Helt ny PX-maskin med el-start i en Touring-59

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Helt ny PX-maskin med el-start i en Touring-59

Post by Peter Sundfeldt »

Edit: Bildservern som huserade bilderna i den här tråden är nere. Här ligger en del nu, tyvärr okommenterade, men ändå: http://www.flickr.com/photos/38023311@N ... 941373938/" onclick="window.open(this.href);return false;

Den här fick jag hem idag, en ny (från 2003) PX200-maskin i trälåda.
Image
Och här ska den in, är det tänkt.
Image
Har Calles inkopplings-PDF ("PX-motor i äldre Vespa"), men den gäller ju för de utan el-start. Finns det något lika fint schema någonstans för de med el-start? Den motorn jag har fått tag på har just det. Fick med den 5-poliga spänningregulatorn, men har inte kollat vad det sitter för bromsljuskontakt på Touring-59:an. Har tänkt att ha kvar el-starten, men jag såg att plåten vid fjäder/stötdämpare måste kapas/justeras för att startmotorn ska få plats.

Är det någon som specifikt har den här erfarenheten?
Last edited by Peter Sundfeldt on Sun 12 Jun 2011, 10:16, edited 3 times in total.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tjena!

Jag har installerat elstart på en touring och även på min Bajaj Nice/sprint...

Kan fixa ihop en inkopplingsinstruktion om du vill.

Frågan är bara vad du skall använda som startaktiverare, en dold knapp under styret?
en nykelströmbrytare ovanför choken?
rallydödarknapp ovanför choken som startknapp?
hoppa över tutan och använda tutknappen som startknapp?
eller annat?

VH/Calle
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Det vore fantastiskt förnämligt, Calle!
Någon tipsade mig om att ha starten i ljusets av/på-knapp och helt enkelt alltid ha ljuset på. Skulle vara fräckt, då är den ju helt "dold". Svårt, kanske.
En rallydödarknapp? Rally som i Vespa Rally? Hade den en dödarknapp där? Eller rally som i motorsport?
En nyckelströmbrytare måste väl förenkla installationen, om man slipper dra kabel upp i styret?

Förresten, är ett dylikt motorbyte tillåtet i strikt trafiklaglig mening? Vet att många gjort det, men ur publicistisk vinkel skulle det vara kul att veta.

Ska kolla vilken bromsljuskontakt jag har och skaffa rätt om den är fel.
Tänkte också byta fjädrar/dämpare till en uppgraderad sort, nu när hojen blir lite Rod :cool: . Att mer än dubbla motoreffekten måste väl ändå defineras så. Eller vad kallas det i scootervärlden? Bastard läste jag någonstans. Fast det kanske räcker med "åkkomforthöjande åtgärd".
Möjligtvis kromade fälgar också, men ingen annan åtgärd vad det gäller dålig lack, ytrost och bucklor eller så.
Men det tar vi se'n. Nu vill jag bevisa för mig själv att den här operationen ligger på min "kan själv"-nivå. Med "mek-on-line-hjälp" och bra instruktioner, förstås.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Visst kan du ha det i lysets av/på knapp men det är farligt att ej ha en momentan brytare...

På min Vespa Sprint Bajaj Nice använder jag dödarknappen som startknapp vilket fungerar utmärkt, dödar motorn gör jag med en nyckelströmbrytare.

Rally, sorry som scooternörd menar jag/vi Vespa Rally, ja den har dödarknapp i böjen ovanför Choken/bensinkranen.

Nyckelströmbrytare är ungefär lika enkelt som att installera en dödarknapp från Rally.

Du kan också dölja en brytare i bagagekåpan om du inte vill förstöra utseendet, en momentan vippströmbrytare passar bra.
På Bajaj Nice och Cub sitter det en originalmonterad tändningsbrytare där, se bild här:
http://s50.photobucket.com/albums/f325/ ... 050429.jpg

Lagligt..? Du får nog omregistrera den som hemmabygge för att få det lagligt...

/C
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

förresten du skulle kunna:
använda tutknappen som startknapp
och ljuse av/på för tutan.
hel/halvljus behåller du som det är.

VH/C
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Att sätta starten på tutan och tutan på ljusknappen blir fräckt. Då är ju allt dolt. Skriv gärna en instruktion på det om du orkar och vill, Calle. Det vore jätteschysst.
Image
Bromsljuskontakten här är väl inte av den slutande typen?
Image
Här hade jag ett 6-voltsbatteri stående, men den strömmen verkade bara gå till bromsljuset och batteriet tog ingen laddning. Vet inte om likriktaren fungerar.
Image
Image
En MC-lyft blir också en nödvändighet om jag ska fortsätta att leka med scootrar, ska kika på det i veckan.
Jag kommer att dokumentera bytet så kanske det vara till gagn för några fler så småningom. Kanske en skitsak för drivna skruvande scooterister, men inte för en annan! :grin:

Det där med lagligheten tänkte jag mest på om jag skulle göra en snutt i TV om ett motorbyte, eller en liten grej i någon klassiker-tidning. Men det är nog bäst att låta det vara.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Visst, fixar gärna ett enkelt kopplingsshema.

"Enklast" blir nog att dra nya kablar.
Det behöver inte bli så många kablar igenom ramen eftersom ljuset alltid kommer att vara tänt.

För att göra att kopplingsschema skulle jag vara glad om du kan fotografera:
1. spänningsregulatorns inkopplingar.
2. baksidan av ljusomkopplaren.

VH/Calle
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Jag fick tag pa nyckelstrombrytare med dodar-funktion pa 0:an via nagon snoscooteraterforsaljare i norrland; fungerar precis som pa en bil:

0: motor av
1: lyse etc pa
2: starta (aterfjadrande till 1)

Monterade den som kalle i bojen over choken, sa nycklarna sa att saga hanger fritt och dinglar nar man kor. Installationen syns inte om man inte lagger sig pa golvet pa rygg :)
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Låter i och för sig intressant det där med en snöskoterbrytare och enklare med ett allt-i-ett-reglage. Dessutom behövs det inte dras några kablar genom ramen till styret då, eller? Jag ska söka lite och se om jag hittar en dylik brytare. Fast det är allt lite vassare med att inte alls exponera starten. Som jag har förstått det sitter väl då själva tändningsknappen/strömbrytaren i bagagefacket.
Å andra sidan kommer ju den med förhoppningsvis rätt kulör lackade (Azzuro Metallizzato 15067?) PX-tanken med separatsmörjningspåfyllningen att synas, men vad faen. Nåväl, här är bilderna på spänningsregulatorns stift med benämningar och...
Image
... insidan/baksidan (antar att det var den du menade, Calle?) på ljusomkopplaren.
Image
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Med nyckelströmbrytare så är alltid scootern dödad innan du vrider om nyckeln, d v s okickbar ;) Inga ledningar annat än under tanken.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Peter Sundfeldt wrote:Å andra sidan kommer ju den med förhoppningsvis rätt kulör lackade (Azzuro Metallizzato 15067?) PX-tanken med separatsmörjningspåfyllningen att synas, men vad faen. Nåväl, här är bilderna på spänningsregulatorns stift med benämningar och...
Tjena!
Du kan vrida oljetanken så att glaset kommer snett åt vänster och på så sätt passar hela paketet innuti karossen utan att glaset sysn utifrån.
Dock är det lite lurigt att få chokevajer och bensinslang korrekta utan att de kläms men det går!

ritar ett kopplingsschema i veckan och skriver i samma veva en liten inköpslista till detta.
Säkert fler som kan ha nytta av ett sådant elschema i framtiden.

Det var egentligen bild på baksidan (där kablarna går in) av själva den svarta delen av ljusomkopplaren, inte dess lock ;)
framsidan med dess knappar skulle inte heller vara fel.
precis vid 59 på touring så verkade de byta ljusomkopplare friskt så därför kan det vara bra med att se bilder på just den du har.

VH/Calle
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Jo, det är till att ha full nollkoll, jag tänkte kanske också att ett lock är ointressant, men reflekterade inte mer över det. Fordonselektronik är inte alls med i min ologiska kunskapsbank.
Nu kopplade jag inte bort plattan, det hade kanske varit rätt och bättre. Det verkar komma två ihopskarvade sladdar till ljusomkopplaren. Känns hemmaskarvat. Hoppas du får bra bild(!) ändå av hur det ser ut.
Image
Image
Image
Image
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Heisann!

Nå skal jeg ikke legge meg borti Calle sitt opplegg, men et tips for å få eksakt plassering av ledningene er å skrive dem ned...
Da pleier jeg å ta utgangspunkt i den siden hvor ledningene går inn i bryterne, og så
øverst fra venstre;
1lilla, 2tom, 3brun osv
neders fra venstre;
1hvit, 2tom osv

Slik blir ting lettere...

Ellers kjører jeg med en polini208-motor i min Touring, og ja, det er fin-fint!!!
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

hej!

kan du kolla vilka nummer dessa har?
Image
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Här kommer ett schema där tutknappen blir startknapp.
vippströmbrytaren i ljusomkopplaren blir:
vänster: hel/halvljus på
mitten: hel/halvljus+tuta
höger: hel/halvljus av+tuta

Bakljus, parkeringsljus och hastighetsmätarbelysining är alltid på i detta system.

Bromsljuset är här kopplat till batteriet så att det alltid ger så starkt ljus som möjligt vilket också medför att om du hittar kan du ha diodlampa till bromsljuset.

Vad du behöver:
Kabel 0,75mm² (alla kablar utom till startmotorn och mellan relä och batteri)
Kabel ca 2,5mm²
Säkring och säkringshållare, t.ex. 34-7405 från Clas O.
Startrelä PX
12V blyacc...i Min Bajaj har jag ett PX-batteri, men man kan ha ett lite mindre än så, dock får man ju fler startförsök med större batteri.
Krympslang
(kabelskor
skruvar
glödlampor)

http://soulscooter.com/tech/elecstartgl.pdf
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Kikade efter nummer på omkopplaren men hittade inget, vare sig fram- eller baktill. Sladdarna är gul på A, grön på Boch vit/rosa på C.
Men... det verkar som om du klurade ut det ändå. Fasen vilket snyggt schema, gillar det pedagogiska och tydliga upplägget.
Ska nu bara fixa inköpslistan och en MC-lyft, återkommer efter det. Tack för all hjälp hittills!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Du kan vrida oljetanken så att glaset kommer snett åt vänster och på så sätt passar hela paketet innuti karossen utan att glaset sysn utifrån.
Dock är det lite lurigt att få chokevajer och bensinslang korrekta utan att de kläms men det går!
De verkar som att vänster blir till höger om man ser det från andra sidan tellus...pinsamt.

Du skall vrida glaset åt HÖGER för att det skall få plats!
ta av gummibälgen ock kika så att bensinkran och chokevajer kommer korrekt!
dra sakta både bensinslang och oljeslang samtidigt som du sakta trycker ner tankrackaren.

VH/C
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Peter Sundfeldt wrote:Kikade efter nummer på omkopplaren men hittade inget, vare sig fram- eller baktill.!
Jag tror faktiskt att din ljusomkopplare är en eftermarknadsdel.
Är osäker på om jag någonsin sett en exakt likadan.
Den verkar dock helt kompatibel med original.
Original har alltid nummer viket får det att luta ännu mer åt eftermarknadsdel, dock ser den inte ut att vara bytt igår precis.

Någon som vet?
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Det är säkert en eftermonterad omkopplare, men jag kanske ska se mig om efter en nytillverkad original, även den nuvarande är kompatibel. Om det finns nya, vill säga?
Ska förhoppningsvis hämta tanken i Sthlm på måndag, när jag ändå är uppe i ett annat ärende.
Som jag har förstått är den där blå-metallicfärgen som fanns på i stort sett alla(?) i Sverige sålda Tourings lite svår att få till, stämmer det? Eller funkar Azzuro Metallizzato 15067 (Max Meyer 667)? Ska kolla med de som blandade den röda färgen(PIA 847) till min SS180 och se om de kan hitta någonting med de koderna.

Ska förbereda mig noggrant när tanken ska i, och vara väldigt tålmodig själv :grin: .
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Peter Sundfeldt wrote:Det är säkert en eftermonterad omkopplare, men jag kanske ska se mig om efter en nytillverkad original, även den nuvarande är kompatibel. Om det finns nya, vill säga?
Min personliga åskit: behåll den som sitter på, lite kul med en ovanlig del.
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Jo, jag behåller den, det funkar ju. Lurar lite på tanken, egentligen borde man ju behålla den gamla och försöka få dit oljetanken på originalet. Vet att man inte svetsar och skär i dylika saker, men kan det inte gå på något sätt?
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Ett alternativ är ju att skippa separatsmörjningen, då kan du behålla den gamla tanken med det gamla snygga tanklocket. Personligen tycker jag det är okej att kladda med oljeflaskan även om det naturligtvis är bekvämare med separatsmörjning.

Om du bestämmer dej för att ha limpa på touringen (i o f s rätt fult tycker jag :wink: ) så syns ju inte en eventuell PX-tank, då funkar det ju. Jag skulle inte rekommendera att börja skära i touringtanken, försök då istället svetsa dit ett snyggt tanklock på PX-tanken, lacka måste du ju i vilket fall som helst om du ska börja slöjda på grejorna.

Lycka till, touring med PX-motor är en av de allra bästa scootrarna!
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Har heller absolut inget emot att blanda manuellt, men om man kör utan separatsmörjning måste man väl bestycka om en del, eller? Att hänga dit oljetanken med påfyllning på annat ställe blir kanske svårt.
Jo, det ska bli trevligt att få Touringen trafikrytms-anpassad!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Det är i alla fall inte den färgen.
På Meshmen-sidan finns en reservdelskatalog från 1959 där det står 15022, eller är det kanske 15174 eller 15088? I Comos lista från 1961 hette färgen 3312 (Touring 59-60), innan dess 160359... Det bästa är nog att hitta en lackerare som kan blanda till med hjälp av en annan bit från din knarr.
Hittade den. Image

och den...
Image

/P
Image

Peter Sundfeldt wrote:Som jag har förstått är den där blå-metallicfärgen som fanns på i stort sett alla(?) i Sverige sålda Tourings lite svår att få till, stämmer det? Eller funkar Azzuro Metallizzato 15067 (Max Meyer 667)? Ska kolla med de som blandade den röda färgen(PIA 847) till min SS180 och se om de kan hitta någonting med de koderna.

Ska förbereda mig noggrant när tanken ska i, och vara väldigt tålmodig själv :grin: .
Last edited by Paka on Wed 14 Nov 2007, 12:59, edited 3 times in total.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Peter Sundfeldt wrote:om man kör utan separatsmörjning måste man väl bestycka om en del, eller?
Huvudmunstycke utan separatsmörjning 118, med 116
Post Reply