Var byta däck i Malmö?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Sven Bornemark
Nybörjare
Nybörjare

Var byta däck i Malmö?

Post by Sven Bornemark »

Jaha, så var det dags att byta framdäck på min Burgman. Var göres detta lämpligen i Malmö? På MC-Huset eller hos en däckhandlare?

Man vill ju helst slippa vänta en halv evighet på att rätt däck ska beställas hem... :roll:
- Sven -
Sven Bornemark
Nybörjare
Nybörjare

Post by Sven Bornemark »

Hej Sven!

(Svarar mej själv här. :wink: )

Jag ringde AutoDäck i Lomma. Dom har bytt däck på mina bilar tidigare, och visst, dom kunde hjälpa mej nu med, sa dom. Sagt och gjort, framdäck av dimensionen "110/90 13" beställdes och två dar senare var jag på plats.

Image

Det krävdes insatser från tre vuxna karlar för att få loss framhjulet och montera tillbaks det på rätt sätt. Monteringen i övrigt var inga problem. Men om man väger dom 260 kr AutoDäck ville ha för monteringen mot den massiva arbetsinsatsen, så var nog detta deras sämsta afär i mannaminne. Men chefen log vänligt i alla fall. :P

Jag bad dom också kika på bakdäcket. Där är gott om mönsterdjup kvar, men den dag jag behöver dyta så bör jag vända mej till en renodlad MC-verkstad, fick jag veta. På min Burgman måste man nämligen montera ner halva hojen vid en sådan operation, och då är en MC-verkstad bättre rustad.
- Sven -
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Det ser så....bekväm ut!

(säger en som lidit i altför många mil på en v50 sadel)
Bara det är gjord av plåt så....
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Ju fler jag ser här på gatorna, och det är många i Rom, desto mer sugen blir jag.

Skulle jag nånsin köpt en maxiscooter, skulle det nog dock blivit en V-Max...
Sven Bornemark
Nybörjare
Nybörjare

Post by Sven Bornemark »

Jag var i Neapel med familjen för två somrar sen, och där kryllar det av scootrar av alla slag. Gosh, det måsta vara Europas mest scootertäta stad! Det var där jag blev inspirerad att skaffa ett sådant fordon.

Vad är en V-Max för något?
- Sven -
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

sven bornemark in da house:
det måsta vara Europas mest scootertäta stad!

Under mina många år fram & tillbaka till Italien så har jag för mig att någon sa att Firenze är den scooter tätaste staden i Europa (räknat per capita), hörde också att i Milano ska det finnas 4 milljoner scooters och en scooteristi dödas varje dag i en scooterolycka, detta var sent 90-tal runt tiden hjälmtvånget infördes, har ett starkt minne av att sitta i kö strax utanför Milano då en donna på en Aprilia Scarabeo kom susande mellan bilarna med flygande hår samtidigt som hon förde en annimerad mobil konversation!!!! Forza Italia....

Jag var igår och provkörde Kymco 2008'or och nu måste jag nog krypa till korset och erkänna att dom är ikapp Italienarna, nya Xciting 500i med insprutsmotor susade fram på nya motorvägen vid Uppsala i 160kph utan att svettas och lyckades pressa upp den i 170blås, stadig som ett lok!!!! Dessutom var den bekväm att sitta på (kändes mest som man satt i den), vindrutan var perfekt för mina 177cm och den kändes väldigt liten och smidig, väghållning var helt perfekt och det gick att lägga ner och dra på riktigt bra genom alla nya rodeller runt Uppsala. People 251i, även den med sprutmotor, stora 16" hjul och en mer modern look än den gamla People 250 var också en njutning, bra fart och en ljuvlig motor. Fick dock inte testa den nya 700cc paralelltwinnen då den tydligen inte var färdig ännu men den ska bli kul att få bekanta sig med under våren. Xciting 500i är en höjdare för den som vill ha en "långdojja" som även går att toura med, People 250i känndes helt OK men bland höghjulingar är det fortfarande Aprilia Sacarabeo 200cc som gäller i min bok, den är den trevligaste PVC'n på hjul. Kul att alla börjar satsa på insprutmotorer, dom är soppasnåla, miljövänliga och funkar så bra ihop med en variomatic....

DP says: Tror han menar Yamaha T-Max, V-max är väl så långt från scooter som man bara kan komma....
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Kan mkt väl vara T-max jag menar ;)
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

DP wrote:sven bornemark in da house:
det måsta vara Europas mest scootertäta stad!

Under mina många år fram & tillbaka till Italien så har jag för mig att någon sa att Firenze är den scooter tätaste staden i Europa (räknat per capita), hörde också att i Milano ska det finnas 4 milljoner scooters och en scooteristi dödas varje dag i en scooterolycka, detta var sent 90-tal runt tiden hjälmtvånget infördes, har ett starkt minne av att sitta i kö strax utanför Milano då en donna på en Aprilia Scarabeo kom susande mellan bilarna med flygande hår samtidigt som hon förde en annimerad mobil konversation!!!! Forza Italia....

Jag var igår och provkörde Kymco 2008'or och nu måste jag nog krypa till korset och erkänna att dom är ikapp Italienarna, nya Xciting 500i med insprutsmotor susade fram på nya motorvägen vid Uppsala i 160kph utan att svettas och lyckades pressa upp den i 170blås, stadig som ett lok!!!! Dessutom var den bekväm att sitta på (kändes mest som man satt i den), vindrutan var perfekt för mina 177cm och den kändes väldigt liten och smidig, väghållning var helt perfekt och det gick att lägga ner och dra på riktigt bra genom alla nya rodeller runt Uppsala. People 251i, även den med sprutmotor, stora 16" hjul och en mer modern look än den gamla People 250 var också en njutning, bra fart och en ljuvlig motor. Fick dock inte testa den nya 700cc paralelltwinnen då den tydligen inte var färdig ännu men den ska bli kul att få bekanta sig med under våren. Xciting 500i är en höjdare för den som vill ha en "långdojja" som även går att toura med, People 250i känndes helt OK men bland höghjulingar är det fortfarande Aprilia Sacarabeo 200cc som gäller i min bok, den är den trevligaste PVC'n på hjul. Kul att alla börjar satsa på insprutmotorer, dom är soppasnåla, miljövänliga och funkar så bra ihop med en variomatic....

DP says: Tror han menar Yamaha T-Max, V-max är väl så långt från scooter som man bara kan komma....
Jag var i Firenze på jobb för en vecka sedan.
Praktiskt taget alla gator ser ut som bilden här under:

Image
Sven Bornemark
Nybörjare
Nybörjare

Post by Sven Bornemark »

Ha ha, dom är scooter-tokiga, italienarna! :D

Fin bild!
- Sven -
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Vädret är, till skillnad för oss, deras stora fördel.
Även om vi ville så skulle vi inte kunna.

Bara att önska efter lite mer global warming!
Bara det är gjord av plåt så....
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Vädret..? Tja, idag var det nog inte mer än 25 grader som mest, och växlande molnighet. Nu, kl 22, är det tämligen kallt, 15 grader säger termometern men jag tror det är kallare :(
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

victor wrote:Vädret..? Tja, idag var det nog inte mer än 25 grader som mest, och växlande molnighet. Nu, kl 22, är det tämligen kallt, 15 grader säger termometern men jag tror det är kallare :(
Det är luftfuktigheten som gör att det känns så kallt.
Dåligt isolerade hus gör inte saken bättre.
Trodde jag skulle dö när jag bodde i studentrum i Perugia, med ca 15 grader inomhus på vintern.
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Såg videosnuttar från Hanoi och Saigon i Vietnam.......det måste utan tvekan vara det mest scooter täta landet.... :grin:
Piaggio Skipper 172 -1994
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

För att hoppa tillbaka i tråden :wink:

Bröderna Hörberg ute i Löddeköpinge brukar vara bra på det mesta kring MC-däck, både vad gäller service och pris

mvh/HB
Sven Bornemark
Nybörjare
Nybörjare

Post by Sven Bornemark »

henrikborjeson wrote:Bröderna Hörberg ute i Löddeköpinge brukar vara bra på det mesta kring MC-däck, både vad gäller service och pris
Ah, tack för det! Då ska jag vända mej dit nästa gång det blir dags.
- Sven -
Post Reply