Nybliven scooterägare presenterar sig

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Nybliven scooterägare presenterar sig

Post by swepett »

Hej, jag heter Svante och jag är scooterist.

I en massa år har jag drömt om min egna Vespa. I min vilda mopedungdom hade jag en Monarkscooter som inte gick många kilometer utan problem men hela tiden har jag känt att en dag får jag min egen riktiga Vespa.

När sommaren tog slut i år fanns det pangar och tid att börja ta körkort för MC. Uppkörning är bokad till 12 november, om inte det har blivit för frostigt då. Tycker Vägverket att det blivit för kallt ställer de in och får jag vänta till mars.

För någon månad sedan såg jag då mitt drömfordon på Tradera. Lite bjudningar senare var den min, en helrenoverad Touring från 1960. Nu står den där, under sin presenning, och väntar dels på mitt körkort, dels på våren.

Mitt liv har förändrats på så många sätt sedan jag tog steget in i scootervärlden. Bara till det bättre förstås. Till exempel:

* Jag läser nästan bara gamla nummer av Scooteristen som jag snikade åt mig på Scooterns Dag i Malmö. När jag surfade runt bland bilder som var länkade från det här forumet fanns det till och med bildbevis när jag står och fyller famnen med kvalitetsliteratur.
* Mitt Facebookberoende har tagits över av surfande på scooterrelaterade sajter. Fast jag är med i ett par Vespagrupper på Facebook också...
* Trots att familjens Renault bara är ett år gammal funderar jag redan på en ny bil, en där man kan få med sig Vespan förstås!
* Jag drömmer om Vespor, lås till Vespor och bilar som kan transportera Vespor.
* Min fru köpte mig en leksaksscooter som jag placerade på instrumentpanelen i bilen så att jag inte glömmer bort vad som väntar i vår (se nedan).
* Trots att jag är helt okunnig när det gäller motorer och mek läser jag friskt på av all kompetent info här i forumet och lär mig en massa, hoppas jag.

Nu ska jag bara övertala bostadsrättföreningen att låna/hyra ut ett extra källarförråd till mig där jag kan förvara och klappa på maskinen hela vintern. Går de inte att övertala kommer jag överväga att använda min roll som ordförande på ett oetiskt sätt. Sen hoppas jag på uppkörningen förstås, och en vääääldigt mild vinter!

Frugans leksaksscooterpresent:
Image

Tack och förlåt,
/Svante
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Precis en likadan leksaks-scooter finns inhuserad i vårat hem, skoj.... Men framför allt skoj att du med din Touring tagit dig in i detta himmelrike.

Välkommen, kamrat!
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Kul skrivet! Man känner också mer än väl igen sig, jag minns tydligt flera sömnlösa nätter när jag inte kunnat koppla bort de små bålgetingarna :)

En touring är aldrig fel - grattis till en fin maskin och välkommen :grin:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Heh, just så börjar det! Välkommen till forumets glada sällskap. Här säkrar man sitt beroendet till utan återvändo. Ja och du skall veta att när den första klassikern kommit, så finns en stor risk att du en dag framöver märker att du äger mer än en... Jo, vi har nu fyra klassiker i vår familj efter att maken tilläts införskaffa sig sin första. Sedan dess har jag också lärt mig köra, skaffat mig en egen och så har vi införskaffat två raringar som vi delar ägande- och underhållsskapet på. :grin: Och som tips att jag inte hade någon som helst aning om att jag skulle drabbas av Vespadille, det började med motsvarande små maskotsköp, precis som din fru gjort! Bara så du vet! :cool:

Och GRATTIS till införskaffandet!
vtwin
Entusiast
Entusiast

Post by vtwin »

Hej Svante och välkommen

Jag är själv både Vespa och Renaultägare (Kangoo Family)

Perfekt bil både att frakta Vespor och Familjen i.
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

Hej Svante!
Du har gjort ett gott val och är på väg
till ett mycket gott liv på små hjul.

// Klingen
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by swepett »