Blästra motorblocket

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
hark
Lärling
Lärling

Blästra motorblocket

Post by hark »

Hej!
nu är motorn i mn GS helt demonterad. Nu är frågan om jag bara skall tvätta motorblocken eller blästra dom. Är det någon som har glasblästrat eller kolsyreisblästrat sina blockhalvor? Sandblästring känns lite väl häftigt. Det ser ju grymt snyggt ut när dom är blästrade, http://www.vespaservice.no/index.php?ma ... ticle_id=6 Har ni några erfarenheter? Bra eller dåligt att blästra?

/Hans
vtwin
Entusiast
Entusiast

Post by vtwin »

jag har glasblästrat flera motorblock och cylindrar-
ytan blir mycket fin.
helst så skall ytan behandlas med klarlack eller någon annan Aluminium /Silverfärg för att inte oxidera.

Ett alternativ som jag provat på en gammal BMW R75 har varit att låta den glasblästrade ytan vara obehandlad och istället för att lacka, då och då spraya ytan med WD 40 eller med liknande 5-56 eller Sonax oljespray efter tvätt eller regn.
Ytan är nästan lika fin efter 7 år med denna behandling.

Björn
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Hej!
Det låter kanon!
Var har du lämnat in delarna för blästring?
Jag har inte hittat någon här i Göteborg och är bredd att skicka iväg dom för blästring.

/Hans
vtwin
Entusiast
Entusiast

Post by vtwin »

Pröva med någon firma som renoverar generatorer/insprutnings aggregat och annat bilelektriskt.

ELLER....

Jag har för mig att ni har en firma som heter GIK turboservice i Göteborg som renoverar Torboaggregat till Traktorer och lastbilar kolla med dem.
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
Petrolheads
Nybörjare
Nybörjare

Re:

Post by Petrolheads »

Jag har läst i tex Classic motor om en firma som jag tror ligger i Småland som är lite av experter på det här. Dom glasblästrar först och sedan doppar dom delarna i ett vibbrerande bad av små stålkulor och olja, detta "hammrar" ytan så den blir motståndskraftig mot oxid.
Ytan blir sedan som nya!

Viktigt vid blästring av aluminium är att det är helt rent INNAN man blästrar för att inte skiten ska fastna...
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Det kallas trumling och ger en helt fantastisk yta, rekommenderas varmt! Fördelen är att man så att säga "slår igen" porerna i aluminiumen. Problemet med en glasblästrad yta som inte efterbehandlas är att om du sätter en skitig tumme på ytan så är den mycket svår att få bort.
Se även till att blästraren inte kört ståldelar i blästern innan dina aluminiumbitar eftersom små bitar av metall följer med blästermediumet, och du riskerar alltså att slå in små stålbitar i aluminiumet, små bitar som sedan börjar rosta...

Lycka till!
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Tack för tipsen!
/Hans
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Nu är motordelarna ivägskickade för blästring och trumling. Återkommer med före och efter-bilder när jag får tillbaka delarna.

/Hans
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Hej!
Nu har jag fått hem motordelarna och jag är mer än nöjd!
Grymt snyggt resultat. Delarna ser nästan nya ut.
Först glasblästrades dom, sen trumlades dom med sten.
Här kommer lite före och efterbilder.

Innan behandling.
Image
Image

Efter
Image
Image
Image
Image

Nu går jag ner i källaren och skruvar lite till.

/Hans
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Helt sjukt snyggt! Jag hade "bara" tänkt göra en enkel motorrenovering i vinter men nu blev man ju lite sugen på att göra som du...

Vem gjorde arbetet och vad kostade det?

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Hej!
Visst blev det bra?

Det kostade 1100:- inkl moms och jag tycker det absolut var värt pengarna. Snabbt gjorde dom det också, 1 vecka efter jag skickat iväg grejorna kom dom tillbaka. Företaget som gjorde det heter Valla Sandblästring och ligger i Katrineholm. Jag hittade dom på ett HD-forum där dom fick mycket beröm för blästringar dom gjort.

/Hans
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Grymt fint. Men jag undrar lite över hur lagerbanorna och sådant när man blästrar?
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Allt sånt tejpade jag över med 2 lager silvertejp. Jag pratade med blästraren innan och fick rådet att göra det på det som inte skulle bli blästrat. På utstickande skruvar satte jag en bit bensinslang.

/Hans
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Aha, där fick jag svar på den funderingen. Oj vad jag ångrar nu att jag inte blästrade mina projekts motorer när jag ändå hade de i delar... Får bli på nästa...
Albin
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Albin »

Otroligt snyggt. Vad tror ni om att punktblästra de synliga delarna av motorn på plats? Skulle man kunna få ett hyfsat resultat? Klöv ju min motor och renoverade den förra året och är inte så pigg på att göra det enbart för detta igen.

/A
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Som jag tidigare kommenterat riskerar man att få en yta som går ner sig ganska fort om man inte trumlar, tyvärr.
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Trumlingen känns som ett måste. Nu när jag håller på att sätta ihop den så går det lätt att torka av oljiga fingermärken utan att det syns något efteråt. Så att bara blästra och inte trumla, det hade jag inte gjort.

Nu skall jag lämna in framgaffeln och fälgarna bak och fram för blästring och pulverlack i silver och funderar på att ta en glasblästrästring och trumling av alla aludelarna i hjulupphängningen fram.

/Hans
Post Reply