Vad sägs om detta till min Primavera?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Fredrick
Lärling
Lärling

Vad sägs om detta till min Primavera?

Post by Fredrick »

Racing cylinder Malossi 136 (direct or crankshaft intake)

Carburetor kit Malossi 25 mm (direct intake)

Racing exhaust Simonini.

Detta blir ett 180° - kit.

Tänkte jag skulle köra detta UTAN nytt tändsystem, koppling och vev.

Till vilka varv hänger brytarsystemet med?

Tror ni det kommer funka?

Annars så får man väl gasa tills det rasar och sen köpa massa nytt godis.

:smile:
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Vad sägs om detta till min Primavera?

Post by Hedge »

Tja, du kan ju prova, men orginalkopplingen kommer slira direkt med det kitet, och du löper stor risk att veven kommer gå av. Så just tändsystemet är nog ditt minsta problem.

Jag skulle åtminstone byta till en starkare kopplingsfjäder och nya lameller. Veven håller nog, men inte i längden.

Orginalsvänghjulet är tungt, och har svårt att matcha den högvarviga cylindern. Det finns numera ett HP4-svänghjul som passar på orginalveven (smala konan) och det gör STOR skillnad jmft med orginal.

Vill du ha elektronisk tändning, så kan du byta till ET3-tändning, passar rakt på, men ett nytt svhjul behövs. Fortfarande 6v, men du slipper brytarna.

Mvh

Guran

Fredrick wrote:Racing cylinder Malossi 136 (direct or crankshaft intake)

Carburetor kit Malossi 25 mm (direct intake)

Racing exhaust Simonini.

Detta blir ett 180° - kit.

Tänkte jag skulle köra detta UTAN nytt tändsystem, koppling och vev.

Till vilka varv hänger brytarsystemet med?

Tror ni det kommer funka?

Annars så får man väl gasa tills det rasar och sen köpa massa nytt godis.

:smile:
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

Är detta seriöst nu, att vev kan gå av och koppling kommer garanterat slira, vespan kommer svara dåligt med det tunga svänghjulet, brytarsystem är kass och klarar aldrig hänga med osv osv.
Är detta saker som hänt folk eller är det spekulationer?

Som sagt, är detta saker som är regel snarare än undantag, eller är det bara försäljningsknep hos dom olika trimmfirmorna, för att sälja så mkt godis som möjligt?

Ps. Jag litar på ditt ord hedge. Tycker bara det låter så himla extremt :) Ds.
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Flera deltagare i racingcirkusen har blivit omkörda av sitt svänghjul när veven med klena konan har brustit. Ska man trimma smallframe vill man ha ett lättat svänghjul, leendet blir sååå mycket bredare! Ett brytartändsystem hänger med skapligt upp till 6-7 000 rpm, men du vill väl betydligt högre (8-10 000 rpm?), det är ju där uppe som det verkligen händer!

Lycka till, och varning för att mycket vill ha mer...
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det är seriöst, och inget hämtat från några trimkataloger.

Trimmar du extremt (vilket du gör, du går från 4 häst till kanske 15 eller mer hästar, rätt stor procentuell effektökning...) så får du vara beredd på extrema motorras också, om du inte kitar upp delarna i motorn. Dom är avpassade för orginaleffekten.

Kopplingen på primaveran är en svag länk, den kan du få att slira mycket lätt, det räcker med en smula bondtrim. Min slirade som satan med en uppfräst orginalcylinder och en Polinibanan, och det är inte ens i närheten av det du tänker sätta på.

Som Dartman också sagt, det har hänt att originalveven gått rakt av hos dom som trimmat hårt och använt orginalsvhjul + vev. Den pallar helt enkelt inte med den högre effekten.

Vad gäller brytare så har jag dom kvar på min primmy, och den har jag varvat som tusan dom race den varit med i, och den har aldrig missat ett slag. Så antingen varvar jag för lite, eller så är dom väldigt väl inställda. Andra har haft stora problem med dom när trimmet varvat hårt.

På detta forumet är det ganska sällsynt med spekulationer kring just Lambretta och Vespatrim, dom flesta här har gått den hårda vägen och har under många år skurit sig fram till den kunskap som dom delger andra här.

Mvh

Guran

Fredrick wrote:Är detta seriöst nu, att vev kan gå av och koppling kommer garanterat slira, vespan kommer svara dåligt med det tunga svänghjulet, brytarsystem är kass och klarar aldrig hänga med osv osv.
Är detta saker som hänt folk eller är det spekulationer?

Som sagt, är detta saker som är regel snarare än undantag, eller är det bara försäljningsknep hos dom olika trimmfirmorna, för att sälja så mkt godis som möjligt?

Ps. Jag litar på ditt ord hedge. Tycker bara det låter så himla extremt :) Ds.
Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

Tackar så mkt för era svar.
Mkt väl utformade som vanligt.

Till Hedge :

Visste inte hur jag skulle formulera mig för att det inte skulle framstå "tyket" och otrevligt.
hoppas det inte uppfattades så av dig utan att det framstod som jag menade det.

Är nämligen bara en glad och frågvis amatör som är mkt sugen på kunskap.

