man problem, många av dessa äldre maskiner (håller även på mde Sachs & Husqvarna) slipper dessa ständiga värmenypnigar som oftast är orsakade av för lean blandning (skruva, skruva, skruva ställbartmunstycke) och oljan som inte vill blanda sig med alkohol/bensin blandningen...

DP says: Köp en bra 2-T olja och åk BARA på 98 octan så blir nästa sommar en fröjd....
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Agip luktar gott också.
Jag körde på den i flera år, men i fjol lyckades jag faktiskt inte hitta en enda flaska.
/P
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

paka in da house:
Jag körde på den i flera år, men i fjol lyckades jag faktiskt inte hitta en enda flaska.

DP says: Brukar inte göra reklam men här hittar du alltid allt från Agip: Starol Racing
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Paka wrote:Agip luktar gott också.
Ja och dessutom är det ju en av ganska få oljor som man får ha i sin Lambretta :grin: :grin: :grin:
http://ccgi.bowden.force9.co.uk/catalog ... 77ee0a6770
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

"har sett massor med tråkigheter relaterade till Castrol & Motul så dom kommer inte ens innanför dörren här.... "

Beror nog mest på skit bakom skiftnyckel/styret än oljan! De märkena har inte blivit så kända för att de producerar skit precis :grin:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

på tal om olja som luktar gott.
Har gått över till Ipone på scootrarna man har i fjärran östern, delsyntet på vespan och helsyntet på Lammyn.
Riktigt bra, och oj vad de luktar sensuellt...
Vespan går alltid fullgas och Lambrettan pressas hårt den också.
Testade lite olika oljor som fanns här och då Motul höjde priset drastiskt så testade jag Ipones nya. Inte bara att de har snyggt pris, både delsyntet och helsyntet kan fås med jordgubbsdoft. Bara en sådan sak.
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

patrigran in da house:
Beror nog mest på skit bakom skiftnyckel/styret än oljan! De märkena har inte blivit så kända för att de producerar skit precis

Det är faktisk så att visst är det bra produkter men inte till alla aplikationer, Aprilia har som känt en DiTech insprutad moppe och slår du Motul delsyntet eller helsyntet eller Castrol TTS i dom så kommer du att få mängder med problem, ignenslammade injectorer och faktiskt har en skurit på Motul, dessutom så har Yamaha i Frankrike fått byta avgaspipor på 3.000 Yamaha Aerox med Euro2 (cat) då catten slammade igen med deras rekommenderad TTS så nu har Yamaha ändrat till Scoot-R. Åkte på Aprilia's demo 1000 Tuono R i somras, den hade blivit servad av Power Bike när jag hämtade den, lådan var "taggig" och det kändes int helt OK så näg jag åkt en dag på den slog jag ur oljan (Motul 7100) och hällde i Agip Racing 4-T (som Aprilia rekommenderar) och åkte 300 mil på en vecka med en helt annan hoj, så visst är det så att fel olja i rätt hoj kan bli en trist bekantskap. Visst detta betyder INTE att det är dåliga oljor men till fel aplikation är dom fel. Till våra gamla maskiner där vi blandar själv och inte har katalysatorer och annat krafs blir det mycket lättare att välja....

Calle in da house:
då Motul höjde priset drastiskt så testade jag Ipones nya. Inte bara att de har snyggt pris, både delsyntet och helsyntet kan fås med jordgubbsdoft

Motul äger Ipone och det är i princip samma oljor i burkarna utom att Ipone även går att få med jorgubbssmak tycker jag bara är såååå cool, jag tror att det var Selenia som hade en med citronsmak också....

DP says: Lakris eller Ahlgrens bilarssmak vill jag ha på min olja....
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

SMAK???? Det kan väl inte vara nyttigt att dricka skiten? :grin:
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by swepett »

Var köper man bra olja i Malmö?
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

bustamente in da house:
SMAK???? Det kan väl inte vara nyttigt att dricka skiten?

Jo faktiskt!!!!!

För ett par år sedan så brukade säljaren av Silkolene oljor gå omkring på mässor och när han kom och besökte oss i butiken ha en Slikolene 2-T Racing olja som enligt utsago var "helt oskadlig för miljön och den kan även drickas!!!!" yeah right!!!! Han öppnade en flaska och slog upp i en plastkopp något som var svart och sådär lite trögflytande som en 2-T olja brukar vara, den luktade svagt av lakris och han slog i sig, "ska du inte testa???" OK då en lite slurk lär man väl inte dö av, HIP HIP ner den gick och hmmmmm det vara lakris shots i flaskan!!!!

Så på MC Mässan cruisar man mellan Bike Montern (starköl), Handelsbanken Finans (kokt korv med bröd & starköl), Silkolene (lakris shot), Harley Davidson (JD & Cola) & Ducati Klubben (Grappa), jobba där i 4 dagar och man är ganska bakis & skakis på söndagen....

DP says: Omega Oils gör ett fett som är ätbart.....
Post Reply