Samlar mod inför isärmeck och lackning

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Samlar mod inför isärmeck och lackning

Post by fat_mac »

Hallå,
Jag tänkte mig att jag skulle mäkta med att plocka ner min Touring från -60. Och nu när den fått en pålitligt P200-motor så är det bara den orangeröda lacken från tidigt 80-tal som kliar lite. Men jag våndas lite... Brukar oftast vara en jäkel på att mecka isär saker med mindre bra att få ihop det igen. Men nu stundar ju en hel vinter så jag BORDE hinna. Söker dock lite motivation och tips.

Har tidigare klarat att installera en P200 och därmed plocka ner allt bakom fotbromsen. Men det är styre och gaffel jag är osäker med. Lösa lager o annat känns som det är gjort att misslyckas. Men jag har ju Heynes.. :-) Nåväl, det är en touring från 60 och jag tror mig veta att denna lackades i en blå metallic-lack. Om någon vet färgkod, och var man kan få tag i detta så är jag tacksam.

Så finns några mektips? Eller kanske "lika bra att byta" grejer när jag har sakerna isär?

Sen funderar jag på vad det kan kosta, med blästring, grund + lack? Min lite lustiga bilmek snacka om "inte mer än tvåtusen spänn", men jag är osäker. Om man ändå gör det kan man ju ändå lämna det till en seriös snubbe.

O sist; nån som känner till om det finns en överkomligt billig mekanordning som lyfter vespan så den blir mer lättmekad?

Tacksam för tips, hjälp o ryggdunk,
// Mackan
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ska du lämna in för blästring, grundning och lack hos en seriös billackerare och betala vitt med kvitto så räkna med att det inte går under 10000:-
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Image
Jag köpte en sådan här från Tyskland 89, den har funkat bra. Jag vet inte om Vertygsbodens är samma eller en kinesisk kopia. :grin: :smile: :grin: :smile:
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

Troligen kan jag blästra själv... Känner en brandman och är det nåra som har resurser så är det dom :grin: Men grundlack och lackering vill jag nog köpa. Sen får jag fundera på vitt eller inte.

Funderar oxå på hur man gör med alla små hål i karossen för lister och emblem o dyl... Jag har försökt leta i nuvarande lacken efter de så hålen för vespa-emblemet på benskölden men ser bara ett hål... Vore bra att hitta på alla gamla så man inte riskerar att stöta på ett gammalt.

Ska man be lackeraren spara ur dessa så att man lätt kan hitta igen dem?

// Mackan
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Jag har den här lilla grejen från Jula http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=601009, man kan behöve bygga en liten ram eller något för att undvika att lyften ligger an mot ljuddämparen och måste surra vespan vid lyften för att det ska kännas säkert. Den går heller inte att lyfta till ståhöjd, men den är OK om man ska vagga ur motorn eller ta ur framgaffeln. Jag är sådär lite lagom nöjd med den, men den var iallafall relativt billig och har fungerat OK. Min verkstad är också sjukt liten, så det är praktiskt att man kan ställa bort manicken när man inte behöver den.
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ingen fara, de kommer garanterat fram vid blästringen. Svetsa igen alla hål som inte ska vara där, men spara alla hål för emblem och golvlister. Det kommer du spara mycket tid och svordomar på när du ska plocka ihop den.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fat_mac wrote:Troligen kan jag blästra själv... Känner en brandman och är det nåra som har resurser så är det dom :grin: Men grundlack och lackering vill jag nog köpa. Sen får jag fundera på vitt eller inte.

Funderar oxå på hur man gör med alla små hål i karossen för lister och emblem o dyl... Jag har försökt leta i nuvarande lacken efter de så hålen för vespa-emblemet på benskölden men ser bara ett hål... Vore bra att hitta på alla gamla så man inte riskerar att stöta på ett gammalt.

Ska man be lackeraren spara ur dessa så att man lätt kan hitta igen dem?

// Mackan
om du blästrar så ser man om alla emblemhålen är kvar, de är troligtvis igenspacklade eller fyllda med färg.

om du hittar det gamla hålen och tänker använda dem är det en bra idé att rensa dem efter grundlack/spackling, ta den tunn rundfil, gör inte hålen större utan rensa bara från överflödig färg. kanske rensa ytterligare en gång efter topplacken. detta för att undvika att niten trycker bort en större färgbit på insidan.
Federico
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

Kalas! JULA har precis kommit till Norrköping så det får bli en sväng tid o handla.

