Importera Vespa från Italien

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
User avatar
rasjen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Wed 09 May 2007, 19:37
Location: Finland

Importera Vespa från Italien

Post by rasjen »

Jag och min flickvän tänker flyga ner till Milano för att köpa vespa och sedan köra genom <i>Italien </i>- <i>Schweiz </i>- <i>Österrike </i>- <i>Tyskland </i>- <i>Tjeckien </i>- <i>Tyskland </i>- <i>Sverige</i>.

Vi tänkte köpa en <b>Vespa PX200</b> i Milano för resan.
Tyvärr har jag inte hittat någon information på nätet om hur man gör för att skaffa exportskyltar och fixar med försäkring i Italien.
Är det någon som tidigare har importerat ett fordon från Italien som kan berätta hur man går tillväga?

Tacksam för all hjälp man kan få.

/Jens
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Du skriver inte om ni ska köpa en ny eller begagnad PX men kolla förgasarbestyckningen noga innan ni kör hemåt. Tydligen är EU-normen satt så hårt ang. avgas så att tillverkarna måste bestycka ner för att passera (så sa franske generalagenten i alla fall när jag hade nypt en px125 4ggr på lika många mil). Kör ni två på 90-väg med sådan bestycknig kan det sluta med motor-ras.

Vet tyvärr inte mycket om importen men på vägverkets och bilprovningens hemsidor finnas ganska mycket info om import.

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by rasjen</i>
<br />Jag och min flickvän tänker flyga ner till Milano för att köpa vespa och sedan köra genom <i>Italien </i>- <i>Schweiz </i>- <i>Österrike </i>- <i>Tyskland </i>- <i>Tjeckien </i>- <i>Tyskland </i>- <i>Sverige</i>.

Vi tänkte köpa en <b>Vespa PX200</b> i Milano för resan.
Tyvärr har jag inte hittat någon information på nätet om hur man gör för att skaffa exportskyltar och fixar med försäkring i Italien.
Är det någon som tidigare har importerat ett fordon från Italien som kan berätta hur man går tillväga?

Tacksam för all hjälp man kan få.

/Jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Du skriver inte om ni ska köpa en ny eller begagnad PX <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det finns inga nya PX200, så det måste röra sig om en begagnad.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Etter det jeg har hørt, har Italia en relativt høy avgift for å eksportere kjøretøy, så sjekk ut det før dere reiser...

www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

stoffis har nya px125, fast det är ju varken px200, eller italien...:wink:
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Tror det nesten er billigere å kjøpe en brukt 200 i Sverige og sendt den med tog eller trailer til Italia.

Slik får dere en scooter som dere kjenner litt bedre enn en kjøpt i Italia... Kan bli spennende å kjøre en ukjent scooter så langt som dere skal.

Nei, kjøp en i Sverige, få den overhalt/trimmet og tilpasset dere før dere sender den.

I tillegg bør dere nok tenke på plassering av bagasjen. To voksne på så lang tur trenger litt bagasje, så da kan det bli aktuellt å modifisere bagasjekapasiteten litt?

Ellers finnes det andre mennesker som også har reist på langtur.
Sjekk for eksempel blogen hvor to stk reiste gjennom Afrika på PX200;
http://www.gjolberg.com/reiseblogg.htm

Det ordner seg nok! -lykke til!

www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
User avatar
rasjen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Wed 09 May 2007, 19:37
Location: Finland

Post by rasjen »

Hej igen,

Och tack för alla svar!

Vem ska man kontakta i Italien för att få svar på avgifter för exportskyltar osv? Har aldrig importerat ett fordon förut.
Jag vet att vespor nästan är dyrare i Italien, så vi gör det inte för att tjäna pengar utan för äventyret.

/Jens

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br />Etter det jeg har hørt, har Italia en relativt høy avgift for å eksportere kjøretøy, så sjekk ut det før dere reiser...

www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det finns inga nya PX200, så det måste röra sig om en begagnad.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det finns där jag bor...många ;)
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
Det finns där jag bor...många ;)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Piaggio tillverkar bara PX150 i Italien. Om det tillverkas 200:or i andra länder är en annan sak. De lär i alla fall inte säljas i Italien då de knappast uppfyller Euro3 avgasregler, som är krav nu.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
User avatar
rasjen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Wed 09 May 2007, 19:37
Location: Finland

Post by rasjen »

Hej igen,

Oavsett vilken vespa vi hittar så behöver vi hjälp med vem man kontaktar i Italien för:

1. Exportskyltar (var får man tag på det?)
2. Hur försäkrar man fordonet på resan hem?
3. Vilka papper behöver jag få med mig hem för att registrera vespan i Sverige?

