Upptäckte att ena pinnbulten som håller bromsköld bak på V50n är gängpaj på den delen där muttern sitter. Tyvärr visar det sig vara lite lurigt att få tag på en nya pinnbult så jag vänder mig till mina kära vänner på forumet. Finns det någon som möjligtvis har en till övers eller som vet varit det går att få tag på delen?
Bulten är en M8 bult med midja. Hela pinnbulten är cirka 36mm. Den gängade delen på den sidan som går in i blocket är ca 16mm och den som man skruvar på muttern är 14mm. Däremellan sitter en midja som förhindrar att man drar bulten genom motorblocket som jag har förstått det.
Att få fram en gångad stånd med samma längd är ju inga problem, jag är bara lite orolig för vad avsaknaden av midja har för effekt på hur väl pinnbulten kommer sitta (och att den inte ska gå igenom blocket)
Får leta vidare. Hörde med Skruv Center i Gbg igår. De sa att den typen av pinnbult inte är någon standard bult så började jag ju tveka om den verkligen går att få tag på.
Får leta vidare. Hörde med Skruv Center i Gbg igår. De sa att den typen av pinnbult inte är någon standard bult så började jag ju tveka om den verkligen går att få tag på.
Cha, det är ju lunchtid i den tidszon jag bor he he
Sorry jag menade med 50mm längd, helgängad, ej med midja...
Pinnbulten har en längd på 36mm. Den finns faktiskt i SIPs sortiment men som med just de grejerna som man alltid behöver så står det "this article is not available but has already ordered"
Pinnbulten har en längd på 36mm. Den finns faktiskt i SIPs sortiment men som med just de grejerna som man alltid behöver så står det "this article is not available but has already ordered"
man kan ju alltid köpa en rundstav och gänga m8 själv, då är det bara att spara ut midjan genom att gänga från två håll. man kan göra det enkelt genom att köpa en lång m8 bult som är gängad halvvägs, kapa den bakom skallen och gänga från det kapade hållet. på så sätt får man en maskintillvekad gänga att dra i motorblocket så man inte skadar alugängan. den hemgängade delen har man till muttern.