Glappande bakhjul?
Glappande bakhjul?
Hej!
Besiktningsmannen tyckte att mitt bakhjul glappade för mycket.
Några tips på hur jag bör angripa problemet? Det är en GL150 -65.
/joakim
____________________________
Ganska ruffig Vespa 50R -75
Besiktningsmannen tyckte att mitt bakhjul glappade för mycket.
Några tips på hur jag bör angripa problemet? Det är en GL150 -65.
/joakim
____________________________
Ganska ruffig Vespa 50R -75
Nja, det skall väl vara lite om jag förstått saken rätt, men i mitt fall var det tydligen lite i överkant.
Någon som vet dimensionen på hjulmuttern? Antar att jag inte har så stora verktyg.
/joakim
PS. C3-lager, vad betyder det? Koniska eller? DS.
____________________________
Ganska ruffig Vespa 50R -75
Någon som vet dimensionen på hjulmuttern? Antar att jag inte har så stora verktyg.
/joakim
PS. C3-lager, vad betyder det? Koniska eller? DS.
____________________________
Ganska ruffig Vespa 50R -75
Hej
Det beror lite på hur det glappar?
Först, lager märkta C3 glappar inte så man märker det, det rör sig om tusendelar av en milimiter för att kunna användas lite varmare.
Det troligaste är att hjulaxelshimsningen är dålig.
Om du lyfter upp baken på vespan så hjulet hänger fritt, tar tag i däcket och trycker/drar i det så märker du om det är shimsningen, det skall inte röra sig, hörs det däremot ett klonk klonk så är det nog dags för åtgärder
/martin
Det beror lite på hur det glappar?
Först, lager märkta C3 glappar inte så man märker det, det rör sig om tusendelar av en milimiter för att kunna användas lite varmare.
Det troligaste är att hjulaxelshimsningen är dålig.
Om du lyfter upp baken på vespan så hjulet hänger fritt, tar tag i däcket och trycker/drar i det så märker du om det är shimsningen, det skall inte röra sig, hörs det däremot ett klonk klonk så är det nog dags för åtgärder
/martin
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tok-vespa</i>
<br />Hej
Det beror lite på hur det glappar?
Först, lager märkta C3 glappar inte så man märker det, det rör sig om tusendelar av en milimiter för att kunna användas lite varmare.
Det troligaste är att hjulaxelshimsningen är dålig.
Om du lyfter upp baken på vespan så hjulet hänger fritt, tar tag i däcket och trycker/drar i det så märker du om det är shimsningen, det skall inte röra sig, hörs det däremot ett klonk klonk så är det nog dags för åtgärder
/martin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Okej. Några hintar om vad du menar med "åtgärder"? Jobbigt eller halvjobbigt?
Något ljud har jag inte lagt märke till, snarare att hjulet går att vippa fram och tillbaka med ett ouppmätt spel på, låt säga, 4-5 mm.
/joakim
____________________________
Ganska ruffig Vespa 50R -75
<br />Hej
Det beror lite på hur det glappar?
Först, lager märkta C3 glappar inte så man märker det, det rör sig om tusendelar av en milimiter för att kunna användas lite varmare.
Det troligaste är att hjulaxelshimsningen är dålig.
Om du lyfter upp baken på vespan så hjulet hänger fritt, tar tag i däcket och trycker/drar i det så märker du om det är shimsningen, det skall inte röra sig, hörs det däremot ett klonk klonk så är det nog dags för åtgärder
/martin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Okej. Några hintar om vad du menar med "åtgärder"? Jobbigt eller halvjobbigt?
Något ljud har jag inte lagt märke till, snarare att hjulet går att vippa fram och tillbaka med ett ouppmätt spel på, låt säga, 4-5 mm.
/joakim
____________________________
Ganska ruffig Vespa 50R -75
Hej igen
Jag förutsätter att du har kollat så inte centrummuttern är lös eller att hjulmuttrar är lösa.
Glappar det fortfarande 4-5 mm så är det nog dags att pilla isär motorn.....Hjulaxeln är lagrad i två punkter, ett rullager innanför växelväljare och ett kullager innanför bromstrumman. Dessa lager kommer man bara åt om man klyver motorn.
