Motor byte
Motor byte
Jag har en vespa 50r -73 (svensk)V5A1T. Och ska sette på en 50s -67(norsk)V5SA1T, motor. Och får inte helt ihopp de med elen.. På den nya motoren så har jag 5 st ledningar grøn,gul,svart,rød,blå. Och på vespan har jag bara 3st ledningar svart,grøn,rød. Den svenska scootern har ju ikke brems lys,parkerings lys och inte coil. Er det någon som har gjort det hær? Som kan hjælpa litt.... mail:david_calvert78@hotmail.com Tlf:92287837
http://scooterhelp.com/electrics/wiring/V5A1T.pdf
Vet ej hur jag lægger ut bild men her er linken.
Mvh david
Vet ej hur jag lægger ut bild men her er linken.
Mvh david
Heisann David!
Er det slik å forstå at du har tenkt å kjøre moped uten bremselys?
Hadde det ikke vært like greit å montere lampe med bremselys, parklys og coil, sammen med nytt ledningsnett? (evnt et gammelt som noen sikkert har liggende)?
Jeg hadde ikke villet hatt en 1,5tonns Passat i røven når jeg bremset...
Hilsen Ø
Er det slik å forstå at du har tenkt å kjøre moped uten bremselys?
Hadde det ikke vært like greit å montere lampe med bremselys, parklys og coil, sammen med nytt ledningsnett? (evnt et gammelt som noen sikkert har liggende)?
Jeg hadde ikke villet hatt en 1,5tonns Passat i røven når jeg bremset...
Hilsen Ø
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Oj - jag tror jag tog mig vatten över huvudet när jag försökte svara på detta, men jag ska försöka tolka schemat vidare...
Med blå mot svart menar jag iallafall att du sätter ihop den med den svarta i kopplingsdosan (på samma skruv som svart = jord).
Jag ändrar mig om den gröna, ser ut på ditt schema som grön ska ligga jordad utom när man tutar, i så fall blir det gul från motorn mot grön från ramen och grön från motorn mot jord (svart från ramen), men jag kan inte säga säkert utan att veta hur "handlebar-switchen" är beskaffad på norsk V50
Någon som har en norsk V50 (svint1?) kanske kan verifiera att grön i kopplingsboxen är jordad normalt (noll resistans mot svart)?
Med blå mot svart menar jag iallafall att du sätter ihop den med den svarta i kopplingsdosan (på samma skruv som svart = jord).
Jag ändrar mig om den gröna, ser ut på ditt schema som grön ska ligga jordad utom när man tutar, i så fall blir det gul från motorn mot grön från ramen och grön från motorn mot jord (svart från ramen), men jag kan inte säga säkert utan att veta hur "handlebar-switchen" är beskaffad på norsk V50

Någon som har en norsk V50 (svint1?) kanske kan verifiera att grön i kopplingsboxen är jordad normalt (noll resistans mot svart)?
Hej
Vespan är svensk,som har det här elschemat,men motorn har det andra elschema.
http://picasaweb.google.com/crispin.dic ... 5420480610
Mvh david
Mvh david
Hej!david78 wrote:Hej
Mvh david
Jo, jag har samma schema för ramen i min svenska instruktionsbok, men jag blir inte riktigt klok på hur din motors gula och gröna är tänkta att kopplas, förmodligen funkar vilken som, antingen gul från motor till ramens gröna, eller grön från motorn till densamma. Du får prova vilken av grön och gul som ger bästa lyset, den andra kan du förmodligen med gott samvete bara isolera, som freddarok säger!
Så är det ju på primmyn, men jag blev inte klok på schemat http://scooterhelp.com/electrics/wiring/V5A1T.pdf, det framgår inte vad den gula är till för, som det gör på primmy-schemat. Fast det verkar ju, nu när du säger det, logiskt att de skulle använda samma färg för samma saker på de olika maskinerna, så du har säkert rätt! Grön borde vara den med mest krämfreddarok wrote:Den gula har ju aningens mindre krut i sig eftersom den bara ska ge ström till "parkeringsljuset" och bakljuset, men det lyser nog som sagt hur man än gör!

Ok då ska jag testa de här.
Tack så mycket för att ni tar er tid till att svara.
Jag har en fråga till.
När man ska ta av sväng hjulet, är det inte så att när du skruvar ut muttern så pressas sväng hjulet ut, men min "bricka" som ska göra att den pressas ut hoppar ur gjengan?? Finns det något annat sätt??
Mvh David
Tack så mycket för att ni tar er tid till att svara.
Jag har en fråga till.
När man ska ta av sväng hjulet, är det inte så att när du skruvar ut muttern så pressas sväng hjulet ut, men min "bricka" som ska göra att den pressas ut hoppar ur gjengan?? Finns det något annat sätt??
Mvh David
Du menar att låsringen inte vill stanna i sitt spår när du ska dra av svänghjulet? Det sitter väl ingen gänga invändigt i svänghjulet utan är väl ett enda spår för låsringen? Prova att byta till en fräsh låsring och göra rent spåret ordentligt innan du sätter dit den, dra sedan försiktigt tills muttern stoppar mot låsringen, ge sedan lednyckeln ett distinkt men inte överdrivet hårt slag med en träklubba så brukar det lossna. Vill låsringen ändå hoppa ur kan spåret vara väldigt slitet, kanske kan du förbättra det försiktigt med en dremmel?
Är det gängor invändigt i svänghjulet skall man använda en svänghjulsavdragare istället (fast då finns där ingen låsring), det är (har jag numera lärt mig) samma avdragare som till PX.
Misslyckas allt annat kanske det går med en lagom stor kloavdragare, men ta det försiktigt så du inte drar svänghjulet snett på konan, se vidare denna tråd!
Är det gängor invändigt i svänghjulet skall man använda en svänghjulsavdragare istället (fast då finns där ingen låsring), det är (har jag numera lärt mig) samma avdragare som till PX.
Misslyckas allt annat kanske det går med en lagom stor kloavdragare, men ta det försiktigt så du inte drar svänghjulet snett på konan, se vidare denna tråd!