Dekaler på Rally!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Dekaler på Rally!

Post by ola.G »

Min Rally har snyggt och snabbt dekaltrim,synd bara att det börjar släppa ordentligt i kanterna. Vet någon om man kan köpa nytt likadant? Var? Har kikat runt bland några firmor som sysslar med bilstyling,men det är mest tribalmönster som gäller nu.......

Image
Ola.G
hark
Lärling
Lärling
Posts: 255
Joined: Thu 15 Sep 2005, 22:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by hark »

Hej!
Du kan vända dig till vilket skyltföretag som helst. Se till att få bra kvalitet på den självhäftande folien bara.
Jag har aldrig gjort några stripes till en Rally, men en del olika dekaler och stripes till mopeder, cyklar och mc.

/Hans
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Dekaltrimmet på din Rally 180 se klart hemgjort ut, dessutom hade Rally 180 inga stripes som standard. De kom först på Rally 200.

Däremot är det enkelt att göra dem själv, om du får tag på svart självhäftande plast. Så gjorde jag på min egen Rally 180 (se avataren) och så är säkert också dina gjorda.

Ett alternativ är att gå och prata med någon firma som sysslar med självhäftande dekor till bilar mm, typ Systemtext, men då blir det säkert rejält mycket dyrare.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

den där stripeningen är ju helrätt på ett fordon som tillverkades mellan 68-72 (?). Piaggio var lite sena när stripes kom först på 200:an. Lambretta hade redan hajjat vad som gällde och en hel del bilar hade det ännu tidigare än Lambretta.

Jag gjorde en exakt likadan stripening på en gammal V50 en gång, då lät jag en specialiserad firma skära ut dekaler i mattsvart som jag gjort i datorn som vektorbilder. Började att klistra vanlig målartejp på en större yta av frontskölden, tejpade så att remsorna täckte över varandra. sedan när tejpen var på plats ritade jag ränderna med en märkpenna och drog sedan bort tejpen och klippte den efter de ritade rändernas ytterkant. på så sätt fick jag rätt böjar på stripesen (och den börjer sig rejält mycket eftersom formen svänger åt flera håll. mycket jobb men det blev bra. intrycket skulle vara att ränderna såg helt raka ut framifrån.

så här i efterhand skulle jag nog ha köpt mattsvart självhäftande plastfolie på någon färgaffär och försökt sträcka ut folien när den monterades, enklare....? och nu finns det väl mer elastisk folie att köpa, i stockholm har vi taxibilar som är helt inklädda i gul folie utan att man ser bubblor och veck.
Federico
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Det är noga även med texten i dekalen, har man electronic-tändningen ( FEMSA! HUH!) så ska det stå så, i fallet på bilden så är tändningen inställd av 2 hippies som druckit lite för mycket GIN. (ginotronic)
http://www.flickr.com/photos/kim-of-denmark/756915422/ :grin:
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

ola g in da house:
Min Rally har snyggt och snabbt dekaltrim,synd bara att det börjar släppa ordentligt i kanterna. Vet någon om man kan köpa nytt likadant?


Dom där stripesen ser väldigt bekanta ut, EMPI's GTV stripes till VW Bubbla som man sålde då man stog bakom disken på Comfort Racing på Surbrunnsgatan på 70-talet...

Systemtext Flemminggatan i Tokholm har stripes i många olika bredder, kvaliten är TOPP och du kan bara inte misslyckas med dom, en hårfön, vatten med en droppe dikmedel i och ett STORT tålamod så blir det fint, go tape a scoot....

DP says: Vem bry sig om Piaggio satt dom där eller inte, det är ju DIN scoot.....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

DP wrote: DP says: Vem bry sig om Piaggio satt dom där eller inte, det är ju DIN scoot.....
självklart ska man göra som man vill, men lite vespahistoria kan ju vara intressant att klämma in ändå. det är alltid kul att veta vad som har funnits från fabrik innan man sätter igång och försöker hitta på något "nytt" som visar sig vara standard på andra modeller. eller så blir man bara begränsad i sin kreativitet av att veta för mycket?
Federico
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Federico wrote:så här i efterhand skulle jag nog ha köpt mattsvart självhäftande plastfolie på någon färgaffär och försökt sträcka ut folien när den monterades
Exakt så gjorde jag när jag satte sådana stripes på min Rally 180, sensommaren 1969. Funkade bra :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

federico in da house:
självklart ska man göra som man vill, men lite vespahistoria kan ju vara intressant att klämma in ändå


DP says: Absolut!! Lite historia har väl inte skadat någon (sa nog min historiafröken) och alltid kul att veta....
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Jag gillar skarpt att man berättar vad som hörde till orginal även om man inte följer det. Det är liksom kulturhistoria, som kan vara bra info för någon som inte vetat. De där vanliga rallyränderna finns ju i SIP och säkert annanstans också.

Jag hade äran att limma ränderna på vår Rally (200). Det var gruvligt och senare fick jag reda på att jag borde ha använt diskmedelslösning undertill för att kunna korrekturdra fästan på rätt plats. När lösningen torkar bort så håller limmet fast. Önskade att jag vetat om det innan jag gjort jobbet... Men slutresultatet är lyckligtvis helt acceptabelt.
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Post by ola.G »

Tack för all respons! Rallyn är en 69:a och har bara haft tre ägare innan mej.Ett lagom vinterprojekt,motorrenovering och lite puts.Orginalllacken får den givetvis behålla.Återkommer med bilder på lösningen av dekalproblemet!
Ola.G
Lunatic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 58
Joined: Sun 22 May 2005, 20:55
Location: Sweden

Fordonsfoliering

Post by Lunatic »

De gula taxibilarna i hufvudstaden folieras (i alla fall de i söderort) av en firma som heter Plastkonvertering. Ägaren Mats är också ordförande i Svenska Renaultklubben och torde inte vara svår att övertyga till att hjälpa till med scooterstripning (eller kanske helfoliering? i spegelfolie!).
Li150-64 Luna-70
Post Reply