Är det ingen som gjort resan innan oss??

Tack för alla svar.

/Jens

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
Det finns där jag bor...många ;)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Piaggio tillverkar bara PX150 i Italien. Om det tillverkas 200:or i andra länder är en annan sak. De lär i alla fall inte säljas i Italien då de knappast uppfyller Euro3 avgasregler, som är krav nu.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Jag har inte importerat från Italien men väl från tyskland. Där gör man så här:
1. man köper cykeln och skriver ett detaljerat kvitto och ser till att få originalhandlingar på cykeln.
2. Man går till deras vägverk och ägnar en dag åt att på tyska (eftersom ingen pratar engelska) fixa skyltar, exportregistrering och exportförsäkring.
3. Man kör hem försiktigt men ändå fort eftersom den enda försäkring man kan få är en trafikförsäkring som gäller max 2 veckor.
4. Att registrera den i sverige är inga problem.

När jag bodde i spanien så hade jag vissa planer på att registrera min svenska bil men gav upp eftersom administrationen är enorm och alla blanketter/info enbart finns på (byråkrat-)spanska.

Börja med att leta runt på internet efter info hos deras vägverk, men det är troligt att ni behöver någon som kan italienska samt ganska mycket tid.

Lycka till och glöm inte rapportera hur det går.

//Anders


www.trimaran.nu
User avatar
rasjen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Wed 09 May 2007, 19:37
Location: Finland

Post by rasjen »

rasjen wrote:Hej igen,

Oavsett vilken vespa vi hittar så behöver vi hjälp med vem man kontaktar i Italien för:

1. Exportskyltar (var får man tag på det?)
2. Hur försäkrar man fordonet på resan hem?
3. Vilka papper behöver jag få med mig hem för att registrera vespan i Sverige?

Är det ingen som gjort resan innan oss??

Tack för alla svar.

/Jens
Har lite mer information nu. Åker på lördag så det känns ganska bra.
Tar och svarar mina egna frågor om någon annan skulle hitta på samma sak.

1. Exportskyltar får man tag på genom att kontakta "Ufficio Provinciale della Motorizzazione" som finns i alla större städer i Italien. Fick tag på någon tjänsteman i Italien som tipsade om detta (dock på Italienska som fick översättas med Babelfish).
2. Man kan försäkra fordonet på ramnumret. Bara att ringa sitt försäkringsbolag
3. Registreringsbeviset från Italien verkar vara det enda som behövs. Men det verkar som det kan vara lite problematiskt att få tag på. Då den tidigare ägeren behöver den för avregistrering. Får lösas på plats på något sätt...

Kommer med fler rapporter när jag är tillbaks från Vespans förlovade land...

/Jens
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

rasjen wrote:3. Registreringsbeviset från Italien verkar vara det enda som behövs. Men det verkar som det kan vara lite problematiskt att få tag på. Då den tidigare ägeren behöver den för avregistrering. Får lösas på plats på något sätt...

Kommer med fler rapporter när jag är tillbaks från Vespans förlovade land...

/Jens
Skoj!
Lycka till!

Jag importerade en Vespa från Italien och säljaren meddelade att det räckte med skylten för avregistreringen. Jag fick alltså med mig registreringsbeviset.

Egentligen importerade jag inte en vespa från Italien men dock en italiensk vespa som tillhörde försvarsattachen på italienska ambassaden i STH och Börje på EHR hjälpte till med reg.besiktningen.
User avatar
rasjen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Wed 09 May 2007, 19:37
Location: Finland

Post by rasjen »

calle wrote: Skoj!
Lycka till!

Jag importerade en Vespa från Italien och säljaren meddelade att det räckte med skylten för avregistreringen. Jag fick alltså med mig registreringsbeviset.

