motorgenomgång rally 200: lagret på svänghjulssidan

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
k_stad
Nybörjare
Nybörjare

motorgenomgång rally 200: lagret på svänghjulssidan

Post by k_stad »

Hur ska lagret på svänghjulssidan monteras innan motorhalvorna sammanfogas?
På bilden har lagret delats, dvs resten sitter kvar på vevaxeln. När jag ska montera ihop allting, ska lagret (det kompletta lagret) först sättas på motorhalvan och sedan bara sammanfogar jag motorhalvorna eller?
Hur vet jag att lagret kommer på rätt plats?

Image
Pontus

http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=2585
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: motorgenomgång rally 200: lagret på svänghjulssidan

Post by Hedge »

Lagerbanan är en trixig grej, men jag löste det med att fräsa in spår i banan, som gav mig något att sätta en dorn i. Sedan värmde jag blocket ordentligt, och slog ut banan korsvis.

Sen vid montering:

1) Montera det nya 'normala' lagret på veven, kom ihåg att det ska vara ett spel mellan vevhalvan och lagret på nån mm.

2) Dra veven genom kopplingslagret så att veven sitter som den ska i kopplingshalvan

3) Värm svänghjulshalvan -ordentligt-. inte så mycket att packboxen går sönder, men... Lägg ihop motorhalvorna så mycket som det går, och använder du (försiktigt) blockhalvornas bultar för att dra ihop motorn. Det ska inte gå speciellt trögt, du får kolla vartefter så att allt rör på sig som det ska och att inte kicken ligger fel. Känns det fel, är det fel. Halvan ska sakta men säkert glida på plats. Kom ihåg att dra växelvis höger-vänster, uppe-nere.

4) Kolla att veven löper fritt när du fått ihop motorn. Verkar det gå trögt har förmodligen veven satt sig en aning, det löser du genom ett inte alltför hårt slag med en plasthammare på vevtappen. Då brukar det lossna.

Mvh

Guran

[quote="k_stad"]Hur ska lagret på svänghjulssidan monteras innan motorhalvorna sammanfogas?
På bilden har lagret delats, dvs resten sitter kvar på vevaxeln. När jag ska montera ihop allting, ska lagret (det kompletta lagret) först sättas på motorhalvan och sedan bara sammanfogar jag motorhalvorna eller?
Hur vet jag att lagret kommer på rätt plats?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Om man gillar att ha lite spel i veven så lagrerna håller längre än en sommar så kan man låta tillverka ett verktyg för att dra ihop motorn så att man slipper banka och värma.

Image

Mavio har låtit tillverka ett specialverktyg för att montera motorhalvorna, som enbart belastar innerringen på lagret så man kan få fram ett kontrollerat lagerspel i motorn utan att chansa sig fram med hammare och varmluftspistol. Nu sitter väl inte vev och lager riktigt lika hårt i äldre vespor som i de nyare 2-taktsmotorer som vi har men verktyget har gjort ett krångligt arbete busenkelt. Dessutom slipper man oroa sig över om allt verkligen sitter som de ska när man kör.

Hoppas det kan ge lite ideér åtmminstone!
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

sånt verktyg finns faktiskt till vespa hos sip, kostar en femhundring tror jag.
---------------------------------------------------------
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Lustigt att till våra så finns det en bild på ett sånt verktyg i verkstadshandboken men det finns inget sånt tillverkat eller någonstans att köpa :sad: var lite blodigare summa att få det tillverkat men nu har vi ett iaf.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

brukar väl kunna va så att det finns massa verktyg på bilder men dom existerar inte i verkligheten, kan man tro iaf!
---------------------------------------------------------
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Eller så kan man använda sig av en gängad stång och mellanlägg för att dra lager på plats, kostar inte mycket hos en välsorterad skruv och bult-butik.

För att dra veven på plats brukar jag använda befintlig vevmutter + bricka och sedan lägger jag gamla lager som mellanlägg. Sen drar jag veven genom lagret med muttern. Har funkat på fem motorer hittills.