Får väl surfa runt och se lite vad det finns för olika bra lösningar till min koppling och svänghjul hos dom olika återförsäljarna.

tack
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Äsch, jag kanske överreagerade. Men jag ville vara tydlig med att det inte sitter 'jacka kolven genom insuget'-trimmare här, tvärtom.

Kanske ska tillägga att med det inte är sagt att JAG på nåt sätt överglänser någon annan, jag är mest pratsjuk. Det finns gott om folk här som med råge spöar min mina modesta kunskaper.

Om du kollar den här tråden:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1448

...så ger det en fingervisning om hurpass seriösa forumtrimmarna kan vara. Om inte annat, så är det mycket snygga och instruktiva bilder.

Så, fortsätt gärna vara nyfiken och fråga. Då slipper du många problem.

Mvh

Guran

Fredrick wrote:Tackar så mkt för era svar.
Mkt väl utformade som vanligt.

Till Hedge :

Visste inte hur jag skulle formulera mig för att det inte skulle framstå "tyket" och otrevligt.
hoppas det inte uppfattades så av dig utan att det framstod som jag menade det.

Är nämligen bara en glad och frågvis amatör som är mkt sugen på kunskap.

Får väl surfa runt och se lite vad det finns för olika bra lösningar till min koppling och svänghjul hos dom olika återförsäljarna.

tack
Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

Kommer man åt att byta koppling utan att klyva motorn?

Vet du på rak arm en bra koppling man kan byta till?

Skall man byta hela alltet eller räcker det med fjädrar?
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Ja, du kan byta koppling utan att dela motorn. Plocka bort ljuddämparen och bakdäcket, sen lossar du de tre muttrarna som håller bromsskölden och är det fritt fram att lossa luckan som täcker kopplingshuset. Tänk på att en av bultarna som håller luckan är längre än de andra (har för mig att det är den som är längst ner till vänster) och skall sitta på samma ställe när du monterar på luckan.

Du behöver en kopplingsavdragare för att få loss kopplingen och en kopplingskompressor för att dela kopplingen.

Om du byter lameller så ska dessa ligga i oljebad (rak SAE30) i ett dygn innan du monterar de och börjar köra.

Till V50 är det vanligast att man byter till en fyrskivig koppling med förstärkt fjäder, vet inte vad för koppling som sitter i en primmy men det är väl troligt att samma koppling funkar för dig.

http://www.scooterhelp.com kan du hitta alla dess beskrivningar hur du byter diverse grejer på Vespan. Har nog använts av de flesta här inne någon gång.
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Tjenare,

Om du skall montera malossi och annat godis så skulle det nog vara bra att klyva motorn och byta lager, packboxar, växelkors och andra slitdelar.

Plus att du då har en ypperlig möjlighet att matcha malossin till blocket och byta vev..

nicke
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Japp, kopplingen sitter under en trekantig lucka bakom bakhjulet. Man svär minst om man tar bort avgassystem och bakhjul samt lossar bakstötdämparen så att man kan hänga ner motorn. Du behöver en avdragare och en kopplingskompressor för att få av resp. isär kopplingen.

Du behöver inte byta hela kopplingen, det räcker förmodligen med nya lameller och en förstärkt fjäder. Både Polini och Malossi har såna till Primavera. Det är bara en fjäder i kopplingen.

Men - hur mår resten av motorn? Är lagren fräscha? Veven? Är det gamla lager som sitter i från 60-talet, så kommer du antagligen få problem med dom. Hur mår växellådan - växelkors, nållager och så vidare? Tänk på att effekten troligen kommer öka med mer än 200%,eventuellt slitage kommer ganska snabbt att kunna bli kritiskt.

Jag tror att du måste vara grundlig om du ska trimma såpass mycket som du säger, och det inkluderar en grundlig motorrenovering + byte av kända svaga delar. Malossit har ett rykte om sig att vara en riktig krutdurk så då vill det till att motorn kan svara på effektuttaget.

Mvh

Guran

Fredrick wrote:Kommer man åt att byta koppling utan att klyva motorn?

Vet du på rak arm en bra koppling man kan byta till?

Skall man byta hela alltet eller räcker det med fjädrar?
Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

Tänkte jag byter hela kopplingen och slipper köpa massa vertyg för att sära och sätta ihop lammeler m m, kommer kännas bättre med helt ny komplett koppling.

Skiljer ju bara några 100 i pris.

Finns det några mer kända svaga delar som man borde kolla över?

Tror motor är renoverad -00, men vet inte säkert eller vad som då blev gjort, men det stod någonting om det i ett gammalt MHRF protokoll jag fick med när jag köpte den.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Du behöver kopplingsavdragaren även om du köper helt ny koppling, men du slipper förstås konstruera/köpa en kopplingskompressor. Det är dock ändå inte fel med en komplett koppling :)
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Ett par hylsor och ett skruvstäd är en billig kompressor (om man ändå har dom). När vi fick kopplingsproblem på första Saunarun lånade jag en skruvtving av några byggjobbare intill, funkade bra det med...
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Är det reedventil och allt med till malossi förgasarkittet? Så allt man behöver för ett fungerande reed är cylinderkittet och förgasarkittet?
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Hur går det för dig?
Post Reply