Egentligen importerade jag inte en vespa från Italien men dock en italiensk vespa som tillhörde försvarsattachen på italienska ambassaden i STH och Börje på EHR hjälpte till med reg.besiktningen.
Tackar för informationen. Då känns det som man har koll på allt (vilket borde innebära bara lite strul i Italien).
User avatar
rasjen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Wed 09 May 2007, 19:37
Location: Finland

Hemma med Vespa i Sverige

Post by rasjen »

Här kommer en liten resume. Tog lite tid innan tid och ork fanns att slutföra tråden...

Allt gick bra och jag och min flickvän fick en kanonresa till Italien och genom Europa på Vespa!

Vi kontaktade en "Agenzia" som hjälpte till med det mesta av pappersarbetet (avregistrering/ägarbyte/kvitto/papper till "Ufficio Provinciale della Motorizzazione" typ vägverket i Italien). Det kostade 90 Euro men var väl värt det. Sedan skulle det ta 3 dagar att få temporära skyltar, men enligt mannen på "Agenzia" var det bättre att åka till "Ufficio Provinciale della Motorizzazione" och böna och be så skulle vi få skyltarna direkt. Vilket visade sig stämma :). Eller rättare sagt sa han att de inte skulle förstå engelska och till slut tycka vi var så jobbiga så de skulle ge oss skyltarna :D.
Importförsäkring fixades genom Bilsport & MC för en tusenlapp.
Sedan var det bara att köra hem genom Italien, Schweiziska alperna, Lichtenstein, Österrike, Tyskland.

Väl hemma var det bara att visa upp Italienskt registreringsbevis och kvitto på Bilbesiktningen så fixade de resten.
User avatar
rasjen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Wed 09 May 2007, 19:37
Location: Finland

Post by rasjen »

P.S. Det blev en Vespa 200GT efter inrådan av experterna på EHR som inte trodde en gammal vespa skulle vara 100% pålitlig :). Jag har även lite bilder som jag inte lyckas länka in. Vet någon om man måste ha något speciellt format på bilderna för att lyckas? D.S.
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

sanning med modifikation.
Är man intresserad och har tid att meka så kan en gammal scooter vara grymt pålitligare än en ny tom. Vafan, inte ens nyinköpta vespor är 100% pålitliga.
Men visst EHR har ju tröttnat på alla min gamla vespa startar inte frågor :)
Till skillnad mot EM som gladeligen hjälper och svarar på frågor om gamla vespor!

Men en GT 200 är en snygg maskin den med! grattis!
Bara det är gjord av plåt så....
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Post by k650 »

Så då menar du alltså att utveckligen stått stilla och gamalt är bättre än nytt?! Det tror du väl inte ens själv på......Man kan inte jämföra kvaliteten på motor och material osv med dagens mot gårdagens. Elektroniken är vältestad och sviker inte hälften så ofta som brytare och kondensator gör.

Det handlar nog mest om "gamalt e bäst" fanatism.... :grin: :grin:
Piaggio Skipper 172 -1994
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

k650 wrote:Så då menar du alltså att utveckligen stått stilla och gamalt är bättre än nytt?! :
Det menar han nog inte. Men en gammal Vespa är enormt mycket enklare utrustad än en ny. Det är helt enkelt betydligt färre grejer som kan gå sönder: Ingen elstart, inget batteri, inga blinkers, ingen automatchoke, ingen hydraulik, ingen vätskekylning, inga ventiler/kamaxlar osv.

/Jörgen - som har både en gammal och en ny.
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Hemma med Vespa i Sverige

Post by victor »

rasjen wrote:Här kommer en liten resume. Tog lite tid innan tid och ork fanns att slutföra tråden...

Vi kontaktade en "Agenzia" som hjälpte till med det mesta av pappersarbetet (avregistrering/ägarbyte/kvitto/papper till "Ufficio Provinciale della Motorizzazione" typ vägverket i Italien). Det kostade 90 Euro men var väl värt det. Sedan skulle det ta 3 dagar att få temporära skyltar, men enligt mannen på "Agenzia" var det bättre att åka till "Ufficio Provinciale della Motorizzazione" och böna och be så skulle vi få skyltarna direkt. Vilket visade sig stämma :). Eller rättare sagt sa han att de inte skulle förstå engelska och till slut tycka vi var så jobbiga så de skulle ge oss skyltarna :D.
Importförsäkring fixades genom Bilsport & MC för en tusenlapp.
Sedan var det bara att köra hem genom Italien, Schweiziska alperna, Lichtenstein, Österrike, Tyskland.

