Kicktätning Wideframe

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bustamente
Lärling
Lärling

Kicktätning Wideframe

Post by Bustamente »

Tänkte först hoppa över kicktätningen, men ser nu att det förloras en hel del olja ut vid kicken. Tillverkade en egen 2195 i 1mm rostfritt. Undrar nu vad 10260 är i för material. Någon som känner till det och kanske också vet tjocklek? Ser ut att få plats med ca 2mm mellan brickan och motorn, stämmer det?

Image
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Filt. Sitter en o-ring längre in också.
/P
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Aha, nu dyker det upp ett minne av att jag såg en filtring i någon packningssats jag köpte som jag undrade vad de var för något. Det måste vara den. Hoppas jag kan hitta den...
O-ringen, är det 7153? Har inget minne av att jag sett någon så stor o-ring...

Image

Ska den på från utsidan? Var nere och mätte lite, kom fram till att den ska ha innerdiameter på runt 50mm i sådana fall, kan det stämma?
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Bustamente wrote:Ska den på från utsidan? Var nere och mätte lite, kom fram till att den ska ha innerdiameter på runt 50mm i sådana fall, kan det stämma?
Nej inifrån tyvärr. Och om det läcker olja är det nog just den det hänger på.

Det här får mig att tänka på när jag för läääänge sen försökte ersätta o-ringen med en hemmagjord av silikon! Sen var det blå smet i hela j-a vxllådan!
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Nej fy f*n... Har precis renoverat hela motorn. Hade ingen aning om den o-ringen... Ja ja, då får det väl läcka på. Får fylla på allteftersom... Tack för hjälpen
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Du kan ju testa med en o-ring från utsidan också, istället för filttätningen, kanske kan hålla en del av oljan...
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ja det finns ju en ca 2x2mm springa runt om där en o-ring skulle kunna slinka in och därmed finns ev plats för filtpackningen också (som jag hittade igår kväll)... Ska ta en tur imorgon, såg att det fanns 50mm oringar i en oring-sats på biltema och clasolsson (lite irriterande bara att man alltid måste köpa enorma satser när man bara behöver en...
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Enstaka o-ringar och mycket större sortiment finns bl.a. på Momentum http://www.momentum-industrial.com plus en hel del andra ställen, lycka till!
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Var förbi biltema men det var ingen med rätt mått i deras storpack. Ska försöka ta mig till Momentum, jobbiga öppettider bara... Tack för hjälpen.
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Hej!
Har du varit på Momentum?
Hade dom passande o-ring?
/Hans
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Nej jag var aldrig där. Kollade deras lista och de verkade ha passande mått, men jag bestämde mig för att köra med endast filtpackningen och se hur det går... Visar det sig att det läcker för mycket så åker jag dit senare... Har så många projekt nu :grin:
Post Reply