Primavera trimmhjälp

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Primavera trimmhjälp

Post by Bustamente »

Tänkte dra igång med trimmning av primaveran (VMA2M). Har aldrig hållit på med primavera tidigare så jag skulle därför behöva lite tips om vad man ska välja. Vet att det finns liknande tråd men vill inte gå in och börja ta över Fredricks.

Hade tänkt malossi 136 och Dellorto PHBL 24mm.

Vilken vev ska man ha?
Vilken utväxling? (för man borde väl byta något steg)
Lättare svänghjul?

Om man vill skaffa elektronisk tändning, hur kommer man undan billigast? Har sett olika kitt på sip men förstår inte skildnaden.

Tacksam för hjälp.[/b]
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

det är bara bra att det kommer fram lite mer sådana här trådar..

då kan vi även sno varandras knep och hjälp osv..

käckt :).


men varför skall du inte använda malossis egna 25mm förg?

dom borde väl vara som gjorda för varann?

den skall iallafall jag köra med.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

ingen aning om den är bättre, visste inte att den var så mkt dyrare heller.



jag kommer köra ALLT original, förutom koppling, där jag kommer byta lammeler och fjäder.

skulle det hända något oförutsett med motorn eller liknande, så blir det bara till att byta ALLT som går nästa vinter.. så har man helt enkelt nåt kul att göra då med :).


jag kommer ju bara köra lite sparsmakat och ibland sådär. inget tokrejsande eller liknande, så jag tror/hoppas min motor håller finfint.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

De första tre går bort om du inte ska ha reed.
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 0a8af3d4d5 och
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 0a8af3d4d5 funkar "bolt on",
vilken som går bra.

Resten är PK-vevar (och de två sista så dyra att man dånar). PK-vev kräver annat lager och packbox på svänghjulssidan,
PK-svänghjul och (tror jag) PK-tändplatta. Kan vara ett alternativ om du vill konvertera till elektronisk tändning, vilket
inte är superdumt när man trimmar (fast då tar du ett HP4-svänghjul och inte ett orginal PK).

Vid hård trimmning kan en klenare PV/ET3-vev med orginalsvänghjul faktiskt gå av eller bli skev. Seriösa smallframe-trimmare
vill därför ofta byta till PK-vev. Riktigt tjocka 24/25-veven för PK125ETS (nr 6 i din lista) kan man ju vräka på med om man vill,
det finns HP4-hjul även till den. Annars är den klassiska PK-veven 20/20 mm (nr 7 i din lista), men även den kräver att du byter
svänghjul etc.
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Post by primmy73 »

Hei,
Häftigt med PV- trim.

Vev? Reed- eller Vevmatning?
Kör du reed kan du hålla original eller byta till full-cirkel för att få ut det mesta.
Om du behåller rotary systemet ska du köpa en vev med längre insugstid.

Före du beställer vev ska du fundera på det där med elektronisk tändning.
På e-bay hittar du 12v tändsystem till PK som du kan lägga på din motor.Knepet är att svänghjulskonan har olika diameter på olika PK-modeller. pK50s har samma diameter som primmy original, 19mm och XL har den tjöckre, 20mm tror jag. Det finns conversion bearings för att använda 20mm vev i PV-block.Lättast är det väl att skaffa ET3 stator+svänghjul och bulta direkt på,men då har du 6v.
Kanske klokt att skaffa tändning först och köpa vev sedan.

Själv beställde jag Mazzucelli racing vev,nu skulle jag vilja uppdatera till elektronisk och är bunden till ET3- eller pk50s tändning, eftersom jag köpte 19mm vev
Jag kör Polini-kit som inte är lika varvvillig som Malossi, du borde nog gå elektriskt,tror jag.

Läste nånstans att kort 4:a är bra med Malossin, eftersom den trivs bäst uppe i registret.

Sök forumet på HP4, tycker terraplane blues hade samma fråga länge sen.

Jag har aldrig sett en Malossi förgasare live, men i bilderna ser den identisk ut som den Dellorto 24 jag har.

Är inte säker att allt jag skrev stämmer, men guruna på forumet rättar säkert till mig.. :smile:

Finns för övrigt en massa info om primavera trim här på forumet.
lycka till

Nicke
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Tack för svaren. Har inte riktigt förstått vad reed är. Är det att man slänger på förgasaren på cylindern?
Elektronisk tändning vill jag absolut ha. Behöver bara se hur dyrt det kommer att bli, eftersom man har begränsat med pengar.
Pk låter bra, skulle tex denna kombination fungera bra då?

Vev:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... f0c5fe61d6

Svänghjul:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... f0c5fe61d6

Tändplatta:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... f0c5fe61d6

Det där med mallossi cylindern är bara något jag fick för mig att det var bra. Andra tips är välkomna också.
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Tändplattan är lite klurigt, ska det inte vara denna http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... e955a00c9f?
Dessutom behöver du tändspole/cdi och spänningsregulator. Kanske enklast med ett färdigt kit: http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... e955a00c9f, fast maila innan och verifiera att den är för den riktigt stora konan, så den inte är för 20/20 (lite svårt att avgöra från beskrivningen, tycker iallafall jag)

Reed behöver inte innebära insug på cylindern, det är ett system där en membranventil styr insugsdurationen istället för att kolven, en slidventil eller veven (som på de flesta vespor) gör det. För att konvertera till reed-ventil (vilket ger mindre tillbakaspott genom förgasaren, optimal insugduration och därmed högre effekt och mindre bränslespill), tar man vanligtvis bort en del material i vevhuset (kompressionsplattan framför allt) och sätter ett speciellt insug med reedmembran mellan förgasare och insugsporten(blocket). Eftersom det innebär i pricip oåterkallelig modifiering av motorblocket (helst med en bra fräs), drar sig många för denna modifiering, men om man inte vill spara smallframe-block åt eftervärlden, är den värd att fundera på!

Har man reed, behöver inte veven ha någon speciell öppning, man kan köra fullcirkel eller någon reedanpassad vev från worb5. Även vanliga vevar och racingvevar för vevstyrning av insuget går bra, vevstyrningen är ju satt ur funktion.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

bufflig wrote:enklast med ett färdigt kit: http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... e955a00c9f, .
tjena!

denna är för den tjocka konan, brytarlös tändning: endast svänghjul för PK50S och ET3 passar direkt på primaveraveven om det nu är en sådan du avser att använda.

tänk på att det finns två typer av PK-vev med tjock kona också, endast en går att använda i ett Primaverablock

tyska e-bay är ett bra ställe att leta tändning på...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Tack igen för svaren. Det här var nästan för mycket för min hjärna. Det färdiga kittet låter ju bra. Men är svänghjulet ett lätt som följer med där?

Kan jag ha http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... f0c5fe61d6 veven till det kittet och fungerar den i mitt primavera block?

Var inne på ebay men min tyska är bristfällig så det skulle vara rena lotteriet om jag skulle köpa något där...
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Det färdiga kittet låter ju bra. Men är svänghjulet ett lätt som följer med där?
Jupp, HP4-svänghjulen är alla lätta.
Kan jag ha http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... f0c5fe61d6 veven till det kittet och fungerar den i mitt primavera block?
Veven funkar enligt uppgift i primaverablock, men du måste köpa konverteringslager och packbox (http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... e955a00c9f och http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... e955a00c9f eller http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... e955a00c9f, jag är osäker på vilken packbox det ska vara, borde vara den senare, men SIP rekommenderar den förra trots att konan ska ha 24 mm packboxsäte - någon som kan förklara?)

Det finns också färdiga konverteringskabelstammar man kan använda om man inte vill julpyssla med elkoppling :)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Image
vev 45091000 borde rimligen ha 24x32x7B1SL, Art.-No.: 15582000, (bara den finns i lager)

Vilken är veven som inte passar?
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Verkligen shyssta svar. Mycket hjälp. Tackar...
Nu börjar jag få lite koll på vad som bör beställas.

Vev:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 16053c1bda

Svänghjul, Tändplatta, Spole, Regulator:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 16053c1bda

Cylinder:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 2d549fac89

Förgasare:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 16053c1bda

Konverteringslager Svänghjulsidan:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... e955a00c9f

Konverteringspackbox Svänghjulsidan:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 10d677c403

Verkar det stämma?

Nu är det väl bara insugsrör, lager + packbox kopplingssidan & eventuellt utväxling kvar!?! Sen var det det där med kort 4:a som det pratades om kanske som bör undersökas...

Ny kabelstam? Ska det behövas? Trodde det skulle vara lika simpelt som när man bytte till px-system på en touring..?...
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Hej!

Cylindern har möjlighet till direktintag, tänkte du utnyttja det? Isåfall är du på väg in i reed-konverterings-världen :) Vilket insug hade du annars tänkt dig? Polini har ett helt vanligt insugsrör på 24 mm (http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... e955a00c9f) som borde funka bra om du ska behålla vevstyrningen, annars finns en uppsjö av reed-insug att välja på... Den förgasare du länkar till är för gummiduttsinsug, om du väljer polini-insuget ska du ha denna: http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... e955a00c9f istället. Så bör du satsa på en rejs-luftburk, polini har billiga OK burkar (http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... e955a00c9f.

Insuget i själva blocket bör också öppnas upp i vilket fall, så får du glädje av dina 24 mm. Är du medlem i SSK, så finns det trimtips till primavera från "Niclas XP" på medlemssidorna, där beskriver han hur man öppnar upp insuget för 24 mm fugge, bra att snegla på innan man sätter dremmeln i komressionsplattan :)

Du behöver förstås packningar, lager och packboxar till resten av motorn, eventuellt lite shims till växellådan, kickstoppsgummin och eventuellt annan primärutväxling, men det kanske var lite utanför ämnet :)
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Nej jag hade tänkt behålla vevstyrningen. Tack så mycket för tipsen om förgasaren, insug och filter, verkligen till stor hjälp för mej. Ska öppna upp insuget och anpassa allt som behövs när tiden är inne. Just nu är jag mest bekymrad över att jag får hem rätt prylar...

Primärutväxlingen är absolut inte utanför ämnet. Där behöver jag verkligen hjälp. Vet inte om jag bör byta och i sådana fall till vilken? Styrkan är mer prioriterad än topphastighet, men vill ändå kunna hänga med i trafikrytmen på 90-vägarna också helst...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Image
Tabell ur SIPs katalog, 2,56 som de rekommenderar är en nerväxling från orginal PV (2,54) med 0,7 %, en skillnad du knappast märker.
:grin: :smile: :grin: :smile:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 0&ID=14222
Detta insug är avsett för den cylinder du valt.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Aha, men då är det reed? Då skulle jag ha full cirkle vev och annan förgasare?

Förstår inte vad siffrorna på utväxlingen betyder. Är det rekomenderat att behålla orginalutväxlingen då?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Utväxling är kuggkransen på kopplingens kuggantal dividerat med kuggdrevet på vevens kuggantal, standard PV är 61/24 = 2,54, den duger bra.
Vill du inte ha reed, välj en annan cylinder.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Aha, då förstår jag. Altså ju högre tal desto mer ork och lägre topphastighet..?. Är primaveran samma som pv då?

Ok, dumt val av cylinder alltså. Bättre med en Polini?

http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... da698385a5
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

PrimaVera!

Jag har köpt en 130 Polini cylle, 24 mm fugge & samma vev som du funderar på, så jag tror på det.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Aha, men då kör jag på det också då... Behöver man grada av portarna på polinin? Minns att en polares 177 polini hade knivskarpa kanter runt alla portar... Då är det väl bara blåset som är kvar, men jag räknade lite på slutsumman och det ser ut som att jag får köpa blåset innan våren och slänga på när allt är klart. För jag antar att et3 och leovinci och de som kostar under tusenlappen kommer att begränsa effekten?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Portarna måste gradas. Jag valde ett poliniblås.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Något sådant?:

http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 1ae3fedeec

Det kanske man skulle kunna klämma in i budgeten.

Någon som vet något om denna?

http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 1ae3fedeec

Läste ett test av olika blås till px200 och det skiljde nästan 10 kusar mellan den sämsta och bästa...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Precis!
Bustamente wrote: Någon som vet något om denna?

http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 1ae3fedeec
Ser ut att vara för vassare motorer.
Post Reply