Helt ny PX-maskin med el-start i en Touring-59
- Peter Sundfeldt
- Lärling
Fasen vad ni kan... Om det inte är värre än gå upp från 116 till 118 på huvudmunstycket, känns det onekligen som en lättare uppgift att behålla den gamla tanken, slippa undan lack och inpassande av ny tank och att blanda olja manuellt. Letade efter ingången som ska pluggas, men är inte med på vilken det är.
Gick igenom Calles elschema vid hojen och motorn, och med den visualiserande pedagogiken känns det hela befriande enkelt. Än så länge
!
Får nog äntligen hem en MC-lyft i morgon så att jag kan starta operationen.
Jo, jo, jag vet att det går att använda en massa annat att palla upp med(!), men man ju vill ha det lite snyggt och en trevlig ergonomi när en sprillans motor ska i.
Gick igenom Calles elschema vid hojen och motorn, och med den visualiserande pedagogiken känns det hela befriande enkelt. Än så länge

Får nog äntligen hem en MC-lyft i morgon så att jag kan starta operationen.
Jo, jo, jag vet att det går att använda en massa annat att palla upp med(!), men man ju vill ha det lite snyggt och en trevlig ergonomi när en sprillans motor ska i.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Hej!
Om du inte skall köra med oljepump så måste du demontera oljepumpen!
1. Ta loss oljepumpslocket (tre skruvar)
2. Plocka bort drev, fjäder och axel (allt kan lyftas uppåt!)
3. Montera tillbaka locket.
4. Plugga röret, t.ex. med krympslang som du slår en knut på eller som är poppis här: en slangstump med en avbruten bit ätpinne i...
Istället för att plugga röret kan du göra ny packning under gasaren utan hål för oljekanalen, detta kanske anses som den mest vedertagna metoden men jag testade att blocka röret på den PX-motor som sitter i min pendlarscooter och med den har jag nu kört ca 1000mil och den uppvisar ingen tendens till ngt problem p.g.a. detta.
F.ö. om du lovar dig själv att alltid köra på bra kvalitetsolja skall du kunna köra på 116 huvudmunstycke men säkrast är att byta.
VH/Calle
Om du inte skall köra med oljepump så måste du demontera oljepumpen!
1. Ta loss oljepumpslocket (tre skruvar)
2. Plocka bort drev, fjäder och axel (allt kan lyftas uppåt!)
3. Montera tillbaka locket.
4. Plugga röret, t.ex. med krympslang som du slår en knut på eller som är poppis här: en slangstump med en avbruten bit ätpinne i...
Istället för att plugga röret kan du göra ny packning under gasaren utan hål för oljekanalen, detta kanske anses som den mest vedertagna metoden men jag testade att blocka röret på den PX-motor som sitter i min pendlarscooter och med den har jag nu kört ca 1000mil och den uppvisar ingen tendens till ngt problem p.g.a. detta.
F.ö. om du lovar dig själv att alltid köra på bra kvalitetsolja skall du kunna köra på 116 huvudmunstycke men säkrast är att byta.
VH/Calle
- Peter Sundfeldt
- Lärling
Ok, ut med oljepumpen, jag kör nog på den linjen. Kör ändå alltid på race-olja(karting) så då går det ju bra med 116. Skaffar ett 118-munstycke utifall att.
Hjälmen, ja. Den jag har på mig i inslaget är beställd från Davida (www.davida.co.uk) med min hjälmdesign (blå-röd-gul-vit) jag har på alla mina hjälmar (inspirerad av F1-föraren Francois Cevert som körde ihjäl sig på träningen för USA:s GP på Watkins Glen 1973). Den som Göran Segerlund bär i reportaget är också min och beställd från Davida, men de där ögonen är en standardgrej, tror jag.

Hjälmen, ja. Den jag har på mig i inslaget är beställd från Davida (www.davida.co.uk) med min hjälmdesign (blå-röd-gul-vit) jag har på alla mina hjälmar (inspirerad av F1-föraren Francois Cevert som körde ihjäl sig på träningen för USA:s GP på Watkins Glen 1973). Den som Göran Segerlund bär i reportaget är också min och beställd från Davida, men de där ögonen är en standardgrej, tror jag.

