Vad har ni veteranscooterförare för hjälmar?

Här handlar det mest om kläder. allt från rätta kostymen till vilka handskar som håller regnet ute.
Post Reply
Fredrick
Lärling
Lärling

Vad har ni veteranscooterförare för hjälmar?

Post by Fredrick »

Hade varit kul att se en tråd där folk postar sina hjälmar och kanske en förklaring till varför dom ser ut på ett speciellt sätt eller liknande.

:smile:
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Vad har ni veteranscooterförare för hjälmar?

Post by Hedge »

Har ett antal hjälmar, och det beror helt på situationen vad jag väljer att ha på mig.

1) En helt vanlig Nolan Jet. Brukar åka på tillsammans med solbrillor när jag ska åka inne i stan, eller om det är riktigt varmt ute. Aldrig på långresa. Då blir man döv av vindbruset och arg på getingar som smäller en i synen.

2) En vurpollon-replika, inte godkänd och helt klart inte det man vill ha på skallen om man vurpar. Åker endast på om jag vill vara extra snygg, och då tillsammans med ett par ryska motorcykelglasögon.

3) En Silver/Blå Cromwellhjälm, med visir. Klart den skönaste hjälm jag ägt. Tyst, mjuk och hyfsat snygg och säker. Används vid varmt väder. Finns på EHR i en massa färger. Cromwell är ett gammalt traditionstungt märke, som köptes upp av Davida. Varumärket behölls dock, och nu har dom gått samman med MOMO som tillverkar dessa hjälmar. Designen står dock Cromwell för, den är ganska lik MOMO, men man har tagit bort det futuristiska/stridspilot utseendet.

4) En svart AGV Shark Integral med kolsvart visir. Används på långturer, dåligt väder - dvs mestadels. Finns inget skönare än att med solen i ögonen åka fort på Lambrettan och känna hur det smattrar av insekter på hjälm och visir, utan att man behöver bry sig. ;) Tillsammans med en bra halsduk och öronproppar kan man åka hur långt som helst utan att bli trött i skallen. AGV's stilrena italienska emblem skadar inte heller.

Det var mina hjälmar det.

Mvh

Guran

Fredrick wrote:Hade varit kul att se en tråd där folk postar sina hjälmar och kanske en förklaring till varför dom ser ut på ett speciellt sätt eller liknande.

:smile:
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Började med en mörkblå Vespahjälp. Öppen framtill. När vi började med längre färder och fattade det där med säkerhet så shoppade vi våra favoriter Arai (astro/R racing red), som är integral. Härlig hjälm med pinlock och luftkanaler åt alla håll och kanter.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Det här har vi diskuterat några varv tidigare. Man kan se hjälmen som ett fräckt designattribut eller som ett sätt att rädda huvudet om olyckan slår till. Jag väljer konsekvent det senare.

Jag har sett vänner råka illa ut några gånger, bl a en man som åkte med ansiktet före i asfalten med öppen hjälm. Inget kul, mycket kirurgi krävdes för att få ordning på ansikt och tänder (men nu är han vacker och glad igen :-)

Alltså kör jag ALLTID med integralhjälm av kvalitetsfabrikat, så länge det handlar om att åka annat än otrimmad Vespa 50. Livet är roligt, jag är vacker och tvåhjulingsåkande inte helt ofarligt. Dessutom är integralhjälmen bekväm, humlor är hårda när man kör på dem i 110.

Tycker
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply