Primavera133 & Rally210

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
primavera133
Administrator
Administrator

Primavera133 & Rally210

Post by primavera133 »

Image

Mina små ögonstenar. Primaveran har förutom tjuvluftproblem en Polini 130-cylle (trodde det var 133 tills jag kollade lite nogrannare... satt på när jag köpte den =) och elektronisk tändning från en APE. Inte särskilt vråltrimmad alls men jobbar på i 85-90. Bilden är från Run & Grill i Varberg i sommras.

Image

Rallyn ska få strokervev och ny Malossi i vinter så den blir pigg igen . :D
Bilden är från hemvägen från Cannonball 2004 med nypt cylinder, extrafet bestyckning på knasaren och styv kuling i motvind. Gick marginellt fortare än en otrimmad Vespa 50... Men fika i Halmstad var ju trevligt. 8)

/JM
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Fina maskiner du har.... :)
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Fin Primavera och Rally! Vore trevligt med några fler bilder på båda två. Vad är gjort på Primmyn?

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Ja, mer bilder på Primmyn, jag har bara sett den i sitt tidigare utförande som inte var lika upphetsande....

Federico
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Jag ska försöka ta lite mer bilder åt er, jag hade visst dåligt med bilder på mina egna fordon i datorn. Desto fler på andras snyggingar... :)

Primman har som sagt en Polini 133-cylle på som satt på när jag köpte den. Sen lade spolen för bromsljuset av. Att köpa en ny spole var tydligen otänkbart, tydligen någon unikt specialvariant för svenska vespor av årsmodell -81 (hört den förut, anyone?) så för att riktigt overdo it bytte jag till elektronisk tändplatta och drog om alla strömkablar. hepp! Antagligen skulle detta kunna innebära lite högre toppfart men ännu så är förgasaren feginställd pga segdragna problem med tjuvluft vid insugsröret.

Annars är det matt sprayburkslack, röda pulverlackade fälgar och vita
Sava-däck. Hemmagjord sadel med vit paspoal och röd flake-vinyl:P

/JM
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

EDIT: Garage fixat.

/Jonas Myrenås

--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Kul att hufudstaden får tillökning med coola scooterister!

/H
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Image

Första cruisingen i hufvudstaden. Tack Mr Bergfors för fotot.

/JM

--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Malossit på Rallyn spikade vid 95 trots låg temperatur på avgastempmätaren. När jag tog av toppen så såg jag att pajaspackningen från SIP hade gått sönder. 1,5 mm av papper var kanske aldrig någon bra idé. En tunn liten speta från metallkanten som packningen hade stack in i cylinderrummet. Kan den ha blivit glödvarm och antänt gaserna i förväg, därav knackningarna?

Jag har i alla fall köpt ett kallare tändstift, körde på B8HS men nu får det bli B9HS. Hoppas den fortsätter att starta lika bra som hittils. Man blir alltid extra glad om Vespan startar på andra kicken (att påstå att den alltid startar på första måste vara lögn...)

Dessutom hade den i original 1,5 mm tjocka packningen (jag kör ju stroker-vev) komprimerats till ca exakt 1 mm. Jag tyckte nog att det var ganska bra komp i kicken :smile: Som tur var visade sig tändningen stå väldigt snällt på 14 grader. Ibland mäter man fel åt rätt håll...

Nåväl, jag behöver en ny bättre packning. Ingen som råkar ha en över i Stockholmstrakten, så man kan få ta en tur i helgen?

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Fräs till ett schims av 1.5mm aluminum och lägg mellan topp och cylinder. Det gör du lätt med en Dremel, aluminiumplåt köper du på Clas Ohlson - dyrt men bekvämt.

Mvh

Guran

primavera133 wrote:Malossit på Rallyn spikade vid 95 trots låg temperatur på avgastempmätaren. När jag tog av toppen så såg jag att pajaspackningen från SIP hade gått sönder. 1,5 mm av papper var kanske aldrig någon bra idé. En tunn liten speta från metallkanten som packningen hade stack in i cylinderrummet. Kan den ha blivit glödvarm och antänt gaserna i förväg, därav knackningarna?

Jag har i alla fall köpt ett kallare tändstift, körde på B8HS men nu får det bli B9HS. Hoppas den fortsätter att starta lika bra som hittils. Man blir alltid extra glad om Vespan startar på andra kicken (att påstå att den alltid startar på första måste vara lögn...)

Dessutom hade den i original 1,5 mm tjocka packningen (jag kör ju stroker-vev) komprimerats till ca exakt 1 mm. Jag tyckte nog att det var ganska bra komp i kicken :smile: Som tur var visade sig tändningen stå väldigt snällt på 14 grader. Ibland mäter man fel åt rätt håll...

Nåväl, jag behöver en ny bättre packning. Ingen som råkar ha en över i Stockholmstrakten, så man kan få ta en tur i helgen?

/JM
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Clabbe O kanske får ett besök. Jag var på lunchen igår på Lundqvist Maskin & Verktyg AB som ligger bredvid jobbet. Kan rekomenderas för alla verktygsfetischister, de verkade ha allt!

Dock sålde de bara plåt i sjok om 1*2 meter...

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Har köpt en ny kamera som behövde testas. Vädret var kallt (+5), lite mulet men ändå fint nog för en halvlång tur. Det blev Skogskyrkogården, stockholm kallar revisited, och en sväng ut mot Gustavsberg-hållet.

Image

fler bilder på:
http://www.flickr.com/photos/15622049@N ... 585733380/

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Snyggt! Ser ut som en trevlig tur.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

Nice bilder Jonas!
Äre min kille Charlie the Pimp, som kör SS´n?
Finns han med på forumet föresten?

// K
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Det är Charlie the pimp, aka T5-guy, aka stay-super-gay, aka Lambrettapubens inofficiella fylletaxi-support.

Han är nog inte här på forumet altför ofta.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Post Reply