Med ett glapp på 4-5 mm borde du nästan ha metallflisor i oljan om det är ett lagerhaveri.
Hörs det något skrapande ljud från motorn när du kör?
/martin
Jag förutsätter att du har kollat så inte centrummuttern är lös eller att hjulmuttrar är lösa.
Glappar det fortfarande 4-5 mm så är det nog dags att pilla isär motorn.....Hjulaxeln är lagrad i två punkter, ett rullager innanför växelväljare och ett kullager innanför bromstrumman. Dessa lager kommer man bara åt om man klyver motorn.
Med ett glapp på 4-5 mm borde du nästan ha metallflisor i oljan om det är ett lagerhaveri.
Hörs det något skrapande ljud från motorn när du kör?
/martin
Jag menade förståss mellan 21 och 15 
Okej, jag tror att jag kunde dra centrummuttern pyttelite, jag tror dessutom
att det gjorde verkan, om än liten.
Nu tror jag att glappet ute vid däckets slitbana är ca: 1-2 mm, precis så att
man känner det. Dock hörs det ett litet klonkande, eller kanske kluckande,
ljud. Är det det ljudet som Tok-vespa varnade för?
Arghh...hur vet man när besiktningsmyndigheten är nöjd, jag vill ju inte
ombesiktiga och få en fortsatt tvåa (körförbud är förmodligen den
korrekta benämningen
)
/joakim
____________________________
Ganska ruffig Vespa 50R -75

Okej, jag tror att jag kunde dra centrummuttern pyttelite, jag tror dessutom
att det gjorde verkan, om än liten.
Nu tror jag att glappet ute vid däckets slitbana är ca: 1-2 mm, precis så att
man känner det. Dock hörs det ett litet klonkande, eller kanske kluckande,
ljud. Är det det ljudet som Tok-vespa varnade för?
Arghh...hur vet man när besiktningsmyndigheten är nöjd, jag vill ju inte
ombesiktiga och få en fortsatt tvåa (körförbud är förmodligen den
korrekta benämningen

/joakim
____________________________
Ganska ruffig Vespa 50R -75
Min besiktningsman verkade faktiskt vara mer åt fria än fällahållet, han ville
verkligen godkänna, men kunde inte då han ansåg att faran för att knäcka
hjulaxeln förelåg. Det är man ju å ena sidan tacksam för, men ändå...argh.
Jag för försöka stoppa någon annan Vespa i trafiken och be att få vicka
lite på dennes hjul för att få någon sorts referens helt enkelt
Tack för svar så länge.
/joakim
____________________________
Ganska ruffig Vespa 50R -75
verkligen godkänna, men kunde inte då han ansåg att faran för att knäcka
hjulaxeln förelåg. Det är man ju å ena sidan tacksam för, men ändå...argh.
Jag för försöka stoppa någon annan Vespa i trafiken och be att få vicka
lite på dennes hjul för att få någon sorts referens helt enkelt

Tack för svar så länge.
/joakim
____________________________
Ganska ruffig Vespa 50R -75
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tok-vespa</i>
<br />
Det troligaste är att hjulaxelshimsningen är dålig.
Om du lyfter upp baken på vespan så hjulet hänger fritt, tar tag i däcket och trycker/drar i det så märker du om det är shimsningen, det skall inte röra sig, hörs det däremot ett klonk klonk så är det nog dags för åtgärder
/martin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
var shimsar man hjulaxeln på Vespa? axeln glider ju bara på växelväljarsidan. och lagret på utgående sida är väl det som håller axeln på plats axiellt? Däremot kan man shimsa dreven i växellådan, men det påverkar inte om bakhjulet glappar.
det är ganska vanligt att centrummuttern lossnar på vespor, och detta brukar ske gradvis. detta kan orsaka slitage på bromstrumme-splinesen om man kör länge med glappet. till slut blir splinesen så slitna att det inte längre spelar någon roll hur hårt man drar muttern.
skruva av trumman och inspektera. ett glapp på flera millimeter låter inte som ett slitet lager.
ett litet klonkande ljud är helt normalt men om man känner ett tydligt glapp mellan trumman och bromskölden är det inte bra.
lycka till!
