Min erfarenhet från upprepat kickande utan att vespan startar är att tändstiften blir väldigt blött. Kanske kan det var så att soppan inte kommer fram i tillräckligt mängd då.
Testa pet-flaske knepet så kan du lätt ta reda på om det är tanken som spökar eller ej.
Primavera som varit stående i minst 5 år.
sitter med m7,lossar du dom så ha inte bort skruvarna,dom e inte lätt att hittahenrikborjeson wrote:Vad jag vet finns inga muttrar utan det sitter gängor i karossen
mvh/HBFredrick wrote:nu kommer dum fråga efter dum fråga haha
jag tänkte skruva loss sadel.
den sitter ju med 2 skruvar i bakkant.
men hur når man muttrarna på undersidan?
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
-
- Nybörjare
re.
Hej,
Ett snabb fix för att få lite rent i tankfiltret är att ställa kranen i öppet och blås i slangen med tryckluft, blås ett tag men se till att det inte stänker soppa ur det ÖPPNA tanklocket (man vill ju inta riskera att tanken smäller eller börjar läcka).
Nackdelen är att oftast blir bara en liten bit av filtret rent och att du får skit i bensinen...
Ett snabb fix för att få lite rent i tankfiltret är att ställa kranen i öppet och blås i slangen med tryckluft, blås ett tag men se till att det inte stänker soppa ur det ÖPPNA tanklocket (man vill ju inta riskera att tanken smäller eller börjar läcka).
Nackdelen är att oftast blir bara en liten bit av filtret rent och att du får skit i bensinen...
Idag körde jag den första riktiga repan med min scooter, fast bara runt huset iofs
.
Den fick som smort.
Nu är jag klar med mitt lilla låtsasrenoveringsjobb.
Har gjort följande.
ny 5l tank.
ny bensinkran.
ny bensinslang.
ny gasvajer.
tajtat åt vxlvajrar.
gjort rent och tvättat förgasaren.
gjort rent och tvättat luftfiltret.
satt på lite nya gummiploppar vid motorkåpan.
motoroljan väntar jag med att byta eftersom vespan skall in för trimning i vinter ändå.
tack för all hjälp osv.
Fredrick G.

Den fick som smort.
Nu är jag klar med mitt lilla låtsasrenoveringsjobb.
Har gjort följande.
ny 5l tank.
ny bensinkran.
ny bensinslang.
ny gasvajer.
tajtat åt vxlvajrar.
gjort rent och tvättat förgasaren.
gjort rent och tvättat luftfiltret.
satt på lite nya gummiploppar vid motorkåpan.
motoroljan väntar jag med att byta eftersom vespan skall in för trimning i vinter ändå.
tack för all hjälp osv.
Fredrick G.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Hej.
Ett litet problem.
Körde en riktig tur igår, märkte då att kopplingen slira till några ggr på 2:ans växel.
Beror det på dålig koppling eller gammal koppling eller är det nåt som sker för att den stått så himla många år och går att lösa på något enkelt sätt?
Ett litet problem.
Körde en riktig tur igår, märkte då att kopplingen slira till några ggr på 2:ans växel.
Beror det på dålig koppling eller gammal koppling eller är det nåt som sker för att den stått så himla många år och går att lösa på något enkelt sätt?
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Prova att släppa efter på kopplingsvajern till att börja med och se om den tar bättre.
Kan även vara så att den mesta oljan har försvunnit från lamellerna och att de är väldigt torra. Då finns det säkert risk för att kopplingen slirar (och slits ut i förtid). När man byter kopplingen så skall man alltid låta lamellerna ligga och dra i SAE30 olja innan man monterar den. När Vespan sedan står en längre tid så rinner oljan bort och lägger sig i sumpen. Kör man med oljan regelbundet så skvätter det hela tiden upp olja på lamellerna och då hinner lamellerna aldrig heller att torka.
Så funkar det inte att släppa kopplingen så bör du nog plocka loss kopplingen och olja in den (förutsatt att lamellerna ser okej ut). Enklaste lösningen är dock att du kör med den ändå och hoppas på att den olja som skvätter upp på lamellerna räcker, men då riskerar du att du slirar bort lamellerna också....
Kan även vara så att den mesta oljan har försvunnit från lamellerna och att de är väldigt torra. Då finns det säkert risk för att kopplingen slirar (och slits ut i förtid). När man byter kopplingen så skall man alltid låta lamellerna ligga och dra i SAE30 olja innan man monterar den. När Vespan sedan står en längre tid så rinner oljan bort och lägger sig i sumpen. Kör man med oljan regelbundet så skvätter det hela tiden upp olja på lamellerna och då hinner lamellerna aldrig heller att torka.
Så funkar det inte att släppa kopplingen så bör du nog plocka loss kopplingen och olja in den (förutsatt att lamellerna ser okej ut). Enklaste lösningen är dock att du kör med den ändå och hoppas på att den olja som skvätter upp på lamellerna räcker, men då riskerar du att du slirar bort lamellerna också....