Förstår att alla hål är bra att spara, men kommer dom inte fyllas igen när grundfärg och lacken läggs på?? Kanske bör man pilla dit nåt för att skydda dem?

På tal om hål, de som jag tror mig veta SKA finnas är:
- Emblem bensköld,
- hål för de tre listerna på vardera sida på fotplattan
- Hål för grodyngel på resp. kåpa

Men sen är jag osäker på om nåt borde finnas för lister på framskärm? Sen kan jag ju ha missat annat.

I övrigt, nån som har tips på var orginalfärg till Touring kan grejas och vad koden heter?

Tack så länge,
// Marco
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

På framskärmen är det väl bara 2 hål för framskärmskammen på ovansidan och 3 hål runt framgaffelhålet och sedan 2 på sidan om för att fästa den. Om du inte har massa modstillbehör dvs... Men de är ju stora hål och inget man behöver oroa sig för...

Hålen kommer vara kvar efter grund och lack, men som frederico säger så ska du rensa ur lacken ur dem med antingen en liten rundfil, eller som jag gjorde, borrade försiktigt ur lacken med en borr med samma diameter som nitarna. Se bara till att nitarna löper igenom lätt. Tvinga inte in dem. Det gjorde jag med en nit och som resultat tog jag med en kaka lack från andra sidan...
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

bufflig wrote:Jag har den här lilla grejen från Jula http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=601009
Den där ser verkligen ut att passa för mig som också har ett för litet garage. Men den verkar ha lite liten stödyta i "sidled", dvs är det inte risk att vespan tippar framåt eller båkat?

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

bufflig in da house:
Jag har den här lilla grejen från Jula

Har också en sådan men tycker att den inte lifter högt nog och man får kröka rygg i alla fall. Eftersom jag jobbar med hojar & scooters av en mängd olika storlekar hemma i verkstan så har jag en bänktyp där jag rullar upp och jobbar med dom stora tunga, Jula lyften är klockren när man ska baxa runt en tung hoj på liten plats det är vad den är bäst för. För lättare fordon & crosshojar är Duells saxlyft perfekt!!! den lyfter 90cm högt, inget kröka rygg där och har hydraulisk justering, plattan är lagom stor för en "plåtis" och har en smart fästannordning som man lätt kan fixa till så "plåtis" sitter stading och inte ramlar av, detta är den perfekta lösningen för den som har trångt i garaget eller vill skruva i köket!!!!!

Image

Kolla med vilken MC eller moped handlare så tar dom hem den (29-592) åt dig, läs mer på www.duells.se

DP says: Skulle inte kunna leva utan den....

Edit: Lyften kan även fylla en annan funktion så här års, ställ Vespa/Lambretta på lyften i finrummet & höjjj, svep in lyften i brunaktigt tyg, häng glitter & kulor på fordon & vipps har man ett annorlunda julträd....
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

anders2011 wrote: Den där ser verkligen ut att passa för mig som också har ett för litet garage. Men den verkar ha lite liten stödyta i "sidled", dvs är det inte risk att vespan tippar framåt eller båkat?

//Anders
Jo - jag lägger remmar om övre delen av lyften och vespan (dra inte åt så hårt så plåten skadas bara :) ). Själva lyften står stadigt även i sidled, så sitter bara vespan fast på lyften, välter den inte i första taget, själva lyften är hyggligt tung också. DP's alternativ verkar ju dock klart smidigare än min, speciellt om man inte tänkt lyfta tyngre hojar!
DP wrote: Har också en sådan men tycker att den inte lifter högt nog och man får kröka rygg i alla fall. Eftersom jag jobbar med hojar & scooters av en mängd olika storlekar hemma i verkstan så har jag en bänktyp där jag rullar upp och jobbar med dom stora tunga, Jula lyften är klockren när man ska baxa runt en tung hoj på liten plats det är vad den är bäst för. För lättare fordon & crosshojar är Duells saxlyft perfekt!!! den lyfter 90cm högt, inget kröka rygg där och har hydraulisk justering, plattan är lagom stor för en "plåtis" och har en smart fästannordning som man lätt kan fixa till så "plåtis" sitter stading och inte ramlar av, detta är den perfekta lösningen för den som har trångt i garaget eller vill skruva i köket!!!!!
Håller med - min lyft lyfter inte högt nog. Jula hade också en saxlyft av liknande modell som duells, men inte heller den lyfte högt nog - duells lyfter högre och verkar vara grejen, ska nog komplettera med en sådan, verkar speciellt bra till småramarna!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Färgen kan du kolla i den här topicen:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... c&start=15
Kolla in vilken touringmodell du har för att få rätta färgen.
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

Tack för alla svar. Det blev en MC lyft från Jula, justnu-pris 595:-. Helt OK. Dom hade oxå den som DP tipsar om, den som kan hissas till 83cm, för 1295.

Vad gäller färgen så tror jag mig väl kunna uttyda att det är 15067,(likamed PIA 667) som gäller för min Touring 60 VGLA. Det är inga konstigheter för en lackerare att plocka fram eller blanda ihop?

Sen saknar jag lite krom/alu-detaljer för orginallook. Det jag med säkerhet vet är att grodynglen saknas. Men dessa säljs tydligen av BD, nån som vet hur de passar? Varianten kan väl vara att sätta dit de "vanliga" från VBA...

Hur är det med framskärmen? Vad jag förstod så ska det inte finnas nån längsgående detalj på vardera sida om skärmen, men vad gäller i fronten? Där ser man på många bilder att det finns en liten alu-detalj. Kanske även det är mods-moddat?

// Mackan
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Jag skaffade grodynglen från BD tidigare i år. Dom passar ok, jag fick böja och vrida med hjälp av värmepistol och hålen satt inte riktigt perfekt men med lite jobb så kom dom på plats. Eftersom det troligen är omöjligt att hitta gamla i tillräckligt bra skick så skulle jag rekommendera ett köp, man bör dock lacka de platta ytorna precis som det var original eftersom det annars kan se lite "blaffigt" ut...

(Däremot måste jag avråda från köp av störtbågarna (de sk svenskbågarna) eftersom de inte enkelt passar en VGLA.)

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

fat_mac wrote:Vad gäller färgen så tror jag mig väl kunna uttyda att det är 15067,(likamed PIA 667) som gäller för min Touring 60 VGLA. Det är inga konstigheter för en lackerare att plocka fram eller blanda ihop?
Jo tyvärr. I alla fall hade jag problem. Ingen använder ppg längre tydligen. Fick åka och köpa färgen i Borås eftersom ingen i Göteborg sålde ppg färg. Många vet inte äns vad det är. Den första lackeraren kunde inte använda den, och den andra vägrade också först, men till slut lackade han motvilligt med färgen jag köpt.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Underligt, vi har inte några större problem med färgen. Enbart det att inte alla firmor säljer färgen så man måste söka efter specialfirmor. När jag talade med en målare så sade han att han bara använde ppg och denitrol (eller vad det nu var...), för han ville bara använda bra färger. Färgen är ju inte helt billig och 2 k så kanske folk hellre köper billigare och lättanvända färger och firmorna därför säljer sådant och inte dyrt? En gång hörde jag en diskussion där en gubbe skulle köpa färg för sin gamla Volvo. När han hörde priset på den riktiga färgen blev det ett väldigt ojande och han gick utan färg. Kan gissa att den Volvon fick någon billig sprayburksfärg istället.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Lackerare brukar ha översättningstabeller. Gå till någon och kolla om Piaggio står med i deras pärmar/databaser.
För övrigt tror jag inte alls att VGLA hade samma färg som VBA.
Fick den här listan från två vespafantaster i Finland. De har varit i kontakt med Piaggio, Coloreamico, testat färger etc.
Enligt dem går det inte att få tag i nya koder för VGL, de tar i stället med sig bitar med originallack och bryter fram färgen.

VGL:
15022 metallic blue
15026 green
15002 grey

VGLA:
15088 metallic blue

VGLB:
15173 met blue
15175 met blue

PIA890 ska föreställa fyra gamla färger, vilket gör att den inte kan bli helt "rätt" men säkert tillräckligt bra.

