Bör hjälm användas efter olycka?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Sven Bornemark
Nybörjare
Nybörjare

Bör hjälm användas efter olycka?

Post by Sven Bornemark »

Om en hjälm har fått ett slag mot asfalten vid en olycka, ska hjälmen då kasseras eller kan man fortsätta använda den? Om dom enda synliga skadorna är repor och hack utanpå men hjälmen verkar hel i övrigt, menar jag.

En besläktad tanke: Jag har varit på vippen att tappa hjälmen i garagegolvet när jag låst bågen. Det skulle ju i så fall bli ett fall som påminner om en olycka.

Min flickvän hävdar bestämt att en hjälm som farit i backen aldrig ska användas mer.

Finns det någon undersökning eller annan erfarenhet om detta?
- Sven -
vtwin
Entusiast
Entusiast

Post by vtwin »

En viktig anledning till att en hjälm inte skall användas efter en olycka är att hakbandet eller låset kan ha blivit skadat och utdraget utan att det syns utifrån.

Tillhör man de som kör med hakbandet olåst så kan man lika gärna lämna hjälmen hemma.

Tappar man hjälmen i backen vilket alla har gjort någon gång (tror jag)

så får man bedömma från fall till fall beroende på vilket material hjälmen är tillverkad av och hur stor skadan är.
Är man minsta osäker så är det bästa att köpa ny hjälm även om hjälmen var svindyr, för huvudet är ändå det svåraste att ersätta.

Ha de Björn
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Som jag förstått det så är det framförallt glasfiberhjälmar som inte ska användas efter att ha varit med om smällar, plasthjälmar är tåligare. Fast jag tror att alla hjälmtillverkare oavsett material säger att en hjälm som varit med om en smäll ska kasseras. Givetvis tror jag att lite sunt förnuft kan användas, dvs en hjälm som tappats i golvet borde fungera men om man haft en riktig smäll så kanske man inte ska lita så mycket på den...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

Sven Bornemark in da house:
Om en hjälm har fått ett slag mot asfalten vid en olycka, ska hjälmen då kasseras eller kan man fortsätta använda den?

Som vtwin påpekat så är det inte bara skalet som tar skada då man går i backen med hjälmen på huvudet, det är hakrem, spännen och även frigoliten som är stötupptagande i hjälmen som gör vad det ska göra, skydda det som är fastspännt inuti hjälmen så om du klotat använd INTE hjälmen mer!!! På senare tid har försäkringsbolagen börjat vara mer frikostiga (kanske ska kalla det inte så kortsiktiga) så att om du klotar och hjälmen går i backen brukar du få ut nyvärdet (detta förutsätter att du sparar ALLA kvitton på skyddsutrustningen du köper), du gör en skadeanmälan till ditt bolag och du tar din hjälm till handlaren du köpt den av eller handlare av ditt val tillsamman med en rekvisition från ditt försäkringsbolag för vad du hade köpt den för och sedan plockar du ut en ny hjälm för samma pris eller mer (och lägger själv mellanskilnad), handlaren tar hand om din gamla hjälm, klipper hakbandet (ibland vill bolagen ha spännet tillsammans mend fakturan från oss) och kasserar din gamla hjälm, detta oftast helt utan någon självrisk. Det känns som om detta blivit policy från dom flesta försäkringsbolagen på senare år, detta gäller även ridhjälmar (dock inte som använts på mc eller moped men väl "havremoppe"). Lösningen med att man måste hämta ut en ny hjälm och lämna in sin gamla och inga pengar byter hand gör att det inte kan "fifflas" med och på så sätt ser bolagen till att osäkra hjälmar inte används och att nästa skada inte förvärras av detta....

Har man tappat sin hjälm i backen så är det lite av en bedömningsfråga, hur ser skadan ut??? är man osäker gå till en handlare och be dom kolla den, better safe than sorry. Samma gäller med livslängd på hjälmar, man säger att efter 5 år så ska dom bytas men många tycket att jag anväder den inet så mycket och skalet ser hel OK ut men det är inte skalet i första hand som blir "gammalt", det är den stötupptagande frigoliten innuti som torkar och blir stel & hård, vi har väl alla en sån där favokruka (själv har jag 47 hjälmar på hyllan, kan någon säga fetish) som när man varit ute på en tur med den ser ut som man har mjäll från all torr froglit som flagnar ut....

DP says: Hjälmar ett viktigt skydd för 2-hjulsåkare och där sparar man inte....
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Det är faktiskt så att man tror att frågan är ett skämt!.. :x
Piaggio Skipper 172 -1994
Sven Bornemark
Nybörjare
Nybörjare

Post by Sven Bornemark »

Uttömmande svar, DP! Många tänkvärda ord där. Jag visste inte att försäkringsbolagen har den hållningen, men det låter genomtänkt. Man tackar! :)
k650 wrote:Det är faktiskt så att man tror att frågan är ett skämt!.. :x
Men skratta då! :lol:

Världen är full av faktoider. Som t.ex att man inte bör bada efter man ätit middag, att Kinesiska Muren syns från månen och att det sker en massa olyckor i Bermuda-triangeln. Jag ville ta rda på om det med hjälmar är en faktoid, och jag vet fortfarande inte om så är fallet, eftersom inget av ovanstående har blivit "kliniskt bevisat". Har du problem med det?
- Sven -
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

En hjälm är ett "engångsskydd", har den varit utsatt för hårt fall eller slag ska den kasseras. Man ska inte glömma att ryggskydd är väl så viktigt som hjälm.
Piaggio Skipper 172 -1994
Sven Bornemark
Nybörjare
Nybörjare

Post by Sven Bornemark »

k650 wrote:En hjälm är ett "engångsskydd", har den varit utsatt för hårt fall eller slag ska den kasseras.
Jo, så har vi ju fått höra i alla år. Och jag förstår varför handlare aldrig säger emot; dom vill ju sälja hjälmar.

Det skulle vara ingtressant att se ett ordentligt test, där någon tog reda på hur det egentligen förhåller sej. Kanske något för dom där tjommarna i Mythbusters... :P
- Sven -
Post Reply