Du kan inte stirra dig blind på hur mycket högre utväxlingen blir i teorin. Även om den BÖR går fortare så betyder inte det att den KOMMER gå fortare då motorn fortfarande är oförändrad. Den högre utväxlingen innebär ju att belastningen på motorn blir högre.
Det kan säkert bli så att din 2a växel blir mer användbar, men du riskerar att få en 3a som inte klarar av någon högre belastning = flitigt växlande mellan tvåan och trean.
Jag kommer själv ihåg när jag i 15års åldern körde runt på en Honda MT5 som jag drevade om för att få en högre toppfart. Toppfarten blev högre när förhållandena var de rätta men den var inte rolig att köra i motvind. Att den sen gick sämre än original när farsgubben skulle ta en sväng för att kolla så jag inte trimmade den var ju resultat av att den högre utväxlingen belastade motorn mer samtidigt som farsan vägde mer än mig
Norton wrote:nja, den gör 40 i de förhållanderna redan idag.
35 är mer på plan asfaltsväg en vindfri dag.
men vad betyder en den 14%-iga högre utväxlingen i praktiken?
då jag redan har en stirrig 2:a växel som varvar iväg snabbt som hundan, borde inte den 14%-iga utväxlingen i sådana fall vara något jag kan kosta på mig? (och som kanske i sådana fall skulle ge mig balans till växlarna?)
ok, får väl köra på nya 9" tums så långe då, kan inte vänta med däcken då de är torrslitna som sjutton. vågar inte åka längre än 1 km i rädsla för punka.