Image
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

OK, nu har det börjat hända grejer i garaget :smile: Allt bakom fotbromsen är nu borta och ramen börjar blottas! Tänkte jag skulle dokumentera det hela under 'Projekt', har tagit en ofantlig massa bilder för att minnas hur saker o ting (främst el) satt ihop.

Funderar på det här med lackningen... jag är helt grön och har sen tidigare endast erfarenhet av att fylla igen små stenskott med rätt dåliga resultat :/ Dock ska vespan denna gången behandlas av en proffisionell.

Jag TROR att processen är nåt liknande
1) Blästring
2) Spackling, slipning
3) grundlack
4) Färglackning
5) klarlackning
6) Underredsbehandling

En del frågor: :grin:
Nåt missat, eller nåt att speciellt tänka på att upplysa blästraren/lackeraren??

Ska man färglacka t.ex. insidan på hjulhusen, eller räcker det med grund + underredsbehandling?

Hur många lager klarlack?

Funderar på alla utrymmen under tanken. Där finns lite spridd ytrost längst bak där dämparen fäster. Blästras sånna ställen oxå?

Alla smådelar (luckan till sidokåpa, tanklock, ...) är väl bara att pilla sönder och lämna med?

Många frågor, o fler lär det säkert bli!

// Mackan
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Kom ihåg att blästringen skall göras mycket försiktigt, plåten är tunn.

Om du vill ha orginalmålningsstil skall du inte klarlacka ovan färgen. Det gjorde man inte på den gamla goda(?) tiden. Enbart målfärg PIA 983 fick klarlack ovanpå. Cellulosafärgen glänste tillräckligt och skyddlager tänkte man tydligen inte på då.

Och du kommer ihåg att inga skruvar, bultar, muttrar eller brickor skall övermålas?

Underredsbehandling?
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

OK, ingen klarlack alltså! Med underredsbehandling menade jag hjulhusen och under fotplattan. För mig verkar det inta finnas så stor nytta att färglacka dessa ställen. Kanske räcker det med grundlack och därpå nån underredsbahandlande färg? Mot stenskott o annant.

O eftersom grundlacken inte är vattentät så behävs väl underredsbehandling?

// Mackan
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Heisann!

Om scooteren skal behandles av en profesjonel, så vet nok han hvordan det hele skal gjøres.

Men det blir omtrent slik;

sandblåsing (forsiktig ja)
grovretting av bulker
sparkling
pussing
sparkling
pussing
sparkling
pussing
filler
pussing
grunning
fargelakkering
evnt klarlakk.
Så tectyl ol.

Det er viktig at hele scooterens ytterside blir dekket av lakk som er vanntett. (grunning er IKKE vanntett)
Dette for å forhindre rust.

Om du bruker 2K-lakk, så er ikke den vanntett uten klarlakk.

Når det gjelder lakkering, så er det arbeidet FØR selve lakkeringen som bestemmer resultatet. Du vil aldri få en fin lakk med mindre du bruker mye tid på grunnarbeidet, dvs sparkling og pussing... -det er en grunn til at skikkelig lakkering som oftest er ganske dyr...

Uansett, lykke til!
Gleder meg til å se resultatet![/list]
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Om du tänker åka mycket i regn och rusk, i saltad vintersnö och med vansinnig fart på grusvägar så kanske du behöver behandla undertill, men det är nog litet si och så om det annars behövs. Eventuella besvärliga fickor där skräp samlas kan behöva skyddas, men annars inte. Ordentligt med färg på bara, speciellt undertill så klarar sig nog din Vespa.

Det var någon tråd tidigare där samma sak behandlades, där bl.a. Fritte visade att hans 20 åriga (?) framfart inte lämnat några nämnvärda spår.

Ja och så kan det ju vara bra med litet Vespatvätt och vaxande också. :wink:
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Om du väljer den metallicblåa färgen så ska den klarlackas. Dvs om du lackar med 2K. Man kan dock blanda i matteringsmedel i klarlacken för att efterlikna gamla tiders färg, vilken inte alls var lika blank. Om du nu verkligen är ute efter "originallook".
/P
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

I den här tråden diskuteras body/lack under golv och skärmar:

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... c&start=30

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Post Reply