Väl hemma var det bara att visa upp Italienskt registreringsbevis och kvitto på Bilbesiktningen så fixade de resten.
Det låter ju för bra för att vara sant för att vara Italien :P

Å andra sidan, alla jag känner här (ja, jag har emigrerat till Italien) klagar hela tiden på hur dåligt administration och byråkrati fungerar, vilket till viss del är sant, men samtidigt fungerar väldigt mycket väldigt bra; att få personnummer var avklarat på 2 minuter, vilket inte går att jämföra med de problem min italienska sambo fick brottas med i Sverige. Arbetslagar är sjukt fördelaktiga för arbetstagagaren etc etc.

Men nu blev det visst lite off-topic.

€90 skriver du... Vilken Agenzia och var var det? Var det ett normalt ägarbyte, eller betalar man mindre för ägarbyten vid export? Normalt sett brukar det nämligen gå på €200, och jag är precis på väg ut genom dörren för att ta bussen till Via Flaminio Nuova där Lazios största Piaggio-återförsäljare håller hus, för att se ifall de har någon i princip ny GTi 250. Kan man spara €110 på ägarbytet är jag mer än nöjd.

Ciao,

/.v
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

k650 wrote:Så då menar du alltså att utveckligen stått stilla och gamalt är bättre än nytt?!...
Lugn i stormen nu! Du tar orden ur mun på en!
Jag var mest irriterad över EHR's ovilja att hjälpa folk med funderingar på en gammal scooter, deras standardsvar är "Den kommer skära och du kommer betala oss 4 triljoner för att vi ska laga den efter att vi nekat dig 15 ggr och du ligger på knän och bönar och ber! Köp denna jättefina automat 250cc ist."

:)

Em scooters däremot! En eloge för service!
Bara det är gjord av plåt så....
User avatar
rasjen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Wed 09 May 2007, 19:37
Location: Finland

Re: Hemma med Vespa i Sverige

Post by rasjen »

victor wrote:
rasjen wrote:Här kommer en liten resume. Tog lite tid innan tid och ork fanns att slutföra tråden...

Vi kontaktade en "Agenzia" som hjälpte till med det mesta av pappersarbetet (avregistrering/ägarbyte/kvitto/papper till "Ufficio Provinciale della Motorizzazione" typ vägverket i Italien). Det kostade 90 Euro men var väl värt det. Sedan skulle det ta 3 dagar att få temporära skyltar, men enligt mannen på "Agenzia" var det bättre att åka till "Ufficio Provinciale della Motorizzazione" och böna och be så skulle vi få skyltarna direkt. Vilket visade sig stämma :). Eller rättare sagt sa han att de inte skulle förstå engelska och till slut tycka vi var så jobbiga så de skulle ge oss skyltarna :D.
Importförsäkring fixades genom Bilsport & MC för en tusenlapp.
Sedan var det bara att köra hem genom Italien, Schweiziska alperna, Lichtenstein, Österrike, Tyskland.

Väl hemma var det bara att visa upp Italienskt registreringsbevis och kvitto på Bilbesiktningen så fixade de resten.
Det låter ju för bra för att vara sant för att vara Italien :P

Å andra sidan, alla jag känner här (ja, jag har emigrerat till Italien) klagar hela tiden på hur dåligt administration och byråkrati fungerar, vilket till viss del är sant, men samtidigt fungerar väldigt mycket väldigt bra; att få personnummer var avklarat på 2 minuter, vilket inte går att jämföra med de problem min italienska sambo fick brottas med i Sverige. Arbetslagar är sjukt fördelaktiga för arbetstagagaren etc etc.

Men nu blev det visst lite off-topic.

€90 skriver du... Vilken Agenzia och var var det? Var det ett normalt ägarbyte, eller betalar man mindre för ägarbyten vid export? Normalt sett brukar det nämligen gå på €200, och jag är precis på väg ut genom dörren för att ta bussen till Via Flaminio Nuova där Lazios största Piaggio-återförsäljare håller hus, för att se ifall de har någon i princip ny GTi 250. Kan man spara €110 på ägarbytet är jag mer än nöjd.

Ciao,

/.v
Agenzia Lina hette den. Låg lite utanför Genova.
Väldigt trevliga där måste jag säga.

Hur det ligger till i skillnaden mellan export och ägarbyte i Italien har jag dock ingen aning om.

/Jens
Post Reply