Det är möjligt att det låter konstigt, men eftersom det inte går att få tag i det lager som SKA sitta där (ett delat lager med lagerbanan fast i blocket, lagret på veven) så är man tvungen att antingen sätta lagret på veven, eller pressa i lagret i motorhalvan.
Det absolut enklaste är att sätta den på veven först, och se till att spelet mellan lagret och veven blir korrekt. Sen drar man ihop motorn. Har provat bägge metoderna, så jag anser att jag vet jag pratar om.
Hade man orginallagret så vore det inga problem alls, bort med det som sitter på veven, slå ur lagerbanan, på med nytt lager, ny lagerbana - klart.
Spelet på en 200-motor är definitivt större än på en 50cc-maskin, det är ingen schweizisk klockprecision direkt. Men man ska vara noga med spelet mellan vev och lager så att dom inte ligger för tätt.
Mvh
Guran
Petrolheads wrote:Hej
Nu är jag ingen expert på Vespa men har satt ihop ett antal moppemotorer och en del av beskrivningarna låter för mej främmande tex "Montera det nya 'normala' lagret på veven, kom ihåg att det ska vara ett spel mellan vevhalvan och lagret på nån mm"
När man sätter ihop en 2-taktare så är det jätteviktigt att man schimsar in veven så allt sitter där det är tänkt. på Zundapp och Sachs är det 0,1mm spel som gäller. Om man har ett större spel riskerar man att veven eller lagrena flyttar på sig och man kan få förstörda lagerlägen, skinkor som tar i vevhuset (som ovan) etc...Detta pga att primärdrevet är sneskuret och belastar veven i sidled under accelaration och motorbroms.
På motorer med sk magnetlager (lagret är delbart) så är det superviktigt att inner och ytterring hamnar med rättspel annars glappar även ett nytt lager.
MEN detta gäller moppe och jag vet inte hur Vespan är konstruerad...