Likriktare

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Sätt in en brytare på pluspolen alternativt en isolerad skarvkontakt. Då kan du lätt koppla från batteriet och har även en panikbrytare om något skulle gå snett. Men likriktaren ska klara 12-13V på utgången även om motorn inte är igång, så är ju systemet är när motorn är av.

mvh/HB
Bustamente wrote:Där ser man. Tyckte det lät lite för bra för att vara helt sant. Men jag ska testa och se hur länge batteriet håller nu när den ger ifrån sig lite i alla fall. Behöver man inte ladda upp batteriet allt för offta så kör jag med batteri. Kan ju köra med lyset av ibland på ljusa dagar också. Kan man ladda batteriet på plats? Eller bör man plocka ur det och koppla ifrån alla kablar?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Flyttar denna till Renovera en pärla...

Post by Hedge »

...likriktare är inte så mycket trimning.

/Guran - admin
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Jodå, trimma lyset vet du :)

Jag har hängsäkringar som bara är att lossa med bajonettfattning, så det är ju lika lätt som en strömbrytare nästan...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

10 mils körning tog det för att totalt tömma ur batteriet. Kan en annan likriktare ge mer ström, eller ska man avsluta försöket och dra slutsatsen att det är kört att försöka ha batteri? Vill klara minst 30 mil innan laddning så man kan ge sig iväg på längre turer...
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Som sagt, det är något galet om du konsumerar ström från batteriet medan du kör. Förmodligen är detta en likriktare som ska användas för att underhållsladda batteriet och om du kör med ljuset på och drar 5A så kanske inte likriktaren orkar att leverera detta utan batteriet får hjälpa till.

Det man kan göra är att mäta dels strömmen från likriktaren och dels strömmen från/till batteriet under drift för att sedan uppskatta om det är lönt att labba vidare

mvh/HB
Bustamente wrote:10 mils körning tog det för att totalt tömma ur batteriet. Kan en annan likriktare ge mer ström, eller ska man avsluta försöket och dra slutsatsen att det är kört att försöka ha batteri? Vill klara minst 30 mil innan laddning så man kan ge sig iväg på längre turer...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Ok. Tack för svar. Men det borde vara skumt att utan likriktare och batteri är lamporna klena. De lyser, men ljuset är nog inte vad det borde. Har monterat sprillans px-elsystem, och det borde väl klara belysningen ordentligt? Jag är helt blåst när det gäller el. Har funderat i banorna att kabelstammen kan vara lite kass (den är ändå 47 år gammal) och att det "smyger ut ström" där någonstans? Det finns väl px-maskiner med batteri?
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

En gammal tråd det här, men nu har jag fått svar på varför batteriet inte ville laddas... Idioterna har skickat en 6 volts regulator till mig... Heja SIP :yuck:
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Där ser man..

Imponerad att du ändå fick ut något, regulatorn måste ha varit jättevarm...

mvh/HB
Bustamente wrote:En gammal tråd det här, men nu har jag fått svar på varför batteriet inte ville laddas... Idioterna har skickat en 6 volts regulator till mig... Heja SIP :yuck:
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Har inte märkt något sådant. Men å andra sidan är det inte så ofta jag går och taffsar på regulatorn... Har dock blivit lovad ett byte av en polare till en 12v, så snart blir det nog ett nytt försök (måste ha en rejäl tuta innan min roadrage tar livet av mig)...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Sådär ja... Försök nr 2 har startat. Denna gång med en 12v regulator. Har dessutom minskat ner watt-antalet på lamporna för att minska förbrukningen. Från 35 till 25w fram & 3w bak & 5w bromsljus. Återstår att se hur det håller...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Uppe i 30 mil nu och fortfarande ström :grin:
Post Reply