Pinnbult till bromsköld

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Pinnbult till bromsköld

Post by Andréas »

Upptäckte att ena pinnbulten som håller bromsköld bak på V50n är gängpaj på den delen där muttern sitter. Tyvärr visar det sig vara lite lurigt att få tag på en nya pinnbult så jag vänder mig till mina kära vänner på forumet. Finns det någon som möjligtvis har en till övers eller som vet varit det går att få tag på delen?
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

Underlättar lite om du säger vad det är för storlek.

För oss som inte är så inbitna.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Tjena!

Kanske kan man tillverka en själv?
Det är väl bara vanlig M8?
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Bulten är en M8 bult med midja. Hela pinnbulten är cirka 36mm. Den gängade delen på den sidan som går in i blocket är ca 16mm och den som man skruvar på muttern är 14mm. Däremellan sitter en midja som förhindrar att man drar bulten genom motorblocket som jag har förstått det.

Att få fram en gångad stånd med samma längd är ju inga problem, jag är bara lite orolig för vad avsaknaden av midja har för effekt på hur väl pinnbulten kommer sitta (och att den inte ska gå igenom blocket)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

om du gör rent ordentligt och använder permanent skruvlåsning så skall det inte vara några problem.

Välsorterade järnhandlare har kanske rätt pinnbult på hyllan...
/C
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Shit vad snabb du är Calle.

Får leta vidare. Hörde med Skruv Center i Gbg igår. De sa att den typen av pinnbult inte är någon standard bult så började jag ju tveka om den verkligen går att få tag på.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Andréas wrote:Shit vad snabb du är Calle.

Får leta vidare. Hörde med Skruv Center i Gbg igår. De sa att den typen av pinnbult inte är någon standard bult så började jag ju tveka om den verkligen går att få tag på.
Cha, det är ju lunchtid i den tidszon jag bor he he

Sorry jag menade med 50mm längd, helgängad, ej med midja...
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Aha...ingen lunchpromenad där inte! :D

Pinnbulten har en längd på 36mm. Den finns faktiskt i SIPs sortiment men som med just de grejerna som man alltid behöver så står det "this article is not available but has already ordered"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Andréas wrote:Aha...ingen lunchpromenad där inte! :D

Pinnbulten har en längd på 36mm. Den finns faktiskt i SIPs sortiment men som med just de grejerna som man alltid behöver så står det "this article is not available but has already ordered"
man kan ju alltid köpa en rundstav och gänga m8 själv, då är det bara att spara ut midjan genom att gänga från två håll. man kan göra det enkelt genom att köpa en lång m8 bult som är gängad halvvägs, kapa den bakom skallen och gänga från det kapade hållet. på så sätt får man en maskintillvekad gänga att dra i motorblocket så man inte skadar alugängan. den hemgängade delen har man till muttern.

Image
Federico
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Frågan är vilken hårdhet bulten skall ha?
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

8.8 räcker lätt
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

scooterdaddy - gammal är äldst
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

jencla wrote:Classe is your friend!
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=20439211
/jens
Den hade ju bara hållfasthetsklass 4.6.

Hur viktig är egentligen midjan?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Image


Bara att kapa!
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Underbart

Då får jag användning för Dremeln ytterligare en gång :D
Post Reply