Köpte min första Vespa igår och har flängt omkring med den så mycket jag hunnit sedan dess, riktigt kul faktiskt men efter ett tag på en ny hoj så börjar man ju upptäcka en del egenheter. I det här fallet är det så att hela maskinen börjar vibrera rätt så kraftigt vid vissa motorvarvtal (omkring 40 på tvåan och omkring 60 på trean).
Är detta något att bry sig om eller ingår det i konstruktionen?
Tacksam för svar // Bobo
Vibrationer PX200E -90?
Ok, då är det ju normalt isåfall om flera upplever samma sak. Jag ville bara vara säker på att det inte är min hoj som har fyrkantiga lager i motorn någonstans.
Inte så att jag misstror dej nooben men om ngn mer har lust att bekräfta att dom känner samma vibrationer så kommer jag känna mej ännu lugnare.
Kommer nog förresten att byta till en mer original-liknande dämpare trots allt, tycker att den som sitter på låter lite mycket. Är det kanske ngn som har en nyare standarddämpare att sälja eller kanske vill byta till sig en effektdämpare i bra skick? (nästan ny).
// Bobo
Inte så att jag misstror dej nooben men om ngn mer har lust att bekräfta att dom känner samma vibrationer så kommer jag känna mej ännu lugnare.
Kommer nog förresten att byta till en mer original-liknande dämpare trots allt, tycker att den som sitter på låter lite mycket. Är det kanske ngn som har en nyare standarddämpare att sälja eller kanske vill byta till sig en effektdämpare i bra skick? (nästan ny).
// Bobo
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Köpte min första Vespa igår och har flängt omkring med den så mycket jag hunnit sedan dess, riktigt kul faktiskt men efter ett tag på en ny hoj så börjar man ju upptäcka en del egenheter. I det här fallet är det så att hela maskinen börjar vibrera rätt så kraftigt vid vissa motorvarvtal (omkring 40 på tvåan och omkring 60 på trean).
Är detta något att bry sig om eller ingår det i konstruktionen?
Tacksam för svar // Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!
Jag har en P200 -81. Det är ju i mångt och mycket samma hoj. Vibrerar gör den i vissa varvtalsområden, såpass att backspeglarna inte är till någon nytta. Men jag minns inte vid vilka varv, eller farter på resp.växel. I alla fall inte mellan 80-100km/h. Så det är säkert helt normalt. Alla roterande maskiner har vissa varvtal när dom vibrerar, sk. kritiska varvtal. Det gäller att köra över eller under dessa....
Hälsningar
Mimmi
Lycklig ägarinna av Vespa P200E
//allting går, även tennsoldater//
<br />Köpte min första Vespa igår och har flängt omkring med den så mycket jag hunnit sedan dess, riktigt kul faktiskt men efter ett tag på en ny hoj så börjar man ju upptäcka en del egenheter. I det här fallet är det så att hela maskinen börjar vibrera rätt så kraftigt vid vissa motorvarvtal (omkring 40 på tvåan och omkring 60 på trean).
Är detta något att bry sig om eller ingår det i konstruktionen?
Tacksam för svar // Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!
Jag har en P200 -81. Det är ju i mångt och mycket samma hoj. Vibrerar gör den i vissa varvtalsområden, såpass att backspeglarna inte är till någon nytta. Men jag minns inte vid vilka varv, eller farter på resp.växel. I alla fall inte mellan 80-100km/h. Så det är säkert helt normalt. Alla roterande maskiner har vissa varvtal när dom vibrerar, sk. kritiska varvtal. Det gäller att köra över eller under dessa....
Hälsningar
Mimmi
Lycklig ägarinna av Vespa P200E
//allting går, även tennsoldater//