Ok, jag har gått genom forummet efter trimtips, eftersom jag har renoverat min Vespa 50 L. Den gör med orginaldelarna ca 30 Km/tim. Man kommer ju inte ikapp en cyklist nedförsbacke med den hastighet.
Jag hade tänkte mig EU mopeders hastighet, ca 40-45 Km. Jag bytte ut avgasröret till en "banan", 19 mm förgasare, detta gjordes eftersom de gamla delarna var slut, (förra ägaren hade borrat sönder förgasaren), samt större cylinder. Diameter 54 = 125 Kubik. Det blev den diameter eftersom jag fick prylarna billigt, dessutom var de oanvända. Jag siktade först på 70 Kubik. Mopeden går fort nu, så fort att den passerar 60 Km timmen. Men inte bara det. Den har ju fått sån vridmoment att jag kan köra på högsta växel hela tiden. Jag kan tom starta på trean.
Jag hade tänkte byta till 10 tums hjul, inte för trimningens skull, utan för känslans skull. Som ni förstår kommer den säkert upp i 70, utan att ha gjort speciellt mycket. Skruvat bort några delar och satt nya på plats, inga inställningar eller några krånligheter.
Nu till annat. Min pärla saknar några delar, är det ingen som har en hastighetsmätare, limpsadel samt fotpinnar som den extra passageraren kan ha fötterna på. (till min lille son som inte når ända ner)