Vad köpa?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
.Z.
Nybörjare
Nybörjare

Vad köpa?

Post by .Z. »

Hej, mitt första inlägg...

Jag är på gång att köpa en vespa & funderar på om jag kommer att tycka att en 125:a är slö jämfört med en 150 eller 160? Har testat en 160:a & vet ungefär hur det är...

Vad tror ni? Har tänkt mig att köra lite längre sträckor & funderar på hur snabbt man kan marscha en 125:a utan att man plågar den, hur mycket skiljer det om man jämför med en 150?

Jag kanske har en Piaggio Prima Vera 125 cc. Årsmodell 1971 på gång & funderar därför på detta.

Mvh/Larsa

.Z.
.Z.
Nybörjare
Nybörjare

Post by .Z. »

Har nu studerat lite på egen hand & förstått att kubiken inte är allt... De alternativ jag funderar på är en primavera 125 från -71 och en GL 150 -63. Primaveran är i toppskick medan GL:en är i bruksskick.

GL:en känns som en roligare modell medan Primaverans extremt fina skick lockar.

Vad tror ni? jag vill kunna köra långa sträckor med packning, kanske en semestertripp. Vilken av dessa båda passar bäst till det prestandamässigt & för övrigt. Ska tillägga att priset på de båda är samma...

//Larsa

.Z.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by .Z.</i>
<br />Vad tror ni? jag vill kunna köra långa sträckor med packning, kanske en semestertripp. Vilken av dessa båda passar bäst till det prestandamässigt & för övrigt.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ingen av dem är någon höjdare för längre resor, men det bör inte vara någon större prestandaskillnad mellan dem. Räkna med en marschfart på 70, om du inte vill köra på fullgas hela tiden.

/Jörgen
janc
Nybörjare
Nybörjare

Post by janc »

Det betyder då alltså att man ständigt blir omkörd även om man håller sig till 70-vägar...
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janc</i>
<br />Det betyder då alltså att man ständigt blir omkörd även om man håller sig till 70-vägar...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, min erfarenhet (med en Touring -62) är att man precis håller undan för lastbilarna på 70-vägar om man kör så fort Vespan går. Men i uppförsbackarna riskerar man att bli omkörd ändå.
Med andra ord: man vill helst undvika längre turer på vägar med mycket trafik, om man kör vintage-Vespa. Ofta kan man dock välja mindre vägar, med mindre trafik, men då tar resan förstås längre tid.

/Jörgen
janc
Nybörjare
Nybörjare

Post by janc »

Jo - det är samma situation jag har med Granturismo 200 fast på motorväg. Det går i och för sig alldeles utmärkt all ligga runt 110 på motorvägen hur länge som hellst men man får samsas med långtradarna. Alltså väljer jag oftast 90-vägarna istället...
janc
Nybörjare
Nybörjare

Post by janc »

Nu var väl detta kanske lite utanför den ursprungliga tråden som gällde valet mellan en primavera 125 från -71 och en GL 150 -63 men det jag är ute efter är att man ska ta hänsyn till hur den verkliga trafikrytmen ser ut och vad man har tänkt sig använda scootern till innan man väljer.

Jag pendlar ofta till jobbet (drygt fyra mil enkel resa) på 70 & 90 väg - skulle jag inte kunna följa trafiktrytmen tror jag inte det skulle vara hållbart i längden...
.Z.
Nybörjare
Nybörjare

Post by .Z. »

Tackar!

Har fått ganska så klart för mig hur det hänger ihop nu och funderar på om jag ska släppa Vintagedrömmen? Lite synd i och för sig då det verkar kul...

Nu är tanken dock att vespan mestadels ska användas till fototurer på 5-15 mil, endagstrippar alltså.

kan även tänka mig att göra nån längre tripp med tält och packning emellanåt och har därför kikat på ett par PX 200:or som , för mig, inte känns lika roliga som en vintage men förmodligen skulle passa bättre för mitt bruk.

//Larsa

.Z.
janc
Nybörjare
Nybörjare

Post by janc »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by .Z.</i>
<br />...Nu är tanken dock att vespan mestadels ska användas till fototurer på 5-15 mil, endagstrippar alltså.
..<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ett tips då är att om möjligt prova hur det funkar att ha med stativet på Vespan innan ett beslut.
.Z.
Nybörjare
Nybörjare

Post by .Z. »

Japp. Där får jag fundera ut nåt. Kamera och optik tar jag dock i fotorygga då den mår bättre där än på en vibrerande scooter...

.Z.
janc
Nybörjare
Nybörjare

Post by janc »

<br />...Kamera och optik tar jag dock i fotorygga ..
.Z.

Bra att om möjligt testa även det först. Jag har märkt att ryggsäcken tar en hel del plats (i alla fall Lowepro Computrekker) och det kan bli trång om man har något som tar emot därbak, i mitt fall en box.
.Z.
Nybörjare
Nybörjare

Post by .Z. »

Tack för dina tips Jan! Är du samma Janc som jag brukar surra med på fotosidan?

Vad kör du för Scooter?

//Larsa

.Z.
janc
Nybörjare
Nybörjare

Post by janc »

Nu ser jag att .Z. = Larsa Zingmark så det stämmer :-)

Jag har en Granturismo 200. Köpte den med orginal topbox och märkte att med en fotoryggsäck blir rörelsefriheten aningen för liten p.g.a. att boxen har ett passagerarryggstöd. Vet inte hur det är för andra men jag har ett behov av att då och då variera sittställningen.

Min lösning är att lägga ett mjukt underlag i boxen och ha prylarna i en väska. För stativet har jag provat lite olika varianter som att ha det i väskkroken eller fastspänt mot boxen. Det fungerar men ingen variant är riktigt optimal. Funderar på att skaffa en pakethållare fram och ha det där.

Det ska ju gå att få med alla prylarna i ösregn utan att något blir blött så jag övergav snabbt varianter på packning som innbär att någon utrustning flyttas från en plats till en annan mellan fotografering och åkande.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

[quote]<i>Originally posted by .Z.</i>
<br />Tack för dina tips Jan! Är du samma Janc som jag brukar surra med på fotosidan?
//Larsa

Vilken fotosida är det ni pratar om?

/Jörgen
.Z.
Nybörjare
Nybörjare

Post by .Z. »

www.fotosidan.se

//Larsa

.Z.
.Z.
Nybörjare
Nybörjare

Post by .Z. »

Nu är jag mkt nära en Px 200 -86, förhandlingar pågår...

Passar nog mig, som inte är nån mekare, bäst och är nog bättre lämpad för lite längre turer med hyfsad maschhastighet..

Packningsfrågan av fotoprylarna får jag lösa sen..

Tack för er hjälp!

//Larsa

.Z.
janc
Nybörjare
Nybörjare

Post by janc »

<br />Nu är jag mkt nära en Px 200 -86, förhandlingar pågår...

Passar nog mig, som inte är nån mekare, bäst och är nog bättre lämpad för lite längre turer med hyfsad maschhastighet..

Packningsfrågan av fotoprylarna får jag lösa sen..

Tack för er hjälp!

//Larsa

.Z.

Lycka till! Kommer du på bra packningslösningar är jag tacksam för tips...:)
.Z.
Nybörjare
Nybörjare

Post by .Z. »

Vad tror du (ni) om denna...

"Vit PX i bra bruksskick med original visir, pakethållare och toppbox säljes. Årsmodell 1986 men inregistrerad först 1990, alltså inte brukad innan 1990. Cirka 2600 mil, få ägare."

9000 får jag den för. Har sett bilder på den men väntar på att säljaren ska skicka fler detaljbilder, kan inte åka & kika då det är en bit mellan oss.

Enligt honom så finns det lite rost samt att framskärmen är fult omlackad.

Jag förstår att det är svårt för er att säga nåt utan att ha sett den men jag vill bara ha lite feedback om vad ni tror & vad jag ska titta & fråga efter?

Mitt mål är att använda den som bruksfordon men jag funderar på om priset är ok?

//Larsa

.Z.
.Z.
Nybörjare
Nybörjare

Post by .Z. »

Så här ser den ut!

Image

.Z.
.Z.
Nybörjare
Nybörjare

Post by .Z. »

Image

.Z.
.Z.
Nybörjare
Nybörjare

Post by .Z. »

Ooops. Bilderna kom in men sen försvann dom...

Har dock slagit den ur hågen sen jag fick se närbilder, för mycket rost...

//Larsa

.Z.
nooben
Nybörjare
Nybörjare

Post by nooben »

Runt 10-11000:- har man ganska mycket att välja på vad jag har sett så du borde kunna hitta ett riktigt kap om du ger det lite tid.
.Z.
Nybörjare
Nybörjare

Post by .Z. »

Velar hit & dit & var igår i Göteborg & kikade på en PX200 -84 samt en PX150 -97 (trodde jag innan jag kom dit). Den senare var indientillverkad, dock på licens av Piaggio med deras märke på...

Nästa vecka så ska jag åka & kika på en PX 125 -92...

Som du säger så finns det bara man tar tid på sig...

//Larsa

.Z.
.Z.
Nybörjare
Nybörjare

Post by .Z. »

Är det nån nämnvärd, märkbar prestandaskillnad på en 92:as PX125 & en PX200? (tänker då mest på marschhastighet) Hittade data på dem & ser att det bara skiljer ett par hästar & fem km/h i topphastighet!

Förstår att en PX200 är ngt starkare men skiljer det lite eller?

//Larsa

.Z.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Med en PX125 marschar du mellan 80 och 90, med en PX200 mellan 90 och 100. Då talar vi om otrimmade maskiner i gott skick. PX125 är helt OK i stadstrafik men ska du ofta köra landsväg, speciellt 90-vägar, ska du absolut satsa på en 200.

Tycker din vän
/jens
Post Reply