Uppkörningsångest

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Uppkörningsångest

Post by swepett »

Jag ska köra upp för MC den 12/11. Jo, här i Skåne kör vi länge, även om Vägverket har hotat med att så fort det blir minsta frost ställer de in för säsongen.

Jag skulle behöva lite pepp inför uppkörningen. Jag har fått för mig att det är jättesvårt att klara uppkörningen. Som det är nu klarar jag alla manöverprov utan att göra bort mig (dvs. sätta ner några fötter, köra på några koner eller flyga över styret när jag bromsar) men jag har en lite gnällig lärare som hela tiden tjatar om att jag "gör det svårt för mig" eller att jag "ligger på gränsen".

Jag ska ju naturligtvis inte slappna av och tänka att det nog går bra utan ansträngning, lite positiv stress måste man ju ha. Men hur är det egentligen när man kör upp? "Räcker det" med att man klarar manöverproven eller måste de göras jävligt snyggt också? Jag antar att poängen med proven är att de ska klaras utan att vara för svajigt, och så långt klarar jag det. Men min lärare tycker jag verkar tycka annorlunda. Fast å andra sidan inser jag att hans jobb är att jag ska bli så bra som möjligt och om han ställer hårda krav på mig kanske jag upplever uppkörningen som enklare.

Hur minns ni andra er uppkörning? Var det svårt?

/Svante - längtar efter att köra långsamt på Vespan istället för att köra fort på körskolans Honda 750...
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Tog nyligen mc-kort och vad jag minns så var de inte onödigt petiga.
Hyggliga personer som är där för att se om man klarar att hantera en hoj, inte några som skulle göra allt för att kugga en. I varje fall när jag körde upp.

Slappna av är npg bästa tipset!

Lycka till!
Bara det är gjord av plåt så....
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

säg inte att du ska ta kortet för att kunna köra vespa, då lär du bli kuggad direkt.. hehe
---------------------------------------------------------
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Uppkörningsångest

Post by Hedge »

Gnälliga lärare ska man kanske inte alltid lyssna på till 100%, kom ihåg att dom inte bedriver någon välgörenhet, utan att dom lever på dina körlektioner. Så du måste nog känna efter lite själv, tycker du att du har kontroll och känner dig säker, så går det nog bra. En sak som jag vet att dom var hårda på förut, och tydligen är fortfarande, är om man inte klipper i bromsarna tillräckligt hårt vid bromsproven. Så det är det bra om man tänker på.

En körlärare rekommenderade att käka en ipren en timme innan om man har en tendens att bli för nervös. Det lugnar en aning, vilket kan vara ovärderligt.

Manöverproven nu är tekniskt 'enklare' än dom var tidigare, men man har istället satt fokus på bedömning, dvs det är upp till besiktningsmänniskan att bedöma hur du gör manövrarna. Denna nyordning har mötts av rätt mycket kritik, så det är inte omöjligt att det kommer att förändras.

Lycka till!

Guran
swepett wrote:Jag ska köra upp för MC den 12/11. Jo, här i Skåne kör vi länge, även om Vägverket har hotat med att så fort det blir minsta frost ställer de in för säsongen.

Jag skulle behöva lite pepp inför uppkörningen. Jag har fått för mig att det är jättesvårt att klara uppkörningen. Som det är nu klarar jag alla manöverprov utan att göra bort mig (dvs. sätta ner några fötter, köra på några koner eller flyga över styret när jag bromsar) men jag har en lite gnällig lärare som hela tiden tjatar om att jag "gör det svårt för mig" eller att jag "ligger på gränsen".

Jag ska ju naturligtvis inte slappna av och tänka att det nog går bra utan ansträngning, lite positiv stress måste man ju ha. Men hur är det egentligen när man kör upp? "Räcker det" med att man klarar manöverproven eller måste de göras jävligt snyggt också? Jag antar att poängen med proven är att de ska klaras utan att vara för svajigt, och så långt klarar jag det. Men min lärare tycker jag verkar tycka annorlunda. Fast å andra sidan inser jag att hans jobb är att jag ska bli så bra som möjligt och om han ställer hårda krav på mig kanske jag upplever uppkörningen som enklare.

Hur minns ni andra er uppkörning? Var det svårt?

/Svante - längtar efter att köra långsamt på Vespan istället för att köra fort på körskolans Honda 750...
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply