
Dekaler på Rally!
Dekaler på Rally!
Min Rally har snyggt och snabbt dekaltrim,synd bara att det börjar släppa ordentligt i kanterna. Vet någon om man kan köpa nytt likadant? Var? Har kikat runt bland några firmor som sysslar med bilstyling,men det är mest tribalmönster som gäller nu.......


Ola.G
Dekaltrimmet på din Rally 180 se klart hemgjort ut, dessutom hade Rally 180 inga stripes som standard. De kom först på Rally 200.
Däremot är det enkelt att göra dem själv, om du får tag på svart självhäftande plast. Så gjorde jag på min egen Rally 180 (se avataren) och så är säkert också dina gjorda.
Ett alternativ är att gå och prata med någon firma som sysslar med självhäftande dekor till bilar mm, typ Systemtext, men då blir det säkert rejält mycket dyrare.
/jens
Däremot är det enkelt att göra dem själv, om du får tag på svart självhäftande plast. Så gjorde jag på min egen Rally 180 (se avataren) och så är säkert också dina gjorda.
Ett alternativ är att gå och prata med någon firma som sysslar med självhäftande dekor till bilar mm, typ Systemtext, men då blir det säkert rejält mycket dyrare.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
den där stripeningen är ju helrätt på ett fordon som tillverkades mellan 68-72 (?). Piaggio var lite sena när stripes kom först på 200:an. Lambretta hade redan hajjat vad som gällde och en hel del bilar hade det ännu tidigare än Lambretta.
Jag gjorde en exakt likadan stripening på en gammal V50 en gång, då lät jag en specialiserad firma skära ut dekaler i mattsvart som jag gjort i datorn som vektorbilder. Började att klistra vanlig målartejp på en större yta av frontskölden, tejpade så att remsorna täckte över varandra. sedan när tejpen var på plats ritade jag ränderna med en märkpenna och drog sedan bort tejpen och klippte den efter de ritade rändernas ytterkant. på så sätt fick jag rätt böjar på stripesen (och den börjer sig rejält mycket eftersom formen svänger åt flera håll. mycket jobb men det blev bra. intrycket skulle vara att ränderna såg helt raka ut framifrån.
så här i efterhand skulle jag nog ha köpt mattsvart självhäftande plastfolie på någon färgaffär och försökt sträcka ut folien när den monterades, enklare....? och nu finns det väl mer elastisk folie att köpa, i stockholm har vi taxibilar som är helt inklädda i gul folie utan att man ser bubblor och veck.
Jag gjorde en exakt likadan stripening på en gammal V50 en gång, då lät jag en specialiserad firma skära ut dekaler i mattsvart som jag gjort i datorn som vektorbilder. Började att klistra vanlig målartejp på en större yta av frontskölden, tejpade så att remsorna täckte över varandra. sedan när tejpen var på plats ritade jag ränderna med en märkpenna och drog sedan bort tejpen och klippte den efter de ritade rändernas ytterkant. på så sätt fick jag rätt böjar på stripesen (och den börjer sig rejält mycket eftersom formen svänger åt flera håll. mycket jobb men det blev bra. intrycket skulle vara att ränderna såg helt raka ut framifrån.
så här i efterhand skulle jag nog ha köpt mattsvart självhäftande plastfolie på någon färgaffär och försökt sträcka ut folien när den monterades, enklare....? och nu finns det väl mer elastisk folie att köpa, i stockholm har vi taxibilar som är helt inklädda i gul folie utan att man ser bubblor och veck.
Federico
Det är noga även med texten i dekalen, har man electronic-tändningen ( FEMSA! HUH!) så ska det stå så, i fallet på bilden så är tändningen inställd av 2 hippies som druckit lite för mycket GIN. (ginotronic)
http://www.flickr.com/photos/kim-of-denmark/756915422/
http://www.flickr.com/photos/kim-of-denmark/756915422/

Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
ola g in da house:
Min Rally har snyggt och snabbt dekaltrim,synd bara att det börjar släppa ordentligt i kanterna. Vet någon om man kan köpa nytt likadant?
Dom där stripesen ser väldigt bekanta ut, EMPI's GTV stripes till VW Bubbla som man sålde då man stog bakom disken på Comfort Racing på Surbrunnsgatan på 70-talet...
Systemtext Flemminggatan i Tokholm har stripes i många olika bredder, kvaliten är TOPP och du kan bara inte misslyckas med dom, en hårfön, vatten med en droppe dikmedel i och ett STORT tålamod så blir det fint, go tape a scoot....
DP says: Vem bry sig om Piaggio satt dom där eller inte, det är ju DIN scoot.....
Min Rally har snyggt och snabbt dekaltrim,synd bara att det börjar släppa ordentligt i kanterna. Vet någon om man kan köpa nytt likadant?
Dom där stripesen ser väldigt bekanta ut, EMPI's GTV stripes till VW Bubbla som man sålde då man stog bakom disken på Comfort Racing på Surbrunnsgatan på 70-talet...
Systemtext Flemminggatan i Tokholm har stripes i många olika bredder, kvaliten är TOPP och du kan bara inte misslyckas med dom, en hårfön, vatten med en droppe dikmedel i och ett STORT tålamod så blir det fint, go tape a scoot....
DP says: Vem bry sig om Piaggio satt dom där eller inte, det är ju DIN scoot.....
självklart ska man göra som man vill, men lite vespahistoria kan ju vara intressant att klämma in ändå. det är alltid kul att veta vad som har funnits från fabrik innan man sätter igång och försöker hitta på något "nytt" som visar sig vara standard på andra modeller. eller så blir man bara begränsad i sin kreativitet av att veta för mycket?DP wrote: DP says: Vem bry sig om Piaggio satt dom där eller inte, det är ju DIN scoot.....
Federico
Jag gillar skarpt att man berättar vad som hörde till orginal även om man inte följer det. Det är liksom kulturhistoria, som kan vara bra info för någon som inte vetat. De där vanliga rallyränderna finns ju i SIP och säkert annanstans också.
Jag hade äran att limma ränderna på vår Rally (200). Det var gruvligt och senare fick jag reda på att jag borde ha använt diskmedelslösning undertill för att kunna korrekturdra fästan på rätt plats. När lösningen torkar bort så håller limmet fast. Önskade att jag vetat om det innan jag gjort jobbet... Men slutresultatet är lyckligtvis helt acceptabelt.
Jag hade äran att limma ränderna på vår Rally (200). Det var gruvligt och senare fick jag reda på att jag borde ha använt diskmedelslösning undertill för att kunna korrekturdra fästan på rätt plats. När lösningen torkar bort så håller limmet fast. Önskade att jag vetat om det innan jag gjort jobbet... Men slutresultatet är lyckligtvis helt acceptabelt.
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Fordonsfoliering
De gula taxibilarna i hufvudstaden folieras (i alla fall de i söderort) av en firma som heter Plastkonvertering. Ägaren Mats är också ordförande i Svenska Renaultklubben och torde inte vara svår att övertyga till att hjälpa till med scooterstripning (eller kanske helfoliering? i spegelfolie!).
Li150-64 Luna-70