Federico
<br />
Det troligaste är att hjulaxelshimsningen är dålig.
Om du lyfter upp baken på vespan så hjulet hänger fritt, tar tag i däcket och trycker/drar i det så märker du om det är shimsningen, det skall inte röra sig, hörs det däremot ett klonk klonk så är det nog dags för åtgärder
/martin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
var shimsar man hjulaxeln på Vespa? axeln glider ju bara på växelväljarsidan. och lagret på utgående sida är väl det som håller axeln på plats axiellt? Däremot kan man shimsa dreven i växellådan, men det påverkar inte om bakhjulet glappar.
det är ganska vanligt att centrummuttern lossnar på vespor, och detta brukar ske gradvis. detta kan orsaka slitage på bromstrumme-splinesen om man kör länge med glappet. till slut blir splinesen så slitna att det inte längre spelar någon roll hur hårt man drar muttern.
skruva av trumman och inspektera. ett glapp på flera millimeter låter inte som ett slitet lager.
ett litet klonkande ljud är helt normalt men om man känner ett tydligt glapp mellan trumman och bromskölden är det inte bra.
lycka till!
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />
det är ganska vanligt att centrummuttern lossnar på vespor, och detta brukar ske gradvis. detta kan orsaka slitage på bromstrumme-splinesen om man kör länge med glappet. till slut blir splinesen så slitna att det inte längre spelar någon roll hur hårt man drar muttern.
skruva av trumman och inspektera. ett glapp på flera millimeter låter inte som ett slitet lager.
ett litet klonkande ljud är helt normalt men om man känner ett tydligt glapp mellan trumman och bromskölden är det inte bra.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tack, det svaret gav lite hopp. Jag skall skruva av och kolla.
/joakim
____________________________
Ganska ruffig Vespa 50R -75
<br />
det är ganska vanligt att centrummuttern lossnar på vespor, och detta brukar ske gradvis. detta kan orsaka slitage på bromstrumme-splinesen om man kör länge med glappet. till slut blir splinesen så slitna att det inte längre spelar någon roll hur hårt man drar muttern.
skruva av trumman och inspektera. ett glapp på flera millimeter låter inte som ett slitet lager.
ett litet klonkande ljud är helt normalt men om man känner ett tydligt glapp mellan trumman och bromskölden är det inte bra.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tack, det svaret gav lite hopp. Jag skall skruva av och kolla.
/joakim
____________________________
Ganska ruffig Vespa 50R -75
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jor El</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />
det är ganska vanligt att centrummuttern lossnar på vespor, och detta brukar ske gradvis. detta kan orsaka slitage på bromstrumme-splinesen om man kör länge med glappet. till slut blir splinesen så slitna att det inte längre spelar någon roll hur hårt man drar muttern.
skruva av trumman och inspektera. ett glapp på flera millimeter låter inte som ett slitet lager.
ett litet klonkande ljud är helt normalt men om man känner ett tydligt glapp mellan trumman och bromskölden är det inte bra.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tack, det svaret gav lite hopp. Jag skall skruva av och kolla.
/joakim
____________________________
Ganska ruffig Vespa 50R -75
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
oftast är det trumman som måste bytas, utgående axel verkar vara tillverkad i ett hårdare material.
Federico
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />
det är ganska vanligt att centrummuttern lossnar på vespor, och detta brukar ske gradvis. detta kan orsaka slitage på bromstrumme-splinesen om man kör länge med glappet. till slut blir splinesen så slitna att det inte längre spelar någon roll hur hårt man drar muttern.
skruva av trumman och inspektera. ett glapp på flera millimeter låter inte som ett slitet lager.
ett litet klonkande ljud är helt normalt men om man känner ett tydligt glapp mellan trumman och bromskölden är det inte bra.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tack, det svaret gav lite hopp. Jag skall skruva av och kolla.
/joakim
____________________________
Ganska ruffig Vespa 50R -75
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
oftast är det trumman som måste bytas, utgående axel verkar vara tillverkad i ett hårdare material.
Federico
När du säger trumman menar du den delen som sitter kvar i fälgen va?