När man drar i ett lager så är det ju väldigt viktigt att endast belasta YTTER-ringen (inte innerringen som skrevs tidigare), annars löper man risk att paja lagret direkt. Där är gamla lager eller liknande med samma ytterdiameter perfekta hjälpmedel.

Mvh

Guran
lambrittan wrote:sånt verktyg finns faktiskt till vespa hos sip, kostar en femhundring tror jag.
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Hedge wrote: När man drar i ett lager så är det ju väldigt viktigt att endast belasta YTTER-ringen (inte innerringen som skrevs tidigare), annars löper man risk att paja lagret direkt.
Det beror ju på om lagret ska i motorhalvan eller på veven.
/David
Petrolheads
Nybörjare
Nybörjare

Re:

Post by Petrolheads »

Hej

Nu är jag ingen expert på Vespa men har satt ihop ett antal moppemotorer och en del av beskrivningarna låter för mej främmande tex "Montera det nya 'normala' lagret på veven, kom ihåg att det ska vara ett spel mellan vevhalvan och lagret på nån mm"
När man sätter ihop en 2-taktare så är det jätteviktigt att man schimsar in veven så allt sitter där det är tänkt. på Zundapp och Sachs är det 0,1mm spel som gäller. Om man har ett större spel riskerar man att veven eller lagrena flyttar på sig och man kan få förstörda lagerlägen, skinkor som tar i vevhuset (som ovan) etc...Detta pga att primärdrevet är sneskuret och belastar veven i sidled under accelaration och motorbroms.
På motorer med sk magnetlager (lagret är delbart) så är det superviktigt att inner och ytterring hamnar med rättspel annars glappar även ett nytt lager.
MEN detta gäller moppe och jag vet inte hur Vespan är konstruerad...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re:

Post by Hedge »

Det är möjligt att det låter konstigt, men eftersom det inte går att få tag i det lager som SKA sitta där (ett delat lager med lagerbanan fast i blocket, lagret på veven) så är man tvungen att antingen sätta lagret på veven, eller pressa i lagret i motorhalvan.

Det absolut enklaste är att sätta den på veven först, och se till att spelet mellan lagret och veven blir korrekt. Sen drar man ihop motorn. Har provat bägge metoderna, så jag anser att jag vet jag pratar om.

Hade man orginallagret så vore det inga problem alls, bort med det som sitter på veven, slå ur lagerbanan, på med nytt lager, ny lagerbana - klart.

Spelet på en 200-motor är definitivt större än på en 50cc-maskin, det är ingen schweizisk klockprecision direkt. Men man ska vara noga med spelet mellan vev och lager så att dom inte ligger för tätt.

Mvh

Guran

Petrolheads wrote:Hej

Nu är jag ingen expert på Vespa men har satt ihop ett antal moppemotorer och en del av beskrivningarna låter för mej främmande tex "Montera det nya 'normala' lagret på veven, kom ihåg att det ska vara ett spel mellan vevhalvan och lagret på nån mm"
När man sätter ihop en 2-taktare så är det jätteviktigt att man schimsar in veven så allt sitter där det är tänkt. på Zundapp och Sachs är det 0,1mm spel som gäller. Om man har ett större spel riskerar man att veven eller lagrena flyttar på sig och man kan få förstörda lagerlägen, skinkor som tar i vevhuset (som ovan) etc...Detta pga att primärdrevet är sneskuret och belastar veven i sidled under accelaration och motorbroms.
På motorer med sk magnetlager (lagret är delbart) så är det superviktigt att inner och ytterring hamnar med rättspel annars glappar även ett nytt lager.
MEN detta gäller moppe och jag vet inte hur Vespan är konstruerad...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Jo, absolut. Jag trodde vi diskuterade -idragande- av lager. Inte påpressning på vev.

/G

mavio wrote:
Hedge wrote: När man drar i ett lager så är det ju väldigt viktigt att endast belasta YTTER-ringen (inte innerringen som skrevs tidigare), annars löper man risk att paja lagret direkt.
Det beror ju på om lagret ska i motorhalvan eller på veven.
Post Reply