/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
- Peter Sundfeldt
- Lärling
Har inte kommit så mycket längre än demontering på det här projektet. Men man lär ju sig en del på det också. Nu vet jag hur en Vespa fullframe är upphängd i fram- och bakvagn(ursäkta bilspråket) i alla fall. Och hur gaffeln (är det riktigt rätt benämning, egentligen?) är konstruerad. Det är inte så svårt ändå det här
. Än så länge...(!)

Måste varit härjad med förut den här, för den där grundfärgen ser inte så fabriksmässig ut.

Väldigt skönt med MC-lyft och tillhörande minisaxlyft. Det ska göras rent i innerskärmarna och lackas, och alla skruvar och muttrar kommer att förizinkas. Men chassit ska lämnas orört förutom det. Fast nya dämpare och fjädrar blir det förstås.

Gammal och ung, sida vid sida.

Klarade alla kulor i styrlagren...

... men dammskyddet(flänsbrickan?) fick jag köpa nytt. Ett NOS tror jag faktiskt, hos EM Scooters.

När det skyddet väl kom av var det lite lättare att få bort framskärmen... och isär framvagnen. Nu ska valda delar blästras och alla vajrar, höljen och sladdar ska dras ur och dras nytt. Återkommer när jag börjar följa Calle K:s kopplingschema. Då ska jag även fundera på var det är bäst (vanligast?) att sätta voltregulatorn och start-reläet. Det är den disponibla garagetiden som bestämmer när.

Måste varit härjad med förut den här, för den där grundfärgen ser inte så fabriksmässig ut.

Väldigt skönt med MC-lyft och tillhörande minisaxlyft. Det ska göras rent i innerskärmarna och lackas, och alla skruvar och muttrar kommer att förizinkas. Men chassit ska lämnas orört förutom det. Fast nya dämpare och fjädrar blir det förstås.

Gammal och ung, sida vid sida.

Klarade alla kulor i styrlagren...

... men dammskyddet(flänsbrickan?) fick jag köpa nytt. Ett NOS tror jag faktiskt, hos EM Scooters.

När det skyddet väl kom av var det lite lättare att få bort framskärmen... och isär framvagnen. Nu ska valda delar blästras och alla vajrar, höljen och sladdar ska dras ur och dras nytt. Återkommer när jag börjar följa Calle K:s kopplingschema. Då ska jag även fundera på var det är bäst (vanligast?) att sätta voltregulatorn och start-reläet. Det är den disponibla garagetiden som bestämmer när.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Räcker med att kapa motorsvingen en smula, kapa ur sidkåpan framtill och skaffa en PX-bakdämpare. Iallfall om man kör med en icke-orginal förgasare, som t ex en Dellorto 28. Med orginalfuggen kan man behöva kapa bort hela kåpan eller bredda den.
/Guran
/Guran
topps wrote:Nej
Det finns ifos några tokar i detta avlånga land som har petat in "stora", motorer i en smallframe, men det brukar innebära mycket omsvetsning av ramen.
Kolla under Smallframe Rules och under Mektipsen för SSK sidan för massvis med trimtipps hur du får frart på din knarr.
/H
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
man får också räkna med att flytta tändspole m.m från ursprungsfäste då den tar i stöten, och slägga in väggen mot förgasaren så 200 cyllen får plats.Hedge wrote:Räcker med att kapa motorsvingen en smula, kapa ur sidkåpan framtill och skaffa en PX-bakdämpare. Iallfall om man kör med en icke-orginal förgasare, som t ex en Dellorto 28. Med orginalfuggen kan man behöva kapa bort hela kåpan eller bredda den.
/Guran
topps wrote:Nej
Det finns ifos några tokar i detta avlånga land som har petat in "stora", motorer i en smallframe, men det brukar innebära mycket omsvetsning av ramen.
Kolla under Smallframe Rules och under Mektipsen för SSK sidan för massvis med trimtipps hur du får frart på din knarr.
/H
Federico
- Peter Sundfeldt
- Lärling
Stort och smått verkar alltså inte vara helt enkelt att kombinera. Relativt sett. Och det är ju farten vi alla vill åt. När plastmopeder utan registrering håller jämna steg eller till och med kör om gamla lätt MC-plåtscootrar känns det förstås hårt.
I mitt Touring-fall handlar det just om trafikrytm, fart och kraft... och kanske också om tillförlitlighet.
Är förresten en Primavera så djävla långsam, egentligen? Enligt Eriks Vespa-tabell har den ju i stort samma effekt som Touring, men bör väl vara bra mycket lättare?
I mitt Touring-fall handlar det just om trafikrytm, fart och kraft... och kanske också om tillförlitlighet.
Är förresten en Primavera så djävla långsam, egentligen? Enligt Eriks Vespa-tabell har den ju i stort samma effekt som Touring, men bör väl vara bra mycket lättare?
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Bägge är rätt trötta enheter orginal. Tror dock att Primavera har en högre topphastighet än Touring, iallfall på pappret.
Primavera är i mitt tycke en bättre grund för att få det att gå fort (om man vill behålla orginalmotorn alltså) än Touring.
Finns ju en hel del smaskiga trimcylindrar till Primmyn, men inte en enda till Touring vad jag vet.
Mvh
Guran
Primavera är i mitt tycke en bättre grund för att få det att gå fort (om man vill behålla orginalmotorn alltså) än Touring.
Finns ju en hel del smaskiga trimcylindrar till Primmyn, men inte en enda till Touring vad jag vet.
Mvh
Guran
Peter Sundfeldt wrote:Stort och smått verkar alltså inte vara helt enkelt att kombinera. Relativt sett. Och det är ju farten vi alla vill åt. När plastmopeder utan registrering håller jämna steg eller till och med kör om gamla lätt MC-plåtscootrar känns det förstås hårt.
jojomensan, de går bolt on med bara flytande packning då trycket försvinner i kannan.
Funkar fint utan att man tar upp tredje porten.
(För att ta upp tredje porten korrekt får man en hel del jobb då det är ett hålrum i blocket där.)
På scootercity monterade vi säkert 50-100st Olympia 177cc + PX125/Bajaj Ch. gasare på Touring/Super/Gtr
Funkade aldeles prima.
(För att ta upp tredje porten korrekt får man en hel del jobb då det är ett hålrum i blocket där.)
På scootercity monterade vi säkert 50-100st Olympia 177cc + PX125/Bajaj Ch. gasare på Touring/Super/Gtr
Funkade aldeles prima.
- Peter Sundfeldt
- Lärling
Tack, det räcker med ett motorbyte per säsong för en oerfaren typ som jagFredrick wrote:fixar du i en likadan motor i min primavera efter du e klar?

Som för de flesta andra är det tiden som tryter. Förutom motorbytet på Touringen "måste" (vill!) jag också göra klart 2CV-skåpet, montera skärmar på DS-Breaken efter lack, komma en bit på MG Midgeten, montera ur och lämna iväg 3 stycken Heinkelmotorer för justering, småserva de andra fordonen OCH jobba för att tjäna pengar... men framför allt vill jag vara med mina barn. Fast om fordonen inte är några "måsten" är livet djävligt trevligt ändå!
Fasen, då är det så jag ska göra med den gamla motorn och sedan så småningom leta upp en motorlös Touring och originalrenovera den. Då får jag ju ett projekt till, perfektcalle wrote:På scootercity monterade vi säkert 50-100st Olympia 177cc + PX125/Bajaj Ch. gasare på Touring/Super/Gt. Funkade aldeles prima.

/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
se här var jag har batteri och spänningsregulator på min Bajaj Super Nice:Peter Sundfeldt wrote:Då ska jag även fundera på var det är bäst (vanligast?) att sätta voltregulatorn och start-reläet..

relät gömde jag under tanken, kanske inte bästa platsen men ändå;
http://mobilblogg.nu/scooter/2007/09/09 ... socka.html
- Peter Sundfeldt
- Lärling
Tänkte sätta dem här, utnyttja hålet där likriktaren satt och dra alla sladdar där igenom. Med krympslang och genomföringsgummi och så, förstås.
Batterihyllan fick justeras lite, vek ned den längsgående kanten lite snyggt, bara. Batteriet är ett enligt listan standard PX. Ska se om jag kan använda original PX-fästanordning med gummistroppar också.

Batterihyllan fick justeras lite, vek ned den längsgående kanten lite snyggt, bara. Batteriet är ett enligt listan standard PX. Ska se om jag kan använda original PX-fästanordning med gummistroppar också.

/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Tänk på att det är just nedanför handskfacksluckan som du kommer att vilja kasta ned olja och verktyg. Där behövs således gott om plats.
Dessutom så är en lämplig montering av laddregulatorn uppåner, ty annars kan du få fukt ( Svensk sommar, tvätt, pyspunka på färjeväntarpilsnern etc) i kontakterna. å DÅ blir det lattjo följdfel!
Dessutom så är en lämplig montering av laddregulatorn uppåner, ty annars kan du få fukt ( Svensk sommar, tvätt, pyspunka på färjeväntarpilsnern etc) i kontakterna. å DÅ blir det lattjo följdfel!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
- Peter Sundfeldt
- Lärling
Jo, jag tänkte på det, men samtidigt är det väl bra att kunna komma åt dessa anslutningar lättare i framtiden än att ha de monterade på motsatt sida under tanken? På motorsidan inbillar jag mig att det kommer att bli tjockt med startmotor och annat. Oljan får man väl hoppas plats med bakåt och kanske verktygsrullen också, fast förvaring av den långa låskättingen lär ju bli svårare. 
Att jag höll regulatorn så (gummitutt över, då?) beror mest på att jag tyckte det såg snyggare ut, och det där med färjeväntarpilsner lät trevligt (inte pyset, alltså, benämningen!). Är det så'nt man tar på Cannonball i Östergötland när man färdas med Vägverkets färjor över vattendragen? Eller är det en Ålands- och Finlandsfärjeföreteelse?
Har små planer på att ta Touringen och SS180:an upp till er tävling och kanske, kanske få in det i Motorjournalen. En fristående fortsättning på förra årets påhälsning i Scooter-Östergötland, möjligtvis. Den möjligheten tar jag upp i rätt tråd om det sker. Om det går att anmäla sig sent, förstås.
Men, först ska hojen ihop. Delarna finns och snart är blästerskåpet inkopplat!

Att jag höll regulatorn så (gummitutt över, då?) beror mest på att jag tyckte det såg snyggare ut, och det där med färjeväntarpilsner lät trevligt (inte pyset, alltså, benämningen!). Är det så'nt man tar på Cannonball i Östergötland när man färdas med Vägverkets färjor över vattendragen? Eller är det en Ålands- och Finlandsfärjeföreteelse?
Har små planer på att ta Touringen och SS180:an upp till er tävling och kanske, kanske få in det i Motorjournalen. En fristående fortsättning på förra årets påhälsning i Scooter-Östergötland, möjligtvis. Den möjligheten tar jag upp i rätt tråd om det sker. Om det går att anmäla sig sent, förstås.
Men, först ska hojen ihop. Delarna finns och snart är blästerskåpet inkopplat!
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Bra tänkt med Cannonball Peter! Vi har begränsat deltagarantalet till 65 stycken (har med sovplatser att göra), Än så länge är 33 åkare anmälda. Sista anmälningsdag är (än så länge) 15 mars. Oavsett om du ska göra reportage eller inte så är Cannonball att rekommendera, det är det roligaste du kan göra på en scooter, ta med dig din trevliga compadre Göran och kom till oss och tävla!
/Jonas - Cannonballgeneral
/Jonas - Cannonballgeneral
Med en sådan 177cc cylinder (utan tredje porten i blocket) och förgasare på en Touring, plus en PX125-ljuddämpare eller Sito Plus, kan man räkna med att hänga med i trafikrytmen på 90-väg då?calle wrote:jojomensan, de går bolt on med bara flytande packning då trycket försvinner i kannan.
Funkade aldeles prima.
Det är ju så tråkigt att bli omkörd och prejad av långtradare och timmerbilar!