Importera Vespa från Italien
Importera Vespa från Italien
Jag och min flickvän tänker flyga ner till Milano för att köpa vespa och sedan köra genom <i>Italien </i>- <i>Schweiz </i>- <i>Österrike </i>- <i>Tyskland </i>- <i>Tjeckien </i>- <i>Tyskland </i>- <i>Sverige</i>.
Vi tänkte köpa en <b>Vespa PX200</b> i Milano för resan.
Tyvärr har jag inte hittat någon information på nätet om hur man gör för att skaffa exportskyltar och fixar med försäkring i Italien.
Är det någon som tidigare har importerat ett fordon från Italien som kan berätta hur man går tillväga?
Tacksam för all hjälp man kan få.
/Jens
Tyvärr har jag inte hittat någon information på nätet om hur man gör för att skaffa exportskyltar och fixar med försäkring i Italien.
Är det någon som tidigare har importerat ett fordon från Italien som kan berätta hur man går tillväga?
/Jens
-
- Mästare
Du skriver inte om ni ska köpa en ny eller begagnad PX men kolla förgasarbestyckningen noga innan ni kör hemåt. Tydligen är EU-normen satt så hårt ang. avgas så att tillverkarna måste bestycka ner för att passera (så sa franske generalagenten i alla fall när jag hade nypt en px125 4ggr på lika många mil). Kör ni två på 90-väg med sådan bestycknig kan det sluta med motor-ras.
Vet tyvärr inte mycket om importen men på vägverkets och bilprovningens hemsidor finnas ganska mycket info om import.
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by rasjen</i>
<br />Jag och min flickvän tänker flyga ner till Milano för att köpa vespa och sedan köra genom <i>Italien </i>- <i>Schweiz </i>- <i>Österrike </i>- <i>Tyskland </i>- <i>Tjeckien </i>- <i>Tyskland </i>- <i>Sverige</i>.
/Jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vet tyvärr inte mycket om importen men på vägverkets och bilprovningens hemsidor finnas ganska mycket info om import.
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by rasjen</i>
<br />Jag och min flickvän tänker flyga ner till Milano för att köpa vespa och sedan köra genom <i>Italien </i>- <i>Schweiz </i>- <i>Österrike </i>- <i>Tyskland </i>- <i>Tjeckien </i>- <i>Tyskland </i>- <i>Sverige</i>.
/Jens
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Du skriver inte om ni ska köpa en ny eller begagnad PX <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det finns inga nya PX200, så det måste röra sig om en begagnad.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
<br />Du skriver inte om ni ska köpa en ny eller begagnad PX <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det finns inga nya PX200, så det måste röra sig om en begagnad.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Etter det jeg har hørt, har Italia en relativt høy avgift for å eksportere kjøretøy, så sjekk ut det før dere reiser...
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Tror det nesten er billigere å kjøpe en brukt 200 i Sverige og sendt den med tog eller trailer til Italia.
Slik får dere en scooter som dere kjenner litt bedre enn en kjøpt i Italia... Kan bli spennende å kjøre en ukjent scooter så langt som dere skal.
Nei, kjøp en i Sverige, få den overhalt/trimmet og tilpasset dere før dere sender den.
I tillegg bør dere nok tenke på plassering av bagasjen. To voksne på så lang tur trenger litt bagasje, så da kan det bli aktuellt å modifisere bagasjekapasiteten litt?
Ellers finnes det andre mennesker som også har reist på langtur.
Sjekk for eksempel blogen hvor to stk reiste gjennom Afrika på PX200;
http://www.gjolberg.com/reiseblogg.htm
Det ordner seg nok! -lykke til!
Slik får dere en scooter som dere kjenner litt bedre enn en kjøpt i Italia... Kan bli spennende å kjøre en ukjent scooter så langt som dere skal.
Nei, kjøp en i Sverige, få den overhalt/trimmet og tilpasset dere før dere sender den.
I tillegg bør dere nok tenke på plassering av bagasjen. To voksne på så lang tur trenger litt bagasje, så da kan det bli aktuellt å modifisere bagasjekapasiteten litt?
Ellers finnes det andre mennesker som også har reist på langtur.
Sjekk for eksempel blogen hvor to stk reiste gjennom Afrika på PX200;
http://www.gjolberg.com/reiseblogg.htm
Det ordner seg nok! -lykke til!
Hej igen,
Och tack för alla svar!
Vem ska man kontakta i Italien för att få svar på avgifter för exportskyltar osv? Har aldrig importerat ett fordon förut.
Jag vet att vespor nästan är dyrare i Italien, så vi gör det inte för att tjäna pengar utan för äventyret.
/Jens
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br />Etter det jeg har hørt, har Italia en relativt høy avgift for å eksportere kjøretøy, så sjekk ut det før dere reiser...
Och tack för alla svar!
Vem ska man kontakta i Italien för att få svar på avgifter för exportskyltar osv? Har aldrig importerat ett fordon förut.
Jag vet att vespor nästan är dyrare i Italien, så vi gör det inte för att tjäna pengar utan för äventyret.
/Jens
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br />Etter det jeg har hørt, har Italia en relativt høy avgift for å eksportere kjøretøy, så sjekk ut det før dere reiser...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
Det finns där jag bor...många
Piaggio tillverkar bara PX150 i Italien. Om det tillverkas 200:or i andra länder är en annan sak. De lär i alla fall inte säljas i Italien då de knappast uppfyller Euro3 avgasregler, som är krav nu.
/Jörgen

