I en massa år har jag drömt om min egna Vespa. I min vilda mopedungdom hade jag en Monarkscooter som inte gick många kilometer utan problem men hela tiden har jag känt att en dag får jag min egen riktiga Vespa.
När sommaren tog slut i år fanns det pangar och tid att börja ta körkort för MC. Uppkörning är bokad till 12 november, om inte det har blivit för frostigt då. Tycker Vägverket att det blivit för kallt ställer de in och får jag vänta till mars.
För någon månad sedan såg jag då mitt drömfordon på Tradera. Lite bjudningar senare var den min, en helrenoverad Touring från 1960. Nu står den där, under sin presenning, och väntar dels på mitt körkort, dels på våren.
Mitt liv har förändrats på så många sätt sedan jag tog steget in i scootervärlden. Bara till det bättre förstås. Till exempel:
* Jag läser nästan bara gamla nummer av Scooteristen som jag snikade åt mig på Scooterns Dag i Malmö. När jag surfade runt bland bilder som var länkade från det här forumet fanns det till och med bildbevis när jag står och fyller famnen med kvalitetsliteratur.
* Mitt Facebookberoende har tagits över av surfande på scooterrelaterade sajter. Fast jag är med i ett par Vespagrupper på Facebook också...
* Trots att familjens Renault bara är ett år gammal funderar jag redan på en ny bil, en där man kan få med sig Vespan förstås!
* Jag drömmer om Vespor, lås till Vespor och bilar som kan transportera Vespor.
* Min fru köpte mig en leksaksscooter som jag placerade på instrumentpanelen i bilen så att jag inte glömmer bort vad som väntar i vår (se nedan).
* Trots att jag är helt okunnig när det gäller motorer och mek läser jag friskt på av all kompetent info här i forumet och lär mig en massa, hoppas jag.
Nu ska jag bara övertala bostadsrättföreningen att låna/hyra ut ett extra källarförråd till mig där jag kan förvara och klappa på maskinen hela vintern. Går de inte att övertala kommer jag överväga att använda min roll som ordförande på ett oetiskt sätt. Sen hoppas jag på uppkörningen förstås, och en vääääldigt mild vinter!
Frugans leksaksscooterpresent:

Tack och förlåt,
/Svante