Iallafall, det som ser slitet ut är de här "stavarna" eller vad det kan kallas. De som sitter
i en krans runt axeln här. Ser lite åtgångna ut på min. Är det enkelt att byta och vad
kallas prylarna man behöver beställa? :

Dessutom är centrumskruven svår, den vill gärna stanna mitt framför ett sprintspår. Finns
det olika tjocklekar på brickan att beställa eller något fiffigare sätt att angripa problemet.

Hoppas att det funkar med bilderna...
/joakim
____________________________
Ganska ruffig Vespa 50R -75
Iallafall, det som ser slitet ut är de här "stavarna" eller vad det kan kallas. De som sitter
i en krans runt axeln här. Ser lite åtgångna ut på min. Är det enkelt att byta och vad
kallas prylarna man behöver beställa? :

Dessutom är centrumskruven svår, den vill gärna stanna mitt framför ett sprintspår. Finns
det olika tjocklekar på brickan att beställa eller något fiffigare sätt att angripa problemet.

Hoppas att det funkar med bilderna...
/joakim
____________________________
Ganska ruffig Vespa 50R -75
tjena.
vet inte vilka stavar du menar på fotot.
men såhär kan man säga: tandningen eller "räfflorna" i utgående axeln (den som snurrar) är det som kallas "splines"/"splajns på svenskta". samma splinesmönster finns i givetvis i bromstrumman men invändigt i axelhålet.
Det är just splinesen som brukar slitas när centrummuttern är lös, och oftast förstörs de invändiga i trumman innan axelns, kanske beroende på olika material.
den krans som sitter gänad i motorblocket (den som inte snurrar), håller lager och packbox på plats. tandningen på den brukar slitas om man monterar eller demonterar den med fel verktyg. men att det är lite skadad eller har fula märken efter skruvmejslar och annat är ingen fara.
när det gäller centummuttern är det ofta lite mer kraft som behövs då den inte hamnar rätt för sprinten, lossa den aldrig för att få igenom låssprinten, be istället din kompis att bromsa med bakbromsen när du själv drar den med en rejäl förlängare till 22 hylsan. eller varför inte tryckluftsmutterdragare. 5kg står det i handboken men man kan dra mer.
Federico
vet inte vilka stavar du menar på fotot.
men såhär kan man säga: tandningen eller "räfflorna" i utgående axeln (den som snurrar) är det som kallas "splines"/"splajns på svenskta". samma splinesmönster finns i givetvis i bromstrumman men invändigt i axelhålet.
Det är just splinesen som brukar slitas när centrummuttern är lös, och oftast förstörs de invändiga i trumman innan axelns, kanske beroende på olika material.
den krans som sitter gänad i motorblocket (den som inte snurrar), håller lager och packbox på plats. tandningen på den brukar slitas om man monterar eller demonterar den med fel verktyg. men att det är lite skadad eller har fula märken efter skruvmejslar och annat är ingen fara.
när det gäller centummuttern är det ofta lite mer kraft som behövs då den inte hamnar rätt för sprinten, lossa den aldrig för att få igenom låssprinten, be istället din kompis att bromsa med bakbromsen när du själv drar den med en rejäl förlängare till 22 hylsan. eller varför inte tryckluftsmutterdragare. 5kg står det i handboken men man kan dra mer.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
tjena.
vet inte vilka stavar du menar på fotot.
men såhär kan man säga: tandningen eller "räfflorna" i utgående axeln (den som snurrar) är det som kallas "splines"/"splajns på svenskta". samma splinesmönster finns i givetvis i bromstrumman men invändigt i axelhålet.
Det är just splinesen som brukar slitas när centrummuttern är lös, och oftast förstörs de invändiga i trumman innan axelns, kanske beroende på olika material.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Argghh...det kollade jag naturligtvis inte så noggrant som jag borde.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
den krans som sitter gänad i motorblocket (den som inte snurrar), håller lager och packbox på plats. tandningen på den brukar slitas om man monterar eller demonterar den med fel verktyg. men att det är lite skadad eller har fula märken efter skruvmejslar och annat är ingen fara.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Aha, förstår jag dig rätt om den kransen fungerar enl. samma princip som centrummuttern, dvs med "stavar" att pricka in sprinten emellan?
Det kändes som om "huvudena" på "stavarna" som ligger an på bromstrummans
insida var lite ojämnt slitna...snett liksom, mer på ena sidan än andra. Kan man
försöka gänga in hela paketet ytterliggare kanske?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
när det gäller centummuttern är det ofta lite mer kraft som behövs då den inte hamnar rätt för sprinten, lossa den aldrig för att få igenom låssprinten, be istället din kompis att bromsa med bakbromsen när du själv drar den med en rejäl förlängare till 22 hylsan. eller varför inte tryckluftsmutterdragare. 5kg står det i handboken men man kan dra mer.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du menar att man vågar dra muttern "för glatta livet" s.a.s.? Osäker på om det går, den
känns väldigt stum ganska direkt efter att den tagit, men jag skall naturligtvis prova igen.
TACK!
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
tjena.
vet inte vilka stavar du menar på fotot.
men såhär kan man säga: tandningen eller "räfflorna" i utgående axeln (den som snurrar) är det som kallas "splines"/"splajns på svenskta". samma splinesmönster finns i givetvis i bromstrumman men invändigt i axelhålet.
Det är just splinesen som brukar slitas när centrummuttern är lös, och oftast förstörs de invändiga i trumman innan axelns, kanske beroende på olika material.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Argghh...det kollade jag naturligtvis inte så noggrant som jag borde.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
den krans som sitter gänad i motorblocket (den som inte snurrar), håller lager och packbox på plats. tandningen på den brukar slitas om man monterar eller demonterar den med fel verktyg. men att det är lite skadad eller har fula märken efter skruvmejslar och annat är ingen fara.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Aha, förstår jag dig rätt om den kransen fungerar enl. samma princip som centrummuttern, dvs med "stavar" att pricka in sprinten emellan?
Det kändes som om "huvudena" på "stavarna" som ligger an på bromstrummans
insida var lite ojämnt slitna...snett liksom, mer på ena sidan än andra. Kan man
försöka gänga in hela paketet ytterliggare kanske?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
när det gäller centummuttern är det ofta lite mer kraft som behövs då den inte hamnar rätt för sprinten, lossa den aldrig för att få igenom låssprinten, be istället din kompis att bromsa med bakbromsen när du själv drar den med en rejäl förlängare till 22 hylsan. eller varför inte tryckluftsmutterdragare. 5kg står det i handboken men man kan dra mer.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du menar att man vågar dra muttern "för glatta livet" s.a.s.? Osäker på om det går, den
känns väldigt stum ganska direkt efter att den tagit, men jag skall naturligtvis prova igen.
TACK!
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
Jaha, då har jag dragit muttern för glatta livet, så nu saknar den gängor helt
och hållet
Får en känsla av att det möjligen kan ha varit problemet hela tiden.
SÅ, hur får jag tag på en centrummutter lite snabbt i Malmötrakten?
Vad är det för gäng-"data" på muttern ifall det skulle vara lättare att
få tag på något hos typ Biltema sålänge?
Splinesen i trumman "såg" bra ut. Frågan är hur bra passformen skall vara mot
motsvarande på axeln. Skall det vara helt stumt eller skall det vara något lite
marginal?
En annan fråga som kanske borde ha en egen topic gäller förgasaren. Motorn
går okej på enbart choke. Visserligen taktar den en del, men den kan funka
runt en kilometer innan tjuvstoppen kommer. Trycker jag in chokeknappen
stannar den ganska direkt. Är jag fel på det om jag koncentrerar mig på huvud-
munstycke och övrigt förgaseri, eller kan det här ha med tändning att göra
as well?
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
och hållet

Får en känsla av att det möjligen kan ha varit problemet hela tiden.
SÅ, hur får jag tag på en centrummutter lite snabbt i Malmötrakten?
Vad är det för gäng-"data" på muttern ifall det skulle vara lättare att
få tag på något hos typ Biltema sålänge?
Splinesen i trumman "såg" bra ut. Frågan är hur bra passformen skall vara mot
motsvarande på axeln. Skall det vara helt stumt eller skall det vara något lite
marginal?
En annan fråga som kanske borde ha en egen topic gäller förgasaren. Motorn
går okej på enbart choke. Visserligen taktar den en del, men den kan funka
runt en kilometer innan tjuvstoppen kommer. Trycker jag in chokeknappen
stannar den ganska direkt. Är jag fel på det om jag koncentrerar mig på huvud-
munstycke och övrigt förgaseri, eller kan det här ha med tändning att göra
as well?
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jor El</i>
<br />
Splinesen i trumman "såg" bra ut. Frågan är hur bra passformen skall vara mot
motsvarande på axeln. Skall det vara helt stumt eller skall det vara något lite
marginal?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
lite spel är det, den sitter inte super-supertight på splinesen. men när man drar muttern så fixeras trumman mot kullagrets inre ring och då ska det sitta ordentligt utan något spel eller glapp.
Federico
<br />
Splinesen i trumman "såg" bra ut. Frågan är hur bra passformen skall vara mot
motsvarande på axeln. Skall det vara helt stumt eller skall det vara något lite
marginal?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
lite spel är det, den sitter inte super-supertight på splinesen. men när man drar muttern så fixeras trumman mot kullagrets inre ring och då ska det sitta ordentligt utan något spel eller glapp.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!
Jag kan ta med en begagnad mutter till Tex Mex på fredag...
Kostar gratis.
/C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Otroligt bussigt
Problemet är att jag är upptagen på fredag kväll. Det är möjligen inte så att du passerar
Föreningsgatankrokarna i M-ö imorron efter 17-17.30 eller Stortorgettrakterna i Lund
nångång 8.30-17 (kanske 18)?
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
<br />Hej!
Jag kan ta med en begagnad mutter till Tex Mex på fredag...
Kostar gratis.
/C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Otroligt bussigt

Problemet är att jag är upptagen på fredag kväll. Det är möjligen inte så att du passerar
Föreningsgatankrokarna i M-ö imorron efter 17-17.30 eller Stortorgettrakterna i Lund
nångång 8.30-17 (kanske 18)?
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
Okej. Nu är nya muttern på plats (tack Calle).
Hjulet glappar om det dras rakt ut, inte mycket...förmodligen inte ens en millimeter, men
dock. Känslan är som om den fjädrar tillbaks om ni förstår. Dra rakt ut. Släpp, dra rakt ut igen . Släpp...Hjulet stannar alltså inte i det yttre ändläget om det kan betyda något.
Hur skall det kännas? Skall det vara helt stumt, eller skall det vara en liten marginal?
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
Hjulet glappar om det dras rakt ut, inte mycket...förmodligen inte ens en millimeter, men
dock. Känslan är som om den fjädrar tillbaks om ni förstår. Dra rakt ut. Släpp, dra rakt ut igen . Släpp...Hjulet stannar alltså inte i det yttre ändläget om det kan betyda något.
Hur skall det kännas? Skall det vara helt stumt, eller skall det vara en liten marginal?
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
God morgon!
Om det är spel i den ledden (när centrummuttern och lagermuttern är fastspända) så är det garanterat bakhjulslagret som spelet ligger i.
Från din beskrivning verkar det dock som om lagret är för slitet, spelet skall knappt vara märkbart i den ledden.
(Om det är spel när du vinklar bromstrumman/hjulet så är det nållagret och/eller bakaxeln som är kass/a)
Får du ett 'klick' i lagret när du vickar bromstrumman/hjulet i sina ytterläge så är lagret garanterat för slitet för att vara säkert men annars kan du nog köra säsongen ut.
Det går dock att byta bakhjulslager utan att riva motorn som jag visade dig i min verkstad..!
/Calle
Om det är spel i den ledden (när centrummuttern och lagermuttern är fastspända) så är det garanterat bakhjulslagret som spelet ligger i.
Från din beskrivning verkar det dock som om lagret är för slitet, spelet skall knappt vara märkbart i den ledden.
(Om det är spel när du vinklar bromstrumman/hjulet så är det nållagret och/eller bakaxeln som är kass/a)
Får du ett 'klick' i lagret när du vickar bromstrumman/hjulet i sina ytterläge så är lagret garanterat för slitet för att vara säkert men annars kan du nog köra säsongen ut.
Det går dock att byta bakhjulslager utan att riva motorn som jag visade dig i min verkstad..!
/Calle