Piaggio tillverkar bara PX150 i Italien. Om det tillverkas 200:or i andra länder är en annan sak. De lär i alla fall inte säljas i Italien då de knappast uppfyller Euro3 avgasregler, som är krav nu.
/Jörgen
Hej igen,
Oavsett vilken vespa vi hittar så behöver vi hjälp med vem man kontaktar i Italien för:
1. Exportskyltar (var får man tag på det?)
2. Hur försäkrar man fordonet på resan hem?
3. Vilka papper behöver jag få med mig hem för att registrera vespan i Sverige?
Är det ingen som gjort resan innan oss??
Tack för alla svar.
/Jens
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
/Jörgen
Oavsett vilken vespa vi hittar så behöver vi hjälp med vem man kontaktar i Italien för:
Tack för alla svar.
/Jens
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>

/Jörgen
-
- Lärling
Jag har inte importerat från Italien men väl från tyskland. Där gör man så här:
1. man köper cykeln och skriver ett detaljerat kvitto och ser till att få originalhandlingar på cykeln.
2. Man går till deras vägverk och ägnar en dag åt att på tyska (eftersom ingen pratar engelska) fixa skyltar, exportregistrering och exportförsäkring.
3. Man kör hem försiktigt men ändå fort eftersom den enda försäkring man kan få är en trafikförsäkring som gäller max 2 veckor.
4. Att registrera den i sverige är inga problem.
När jag bodde i spanien så hade jag vissa planer på att registrera min svenska bil men gav upp eftersom administrationen är enorm och alla blanketter/info enbart finns på (byråkrat-)spanska.
Börja med att leta runt på internet efter info hos deras vägverk, men det är troligt att ni behöver någon som kan italienska samt ganska mycket tid.
Lycka till och glöm inte rapportera hur det går.
//Anders
www.trimaran.nu
1. man köper cykeln och skriver ett detaljerat kvitto och ser till att få originalhandlingar på cykeln.
2. Man går till deras vägverk och ägnar en dag åt att på tyska (eftersom ingen pratar engelska) fixa skyltar, exportregistrering och exportförsäkring.
3. Man kör hem försiktigt men ändå fort eftersom den enda försäkring man kan få är en trafikförsäkring som gäller max 2 veckor.
4. Att registrera den i sverige är inga problem.
När jag bodde i spanien så hade jag vissa planer på att registrera min svenska bil men gav upp eftersom administrationen är enorm och alla blanketter/info enbart finns på (byråkrat-)spanska.
Börja med att leta runt på internet efter info hos deras vägverk, men det är troligt att ni behöver någon som kan italienska samt ganska mycket tid.
Lycka till och glöm inte rapportera hur det går.
//Anders
www.trimaran.nu
Har lite mer information nu. Åker på lördag så det känns ganska bra.rasjen wrote:Hej igen,
Tack för alla svar.
/Jens
Tar och svarar mina egna frågor om någon annan skulle hitta på samma sak.
1. Exportskyltar får man tag på genom att kontakta "Ufficio Provinciale della Motorizzazione" som finns i alla större städer i Italien. Fick tag på någon tjänsteman i Italien som tipsade om detta (dock på Italienska som fick översättas med Babelfish).
2. Man kan försäkra fordonet på ramnumret. Bara att ringa sitt försäkringsbolag
3. Registreringsbeviset från Italien verkar vara det enda som behövs. Men det verkar som det kan vara lite problematiskt att få tag på. Då den tidigare ägeren behöver den för avregistrering. Får lösas på plats på något sätt...
Kommer med fler rapporter när jag är tillbaks från Vespans förlovade land...
/Jens
Skoj!rasjen wrote:3. Registreringsbeviset från Italien verkar vara det enda som behövs. Men det verkar som det kan vara lite problematiskt att få tag på. Då den tidigare ägeren behöver den för avregistrering. Får lösas på plats på något sätt...
Kommer med fler rapporter när jag är tillbaks från Vespans förlovade land...
/Jens
Lycka till!
Jag importerade en Vespa från Italien och säljaren meddelade att det räckte med skylten för avregistreringen. Jag fick alltså med mig registreringsbeviset.
Egentligen importerade jag inte en vespa från Italien men dock en italiensk vespa som tillhörde försvarsattachen på italienska ambassaden i STH och Börje på EHR hjälpte till med reg.besiktningen.
Tackar för informationen. Då känns det som man har koll på allt (vilket borde innebära bara lite strul i Italien).calle wrote: Skoj!
Lycka till!
Jag importerade en Vespa från Italien och säljaren meddelade att det räckte med skylten för avregistreringen. Jag fick alltså med mig registreringsbeviset.
Egentligen importerade jag inte en vespa från Italien men dock en italiensk vespa som tillhörde försvarsattachen på italienska ambassaden i STH och Börje på EHR hjälpte till med reg.besiktningen.
Hemma med Vespa i Sverige
Här kommer en liten resume. Tog lite tid innan tid och ork fanns att slutföra tråden...
Allt gick bra och jag och min flickvän fick en kanonresa till Italien och genom Europa på Vespa!
Vi kontaktade en "Agenzia" som hjälpte till med det mesta av pappersarbetet (avregistrering/ägarbyte/kvitto/papper till "Ufficio Provinciale della Motorizzazione" typ vägverket i Italien). Det kostade 90 Euro men var väl värt det. Sedan skulle det ta 3 dagar att få temporära skyltar, men enligt mannen på "Agenzia" var det bättre att åka till "Ufficio Provinciale della Motorizzazione" och böna och be så skulle vi få skyltarna direkt. Vilket visade sig stämma
. Eller rättare sagt sa han att de inte skulle förstå engelska och till slut tycka vi var så jobbiga så de skulle ge oss skyltarna
.
Importförsäkring fixades genom Bilsport & MC för en tusenlapp.
Sedan var det bara att köra hem genom Italien, Schweiziska alperna, Lichtenstein, Österrike, Tyskland.
Väl hemma var det bara att visa upp Italienskt registreringsbevis och kvitto på Bilbesiktningen så fixade de resten.
Allt gick bra och jag och min flickvän fick en kanonresa till Italien och genom Europa på Vespa!
Vi kontaktade en "Agenzia" som hjälpte till med det mesta av pappersarbetet (avregistrering/ägarbyte/kvitto/papper till "Ufficio Provinciale della Motorizzazione" typ vägverket i Italien). Det kostade 90 Euro men var väl värt det. Sedan skulle det ta 3 dagar att få temporära skyltar, men enligt mannen på "Agenzia" var det bättre att åka till "Ufficio Provinciale della Motorizzazione" och böna och be så skulle vi få skyltarna direkt. Vilket visade sig stämma

Sedan var det bara att köra hem genom Italien, Schweiziska alperna, Lichtenstein, Österrike, Tyskland.
Väl hemma var det bara att visa upp Italienskt registreringsbevis och kvitto på Bilbesiktningen så fixade de resten.
sanning med modifikation.
Är man intresserad och har tid att meka så kan en gammal scooter vara grymt pålitligare än en ny tom. Vafan, inte ens nyinköpta vespor är 100% pålitliga.
Men visst EHR har ju tröttnat på alla min gamla vespa startar inte frågor
Till skillnad mot EM som gladeligen hjälper och svarar på frågor om gamla vespor!
Men en GT 200 är en snygg maskin den med! grattis!
Är man intresserad och har tid att meka så kan en gammal scooter vara grymt pålitligare än en ny tom. Vafan, inte ens nyinköpta vespor är 100% pålitliga.
Men visst EHR har ju tröttnat på alla min gamla vespa startar inte frågor

Till skillnad mot EM som gladeligen hjälper och svarar på frågor om gamla vespor!
Men en GT 200 är en snygg maskin den med! grattis!
Bara det är gjord av plåt så....
Så då menar du alltså att utveckligen stått stilla och gamalt är bättre än nytt?! Det tror du väl inte ens själv på......Man kan inte jämföra kvaliteten på motor och material osv med dagens mot gårdagens. Elektroniken är vältestad och sviker inte hälften så ofta som brytare och kondensator gör.
Det handlar nog mest om "gamalt e bäst" fanatism....

Det handlar nog mest om "gamalt e bäst" fanatism....

Piaggio Skipper 172 -1994
Det menar han nog inte. Men en gammal Vespa är enormt mycket enklare utrustad än en ny. Det är helt enkelt betydligt färre grejer som kan gå sönder: Ingen elstart, inget batteri, inga blinkers, ingen automatchoke, ingen hydraulik, ingen vätskekylning, inga ventiler/kamaxlar osv.k650 wrote:Så då menar du alltså att utveckligen stått stilla och gamalt är bättre än nytt?! :
/Jörgen - som har både en gammal och en ny.
Re: Hemma med Vespa i Sverige
Det låter ju för bra för att vara sant för att vara Italienrasjen wrote:Här kommer en liten resume. Tog lite tid innan tid och ork fanns att slutföra tråden...
Vi kontaktade en "Agenzia" som hjälpte till med det mesta av pappersarbetet (avregistrering/ägarbyte/kvitto/papper till "Ufficio Provinciale della Motorizzazione" typ vägverket i Italien). Det kostade 90 Euro men var väl värt det. Sedan skulle det ta 3 dagar att få temporära skyltar, men enligt mannen på "Agenzia" var det bättre att åka till "Ufficio Provinciale della Motorizzazione" och böna och be så skulle vi få skyltarna direkt. Vilket visade sig stämma. Eller rättare sagt sa han att de inte skulle förstå engelska och till slut tycka vi var så jobbiga så de skulle ge oss skyltarna
.

Å andra sidan, alla jag känner här (ja, jag har emigrerat till Italien) klagar hela tiden på hur dåligt administration och byråkrati fungerar, vilket till viss del är sant, men samtidigt fungerar väldigt mycket väldigt bra; att få personnummer var avklarat på 2 minuter, vilket inte går att jämföra med de problem min italienska sambo fick brottas med i Sverige. Arbetslagar är sjukt fördelaktiga för arbetstagagaren etc etc.
Men nu blev det visst lite off-topic.
€90 skriver du... Vilken Agenzia och var var det? Var det ett normalt ägarbyte, eller betalar man mindre för ägarbyten vid export? Normalt sett brukar det nämligen gå på €200, och jag är precis på väg ut genom dörren för att ta bussen till Via Flaminio Nuova där Lazios största Piaggio-återförsäljare håller hus, för att se ifall de har någon i princip ny GTi 250. Kan man spara €110 på ägarbytet är jag mer än nöjd.
Ciao,
/.v
Lugn i stormen nu! Du tar orden ur mun på en!k650 wrote:Så då menar du alltså att utveckligen stått stilla och gamalt är bättre än nytt?!...
Jag var mest irriterad över EHR's ovilja att hjälpa folk med funderingar på en gammal scooter, deras standardsvar är "Den kommer skära och du kommer betala oss 4 triljoner för att vi ska laga den efter att vi nekat dig 15 ggr och du ligger på knän och bönar och ber! Köp denna jättefina automat 250cc ist."

Em scooters däremot! En eloge för service!
Bara det är gjord av plåt så....
Re: Hemma med Vespa i Sverige
Agenzia Lina hette den. Låg lite utanför Genova.victor wrote:Det låter ju för bra för att vara sant för att vara Italienrasjen wrote:Här kommer en liten resume. Tog lite tid innan tid och ork fanns att slutföra tråden...
Vi kontaktade en "Agenzia" som hjälpte till med det mesta av pappersarbetet (avregistrering/ägarbyte/kvitto/papper till "Ufficio Provinciale della Motorizzazione" typ vägverket i Italien). Det kostade 90 Euro men var väl värt det. Sedan skulle det ta 3 dagar att få temporära skyltar, men enligt mannen på "Agenzia" var det bättre att åka till "Ufficio Provinciale della Motorizzazione" och böna och be så skulle vi få skyltarna direkt. Vilket visade sig stämma. Eller rättare sagt sa han att de inte skulle förstå engelska och till slut tycka vi var så jobbiga så de skulle ge oss skyltarna
.
Å andra sidan, alla jag känner här (ja, jag har emigrerat till Italien) klagar hela tiden på hur dåligt administration och byråkrati fungerar, vilket till viss del är sant, men samtidigt fungerar väldigt mycket väldigt bra; att få personnummer var avklarat på 2 minuter, vilket inte går att jämföra med de problem min italienska sambo fick brottas med i Sverige. Arbetslagar är sjukt fördelaktiga för arbetstagagaren etc etc.
Men nu blev det visst lite off-topic.
€90 skriver du... Vilken Agenzia och var var det? Var det ett normalt ägarbyte, eller betalar man mindre för ägarbyten vid export? Normalt sett brukar det nämligen gå på €200, och jag är precis på väg ut genom dörren för att ta bussen till Via Flaminio Nuova där Lazios största Piaggio-återförsäljare håller hus, för att se ifall de har någon i princip ny GTi 250. Kan man spara €110 på ägarbytet är jag mer än nöjd.
Ciao,
/.v
Väldigt trevliga där måste jag säga.
Hur det ligger till i skillnaden mellan export och ägarbyte i Italien har jag dock ingen aning om.
/Jens