Vietnam?
Vietnam?
Tjena!
jag kollade runt lite på nätet efter nån fin vespa att så småningom införskaffa och snubblade över www.powderscooter.com.
så jag undrar bara är det för det första nån mening att över huvud taget köpa en vespa från vietnam? och i så fall är det nån som har erfarenhetar av powderscooter?
mhv/
danne
jag kollade runt lite på nätet efter nån fin vespa att så småningom införskaffa och snubblade över www.powderscooter.com.
så jag undrar bara är det för det första nån mening att över huvud taget köpa en vespa från vietnam? och i så fall är det nån som har erfarenhetar av powderscooter?
mhv/
danne
Förhoppningsvis blivande Vespa åkare.
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Oftare hör man hemska problemhistorier än de som fått bra exemplar.
Jag mekade en hoj där vi fick byta hela motorn, förgasaren och hela framsvingen eftersom det som satt på var rena skrotet. Är man inställd på sådant kan det vara OK men man har i allmänhet väldigt lite koll på vad man får.
Powder scooters är inga jag känner till
mvh/HB
Jag mekade en hoj där vi fick byta hela motorn, förgasaren och hela framsvingen eftersom det som satt på var rena skrotet. Är man inställd på sådant kan det vara OK men man har i allmänhet väldigt lite koll på vad man får.
Powder scooters är inga jag känner till
mvh/HB
Tjena!
i nuläget är Vietnam nästan damsuget på klassiska scootrar i bra skick och dessutom finns det i princip inga nya reservdelar i landet och importera nya är dyrt, 100% skatt så det sker ej, om du köper scooter av en ej känd handlare kan du räkna med att få skrot.
Var i helgen och åkte runt hos flera av de ökända handlarna, testade också några scootrar som skulle vara nyrenoverade.
Sicka skämt.
http://soulscooter.com/bilder/vietnam/p ... %20057.htm
Saigonscooters är dock bra, men dyra av förekommen anledning.
Om du avser att handla från PowderScooter, kolla upp dessa mer än en gång innan du betalar ngt.
i nuläget är Vietnam nästan damsuget på klassiska scootrar i bra skick och dessutom finns det i princip inga nya reservdelar i landet och importera nya är dyrt, 100% skatt så det sker ej, om du köper scooter av en ej känd handlare kan du räkna med att få skrot.
Var i helgen och åkte runt hos flera av de ökända handlarna, testade också några scootrar som skulle vara nyrenoverade.
Sicka skämt.
http://soulscooter.com/bilder/vietnam/p ... %20057.htm
Saigonscooters är dock bra, men dyra av förekommen anledning.
Om du avser att handla från PowderScooter, kolla upp dessa mer än en gång innan du betalar ngt.
förutom kvalitet på fodonet/renoveringen är det några saker att tänka på:
-frakt (är säkert specad på säljarens hemsida)
-tull (går att räkna ut, men kräver att man kollar med tullverket då det kan bli dyrt)
-inregistrering i sverige. går det? finns de papper som behövs? har fordonet äkta (rätt) chassiekod/ramnummer? har modellen funnits i sverige?
-frakt (är säkert specad på säljarens hemsida)
-tull (går att räkna ut, men kräver att man kollar med tullverket då det kan bli dyrt)
-inregistrering i sverige. går det? finns de papper som behövs? har fordonet äkta (rätt) chassiekod/ramnummer? har modellen funnits i sverige?
Federico
Såg en liten farbror i Vietnam som var proffs på chassinummer... tog honom två dagar att för hand knacka till ett chassinummer.Federico wrote:-inregistrering i sverige. går det? finns de papper som behövs? har fordonet äkta (rätt) chassiekod/ramnummer? har modellen funnits i sverige?
F.Ö. brukar de flesta 'gs' få samma nummer, vilket ju kan leda till lite olustigheter.
En kille här i Finland har "hjälpt" folk att importera från Powderscooter. Han beskriver och berömmer firman från källare till takåsen. Ersättningsdelar har kommit på en vecka och säljaren har varit sååå ledsen för eventuella problem. Och maskinerna har fungerat underbart!
Vi andra har varit mindre roade av berömmet. Vesporna har varit sådana typiska modellhybrider med gula tassar och färgen allt annat än typiskt orginal. Karamellfärg och My Little Pony stil. T.ex. en svart Sprint som var en slags 50-tals hopkok med lampa på skärmen och PX-matta... Inget som ens påminner om orginal. Och av någon underlig anledning så säljs de vidare efter en sommar/ett år på nacken. För horribla pris typ 3500-5000 euro. Och kan ni tänka er: Inget ord om Vietnamimport i färsäljningsannonsen! Däremot nog pompösa beskrivningar om helrenoverade maskiner och klassiker, osv.
När vi frågat om hur reparationer och underhåll skall fortsätta på de här vietnameserna så hänvisas man bums till att reservdelar kommer med posten med utmärkta anvisningar. Tjusigt, men hur har folk då tänkt att man skall göra, när man inte vet vad problemet är? Maila i några månader med firman tills problemet hittas, kanske? Skicka Vespan tillbaka för underhåll? Rulla hybriden till någon firma eller kompisens kompis, som inte vill röra den, och tigga på sina bara knän?
Oftast är det ju mänskor, som inte har ett hum om teknik eller om Vespor överhuvudtaget, som nappar på de här annonserna: Härligt! En Vespa som man inte behöver underhålla när den är nyrenoverad! Målfärgen glänser! Bara att tuta och köra.
