Vilket håll ska packboxen sitta innanför vevpartiet (Rally)

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
k_stad
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Wed 02 May 2007, 22:40
Location: Kristianstad Sweden

Vilket håll ska packboxen sitta innanför vevpartiet (Rally)

Post by k_stad »

Vilket håll ska packboxen sitta innanför vevpartiet på en Rally (om det nu skiljer sig från andra) ?
Glömde notera det när jag tog bort det...
Dvs vilken sida av packboxen ska vara vänd mot lagret (lagret på kopplingssidan alltså)?
Last edited by k_stad on Wed 28 Nov 2007, 22:18, edited 1 time in total.
Pontus

http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=2585
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

På min Sprint satt så att den där infällda ytterkanten gick mot lagret och den mer släta sidan utåt. Vet inte om det syns på bilden:

Image
k_stad
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Wed 02 May 2007, 22:40
Location: Kristianstad Sweden

Post by k_stad »

Tack för snabbt svar. Dock ser inte min Rally 200 ut så. Packboxen ska sitta på andra sidan av lagret, dvs på vevhussidan.
Där finns nämligen plats för den där.

Jag misstänker att den "släta" sidan av packboxen ska sitta mot vevhussidan, men jag är inte säker. Jag avvaktar att montera den tills någon annan kanske kan hjälpa mig med just Rally motorn.
Pontus

http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=2585
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Nu har jag ingen rally200 motor just här men jag har för mig att det är precis som på PX, dvs att den släta sidan sitter mot lagret och den gummerade sidan, den med "läppen" på packboxen, sitter mot vevpartiet.

Om inte annat borde du kunna se det på var slitagemärket på vevpartiets anläggningsyta är och hur det passar med packboxens position

mvh/HB
User avatar
nikmik
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Wed 25 Oct 2006, 20:57
Location: Finland

Post by nikmik »

Om jag har förstått saken rätt så ska läppen alltid sitta på den sida där det bildas övertryck, dvs i detta fall mot svänghuset. Då kan inte övertrycket "pressa sig in" mellan axel och packbox.

-niklas
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Fjädersidan på packboxen skall ALLTID sitta MOT tryck, dvs om det är ramlager, så skall läppen med ringfjädern sitta in mot veven. Annars blir det inte bra alls...

Mvh

/Guran

nikmik wrote:Om jag har förstått saken rätt så ska läppen alltid sitta på den sida där det bildas övertryck, dvs i detta fall mot svänghuset. Då kan inte övertrycket "pressa sig in" mellan axel och packbox.

-niklas
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply