Kronmuttern sitter som berget

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Kronmuttern sitter som berget

Post by Andréas »

I takt med att motorn blir starkare av den stegvisa trimningen jag håller på att genomföra så blir kopplingens effekt allt sämre.

Men när jag skulle ge mig på att byta kopplingen så visar det sig att kronmuttern som håller fälgen sitter som berget...5-56 hjälper föga. Inte lätt att hålla fast hjulet heller...

Tänkte jag skule försöka värma på den men känner mig osäker på om det är så hälsosamt, det sitter ju en packbox innanför.

Vad säger husrådet? Tips på andra sätt att få loss den kanske?
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Re: Kronmuttern sitter som berget

Post by Bengan »

Andréas wrote:Men när jag skulle ge mig på att byta kopplingen så visar det sig att kronmuttern som håller fälgen sitter som berget...5-56 hjälper föga. Inte lätt att hålla fast hjulet heller...

Tänkte jag skule försöka värma på den men känner mig osäker på om det är så hälsosamt, det sitter ju en packbox innanför.

Vad säger husrådet? Tips på andra sätt att få loss den kanske?
Dessa råd fick jag:

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2084
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!
@Bengan, det är olikla kronmuttrar vi talar om...
Mutterknackare är grejen. Kankse finns det en bildäckverkstad i din närhet som kan dra loss den

Eller drag med lång förlängare funkar också. Om det sitter riktigt hårt fast kan det behövas tre personer.
En person sitter på sadeln och bromsar (samt tynger ner bakdäcket).
En person står och håller emot fronten.
En person ställer sig på draget med den långa förlängaren.
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

calle wrote:Hej!
@Bengan, det är olikla kronmuttrar vi talar om...
Mutterknackare är grejen. Kankse finns det en bildäckverkstad i din närhet som kan dra loss den

Eller drag med lång förlängare funkar också. Om det sitter riktigt hårt fast kan det behövas tre personer.
En person sitter på sadeln och bromsar (samt tynger ner bakdäcket).
En person står och håller emot fronten.
En person ställer sig på draget med den långa förlängaren.
Hur är det med att värma muttern innan då?
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Jag testade med att värma muttern och spruta på Loctitets kyl/smörjspray i omgångar för att krackelera rosten. Sedan tog jag en 70-80cm lång momentnyckel med 1/2" färste (3/8" vred jag av) och tog i för allt vad tygen höll. Då till slut lossnade muttern.
Du får vara försiktig med att värma eftersom packboxen på utgående aveln kan ta skada men i detta fall var det en motor som ändå skulle renoveras.

Lycka till och se till att ha ordentliga verkstyg och bromstrumman i ett järngrepp.
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

jag skulle nog kört me muttermaskin.....
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Det är i alla fall en bra start, men man måste ha hjulet oerhört tajt fixerat.

mvh/HB
blizzy wrote:jag skulle nog kört me muttermaskin.....
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

henrikborjeson wrote:Jag testade med att värma muttern och spruta på Loctitets kyl/smörjspray i omgångar för att krackelera rosten. Sedan tog jag en 70-80cm lång momentnyckel med 1/2" färste (3/8" vred jag av) och tog i för allt vad tygen höll. Då till slut lossnade muttern.
Du får vara försiktig med att värma eftersom packboxen på utgående aveln kan ta skada men i detta fall var det en motor som ändå skulle renoveras.

Lycka till och se till att ha ordentliga verkstyg och bromstrumman i ett järngrepp.
Jag håller på att plocka av motorn av från ramen nu. Tar med motorn till en bekant förmodligen har rätt resurser. Får vi inte loss den där så får vi nog aldrig loss den. Ny packbox har jag så den gamla åker när jag ändå är där och gräver.
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Motorn är nu lossad, men mutter fortfarande fast.

Vet ni om det går att skruva loss kopplingslocket med bromsköld och fälg på eller är det en sådan finurlig konstruktion det det inte är möjligt?
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Andréas wrote:Motorn är nu lossad, men mutter fortfarande fast.

Vet ni om det går att skruva loss kopplingslocket med bromsköld och fälg på eller är det en sådan finurlig konstruktion det det inte är möjligt?
Även ifall det går så tror jag inte att det är bästa lösningen. spräck muttern Image om du inte får av den och köp en ny.

C
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Fick bytt allting häromveckan, riktigt skönt.
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Nytt problem uppstod dock (som det i princip alltid gör).
En av gängtapparna, som håller plattan på vilken bromsbackarna sitter, följde med ut. Och när jag sedan skulle skruva in den igen så måste det har blivit gängpaj för hela skiten bara snurrar. Då är frågan om jag skall införskaffa gängverktyg och försöka gänga om i blocket eller finns det någon kemisk produkt som jag kan använda för att låsa fast gängtappen i sitter iskruvade läge?
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Gänga om. att limma fast den känns inte att rekommendera. :/



C
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Gänga om hålen för Helicoil-insatser, blir lika starkt som tidigare. :smile: :grin:
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Helicoil?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Kan någon förklara skillnaden med att använda helicoil jmft med att gänga om?
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

skruvdiametern förblir väl densamma?
C
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

När gängan är kass måste hålet borras ur och en ny gänga skäras med en gängtapp med överdimension. Vanligen betyder det att man får gå upp i skruv eller pinnbultsgänga, från t. ex. M6 till M8.
Med Helicoil skär man en speciell gänga och i denna monterar en rostfri spiral i vilken gängan är densamma som tidigare.
Eftersom monteringen inte är helt lätt & man behöver speciella gängtappar, monteringsverktyg & gänginsatser, kan det vara bäst att be en verkstad om hjälp. :smile:

Image
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Precis! Gängar du om hålet med en större diameter måste du givetvis byta till en grövre bult.

Med helicoil (eller motsvarande produkt av annat fabrikat) borrar du upp hålet och drar en ny större gänga. I denna drar du i en "insatsgänga" och bingo, du kan använda en bult av samma diameter som tidigare. Och det blir starkare, inget mjukt aluminium längre!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

*suck*


Jag som hade hoppats på att problemet skulle lösa sig på ett enkelt och bra sätt. (och billigt för den delen)

Nu ökade helt plötsligt sannolikheten för att införskaffa en PK motor....

Helt klart enklast att göra i garaget måste då vara att köra den gamla hederliga omgängningen då?

Är det någon som vet vad storleken är på gängtapparna för bromsplattan?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Om gängan är kass finns det inget gods där att gänga om i...
Det är väl pinnbultarna du kallar "gängtappar"?
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Men jag kan väl borra ur hållet och gå upp en gängstorlek?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Visst, men hör med en järnhandel först vad Heli-coil eller motsvarande kostar, en dryg femhundring tror jag räcker.
Då slipper du anpassa övriga delar till den större gängdimensionen.
Post Reply