Vi andra har varit mindre roade av berömmet. Vesporna har varit sådana typiska modellhybrider med gula tassar och färgen allt annat än typiskt orginal. Karamellfärg och My Little Pony stil. T.ex. en svart Sprint som var en slags 50-tals hopkok med lampa på skärmen och PX-matta... Inget som ens påminner om orginal. Och av någon underlig anledning så säljs de vidare efter en sommar/ett år på nacken. För horribla pris typ 3500-5000 euro. Och kan ni tänka er: Inget ord om Vietnamimport i färsäljningsannonsen! Däremot nog pompösa beskrivningar om helrenoverade maskiner och klassiker, osv.
När vi frågat om hur reparationer och underhåll skall fortsätta på de här vietnameserna så hänvisas man bums till att reservdelar kommer med posten med utmärkta anvisningar. Tjusigt, men hur har folk då tänkt att man skall göra, när man inte vet vad problemet är? Maila i några månader med firman tills problemet hittas, kanske? Skicka Vespan tillbaka för underhåll? Rulla hybriden till någon firma eller kompisens kompis, som inte vill röra den, och tigga på sina bara knän?
Oftast är det ju mänskor, som inte har ett hum om teknik eller om Vespor överhuvudtaget, som nappar på de här annonserna: Härligt! En Vespa som man inte behöver underhålla när den är nyrenoverad! Målfärgen glänser! Bara att tuta och köra.
utseendet och stilen på "renoveringen" ser man ju redan innan man köper, det är väl ingen som köper en sådan och tror att det är 100% original (eller!?). Tycker att det är extremt ovanligt med perfekt originalrenoverade scootrar till salu hos europeiska säljare också, troligtvis ingen som vill betala för det. Det handlar ju också om smak som vanligt, asienrenoveringarna ser ut som karameller och tilltalar säkert fler än en gråblå originalvespa. själv föredrar jag den gråblå.vespaco wrote:Karamellfärg och My Little Pony stil. T.ex. en svart Sprint som var en slags 50-tals hopkok med lampa på skärmen och PX-matta... Inget som ens påminner om orginal.
Federico
Nu skall ni inte tro alltför mycket om allas kunskap, det finns minsann en massa mänskor som helt blåögt ramlar i sådana här fällor. Speciellt på våren när körfebern stigit. Som sedan besviket säger att de aldrig förstod och att ingen varnade dem. Den här fina sprinten reklamförs som en fin och snygg klassiker, inte ett pip om att det inte är en sprint eller någon annan existerande modell. Fast vad vet jag, ramen kanske härstammar från en sprint? Med ordet klassiker förstår jag att det är en existerande modell och inte ett sammelsurium av påhitt:
http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=530204
Registerskylten som nämns i annonsen hör inte ens till Vespan, någon i finska forumet har kollat upp det för skojs skull...
http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=530204
Registerskylten som nämns i annonsen hör inte ens till Vespan, någon i finska forumet har kollat upp det för skojs skull...
Shit sicket pris!vespaco wrote:http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=530204
Säljaren kanske gör 20000SEK på den!
såg precis; är inte denna väldigt lik?calle wrote:Shit sicket pris!vespaco wrote:http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=530204
Säljaren kanske gör 20000SEK på den!
http://soulscooter.com/bilder/vietnam/p ... %20066.htm
Tycker mig se en viss likhet...
En tvillingvespa? Eller kanske rentavt det är en vietnamesisk sprint! Jag har kanske inte bara förstått det och anklagar helt fel den för att inte motsvarar våra sprintar?
Den där är en av de billigare som säljs hos oss. En bilfirma vill ha 4990 för en orange-vit Super. Byte i köp kanske? Ett fynd, köp denna: Superfin! Renoverad så att den motsvarar en ny!
http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=430388

Den där är en av de billigare som säljs hos oss. En bilfirma vill ha 4990 för en orange-vit Super. Byte i köp kanske? Ett fynd, köp denna: Superfin! Renoverad så att den motsvarar en ny!
http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=430388
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Hej
Man är lite blåögd hemifrån också eftersom här brukar scootrarna vara i hyfsat skick maskinellt och slitna i lack/rostiga. Jag hade aldrig sett en motor i samma bedrövliga skick som den vietnammotor jag delade och ändå glänste vespan som om den kom direkt från lackeraren. De nya sadlarna var också riktigt bra. Så man måste väl ställa om hjärnan lite
Kollar man bilderna på t. ex Ebay så anar man inte att allt som ser så fint och välgjort ut har lager ersatta med bronsbussningar, dolda svetsjobb som ser ut som om man lekt med modellera och tvinnade kabelstumpar istället för kontakter/kabelskor.
Visst är de hopplock men egentligen inte värre än vad man gör här hemma ibland, dock ska man ju undvika att kalla dem för original.
Man är lite blåögd hemifrån också eftersom här brukar scootrarna vara i hyfsat skick maskinellt och slitna i lack/rostiga. Jag hade aldrig sett en motor i samma bedrövliga skick som den vietnammotor jag delade och ändå glänste vespan som om den kom direkt från lackeraren. De nya sadlarna var också riktigt bra. Så man måste väl ställa om hjärnan lite

Kollar man bilderna på t. ex Ebay så anar man inte att allt som ser så fint och välgjort ut har lager ersatta med bronsbussningar, dolda svetsjobb som ser ut som om man lekt med modellera och tvinnade kabelstumpar istället för kontakter/kabelskor.
Visst är de hopplock men egentligen inte värre än vad man gör här hemma ibland, dock ska man ju undvika att kalla dem för original.